Ik liep al een tijdje met de gedachte eens een topic te openen om energiebespaartips uit te wisselen. En dan niet van het niveau "plaats zonnepanelen, warmtepomp en vervang je koelkast" maar op een kleinschaliger niveau dat voor velen betaalbaarder en uitvoerbaar zal zijn. Onze woning is goed geïsoleerd, maar wel groter dan gemiddeld in NL. Misschien komen we via het uitwisselen van ideeën tot mogelijkheden waar we nog niet aan gedacht hadden. Nu heb ik wat tijd, dus laat ik aftrappen:

Verwarming (gasgestookt):

Een aantal jaren geleden heb ik de radiatoren op de slaapkamerverdieping voorzien van thermostaatkranen. Dat heb ik buiten het stookseizoen gedaan en de meeste thermostaatkranen nieuw van Marktplaats gehaald. Als de mussen dood van het dak vallen van de hitte is er minder vraag naar thermostaatkranen en kun je probleemloos het cv systeem aftappen.

De pomp van de vloerverwarming die ooit 24/7/365 draaide heb ik op een eenvoudige tijdschakelklok gezet. De cv zelf wordt via een programmeerbare kamerthermostaat aangestuurd en de tijdschakelklok start de pomp een half uur voor de cv ketel start en stopt de pomp een half uur nadat de ketel naar de nachtstand is gegaan.

Buiten het stookseizoen laat ik de pomp elke dag een kwartier lopen. Dat is het kortste tijdsinterval dat ik op de schakelklok kan instellen.

De pomp heeft een keuzeschakelaar met vier snelheden. Ik heb het toerental van 1800 omw/min naar 1500 omw/min verlaagd, waarmee het opgenomen vermogen van 70W naar 55W gedaald is.

Kamerthermostaat van 21 naar 20 graden teruggezet en de aan/uit tijden aangepast aan onze ontwikkelende gezinssituatie. Een gezin met kleine kinderen staat in de weekenden doorgaans vroeger op dan wanneer die kinderen tieners geworden zijn. De verwarming kan dan later aan.

De besparing op electriciteit is meetbaar of uit te rekenen, die op gas vind ik lastig, omdat de buitentemperatuur een flinke rol speelt en niet elke winter hetzelfde verloopt.

Verlichting:

De meeste gloei- en halogeenlampen al eerder vervangen door leds. In de erker in de woonkamer had ik nog twee halogeenspots op een Busch Jaeger dimmer. De dimmer was niet geschikt voor led en een led dimmer vond ik geen rendabele investering om twee halogeenlampen te kunnen vervangen. Ik realiseerde me dat we de halogeenlampen eigenlijk altijd tot hetzelfde niveau dimden. Dimmer eruit en twee ledspots met dezelfde lichtopbrengst als de gedimde halogeenlampen erin. Ik weet eigenlijk niet wat het verbruik/verlies van die dimmer was.

Witgoed:

Onze Miele wasmachine heeft een keuzeknop "kort", waarmee je de duur van het wasprogramma tot ongeveer de helft kunt verkorten. Die gebruikten we eigenlijk nooit. Wasgoed dat niet heel zwaar vervuild is komt net zo schoon uit de machine.

Toen ik recent onze inbouw vaatwasser moest uitbouwen om er aan te sleutelen heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de zijkanten, bovenkant en achterkant te voorzien van radiatorfolie. De machine is stiller en het rvs aanrechtblad erboven wordt voelbaar minder warm. Ik overweeg om nog eens te kijken of ik met de kuip van de wasmachine hetzelfde kan doen.

Voor het afbakken van broodjes e.d. gebruiken we wanneer mogelijk de airfryer in plaats van onze 90cm oven die eerst een half uur moet voorverwarmen.

Ik let scherper op ijsafzetting in de vriezer en zorg dat ik die tijdig ontdooi.

Tegen Putin's prijsstijgingen kan ik niet opbezuinigen, maar het helpt wel. Ben overigens blij dat ik een slimme meter heb. Met een variabel tarief en maandelijks wijzigende tarieven hoef ik me niet druk te maken of het verbruik in een maand wel correct verrekend wordt.

Zijn er nog meer relatief eenvoudige dingen te doen?

Ik volg je in grote lijnen, maar doe het net even anders.
Ik heb geen thermostaatkranen. Op een kamer die niet gebruikt wordt gaat de radiatorkraan dicht. Als er vorstgevaar is, dan op een kiertje.
Ik heb een HR-ketel die de pomp zelf regelt, daar hoef ik niks aan te doen.

Pomp laten draaien in de zomer hoef ik ook niet te regelen. De ketel verzorgt ook het douchewater dus die pomp draait elke dag wel een poosje.

Kamerthermostaat staat overdag op 18, 's avonds op 19. Hoger is niet nodig. De klok in de thermostaat gebruik ik niet. Thermostaat gaat lager een uur voordat ik naar bed ga, en weer hoger als ik er uit kom.

Gloeilampen heb ik niet meer, bijna alles is led. Nog een paar spaarlampen, maar aangezien die bijna net zo zuinig zijn als led heb ik geen haast om ze te vervangen. Ik wacht wel tot ze stuk gaan.

Onze vriezer ontdooit automatisch en de airfryer gebruiken we ook regelmatig.

Zolang mijn pv certificaten mijn totale energieverbruik dekken ben ik tevreden, wat niet wil zeggen dat we er niet mee bezig zijn, vooral als we nieuwe toestellen moeten kopen.

Heb ook al enkele proefopstellingen gemaakt om het capaciteitstarief(BE) onder controle te kunnen houden en het PV overschot te kunnen gebruiken bij een digitale meter.

Maar ik hou er ook rekening mee dat ik al wat ouder ben en niet tever vooruit moet denken, maar dromen mag nog ;)

één van de dingen dat ik recent gevonden heb:

warmwaterboiler.
ons gebruik is als volgt: savonds douched iedereen en is de 80L boiler haast leeg.
vroeger stond die met schakelklok snachts en dan valt het voor dat we niet allemaal warm water hebben
daarom staat die 24/24 aan om altijd warm water te hebben, die verbruikt aardig wat en ben beginnen zoeken waarom.

het blijkt dus dat een boiler best veel warmte verliest. dus ik ben gaan meten.

boiler opwarmen van 23h tot 4h snachts: verbruik valt mee, echter vaak koud water.
dus extra ingesteld dat die van 18h tot 20h nog kan bijwarmen. verbruik 6.5-7kWh per dag

boiler opwarmen van 11h tot 16h (overdag dus) en douchen om 19h. snachts wordt die 1uur bijgeladen. verbruik over 14 metingen: 4.99-5.9kWh per dag (5.85-5.64-5.70-5.52-5.74-5.91-4.99-5.44-5.80-5.18-5.18-5.30-5.29-5.68).

waarom dat verschil?
wel, als die op 70°C staat, en de omgeving op 20°C, lekt er door die 50°C verschil op 15uur tijd ongeveer 1-1.5kwh aan warmte weg.
door die om 20h aan 30-40°C te laten staan tot 11h de dag erna, verliest die met die 10-20°C veel minder aan warmte en moet die dus minder opwarmen om weer warm water te hebben

Bij ons (gezin met 2 jonge kinderen, altijd iemand thuis) hebben we de thermostaat op 19 graden (CV met radiatoren). Heb je t koud dan trek je maar een trui aan. Klokthermostaat niet te vroeg op temperatuur en ook voor bedtijd al naar nacht temperatuur, het is niet meteen afgekoeld. Waterzijdig inregelen moet nog een keer, maar het is makkelijker als het echt koud is en dat is het amper.

Om je gasverbruik te monitoren kun je graaddagen gebruiken (voorbeeldje, ook voor NL wel te vinden op internet) om nog iets te kunnen vergelijken en te kunnen corrigeren voor zachte/strenge winters.

Eigenlijk alle lampen al vervangen door LED dus qua stroom is er niet veel meer te halen.

Dak geïsoleerd, vloer geïsoleerd (vooral voor comfort) en beneden nieuw isolatieglas. Boven dubbel glas maar dat blijft nog maar even zitten. En een houtkachel :)

Blijkbaar heb ik Inuit genen of zo, want de verwarming gaat eigenlijk alleen aan als ik bezoek krijg; in de winter is het 12-15 graden in huis, en dat vind ik meestal prima (met een trui en schoenen aan). Maar ja, dat is iets waar je niet heel veel aan kunt doen, en zeker met vrouwen in huis (die het van nature blijkbaar sneller koud hebben) niet echt een optie.

@fcapri: die boiler isoleren met een laagje glaswol o.i.d. lijkt me een investering die je heel snel terugverdient.

Is het verschil tussen dag en nachttarief groot genoeg om 's nachts opwarmen nog aantrekkelijk te maken? Wellicht dat het netto goedkoper is om kort voor het douchen pas te gaan stoken.

Je kunt vrij triviaal uitrekenen hoeveel energie het opwarmen van het water zelf kost, en behalve korter douchen, of met minder water, ga je daar nooit op besparen. Wat er overblijft van het verbruik is lekkage, en als je daar eenmaal een grote hap uit hebt genomen, blijft er weinig mogelijke winst over.

Ik heb te weinig tijd om dit helemaal op te zetten maar deze ideetjes heb ik:

1. een (domotica) systeem kijkt naar de weersvoorspelling. Als het zonnetje wordt verwacht dan kan de ketel een graadje lager of eerder uit (simpeler met relais te doen). Een lichtsensor die zonnestraling meet kan ook, zeker met de ramen op het zuiden en de sensor dan iets naar het oosten richten.
2. Via PIR, aanwezigheid van mobieltjes op wifi, de status van lampen kan je radiatoren en CV regelen. Gaat het burolampje aan: dan iets meer stoken. Niemand in huis: 2 graadjes zakken.
3. Koppeling met je agenda: sporten, werk etc: uurtje tevoren minder stoken.
4. Simpele timerknop op een makkelijke locatie: CV uit voor komende 1,2,4,8,16 uur. Even boodschappen doen: 1 tik. Avondje uit: 3 keer drukken.

Ik heb een huis uit 2017, de isolatie is erg goed dus ik twijfel of ik er veel op win. Op de bovenverdiepingen hoeven we eigenlijk niet te stoken en de vloerverwarming beneden blijft zeker 8 uur op temperatuur.

Als je van een gokje houdt: neem een day-ahead leverancier. Morgen betaal ik bijvoorbeeld 11 cent per kWh om 14:00. Met onze hybride warmtepomp zou ik dit kunnen gebruiken om iets meer te stoken tijdens de voordelige uren.

Ik heb het niet nagerekend maar ik denk dat sommige mensen ook veel kunnen winnen met lokale elektrische verwarming. Denk aan bed, bureaublad, van die oplaadbare kussens voor op de bank en sloffen etcetera.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (10%)]

@fcapri: ik denk dat je nog veel meer kunt besparen door niet meer elke dag allemaal te douchen. Dat is ook niet goed voor je huid.

Ik mag sinds een paar jaar niet meer elke dag douchen wegens extreem droge huid problemen.

Airfryer draat hier ook ipv oven, is veel eerder op temperatuur.
Elektrische bedbodems hebben we nu een schakelaar tussen. Die klassieke trafo's hebben best wel veel verliezen en zo vaak word het bed toch net versteld
Verlichting binnen en buten is allemaal LED
condensdroger voor de winter was defect, nu een bosch warmtepomp droger. Als het weer goed is gaat het buiten aan de lijn.
Ventlatiebox was naar 20 jaar af, staat nu een eco fan welke maar een paar watt doet in de normale stand, besteld bij verkeerd geleverd.
iedereen aanleren accu vol, oplader eruit.
Automatsche uit op de soldeerbout

Op 1 april 2022 16:55:56 schreef Henk H.:
En een houtkachel :)

Dat is geen besparing, maar de inzet van een andere energiedrager.

Op 1 april 2022 22:25:03 schreef KlaasZ:
[...]Dat is geen besparing, maar de inzet van een andere energiedrager.

tot je hout gratis is, dan bespaar je wel degelijk een hoop, en een gratis boom is een stuk makkelijker te vinden dan een een gratis gasleverancier

Verder gewoon je leefstijl aanpassen en minder consumeren, klinkt makkelijker dan het is

Tot slot kom je toch weer bij je grootverbruikers, kost wat, maar dingen die 24/7 draaien zit ook verreweg de grootste winst

Op 1 april 2022 22:25:03 schreef KlaasZ:
[...]Dat is geen besparing, maar de inzet van een andere energiedrager.

Een andere, energiedrager met giftige bijwerkingen bij omzetting.

"Gratis energie"bestaat niet.
Energie opwekken ook niet. Al de electriciteit die je met een generator maakt, die energie moet ergens vandaan komen. B.V het draaien van de generator door een benzinemotor of zo iets. Zelfs een fietsdynamo moet je zelf aandrijven om er electriciteit uit te halen. Het is alleen maar een kwestie van energie OMZETTEN,van een mechanische naar een electrische vorm.

Op 2 april 2022 11:21:44 schreef mel:

Kan me de laatste keer niet herinneren dat ik voor zonne-energie betaald heb.. De komende paar duizend jaar zitten we daarmee nog wel goed..

Het omzetten van zonne-energie naar iets anders kost natuurlijk wel wat..

Op 2 april 2022 11:21:44 schreef mel:

energie uit het niets laten ontstaan kan niet.
Gratis energie is niet moeilijker dan iemand anders ervoor te laten betalen 8)7

Op 2 april 2022 12:05:26 schreef KGE:
Kan me de laatste keer niet herinneren dat ik voor zonne-energie betaald heb.. De komende paar duizend jaar zitten we daarmee nog wel goed..

Dit topic gaat ook niet om geld besparing, maar om energie besparing. In NL is "besparing" blijkbaar synoniem aan "goedkoper".

Verder over energiebesparing:
Kijk ook eens naar de luchtvochtigheid in je huis.

In de zomer verdamp je lichaamsvocht beter bij droge lucht. En heb je minder airco nodig. Droge lucht is dan gunstig.

In de winter verdamp je en koel je af wat je juist niet wil. Dan is binnenshuis wat vochtigere lucht gunstig.

Alhoewel droge lucht wel wat beter isoleert. Als je buiten loopt (nadruk of bewegen ofwel luchtstroom) in vochtige lucht gaat dat door de betere geleiding warmte afvoeren, dan zou droge lucht weer gunstiger zijn.

Dus niet in de regen gaan lopen... :)

Op 1 april 2022 19:32:33 schreef K7Jz:
...
Als je van een gokje houdt: neem een day-ahead leverancier. Morgen betaal ik bijvoorbeeld 11 cent per kWh om 14:00. Met onze hybride warmtepomp zou ik dit kunnen gebruiken om iets meer te stoken tijdens de voordelige uren.
[bijlage]

Ik heb het niet nagerekend maar ik denk dat sommige mensen ook veel kunnen winnen met lokale elektrische verwarming. Denk aan bed, bureaublad, van die oplaadbare kussens voor op de bank en sloffen etcetera.

Daar moet je nog wel energiebelasting en ODE bij optellen. Voor 2022 is dat ongeveer 8 cent.

Op 1 april 2022 15:41:56 schreef Kilian:
...
De pomp van de vloerverwarming die ooit 24/7/365 draaide heb ik op een eenvoudige tijdschakelklok gezet. De cv zelf wordt via een programmeerbare kamerthermostaat aangestuurd en de tijdschakelklok start de pomp een half uur voor de cv ketel start en stopt de pomp een half uur nadat de ketel naar de nachtstand is gegaan.
...
Zijn er nog meer relatief eenvoudige dingen te doen?

Ja, neem een echte pompschakelaar voor de vloerverwarming.
Die meet zelf de temperatuur van het aangevoerde water en besluit op basis daarvan de pomp te laten draaien, of niet.

Duidelijk voordeel: de pomp draait alleen als dat nodig is.
Minder duidelijk, maar heel belangrijk voordeel: als de ketel afslaat en de temperatuur van het aangevoerde water is "laag", dan voorkomt deze dat er "relatief koud" water circuleert in de vloer. Dat is voor goede werking van vloerverwarming heel belangrijk.

Zo'n schakelaar kost maar een paar tientjes, maar je hoeft nooit meer naar schakeltijden om te kijken. Tevens loopt zo'n ding naar wens elke dag een minuut om de pomp tegen vastzitten te beschermen.

De eerste stap bij energiebesparing is meten hoeveel energie je verbruikt.

Vraag aan 100 willekeurige mensen in de straat hoeveel kWh/m³ ze afgelopen maand ze verbruikt hebben. Hoeveel zouden er kunnen antwoorden? Misschien 5 mensen?

De energie ongeletterdheid is waarschijnlijk nog een stuk groter dan de financiële ongeletterdheid.

Op 2 april 2022 14:06:39 schreef Kilian:
Tot slot ben ik van mening dat we worden afgeperst en dat dat zorgvuldig is voorbereid.

Tot aan dit punt nam ik de discussie nog serieus (voor zover het überhaupt iets met elektronica te maken heeft).

[Bericht gewijzigd door flipflop op (12%)]

Zonder mij in de discussie te willen mengen vind ik niet dat Co een platform moet bieden aan "alternatieve realiteiten" en andere waanzin.
De werkelijkheid is al ingewikkeld en vreemd genoeg.

Kan dit topic richting het afvoerputje: de koffiecorner? :)

Op 2 april 2022 15:27:52 schreef evelo:
Vraag aan 100 willekeurige mensen in de straat hoeveel kWh/m³ ze afgelopen maand ze verbruikt hebben. Hoeveel zouden er kunnen antwoorden? Misschien 5 mensen?

En nog minder weten waaraan ze het verbruiken.
Mijn zwager had zo'n mooi rek met mediaplayer/radio/versterker/modem etc.. In standby 45 Watt, en dat 24/7.

Op 2 april 2022 16:27:50 schreef JoWi:
mooi rek met mediaplayer

Meet je droger en wasmachine maar eens.
Die vreten ook stroom terwijl de deur openstaat en het lampje uit is en de aan/uitknop op uit staat.
Ik trek de stekkers er uit na gebruik.
Ik schrok van het sluipverbruik, want je gaat er vanuit dat als de aan/uit schakelaar uit staat er geen standby vermogen is.
Die van mij zijn nog dom en hebben dus geen display en geen klok.