Op 8 april 2022 15:35:19 schreef joopv:
De verwarmde buitenlucht op zolder inblazen zou geen slecht idee zijn - er is geen radiator op zolder aanwezig.

Dat gaat niet lekker, want er is geen goede circulatie meer mogelijk.
Het is niet voor niets dat gebalanceerde ventilatie gebruik maakt van inblaasopeningen in verschillende ruimten.

Ik heb een normale centrale afzuiging.Met openingen in keuken en badkamer.Ik heb de schakeling veranderd, eerst bleef hij op de lage stand 24 uur draaien, met keuze voor middel/hoog/laag, maar nu gaat dat ding op 18:30 helemaal uit.Ik kan wel met de hand inschakelen natuurlijk, maar hij draait van 7 uur tot 18:30.scheelt allicht energie.

in het servicemenu van de wtw de fansnelheden op stand 1 wat lager zetten helpt ook voor het energieverbruik, deed ik ook. hygrostaat op de badkamer op 75-80% zodat schimmel door vocht geen kans kreeg.

Op 8 april 2022 18:12:46 schreef Boudie:
[...]
Dat gaat niet lekker, want er is geen goede circulatie meer mogelijk.
Het is niet voor niets dat gebalanceerde ventilatie gebruik maakt van inblaasopeningen in verschillende ruimten.

Maar dat klopt dan toch? Op zolder hangt nu de fan. Die blaast naar buiten maar heeft geen inlaat op zolder, alleen in de wc's, badkamer op de eerste verd. en in keuken op de benedenverd.

Op 8 april 2022 14:50:12 schreef joopv:
Ik heb ventilatie zonder warmtewisselaar. De lucht wordt in de 2 WC's, keuken en badkamer afgezogen en in de nok op zolder het huis uit geblazen met een ITHO eco fan. Dat wordt handmatig bestuurd met rf paneeltjes in die ruimtes.

Nou vind ik het ook zonde dat die warmte weggemikt wordt. Valt dat om te bouwen naar ventilatie met warmteterugwinning? Moeten dan die buizen vervangen worden?

Wij hebben dus geen WTW meer(nooit gehad in dit huis), maar een hybride warmtepomp/cv. Deze haalt wat warmte uit die oude lucht en stopt dat in de vloerverwarming. De ventilatiebuizen zijn dus net als bij jou.

Het klinkt allemaal erg leuk dat WTW geen warmte weggooid maar er zijn echt heel vervelende huizen opgeleverd die amper ramen open konden zetten. Zomers moet de lucht dan eerst door meters lange buizen, over het warme dak door warm beton en dan je slaapkamer in.
's Winters pakt die zelfde buis weer lekker houtrook op omdat deze hoger zit.

Uiteindelijk wil je vooral grote stappen maken. Misschien zet driedubbelglas in de woonkamer veel meer zoden aan de dijk.

De gewoonte om bij vorst de dikke gordijnen om half 7 's morgens open te trekken terwijl de kachel naar 21 graden staat te blazen als je 10 minuten aan tafel zit voor vertrek lijkt mij ook een grote misser.

Ik vermoed dat de afval warmte die via de riolering het huis verlaat veel meer energie bevat dan die ventilatie lucht.

Zijn daar wtw oplossingen voor?

@joopv: Er zijn warmtewisselaars voor de douche. Hier bijvoorbeeld

Interessant, maar ik dacht iets breder.
Dus ook warmte terugwinnen uit het afvalwater van de gootsteen/vaatwasser/wasmachine/wasbakken enz. Misschien zelfs toilet... :)

Water heeft een erg grote soortelijke warmte, iedere keer dat hete water wegkieperen bij het koken doet me pijn, figuurlijk gesproken.

Op 9 april 2022 08:36:42 schreef joopv:
Water heeft een erg grote soortelijke warmte, iedere keer dat hete water wegkieperen bij het koken doet me pijn, figuurlijk gesproken.

Dus eerst laten afkoelen en dan pas wegkieperen. Scheelt een beetje stoken. :)

Op 9 april 2022 08:36:42 schreef joopv:

Bij bushkamperen (waar de tijd tot je terug moet naar de wereld in vooral beperkt is door de hoeveelheid water die je mee kunt nemen) gebruik ik het hete water van de aardappels/groente altijd voor de afwas :-)

Voor de mensen die dat onhygienisch vinden: Als water je beperkende factor is ga je ook niet douchen.

Dan wil je toch wel een echte goede wisselaar zonder lek.

Dat wil je bij een kerncentrale ook :-)

Groetjes,
eSe

Op 9 april 2022 07:46:03 schreef joopv:
Ik vermoed dat de afval warmte die via de riolering het huis verlaat veel meer energie bevat dan die ventilatie lucht.

Zijn daar wtw oplossingen voor?

Voor de douche bestaat er al een warmtewisselaar die met het wegstromende (warme) water het binnenkomende koude water verwarmt.

Als driedubbel geisoleerd glas standaard zou worden kun je ook veel besparen...
In de scandinavische landen is dat al zo, en (ondanks dat het daar kouder is) hoeft men 's winters nauwelijks bij te stoken. (in NL misschien helemaal niet)

Kleinere ramen op doordachte plaatsen bespaart ook.

Merk op dat men vroeger toen men nog niet zo'n grote glasvlakken kon produceren vooral hoge en smalle ramen plaatste. Kan je nog mooi zien in oude schoolgebouwen en dergelijke.

Mijn slimme meter heeft twee telwerken, één voor normaaltarief en één voor daltarief. Hoewel ik nooit bewust voor een piek/dal tarief gekozen heb rekent mijn energieleverancier wel zo af. In april is het verschil €0,12/kWh en in mei scheelt het €0,05/kWh, bij mijn variabel energiecontract. In mijn regio zijn de daluren van 21.00hr tot 07.00hr en in de weekends. Het bespaart geen energie, maar wel geld.

Op 13 april 2022 15:27:15 schreef Kilian:
Hoewel ik nooit bewust voor een piek/dal tarief gekozen heb rekent mijn energieleverancier wel zo af.

Dat zal wel in het contract staan wat je hebt afgesloten. Bij een volgende contractvernieuwing kun je eens uitrekenen wat voordeliger is. Bij een contract op enkeltarief ligt de prijs ergens tussen het piektarief en het daltarief.
Je meter zal dan waarschijnlijk gewoon blijven omschakelen, maar bij de afrekening tellen ze de telwerken bij elkaar op en berekenen dat voor één prijs.

Vroeger was dubbeltarief in de abbo kosten duurder dan enkeltarief.

Toen ik nog bij Eneco zat, heb ik een keer gezien dat terwijl ik het vorige jaar op dubbeltarief afgerekend werd, maar dit jaar op enkeltarief. Ik heb ze opgebeld en gevraagd hoe dat zat. Zeggen ze dat ze het uitgerekend hebben en dat dit jaar deze goedkoper is. Toen had ik nog vertrouwen in Eneco en heb ik het geloofd.

Tegenwoordig wordt er niet of nauwelijks nog gerekend voor "dubbeltarief". Ik denk dat het loskoppelen van het "meetbedrijf" daar ook mee te maken heeft: Die moeten zowiezo dubbelmeters plaatsen, want anders moeten ze steeds weer meters van enkel naar dubbel omschroeven en omgekeerd. Dus in de meet-tarieven zit die dubbelmeter gewoon ingebakken.

Het vast recht is hoger, maar ook de prijs voor het normaaltarief is hoger.

Dus je bent zeker niet altijd goedkoper uit met een piek-dal tarief. Zeker niet als je er zelf niet op let.

Ik wil nu geen tijd besteden om uit te zoeken waar het aan mijn aandacht ontsnapt is. Mijn vorige meter had slechts één actief telwerk en ik heb het idee dat het "vanzelf" gegaan is sinds de plaatsing van de slimme meter.

In mijn jaarafrekening over 2021 wordt het jaarverbruik ook al tegen normaal- en daltarief afgerekend. Ik had toen een jaarcontract en het verschil tussen normaal- en daltarief was slechts €0,01/kWh. Ik heb me daar niet druk over gemaakt. Sinds 15 januari op variabele tarieven en het verschil tussen normaaltarief en daltarief is nu aanzienlijk. In mijn geval pakt het dubbeltarief gunstig uit, dus ik laat het voorlopig zo.

Maar ik ben wel benieuwd of anderen ook "vanzelf" naar dubbeltarief gegaan zijn, na plaatsing van een slimme meter.

Op 13 april 2022 15:27:15 schreef Kilian:
Mijn slimme meter heeft twee telwerken, één voor normaaltarief en één voor daltarief. Hoewel ik nooit bewust voor een piek/dal tarief gekozen heb rekent mijn energieleverancier wel zo af. In april is het verschil €0,12/kWh en in mei scheelt het €0,05/kWh, bij mijn variabel energiecontract. In mijn regio zijn de daluren van 21.00hr tot 07.00hr en in de weekends. Het bespaart geen energie, maar wel geld.

heb eens gekeken, maar hier ook 4 cent verschil tussen normaal en daltarief. dat verschil was vorig jaar november nog geen 1,5 cent.

en ja, standaard heeft elke slimme meter 4 telwerken, 2 afname en 2 terugleveren. ik denk dat die tarieven veel meer als vroeger veranderen met de maand.

[Bericht gewijzigd door testman op (11%)]

Op 13 april 2022 20:54:25 schreef Kilian:
Maar ik ben wel benieuwd of anderen ook "vanzelf" naar dubbeltarief gegaan zijn, na plaatsing van een slimme meter.

Ik ben niet vanzelf naar dubbeltarief gegaan. In mijn woning zat een ferrarismeter met dubbeltarief, en zo was mijn contract ook. Bij elke contractvernieuwing kon ik kiezen tussen enkel- en dubbeltarief. Tot nu heb ik steeds voor dubbel gekozen, maar binnenkort loopt mijn contract af en voordat ik een nieuw kies ga ik eerst een rekensommetje maken. Want ik heb zomaar het idee dat ik met enkeltarief voordeliger uit ben.