Op 30 maart 2022 12:06:00 schreef maboc:
All....Die boeken van A.J. Dirksen: ik ben al even op zoek geweest, maar die zijn niet bij de bollen/amazonnen van de ze wereld te vinden. De bladzijde die @Hubie liet zien spraken mij nogal aan. Dus...ik ga gewoon op zoek.
die boekjes, zijn afhankelijk van de druk, dan ook tussen de 55 en de 45 jaar oud. Tweedehands worden ze af en toe aangeboden bij de NFOR/nvhr of transistorforum. Het zou me niet verbazen dat daar er ook een pdf versie van beschikbaar is.
edit.. intussen even gekeken.. behalve deel 1 is alles onder pdf vorm daar beschikbaar.
maboc
-- Met vriendelijke groet, Martijn Bos
Op 30 maart 2022 12:09:10 schreef kris van damme:
[...]die boekjes, zijn afhankelijk van de druk, dan ook tussen de 55 en de 45 jaar oud. Tweedehands worden ze af en toe aangeboden bij de NFOR/nvhr of transistorforum. Het zou me niet verbazen dat daar er ook een pdf versie van beschikbaar is.
edit.. intussen even gekeken.. behalve deel 1 is alles onder pdf vorm daar beschikbaar.
Ow top...daar kan ik wat mee. Ik ga op zoek...tnx
Hoe groter dat verschil is, des te groter de stroom die loopt. De stroom die de plaat op loopt veroorzaakt daar een potentiaal.
Zo is het, alleen nog via de tussenstap van lading (zie eerdere posts).
of ik wat wiskunde heb gehad: meer dan genoeg
Ho, dat vereenvoudigt de zaak aanzienlijk.
Neem als bron UB, en laad daarmee C via laadweerstand R. Dan geldt:
Lading in condensator:
Q(t)= ∫I(t) dt
Spanning over condensator (wegens Q= C U, dus U= Q/C):
UC(t)= Q/C = ∫I(t) dt/C
Spanning over weerstand (wet van Ohm):
UR(t)= R I(t)
Totaal is gelijk aan bronspanning (=constant):
R I(t) + ∫I(t) dt/C = UB
Zoiets wordt altijd de een of andere e-macht. Met als startvoorwaarde UC(0)= 0 kun je dit oplossen tot:
UC(t) = UB (1−e−t/(R C))
e: De Wiki beschrijft dit vrij goed.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Op 30 maart 2022 12:09:10 schreef kris van damme:
[...]die boekjes, zijn afhankelijk van de druk, dan ook tussen de 55 en de 45 jaar oud. Tweedehands worden ze af en toe aangeboden bij de NFOR/nvhr of transistorforum. Het zou me niet verbazen dat daar er ook een pdf versie van beschikbaar is.
Dat valt mee hoor,de drie delen die ik heb zijn de geheel herziene 9e druk 1986 dus maar 36 jaar oud. 
Bij elke druk werden die 3 leerboeken aangepast naar\aan de tijd.
Zo kwam ik eens de eerste druk tegen van deel III,dat stond vol met berekeningen aan schakelingen met buizen.
In mijn deel III uit 1986 komt helemaal geen buis meer voor,de buis is dan vervangen door de fet en transistors en IC's
In het laatste hoofdstuk van de 9e druk uit 1986 wordt de buis nog summier besproken.
In het voorwoord staat de naam van drs.ing. C.F.Ruyter,beter bekend onder de naam Dr.Blan...
Op 30 maart 2022 12:06:00 schreef maboc:
Die boeken van A.J. Dirksen: ik ben al even op zoek geweest, maar die zijn niet bij de bollen/amazonnen van de ze wereld te vinden. De bladzijde die @Hubie liet zien spraken mij nogal aan. Dus...ik ga gewoon op zoek.
Als het engels geen probleem is dan in de "The Art of Electronics" ook een goeie, en die is bovendien nog gewoon in druk.