Starter motor als gewone motor

benleentje

Golden Member

@kitman. Doe nu eerst eens wat ik eerder uitlegde, met de gewichten aan de hendel. Jij hebt de indruk dat een losse motor gaat werken ik denk te weten dat het niet kan. Maar door met gewichten aan de hendel het koppel te bepalen zullen we wel zien wie er gelijk heeft.

Een losse motor zonder reductie, gaat volgens mij niet werken om de simpele reden dat zo een motor dan

1) veel en veel te snel draait
2) De motor daar gewoon de kracht niet voor heeft

je gaat dan inderdaad een startmotor nodig hebben om bij die echt voor een motor belachelijke lage snelheden nog genoeg kracht over te hebben. Daarnaast is een aparte voeding voor een startmotor heel erg duur en moeilijk te vinden. Waar vind je een 12 - 200A voeding?

Met lage snelheden bedoel ik, een losse motor zonder reductie draait toch al gauw 1000 rpm of meer (zonder regeling). Als je met de hand draait zal je misschien 120 rpm kunnen halen, je moet dan de motor 10x trager laten draaien dan hij normaal doet, de motor zal op die lagen snelheden niet veel vermogen meer over over hebben en het koppel van een ruitenwisser motor zonder reductie is daarvoor veel te klein.

Een ander ding wat je denk ook even gewoon kan proberen zet er een accutol op de plaats waar je de motor gaat zetten. Met dit de proberen zie je vanzelf hoe snel de motor moet draaien en hoe sterk het moet zijn.

Een oude accutol heeft nog een voordeel die kan je gewoon door zijn reductie heen draaien, daar heb je niet echt veel last van. Je moet dan wel een oude accutol hebben want vroeger hadden ze nog geen ingebouwde rem. Een nieuw type accutol zonder rem is ook prima.

Enige nadeel is dat het VEEL te agressief en snel gaat... je tafel staat ineens beneden of omlaag.

Met een goede regelaar kan dat ook gewoon beheerst, maar vind maar eens een regelaar voor 200A. Dan moet je toch gaan denken aan oude regelaars van een heftruck of reachtruck. De rijmotor van onze reachtruck is 140A bij 48V dan zet je ook gewoon die motor erop want TS wil persee zonder reductie.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je kan het shaken dat een ruitenwissermotor met gesloopte overbrenging iets gaat kunnen bereiken.

Zo'n ding heeft een vermogen van zeg 100W, en dat doet ie bij bijvoorbeeld 3000 RPM. Als je dan op 2cm van het hart van de as vandaan je riem laat lopen, dan is 50 omwentelingen per seconde * 2cm * 2pi = 6.28 meter per seconde. Dat is absurd.

Maar de kracht is dan iets van 13N: 1.3kgf. Daar krijg je je tafel niet mee omhoog en omlaag. Een reductie zorgt er voor dat de kracht omhoog gaat en de snelheid omlaag. Dat wil je in deze alletwee.

Een redelijke snelheid voor een tafel bijstellen is zeg 6cm/sec. Dus zonder reductie gaat ie zo'n 100x te snel met ongeveer 100x te weinig kracht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Bepaal nu eerst de kracht eens die je nodig hebt en ga dan naar een motor zoeken.

Als je de tafel ook met de hand wil bedienen, is een stappenmotor een goede optie. Heb ik zelf ook gedaan, dat werkt prima.

En ik ben het helemaal met rew eens.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Om handmatig te kunnen draaien, koppel je de as via een elektromagnetische koppeling (iets zoals dit, doch niet dit specifieke type: https://nl.rs-online.com/web/p/electromagnetic-clutches/1268837 - ook beschikbaar in goedkopere china uitvoering)

Kan natuurlijk ook met een mechanische koppeling, maar een elektromagnetische is wel zo mooi omdat de koppeling direct aangrijpt als je de motor inschakelt zonder extra handeling.

Hoeveel vermogen? Meer dan 75w zal het niet zijn aangezien handslingeren mogelijk is. Dus een 75w motor met een goeie vertraging doet het wel.
Een ruitenwissermotor lijkt me dan weer te traag.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Eerst bepalen welk vermogen nodig is.
Maar als ik dan zie dat het allemaal niet zo eenvoudig is kan ik id toch best een stappenmotor nemen.
Dat was ook mijn eerste idee.
Dacht dat gewoon een motor met toerenregeling eenvoudig te plaatsen was.
Niet dus.

benleentje

Golden Member

Zo'n ding heeft een vermogen van zeg 100W,

Ik heb daar een aantal weken geleden nog naar gezocht een stevige ruitenwissermotor doe 40W. Echter van de meeste gaven ze geen vermogen op.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 24 maart 2022 00:10:36 (73%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

Eerst bepalen welk vermogen nodig is.

Kom op het is ook niet zo moeilijk we moeten alleen even wat dingen van je weten voor het maken van een berekening van het motor vermogen en motor snelheid

Als eerste moeten we het koppel weten, dat klinkt heel moeilijk maar als je onderstaande doet volgt daar vanzelf het koppel uit.
Dit doe je door:

  • Eerst de tafel een stuk naar beneden draaien.
  • Dan tafel omhoog draaien totdat de heb de boven aanstaat.
  • Dan nog 90 graden = kwartslag doordraaien
  • Hang nu aan de hendel steeds meer gewicht totdat de hendel in beweging komt
  • Weeg of bepaal het gewicht.
  • Meet de lengte van de hendel tussen het handvat en de as.

Met het gewicht en de lengte kan je het koppel uitrekenen door:
M = F x l
Koppel = Kracht(gewicht) x de lengte.

Nadat je bovenste aan ons door gegeven bepaal je ook even hoe snel de tafel minimaal en maximaal omhoog mag. Als je heel snel aan de hendel kan draaien haal je denk ik 120 rpm dat is 2x per seconde de hendel rond misschien maximaal 4x per seconde? Vind je dat snel genoeg? Wil je sneller.
Voor fijn afstellen van de tafel hoe traag mag het gaan?

Het mooie is dat het vermogen van de motor met zijn snelheid een berekenbaar koppel oplevert. Andersom als je de gewenste snelheid hebt en het koppel al weet kan je de motor uitrekenen.

Maar als ik dan zie dat het allemaal niet zo eenvoudig is kan ik id toch best een stappenmotor nemen.
Dat was ook mijn eerste idee.
Dacht dat gewoon een motor met toerenregeling eenvoudig te plaatsen was.
Niet dus.

Het is toch wel redelijk makkelijk als je ons de juiste informatie geeft. Als we bovenstaande gegevens hebben van het koppel ( lengte x gewicht) dat nodig is om de as te verdraaien en bij welke snelheden je dat graag wilt is voor een aantal hier heel makkelijk om daarmee te gaan rekenen en dat om te zetten naar een geschikte motor.

Je maakt het ons en jezelf moeilijk omdat je al een paar vast ideeën hebt van ik wil geen reductie en het moet met een regelaar. Dus laten we gewoon vanaf het begin beginnen en uitrekenen wat er nu precies nodig is en dan pas naar iets toe gaan werken.
Je hebt een paar ruitenwissermoten liggen met reductie die een wormwiel hebben. Die kan je inderdaad niet tegenin draaien. Maar veel motoren met een reductie zonder wormwiel kan je meestal goed tegenin terugdraaien. Een accutol bv zonder rem daar kan je de kop makkelijk van draaien.

Zelf heb ik mijn tafel alleen maar elektrisch verstelbaar gemaakt en zelfs de hendel helemaal weg gelaten, zou niet weten waarom ik die nog nodig heb.

Een stappenmotor is ook niet zo een goed idee omdat Je hebt er een aparte sturing en driver voor nodig. Komt erop neer dat je naar een microcontroller of een pc programma moet om de driver aan te sturen.
Stappen motoren heel duur worden als ze een hoog koppel moeten leveren. Als je zegt stappenmotor zeg je eigenlijk software dat mag van mij maar ik denk niet dat je dat wilt.

Met een gewone DC motor kan je gewoon met 2 drukknoppen en 2 relais de motor aansturen en ik denk dat als je genoegen neemt met 1 snelheid je dan ook geen regeling nodig hebt. Een regeling voor een kleine dc motor kan je heel makkelijk vinden

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 24 maart 2022 00:00:21 schreef benleentje:
[...]Ik heb daar een aantal weken geleden nog naar gezocht een stevige ruitenwissermotor doe 40W. Echter van de meeste gaven ze geen vermogen op.

Klinkt realistischer dan mijn snelle schatting. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

En die 40W waren nog de fysiek ( op de foto) grotere motoren. Ik heb 20Nm nodig blijkbaar nog best pittig terwijl ik geen ruimte heb voor iets heel groots. Maar goed ik kom er wel uit hoe ik dat ga oplossen en anders word het maar heel traag.
Hopelijk komt TS snel met de informatie waarmee we verder kunnen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Al eens gekeken naar de motor van een garage deur ?
Of een "gewone" 230Vac motor met vertragingskast ?

4 kg en 190 mm lengte hefboom.
Moment = 40x0,19 = 7.6 Nm.
klopt dit.

[Bericht gewijzigd door kitman op donderdag 24 maart 2022 19:19:53 (40%)

benleentje

Golden Member

Ja dat klopt wel met wat ik in gedacht had. En dat betekend ook dat je het zonder reductie niet gaat redden.

Heb je al geprobeerd om een accutol aan de as te koppelen want die zou het wel moeten redden.

Wat ik nu nog moet weten is hoeveel rpm de motor moet maken. De motor hieronder is geschikt als je genoegen neemt met 30 rpm. Dat komt overeen met dat je hendel om de 2 seconden ronddraait.

https://nl.aliexpress.com/item/32805312270.html?spm=a2g0o.search0302.0…

Als je sneller wilt heb je meer motor vermogen nodig. voor 1x rond per seconde is dat al 50W. Je kan denk ik wel de motor van hierboven op 48V zetten dan heb je ca 70W.

Zo te zien heeft deze motor geen wormwiel en kan je de uitgaande as gewoon draaien.

Als je de motor via een riemschijven wilt koppelen en die kleine riemschijf is zeg 15 tands en de grote 45 dat is een verhouding van 1 op 3 dan mag je van mijn voorbeeld de 100 rpm uitvoering nemen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ben gaan kijken bij Ali.
Denk je dat die kan meedraaien als ik hand bedien?

Er zit een riemschijf met 24 tanden op de spindel met een spoed van 2 mm.
Met een motor op 700 t/m en een verhouding riem 1/2.
Dan heb ik een verplaatsing van 12 mm/sec.
Is dat snel?
Bestaat er een 1 fase motor met 700 tr/min.
Heb hier een liggen op 3 fasen, maar dat is een groot ding.

[Bericht gewijzigd door kitman op vrijdag 25 maart 2022 13:53:11 (12%)

Bestaat er een 1 fase motor met 700 tr/min.

Meeste 1 fase motoren draaien iets van 1400 of 2800 rpm, zonder vertragings set.

High met Henk

Special Member

in dat toerental bestaan er wel elektromotoren. 8 polen / 4 poolparen

maar zeldzaam en meestal zit je dan in hogere KW en zeker hogere kosten.
en dan meteen 3F vaak

1 fase is zeer zeldzaam denk ik met dat toerental

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
benleentje

Golden Member

Er zit een riemschijf met 24 tanden op de spindel met een spoed van 2 mm.
Met een motor op 700 t/m en een verhouding riem 1/2.
Dan heb ik een verplaatsing van 12 mm/sec.
Is dat snel?

Maak daar dan eens een foto van want zo zegt het zo weinig.

Wat je bedoelt met 12mm/sec begrijp ik niet zo goed.
Maar als je een motor hebt van 700rpm met 1/2 verhouding dan gaat je spindelas 350 rpm. of bijna 6x per seconden rond. Of dat snel is weet ik niet maar als ik dat vergelijk met mijn eigen kolomboormachine dan is 6x per seconden dat hij in 1,5 van volledig beneden naar maximaal omhoog staat en dat is veel te snel.

Ook hen je het dan over een motor van 500W ipv van 50W bij een snelheid van 30 rpm.

Ga nu eerst eens bepalen in hoeveel omwenteling je tafel van beneden naar boven gaat. Met de hand zit je aan ca 60 rpm. Maar ook dat kan je meten met een stopwatch van je telefoon en dan meten hoe snel je de tafel van beneden naar boven krijgt gedeel door het aantal omwentelingen die daarvoor nodig zijn.

Denk je dat die kan meedraaien als ik hand bedien?

Ja ik denk dat die ik heb laten zien aan jouw met de hand kan meedraaien. Maar hoe vaak ga je dat nog doen als die eenmaal elektrisch is?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Even tussen door, als het 6x/sec rond draait op een spindel met een spoed van 2 mm, dan heb je toch een verplaatsing van 12 mm.
Dus 12mm/sec.
Of zie ik dat verkeerd.
Ik moet dat hand bedienen om de diepte in te stellen bij het frezen.
Die riemschijf zit rechtstreeks op de spindel.

[Bericht gewijzigd door kitman op vrijdag 25 maart 2022 19:07:32 (26%)

benleentje

Golden Member

Even tussen door, als het 6x/sec rond draait op een spindel met een spoed van 2 mm, dan heb je toch een verplaatsing van 12 mm.
Dus 12mm/sec.

Dat zie je goed maar ik begreep gewoon niet precies wat je wou zeggen ;).

IK dacht ook dat je 2 aparte assen had 1 voor de tafel en 1 voor de kop. Maar het is nu duidelijk.

Als je 6x/sec rond wil = 360 rpm het je een vermogen van 500W of meer nodig. Je komt dan bij de grotere motoren uit. Als je dan bv een motor vind met 1500 rpm ( meest voorkomend) dan = 1500 / 360 = 4,1x. En dat is nog net met tandwielen, pulleys of riemschijven te doen.

Ook een 230V motor met reductie kan wel. Als de reductie as in het verlengde van de motor as zit kan je de reductie gewoon draaien. als het haaks dan is het 50% kans. Over het algemeen hoe kleiner de reductie hoe makkelijker je er doorheen kan draaien vanaf de uitgaande as.

Ik denk dat je voor een 230V enkel fase motor toch al naar de 750W moet gaan en voor een 3 fase motor moet vanaf 500W al wel lukken.

IK zou ook kijken of je een koppeling oid kan vinden tussen de motor en handaandrijving zoals die al zit op een startmotor. Zou je dat kunnen ombouwen naar een 230V motor zou dat mooi zijn.

Al met al toch een stuk lastiger dan ik had verwacht.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ok, ik ga eens kijken in het "magazijn" wat ik heb liggen.
Ben weer een hoop wijzer geworden.
Iedereen bedankt voor het mee denken.

GJ_

Moderator

Op 26 maart 2022 14:54:03 schreef benleentje:
Ik denk dat je voor een 230V enkel fase motor toch al naar de 750W moet gaan en voor een 3 fase motor moet vanaf 500W al wel lukken.

Maar 500W is 500W, dan maakt de spanning toch niks uit?