Iemand al ooit dit schema uitgezocht?

In de voorlamp zit een clampdiode of hoe zo'n beest ook heet om de spanning niet boven de 6V (iirc) uit te laten komen, maar die soldering was stuk.

Het achterlicht, een Axa Spark (is een 0,68F goldcap en een enkele LED die dus een poosje blijft branden als je wacht bij het stoplicht) doet nu niets meer.

Bijgaand de achterkant van de print. Aan de andere kant zit dus de 5,5V Goldcap (denk ik, niet helemaal leesbaar) van 0,68F (wel goed leesbaar) en een enkele LED.

Zal hem uit gaan pluizen als niemand hem verder kent, maar de ogen hollen achteruit, dus is niet meer zo makkelijk als 10 jaar geleden...

Die transistor rechtsboven is toch ontploft zo te zien?
(Ik zou de print even reinigen met IPA...)

Er zit hier een verkoolde transistor op zo te zien. Iets had vast sluiting of de spanning te hoog. Heb je het misschien getest met voeding?

In zijn eerste berichtje legt hij uit waarom de print nu stuk is.

Een zener of transzorp zat niet goed vastgesoldeerd.

Ik verwacht dat R-P veel te hard heeft gefiets :)
Dynamo wekt te veel op en de clamping diode werd te warm.

Iets wat je natuurlijk niet verwacht in de winter met de aanwezige rijwindkoeling.

Misschien wordt het gemakkelijker.
Er zijn 2 Ts en 2Qs Misschien dus ook 2 schema's.

Een stroomregeling voor de led en een stroomregeling voor de goldcap. Ik meen dat die dingen zeer ongelukkig werden van een hoge laadstroom. Ik zie alleen nergens meetweerstanden.

[Bericht gewijzigd door tuxie op (30%)]

Als je die T2 'op de goede gok' vervangt werkt 't misschien wel weer? (Dan alsnog: moet eerst de hars/lak/coating er af en een beetje spoortjes volgen om een educated guess te kunnen maken of het een NPN/PNP is en waar de basis zit...)

Wel interessant dat er blijkbaar onderscheid gemaakt wordt tussen T en Q. Zou de ene een bipolaire transistor en de andere een FET zijn?

Zelf een fietslicht met nabrander bedenken kan ook nog. De mijne is simpelweg een serieweerstand, een zenerdiode, en een led met eigen serieweerstand. (En daarnaast 2 led's die niet nabranden, gevoed door een stroombronnetje en een gelijkrichter... Eigenlijk zou ik het schema eens moeten uittekenen en posten als ik dat niet al eens gedaan heb).

EDIT:

Dit is het niet-nabrandende deel van mijn achterlicht. Dus geen schema van de AXA Spark!
(je kunt ook 4 led's nemen, dus de andere 2 diodes ook LED's. Het is in feite een gelijkrichter die wordt belast door een stroombron. De LED's worden om-en-om gepulst met de stroom ingesteld door R1 en de BE overgang van Q1, dus zo'n 36 mA uitgaande van 0,65 V over de BE diode en de getoonde 18 Ohm. Afgekeken van https://www.circuitsonline.net/schakelingen/31/voedingen/constante-led…)

Het nabrandend deel is enkelzijdig gelijkgericht, serie-R, en supercap met zener, gevolgd door een serie-R en een LED. Er zitten dus 3 LED's in mijn achterlicht, waarvan de nabrandende pas na een stukje fietsen aan gaat (omdat die ultracap eerst moet opladen) en aan blijft als ik stilsta, en de andere 2 een stuk feller branden op moment dat ik fiets.

Rij gewoon zonder achterlicht, ik zie zo vaak fietsers zonder verlichting, het schijnt heel normaal te zijn, dus schaam je niet als je zonder verlichting rijdt.... :)

Op 18 maart 2022 23:00:50 schreef Lucky Luke:
De LED's worden om-en-om gepulst met de stroom ingesteld door R1 en de BE overgang van Q1, dus zo'n 36 mA uitgaande van 0,65 V over de BE diode en de getoonde 18 Ohm.

36mA lijkt me een beetje veel voor een standaard LED.

edit/
Hij brandt maar een halve periode, geen probleem dus.

Volgens mij is R1 (0805? Meetweerstand?) ook hemelen.

Ik denk dat het gemakkelijker is om zelf iets te bedenken. Of hetgeen van Lucky luke te gebruiken.
Bedenk dan wel dat Q2 het te veel aan spanning moet wegpoetsen. Dit is dus niet oneindig. 5 a 6 volt als voeding is reëel denk ik. Bedenk dat in het schema van CO een BD tor gebruikt word. Die is wat steviger gebouwd als de bc547 :)

[Bericht gewijzigd door tuxie op (76%)]

Op 18 maart 2022 23:55:39 schreef Thevel:
Rij gewoon zonder achterlicht, ik zie zo vaak fietsers zonder verlichting, het schijnt heel normaal te zijn, dus schaam je niet als je zonder verlichting rijdt.... :)

Dat doe ik dus wel. Ik ben er bijzonder trots op dat ik altijd alle fietsverlichting van alle fietsen (deze is van mijn 12 jarige zoon) werkend houd.

[rant]Ook ruim ik alle poep van mijn hond op, regelmatig resulteert dit in poep van andere honden onder mijn schoenen (met name wanneer er net gemaaid is en het vermoedelijk (onzichtbaar) onder gemaaid gras lag), maar ik weiger te stoppen met me aan de wet te houden alleen omdat vele anderen dit niet doen.[/rant]

Na het weekend ga ik het schema optekenen en kom ik erop terug

Op 18 maart 2022 23:55:39 schreef Thevel:
[...]36mA lijkt me een beetje veel voor een standaard LED.

edit/
Hij brandt maar een halve periode, geen probleem dus.

L-934SRC-G-Kingbright-datasheet-541318.pdf

De LED's in mijn achterlicht zijn Kingbright L-934SRC-G. Maximale DC stroom 30 mA, waar ik inderdaad boven zit. Toegestane piekstroom 150 mA gedurende 0,1 ms 10% duty cycle. Maar zo snel draait mijn dynamo niet dat ik op die 0,1 ms zit en de duty cycle is ook hoger.

Maximaal 100 mW, maximaal Vf van 2,5V. Dus met 36 mA zit ik bijna op de grens van dat vermogen van 100 mW als het continue 36 mA zou zijn. Maar inderdaad, het is steeds een halve periode.

Ik heb dit achterlicht sinds september 2012 (De LED's gekregen bij een stage die ik toen liep, anders had ik de datum ook niet meer geweten ;))

Het achterlicht werkt dus al bijna 10 jaar prima, dus ook in de praktijk gaat het goed. Zowel met de LED's als de BC547. (Ik heb wel vrij veel belasting op de dynamo, het is een dynamo met overspanningwegstookdiode, en ik fiets niet extreem lang achter elkaar hard. Dus een beetje sportfietser met onbegrensde dynamo en zuinig voorlicht krijgt het misschien wel stukgefietst. Afgezien daarvan kan ik die schakeling van harte aanbevelen)

Edit:

Op 19 maart 2022 15:51:07 schreef r-p:
maar ik weiger te stoppen met me aan de wet te houden alleen omdat vele anderen dit niet doen.[/rant]

Mee eens! (En als persoon met stoepreinigend diepe profielzolen en affiniteit met rolstoelgebruikers: dank!)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (11%)]

.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (100%)]