Ik wil mijn frees tafel op en neer elektrisch bedienen.
Eerst dacht een stappenmotor te gebruiken.
Nu denk ik een starter te gebruiken.
Links en rechts draaien is niet moeilijk.
Nu heb ik een vraag.
Kan ik die ook traag laten draaien via onderstaande.
Digitale Display Pwm Speed Controller Dc Motor 0 ~ 100% Verstelbare Drive Module Input 12V 24V 40A.
of
https://aliexpress.com/item/32856323198.html
[Bericht gewijzigd door Sine op (23%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Welke starter motor? Die van mijn autootje vraagt 200A. Is ook niet gemaakt om langdurig te draaien.
Op 22 maart 2022 20:15:31 schreef DK:
Brandt zo'n motor niet door als je die langdurig laat draaien? Daar zijn ze totaal niet op gebouwd
hij wil de freestafel alleen op & neer. en niet de frees zelf laten draaien.
Beetje cnc frees gaat de tafel toch op en neer tot het project af is? Of mis ik iets?
Het object mooi gelijkmatig onder je frees door halen is toch heel het idee om de tafel elektrisch te maken
hij wil de freestafel alleen op & neer
Maar zegt er nix bij over hoe vaak of hoe snel. En ook al nix over het te verplaatsen gewicht (euh, "massa", eigenlijk).
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (19%)]
Als je freestafel ongeveer de massa van een personenwagen heeft, dan is een startmotor helemaal geen slecht idee. Kan een groot vermogen afleveren en hoeft in principe niet lang achterelkaar te draaien. Typisch een startmotortoepassing.
Heb je een freestafel die wat meer voor kleine mechanische werken bedoeld is, ga dan voor een wat lichter motortje 
Je kan het regelen van een startmotor met hobby ali elektronica compleet vergeten. Die dingen trekken honderden ampères als je ze flink belast, en de inschakelpiek is ook heel groot zelfs bij lichte belasting. Al zou ie onbelast of laag belast "maar" 40a trekken, dan denk ik dat na een paar keer inschakelen de mosfets er gewoon uit vliegen (of de eerste de beste keer dat ie tegen z'n eindstops komt)
Voor kleine subtiele zaken is een startmotor compleet ongeschikt.
Om jezelf een inschatting voor het vermogen te geven: als je echt superhard aan de handslingers voor je freesbank draait, om het ding zo snel mogelijk van de ene kant naar de andere kant te draaien, lever je met je arm misschien 50 a 75w. Een startmotor levert meerdere kilowatts.
Een stappenmotor is een veel beter idee. Een dikkerd kost wel wat geld, maar bedenk ook dat je dan heel leuke CNC dingetjes kan gaan doen.
Maar als specifiek positioneren niet het doel is, dan kom je ook al een eind met een motor en wormwieloverbrenging zoals in een handmixer zit, met een zware modelbouwmotor, of met een lichte elektrische stepmotor.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]
benleentje
Golden Member
Ik heb om mijn kolomboormachine tafel een extra kruistafel geplaats van 60kg en heb daarna met gewichten aan de handel bepaald dat ik 20Nm nodig. Dat heb ik opgelost met een vergelijkbare onderstaande motor en een tandriem met verhouding van ongeveer 1 op 3,5.
Het geheel draait nu op ca 30 rpm en heb verder geen regeling voor de snelheid nodig.
lever je met je arm misschien 50 a 75w.
Met uitreken kwam ik ook ongeveer aan die waardes. Omdat mijn motortje maar 25W is moest ik wel wat meer vertragen en met een iets lagere snelheid genoegen nemen of de boel op 60Vlaten draaien. Heb dat laatste gedaan de 24V motor heeft geen enkel probleem met de hogere spanning, wormwiel zal wel een stuk sneller slijten denk ik. Maar met mijn gebruik zal dat ook nog wel lang duren voordat hij het begeeft.
Een stappenmotor is een veel beter idee. Een dikkerd kost wel wat geld,
Voor 20Nm vond ik dat geen goed idee terwijl snelheidsregeling niet zo belangrijk is zolang je het goed uitrekent op de gewenste snelheid. 30 rpm zit voor mijn dan wel aan de ondergrens had liever iets sneller gehad maar kan er goed mee leven en koste me eigenlijk niets. Had alles liggen. Maar zou anders voor minder dan 50,- alles wel kunnen vinden.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (14%)]
Gaat niet dienen om te frezen.
Gewoon tafel op en neer.
Als ik een stappenmotor gebruik moet ik ook een driver installeren.
Geen starter motor dus.
Ruitenwissermotor dan?
Probleem van een startmotor is dat het meestal een universeel motor is, die dus meer koppel levert bij een lagere snelheid. Snelheid is niet goed regelbaar dus..
Dat langdurig draaien is meestal geen probleem voor de Z as (wel voor de x en y as)
Een lier motor is hetzelfde.
Een stappenmotor heeft juist een gedefinieerde snelheid en koppel neemt af bij hogere toeren.
Een normale DC motor heeft juist een redelijk constant koppel, maar geen constante snelheid.
Voor de verplaatsing An sich maakt dat niet uit, maar voor positioneren wil je toch echt wel een gedefinieerde snelheid.. dus een Servo of stappenmotor..
Met een DC motor of universeel motor heb je te slecht controle over de snelheid/positie denk ik, of je moet er een super regeling achter hebben...
Ik doe een beetje de aanname dat het doel hiervan is om 'effe snel' de tafel grote stukken te verplaatsen, en dat de rest dan met de hand gaat.
Maar dat is een aanname, de TS kan beter laten weten wat ie wil.
Op 22 maart 2022 21:38:07 schreef High met Henk:
Een normale DC motor heeft juist een redelijk constant koppel, maar geen constante snelheid.
Een DC motor met constante spanning heeft juist wel een constante snelheid, bij stroomsturing een constant koppel.
benleentje
Golden Member
Op 22 maart 2022 21:48:25 schreef Ledlover:
Ik doe een beetje de aanname dat het doel hiervan is om 'effe snel' de tafel grote stukken te verplaatsen, en dat de rest dan met de hand gaat.Maar dat is een aanname, de TS kan beter laten weten wat ie wil.
Precies gaat om hetzelfde als bij een kolomboor om de tafel in hoogte in te stellen. Voor de freesdiepte is er nog weer een andere as.
Ruitenwissermotor dan?
Dat is ongeveer hetzelfde als de motor die ik voorstelde. Ik heb voor mijn kolom boormachine ook naar een ruitenwisser motor gekeken maar een 24V motor is beter daar kon ik er ook meer van vinden.
Voor een betere keuze kan je het volgende doen. Draai aan de hendel voor de tafelhoogte omhoog nadat je hendel helemaal bovenaan staat draai hem door naar 90 graden. en laat hem daar staan. Zoek wat gewichten (oudstaal) oid en hang die aan je hendel, Hang er steeds meer gewicht bij totdat de hendel verder naar beneden zakt.
Weeg dan het gewicht op een weegschaal
Meet de lengte van de hendel van middelpunten van de draaiassen.
Met bovenstaande kan je het benodigde koppel bepalen. Daarna is er nog een gewenste snelheid nodig. Ik vind zelf 30 rpm een redelijke snelheid. dat is dus dat je hendel om de 2 seconden rondgaat.
Nu vind ik ineens wel wat ik nodig heb. 2 weken geleden kon ik niet veel vinden.
https://leisonmotor.en.made-in-china.com/product/jXJEtGYMODUC/China-70…
[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]
Ik zou een accuboor overwegen. Samen met de overbrenging heeft ie een groot koppel, en is makkelijk te PWM'en (de regelaar zit al in het handvat!).
Laad de accu permanent op de lader aangesloten, en klaar.
Op 22 maart 2022 22:42:13 schreef floppy:
[...]
Een DC motor met constante spanning heeft juist wel een constante snelheid, bij stroomsturing een constant koppel.
Stroom sturing idd constant koppel, maar snelheid is zeker niet constant bij een ongelijke mechanische belasting...en die heb je als je hem tegen een frees aan drukt.
Op 22 maart 2022 21:48:25 schreef Ledlover:
Ik doe een beetje de aanname dat het doel hiervan is om 'effe snel' de tafel grote stukken te verplaatsen, en dat de rest dan met de hand gaat.Maar dat is een aanname, de TS kan beter laten weten wat ie wil.
Ik ben dus juist van een CNC besturingssysteem uit gegaan.... Idd een iets ander uitgangspunt.
OK, dacht dat ik duidelijk was.(Gepost dinsdag 22 maart 2022 21:23:52 )
Het dient gewoon om de tafel gemakkelijk op en neer te draaien.
Niet voor fijn afstelling of verplaatsen om juist te frezen.
Dat gebeurt met de hand.
Voor sommige werkzaamheden moet de tafel dikwijls lager en/of hoger gezet worden.
Dan is op een knopje drukken gemakkelijk.
Een motor met een ingebouwde reductie gaat niet.
Er zit een riemschijf met nokken op, dus als ik met de hand fijn stel draait dat mee.
Daarom een elektrische toerenregeling of id een kleine riemschijf op de motor.
Eigenlijk zoek ik dus een motor met toerenregeling.
Starters en ruitenwisser motoren hebben we hier liggen, daarom de vraag.
[Bericht gewijzigd door kitman op (32%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Hoe soepel gaat de startmotor nog lopen als je met de hand gaat instellen? Wat is het toerental van een startmotor en welke verhouding heb je dan? Denk er dan aan dat je met de hand de omgekeerde verhouding gaat krijgen.
Ik zou dan eerder voor de optie van Benleentje gaan, die link lijkt ook wel op een veredelde ruitenwisser motor. Die kun je (nog) fatsoenlijk regelen / sturen en de stroom is ook wel binnen de perken.
Startmotor is kansloos en ook nog eens "vingergevaarlijk".
Je zou bij de starter er wel de bendix uit moeten halen.
Ruitenwisser motor moet je ook de reduktie er uit halen.
Die krijg je niet gedraaid.
Heb hier nog een klein motortje, zonder gegevens en op 220V liggen.
Daar zou dan een toerenregelaar op moeten.
Hoogteverstellingen van werkbladen worden vrijwel altijd met lineaire motoren gedaan. Meestal zijn dat DC motoren met spindel overbrenging.
Zoek even op "linear actuator". Linak heeft mooie oplossingen. En Ali staat er vol mee. Kost allemaal geen drol, vooral niet teveel zelf gaan hobbyen.
Snelheidsregeling is overbodig als de verplaatsing langzaam gaat.
[Bericht gewijzigd door kojazz op (10%)]
de spindel zit al in de freesbank neem ik aan en daar draia je normaal met een handwiel aan
bij mijn Simplon moet je de handiwelen erin drukken om ze handmatig te draaien en anders werken ze vrij (en kun je dus de automaat gebruiken)
dat maakt een startmotor JUIST interessant met de bendix: niet aangestuurd is hij vrij en bekrachtigd koppelt het tandwiel van de bendix hem in..
Enige nadeel is dat het VEEL te agressief en snel gaat... je tafel staat ineens beneden of omlaag. Daarmee ongeschikt: de reductie van een ruitenwisser motor zou denk ik prima zijn, maar heb je wel weer de ontkoppeling nodig bij geen bediening!
ruitenwisser motortje zonder de reductie en toerenregeling.
Handig is met elektronische regeling dan kan de motor altijd meedraaien bij handbediening.