Domoticz of Home assistant

Ik gebruik zelf docker op mijn nas, dan kan je daar weer allerlij dingen op draaien. Oa mysql en homeassistant

PE2BAS
marcob

Golden Member

Ik heb jaren Domoticz gebruikt, maar ben een jaar geleden overgestapt naar Home Assistant.

De belangrijkste redenen toen waren:

  • Om de laatste functies te kunnen gebruiken, moet je de beta versie van Domoticz hebben. De release versie loopt (liep) ver achter. Bij HA is dit niet nodig, de release versie loopt niet veel achter op de bete versie. Bij HA gebruik ik dus niet de beta.
  • Bij Domoticz tot twee maal toe bij een update de hele Raspberry PI opnieuw moeten installeren. Ondanks dew back-up ben je toch weer een hele avond bezig. Update bij HA gaan vlekkeloos (to nu toe, maar het lijkt beter geregeld te zijn)
  • Uitgebreide Energie monitoring, helemaal interessant bij zonnepanelen.
  • Volledige integratie van ESPhome, de ESP modules programmeer je volledig in HA.
  • HA heeft veel meer integraties als Domoticz
  • Bij HA kun je je Dashboard zelf inrichten, Domoticz is fixed.
  • Ik maak ook gebruik van de VPN dienst 'Nabu Casa' hiermee remote toegang tot HA, met de HA app. Via Nabu Casa ook dirtecte integratie met Google Home of Alaxa.

Om een nadeel te nomen van HA, de leer curve is wat steiler. Je moet leren omgaan met YAML files. Dit heeft mij een aantal avonden, maar er staan veel voorbeelden op het Internet.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Sine

Moderator

Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als marcob,

Sinds grofweg 2014 domoticz gedraaid, en in 2018 overgestapt naar Home Assistant.
Daarna nooit meer teruggekeken

De belangrijkste redenen voor de overstap waren:
- Gebrek aan full updates, spul wat ik nodig had bestond enkel in de beta versies, en die waren gruwelijk buggy. De meeste beta updates sloopten wel weer iets wat al jaren gewerkt had.
En tussen full versies zaten soms jaren.
- Na een boot op een raspberry mocht je nog met het handje de service opnieuw starten omdat het meestal crashte bij boot.
- Als je iets afwijkends wilt bouwen in domoticz loop je al snel tegen een muur.

De leercurve van HASS is ook een stuk minder steil geworden door de jaren heen, heel veel hoeft of kan zelfs niet meer in de yaml config files.
En er wordt momenteel HEEL veel nieuws geïmplementeerd en verbeterd, dus kijk niet te veel naar oude filmpjes en instructies over hoe dingen ingericht moeten worden. Het meeste kan tegenwoordig met een paar muisklikken.

Als je zelf met hardware wilt klooien is https://esphome.io/ inderdaad een geweldig platform. Nabu Casa (Home Assistant) is tegenwoordig eigenaar van ESPHome, dus die integratie is uitstekend.

Ik heb het hele spul draaien op een raspberry pi 4 met 4G RAM, en dat is meer dan snel genoeg voor alles wat het moet doen.
Draai het niet op een SD-kaartje maar op een USB HDD, dat is merkbaar sneller en het is een stuk slijtvaster dan een SD-kaart.

Maak een goede keuze van wat je wilt doen, zeker als je veel spul hebt draaien is het wisselen van de een naar de ander geen simpele exercitie.

bprosman

Golden Member

- Na een boot op een raspberry mocht je nog met het handje de service opnieuw starten omdat het meestal crashte bij boot.

Dat is mijn ervaring ook vandaar mijn vraag.

Maak een goede keuze van wat je wilt doen, zeker als je veel spul hebt draaien is het wisselen van de een naar de ander geen simpele exercitie.

Valt wel mee tot nogtoe, P1 van de slimmer meter, en een CO2 monitor (Tasmota).
Jammer van de P1 data maar misschien kan ik die handmatig toevoegen later in een SQL server, heb recentelijk een DB backup gemaakt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
marcob

Golden Member

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
bprosman

Golden Member

Krijg deze melding met booten dus denk dat het voor dit image (SD kaart) einde oefening is :-(
https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=293400

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Dat is een mooi moment om opnieuw te beginnen, zeker als je geen backups hebt.

Gebruik een SSD-tje om het hele spul op te draaien, SD-kaartjes blijft ellende. Een homeassistant image kun je direct naar een USB-SSD schrijven.

bprosman

Golden Member

Op 26 maart 2022 14:45:33 schreef Sine:
Dat is een mooi moment om opnieuw te beginnen, zeker als je geen backups hebt.

Gebruik een SSD-tje om het hele spul op te draaien, SD-kaartjes blijft ellende. Een homeassistant image kun je direct naar een USB-SSD schrijven.

Een advies voor een USB SSD'tje ? (In welke hoek ik dat moet zoeken? )

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Ik heb gewoon een oude SSD in een USB doosje gedrukt, dat werkt prima.

Als je een Pi3 hebt werkt bijna alles, bij de pi4 zijn er een aantal die problemen geven. Daar is vast ergens een lijstje van.

Ik heb zelf een Chinees doosje met de asm1153e chip, en die werkt prima. Een andere die ik had liggen werkte niet. (geen boot)

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Ik gebruik Home assistant op een oude intel NUC met Proxmox.

Werkt perfect. Kan je mooi eerst een snapshot maken voordat je een grote verandering doet.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Sine

Moderator

Als je een backup maakt in homeassistant kun je die heel gemakkelijk terug zetten naar een nieuwe install.

Ik heb mijn versie op een losse pi4 draaien omdat het ding het altijd moet doen, ook als ik met mijn nas/server aan het klooien ben.

marcob

Golden Member

Er zijn een aantal plug-in's beschikbaar die automatisch een back-up doen.
Ik gebruik een plugin om dagelijks een backup te maken naar Google-Drive.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ik heb HA ooit wel geprobeerd, maar ik vond het niks. Je moest alles programmeren in een of ander vaag taaltje, zonder documentatie of voorbeelden. Domoticz is klik-klak-klaar, geen centje pijn. Dat geklooi met HA is al wel een jaar of 5 geleden, dat wel.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Nouja, nu is YAML niet echt iets arbitrairs, domoticz gebruikt JSON, wat heel vergelijkbaar is met YAML.

Maar als je het al jaren niet meer hebt geprobeerd verklaart dat wel het eea, er zit tegenwoodig bijna niets meer in de config files.
De ontwikkeling van HASS springt vooruit, dat is ook niet zo vreemd nu er een bedrijf achter zit en er fulltime ontwikkeld wordt.
Ik heb net even gekeken, en zelfs de RFXCOM is tegenwoordig klikkerdeklik.

Domoticz is in zijn oertijd ongeveer ontworpen rond de RFXCOM, zo erg zelfs dat de vraag naar andere 433 hardware als "gezeur" werd gezien door de ontwikkelaars van Domoticz, voor de RFXCom was je toen iets van 100 euro kwijt.
Overigens ook iets waar ik naar de overgang naar HASS vanaf gestapt ben. 433MHz is exit.
Alle nieuwe spul zit of op wifi (ESPHome / Tasmota) of Zigbee (Deconz)

En dat zigbee spul werkt perfect, en kost geen dr*l in China voor kwalitatief goede hardware.

Op 26 maart 2022 17:03:44 schreef Sine:
Maar als je het al jaren niet meer hebt geprobeerd verklaart dat wel het eea...

Tuurlijk, daarom zeg ik het erbij. Dat Yaml had je indertijd nodig om ook maar iets voor elkaar te krijgen. Kan nu best anders zijn. In Domoticz heb je Json eigenlijk niet nodig om toch al veel voor elkaar te krijgen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

Inmiddels weer wat verder gekomen. De Raspberry Pi die ik van mijn zoon had met kapot Micro-SD slot was wel een dingetje.
Een Raspberry Pi 3/4 kan weliswaar van USB booten (SSD) disk maar dan moet je wel de bootloader aanpassen en u raadt het al... daar heb je een (micro) SD slot voor nodig.

Micro SD kaartje gemaakt, tegen de bestaande contacten aan gedrukt, en toen lukte dat toch wel.

Inmiddels alles met een 256GB SSD drive in een doosje gebouwd.
Chinees voedinkje er bij, dikke condensator er over, helaas af en toe nog een under-voltage alarm, maar voor de rest functioneert het prima.

Omdat ik al RaspiOS op de SSD gezet had, eea al in een kastje gebouwd en inmiddels in de meterkast gehangen , geen zin meer had om de SSD er weer uit te halen om er een Home Assistant image op te zetten gekozen om er Docker/Portainer op te zetten. Dat lukt prima.

Slimme meter splitter (omdat ik ook nog een "Toon" heb) er weer op aangesloten en het toevoegen van een slimme meter via de seriele (USB) poort viel allemaal eigenlijk wel mee, ik hoefde niet handmatig in vage bestandjes te gaan zitten editen was allemaal "klikkerdeklik".

Energieverbruik kan ik nu per fase zien.
(Ook de 2 bakjes koffie die ik deze ochtend gezet heb :+)

Nu de volgende zaken nog in orde maken :
-Tuya integratie (is volgens mij niet zo moeilijk)
-Mij verdiepen in MQQT (ik heb wat Tasmota devices)
-Proberen de historische data die ik heb (elektriciteitsverbruik) toe te voegen. Iemand een idee ?

Ik ben het met iedereen die dat roept eens dat een "slimme meter" an-sich geen energie bespaart. Echter door per fase het verbruik te zien heb ik wel wat stiekeme energie "grootverbruikers" kunnen vinden en uit kunnen zetten of kunnen veranderen zodat mijn "sluipverbruik" 's-nachts van 600-700 Watt nu teruggelopen is tot 270 Watt. Nu nog eens kijken waar dat laatste beetje zit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Waarschijnlijk de elektrische wekker, en de logger zelf... ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De koelkast is ook mooi te zien 's-nachts :-)

(het is al een oud topic, dus misschien is het al gezegd..) Het maakt wel uit welke SD kaart je gebruikt. Ik heb ooit wel een crash gehad met Domoticz/RPi en met een recente backup heb je dat in no-time weer online. Maar de huidige kaart zit er toch al wel een paar jaar in nu. RPi doet overigens niks anders dan Domoticz draaien, dus zo druk zal het niet zijn richting de SD kaart.

Over dat toevoegen van data: de database is sqlite. Daar zijn tools voor waarmee je de database kunt editen. Het zou dus mogelijk moeten zijn om je oude data zo toe te voegen. Zelf nooit geprobeerd.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 18 september 2022 09:45:37 (19%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

dus zo druk zal het niet zijn richting de SD kaart.

Mijn vorige Domoticz opstelling is gecrashed (dat was de reden om dit topic te starten) en het SD kaartje was corrupt (kaartje was er bijgeleverd).
De energie logger schrijft toch iedere 30 seconden data weg (?).
Vandaar op aanraden van meerdere forum leden toch maar een "echte" SSD disk er aan gehangen. Ook omdat ik een rPi 4 gekregen had met een defect SD slot.

De koelkast is ook mooi te zien 's-nachts :-)

Koelkast en diepvries inderdaad :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Op 18 september 2022 09:22:53 schreef bprosman:

Omdat ik al RaspiOS op de SSD gezet had, eea al in een kastje gebouwd en inmiddels in de meterkast gehangen , geen zin meer had om de SSD er weer uit te halen om er een Home Assistant image op te zetten gekozen om er Docker/Portainer op te zetten. Dat lukt prima.

Ik zou in ieder geval zorgen dat je hem supervised draait voor de meest probleemloze opzet. Of je moet er natuurlijk lol aan hebben om met docker containers ed te gaan stunten.

Je kunt een homeassistant image direct naar de ssd flashen.

-Mij verdiepen in MQQT (ik heb wat Tasmota devices)

Kwestie van een MQTT server opzetten (mosquitto) Tasmota integreert automatisch.
Als je ingewikkeldere dingen hebt dan enkel een schakelbaar stopcontact oid dan zou ik eens naar ESPHome kijken, dat valt ondertussen ook onder het beheer van nabucasa, en is zeker als je iets met displays wilt doen een wat krachtiger platform dan tasmota.

Ik ben het met iedereen die dat roept eens dat een "slimme meter" an-sich geen energie bespaart. Echter door per fase het verbruik te zien heb ik wel wat stiekeme energie "grootverbruikers" kunnen vinden en uit kunnen zetten of kunnen veranderen zodat mijn "sluipverbruik" 's-nachts van 600-700 Watt nu teruggelopen is tot 270 Watt. Nu nog eens kijken waar dat laatste beetje zit.

Woef, +600W is wel heel erg veel. Ik vind dat ik met mijn 200W al aan de hoge kant zit.

bprosman

Golden Member

Je kunt een homeassistant image direct naar de ssd flashen.

Ook remote ? Als ik al boot met RaspiOS zeg maar ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Remote?

Even het USB kabeltje uit de pi en dat aan een pc/laptop/whatever knopen.

In het HASS image zit meteen het OS en wordt dan ook geupdate via hass.

bprosman

Golden Member

Vandaag een "core update" aangeklikt maar dat was niet zo'n succes.
Mijn rPI4 nu al een uurtje of 2 niet "pingbaar" meer.
Ik zag berichten dat het langer kan duren dus ik wacht nog even.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Je kunt natuurlijk altijd een monitor in de pi prikken om te kijken wat ie doet.

Maar 2 uur is ERG lang.

Heb je de installatie nog op een SD-kaartje? Dat is een hele slechte oplossing voor een domotica systeem, de vele writes naar de database helpen het kaartje zo naar snot.

bprosman

Golden Member

Op 12 oktober 2022 11:40:07 schreef Sine:
Je kunt natuurlijk altijd een monitor in de pi prikken om te kijken wat ie doet.

Maar 2 uur is ERG lang.

Heb je de installatie nog op een SD-kaartje? Dat is een hele slechte oplossing voor een domotica systeem, de vele writes naar de database helpen het kaartje zo naar snot.

Nee , zit inmiddels op een SSD disk.
//Edit , maar even de gok gewaagd en een "power-cycle" gedaan.
Hij komt netjes op, wel met de melding dat de database niet netjes afgesloten is (was) en zit op de laatste release.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 12 oktober 2022 11:57:29 (18%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.