beste , weet iemand mij aub te helpen .Ik heb een 2 draads nadering schakelaar (op luchtcilinder) deze wil ik op uitgang logo een controle lampje laten branden .de ruststroom van de nadering schakelaar is te hoog dus ziet de logo als 1 signaal . kan ik deze aanpassen ? ....

Heeft die logo digitale of analoge ingangen.Een reedkontakt van een cilinder
moet volgens mij gewoon kunnen..

hallo ,
de Logo 8.3 DC 12/24 ingang 8 DC
de ruststroom van de naderingschakelaar is te hoog.
Kan ik de Logo hier op aanpassen ?

Hij ziet nm dat het contact constant gemaakt is ....

Het is een tweedraads sensor begrijp ik?

Dan kun je hooguit een weerstand over de ingang zetten om die wat ongevoeliger te maken.

Een en ander is een tikje afhankelijk van de ruststroom door de sensor.

Andere ingang selecteren wil ook nog wel eens helpen. Ik heb even geen tijd om uit te zoeken, later deze week wel. Welke ingang(en) heb je nu gebruikt?
En welke Logo?
Er is een 12/24RCE en een 12/24R
Bij de 12/24RCE moet je ingang 3, 4, 5 of 6 gebruiken. De andere zijn ook bruikbaar als analoge ingang en hebben een hogere impedantie.

Staat ook allemaal in de manual trouwens.

Op 15 maart 2022 14:08:20 schreef mel: Een reedkontakt van een cilinder
moet volgens mij gewoon kunnen..

Reedcontacten zijn niet meer van deze tijd. Alleen als het echt low budget moet worden ze nog wel eens gebruikt, maar ik ben blij dat we eindelijk van die onbetrouwbare rommel af zijn.

goedemorgen ,
ik heb een 12/24 RCE

Ik heb hem al geprobeerd op ingang 3 en 7 .
zal hem even proberen op de andere ingangen

even het achterliggende verhaal :
Ik moet via het readcontact op de cilinder een lampje laten branden op mijn schakel paneel. het read contact werkt prima op aansluiting 12 volt. led lampje gaat ook branden . maar als een controle lampje in serie zet werkt dit niet omdat de het contact in rust al te veel stroom door laat (controle lampje blijft ook branden (led)) . op advies gaan werken met een siemens logo (van mn leverancier ) maar blijf ik dit zelfde probleem houden .

helaas .
geprobeerd op ingang 3,4,5,6,7 etc. hij blijft hem lezen als 1 gemaakt.

Wat is het merk/typenummer van dat reedcontact? Want schakelaars op cilinders gebruik ik in hoeveelheden, maar jouw probleem heb ik niet met die dingen.
Wat wel een oplossing is is gewoon een hulprelais laten schakelen door dat reedcontact. En vervolgens dat relais die lamp laten inschakelen.

hoi GJ

Cilinderschakelaar, 2- geleider Solid-State sensor , rode led

Pneuparts Artikelcode CS22
max.schakelstroom/vermogen 50mA/1,4 watt
10-28 V DC
schakeling Sluiter

groetjes Simon

Hmm, merkloos, geen datasheet.
Het is in ieder geval geen reedcontact, dat is wel een plus. Voor een solid state schakelaartje is ie ook belachelijk goedkoop.

Er zijn genoeg tweedraads sensoren die gewoon op een PLC ingang kunnen, deze kennelijk niet. Blijft over een relais gebruiken en die je lampje (of de Logo) aan laten sturen.

hoi GJ

heb je voor mij aub advies welk relais ik zou kunnen gebruiken .....

voorbaat dank

Gewoon de ingang wat minder gevoelig maken, 4k7 - 2k2 over de ingang.

Gewoon de ingang wat minder gevoelig maken, 4k7 - 2k2 over de ingang

hellup hoe doe ik dat ?

joh ik heb een machinefabriek en weet alles van staal en bewerkingen ....
elektrotechniek waaaahhhh . ieder zijn vak .

Welke spanning draait het op? gewoon 24Vdc?

Op 16 maart 2022 14:11:45 schreef Sine:
Gewoon de ingang wat minder gevoelig maken, 4k7 - 2k2 over de ingang.

in een machine is dit wel een beetje vies natuurlijk.

is ongevoelig voor vuil hoor. alles zit weg gewerkt in aluminium behuizing het gaat nm onder water.... schakel paneel waar controle lampje moet komen zit boven water op de besturing ...

het is nm een kantel systeem voor elektrische buitenboord motoren ...

dank dank Simon

Op 16 maart 2022 15:25:16 schreef Simon62:
is ongevoelig voor vuil hoor.

Ik bedoelde dat een oplossing met losse elektronica componentjes in een machine een vieze oplossing is, ... als in not-done.

Als je naast die Logo nog ruimte hebt zou ik eens proberen met relais in voet:
bv Releco C10-A10FX/DC12V en een Releco S10 voet
Maar een beetje dik automotiverelais kan ook natuurlijk.

Wat heet netjes ... een interface relais wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn is ook niet geweldig.

Een geschikte sensor was natuurlijk het mooist.

je heb gelijk Sine
maar alles zit al ingebouwd afgekit etc.
Alles onder de boot.
ik ben puur op mijn leverancier af gegaan en die vertelde met deze sensoren geen probleem.
Als gezegd electronica is mijn ding niet .
Maar zal het toch op moeten lossen .

Sine
4k7 - 2k2 weerstand zou ik dit kunnen proberen .
Kan toch niet zo moeilijk zijn ?

Een weerstand tussen de digitale ingang en de - van de voeding, of de M klem van de LOGO.
Waarde zul je even moeten proberen, denk dat iets van 1 kOhm (1000 Ohm) wel goed is.
Maar met een 4k7 of 2k2 kun je ook proberen..

Als je het zeker weet, dan moet je het datablad van je sensor aan ons sturen. Daarin staat de minimale (en maximale) belasting van de sensor.
Met de wet van Ohm kun je dan de weerstand uitrekenen, neem voor de zekerheid en betrouwbaarheid een wat lagere weerstand.
Ik wil het ook voor je uitrekenen, maar weet niet wat voor een sensor je hebt.

Laat het hier nog even weten of het gelukt is?

N.B. een andere ingang helpt niet, alle ingangen van de LOGO zijn (nagenoeg) hetzelfde qua ingangsimpedantie.

Op 17 maart 2022 09:04:04 schreef Toeternietoe:...alle ingangen van de LOGO zijn (nagenoeg) hetzelfde qua ingangsimpedantie.

Nee, er zit een flink verschil in bij een 12/24RCE
Er is dus ook een verschil in stroom bij een hoog signaal:
I1,2,7,8: > 0,12mA
I3,4,5,6: > 1,5mA

De ingangen die ook als analoog in te zetten zijn hebben een impedantie van 80K.

Op 17 maart 2022 09:09:44 schreef GJ_:
[...]Nee, er zit een flink verschil in bij een 12/24RCE
Er is dus ook een verschil in stroom bij een hoog signaal:
I1,2,7,8: > 0,12mA
I3,4,5,6: > 1,5mA

De ingangen die ook als analoog in te zetten zijn hebben een impedantie van 80K.

Je hebt gelijk.
Al zoveel jaren gewerkt met de LOGO!, en dit nooit geweten..

P.S Ingangsimpedantie analoge ingangen zijn 72 kOhm

Op 17 maart 2022 10:08:02 schreef Toeternietoe:

P.S Ingangsimpedantie analoge ingangen zijn 72 kOhm

Dat hangt van de versie af geloof ik. Bij de laatste HW versie is het 80K.

Ik ben er overigens ook achter gekomen toen iets niet helemaal werkte zoals verwacht. En ik heb ook wel eens een sensor moeten verplaatsen van ingang 3 naar 7 omdat er een lange kabel aan zat (20m) die signalen opving die niet voor hem bedoeld waren.