hallo ik ben bezig met het repareren van deze voeding .Deze voeding zou tot 35 volt moeten gaan .Maar ik kom niet hoger dan 21 volt . Ik heb alle transistors gecontroleerd en elco's gemeten maar kan geen fout vinden .
Kan iemand mij een hint geven waar ik moet zoeken. Ik ben in het bezit van een schema maar kom er niet uit. Wie weet raad,alvast bedankt voor enige reactie
Grt Toon.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een PE1510 heeft nog germanium transistoren. de asz15 dacht ik. ook zit er een thyristor voorrregeling, als de voeding op de asz15 dus maar 21V is dan is die voorregeling dus 1e verdachte. alles zit bij deze in voetjes, kan best een los contact zijn.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het eerste wat ik bij oud Philips spul doe is de schakelaars schoonmaken en vaak is dat het enige wat nodig is. (en onderdelen in voetjes een paar keer er in en uit.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 2 april 2022 22:12:07 schreef ToHu:
Ik ben in het bezit van een schema <knip>
wij op CO (nog)niet 
Op 2 april 2022 23:27:41 schreef testman:
. ook zit er een thyristor voorrregeling, als de voeding op de asz15 dus maar 21V is dan is die voorregeling dus 1e verdachte. alles zit bij deze in voetjes, kan best een los contact zijn.
de PE1510 heeft geen thyristorvoorregeling. De PE1512 zit in hetzelfde kastje en heeft dezelfde look, en die heeft dat wel, waarschijnlijk geeft dat de verwarring. (het te leveren uitgangsvermogen is bij de 1510 een pak lager).
geen voorregeling maakt het makkelijker voor TS 
testman
Op 3 april 2022 12:35:29 schreef kris van damme:
[...]de PE1510 heeft geen thyristorvoorregeling. De PE1512 zit in hetzelfde kastje en heeft dezelfde look, en die heeft dat wel, waarschijnlijk geeft dat de verwarring. (het te leveren uitgangsvermogen is bij de 1510 een pak lager).
geen voorregeling maakt het makkelijker voor TS
toen ik opgroeide had pa een pe1510 staan die het altijd deed, en een pe1512 die nooit echt goed gewerkt had. hij had na jaren de asz16 eens vervangen, maar die lagen er zo weer uit. toen was ik zelf eens aan te gaan meten, en had er PNP silucium torren ingezet. de reden dat de asz steeds gingen was dat de voorregeling het niet deed, de 3 asz konden niet 3A bij 60V verstoken. ook stond de voeding nog op 220V, de grote elco zat ook al over het randje..
die dingen waren nog uit de 60's, toch was zo'n ding degelijk gebouwd. onder en bovenkant waren tevens koelblok en uit gegoten alu. heb de pe1514 en pe1515 ook gehad. de pe1515 was de 1e smps uit 1974.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 2 april 2022 22:12:07 schreef ToHu:
hallo ik ben bezig met het repareren van deze voeding .Deze voeding zou tot 35 volt moeten gaan .Maar ik kom niet hoger dan 21 volt . Ik heb alle transistors gecontroleerd en elco's gemeten maar kan geen fout vinden .
Kan iemand mij een hint geven waar ik moet zoeken. Ik ben in het bezit van een schema maar kom er niet uit. Wie weet raad,alvast bedankt voor enige reactieGrt Toon.
Om te beginnen ga ik er wel vanuit dat er voldoende (>21 volt) spanning op de bufferelco C32 staat. En ook dat de andere trafowikkeling in orde is, voor het regeldeel.
Dan zou ik beginnen met de spanning over de (alle)zenerdiodes te checken, met name ZD33(spanning) en ZD33(stroom).
Wat die moet zijn kan je op de zenerdiode zelf zien.
De spanningsinstelling potmeters op het front zijn R1 & R3.
De stroominstellings potmeters op het front zijn R2 & R4.
Er is helaas geen componentenlijst.
Op 4 april 2022 11:44:45 schreef JaBo49:
ToHu ik heb het service manual voor je. Stuur een mailtje.
Na en paar seconden wachten, hier staat hij ook
https://elektrotanya.com/philips_pe-1510_0-35v,1a_labortap_sm.pdf/down…
Hallo ik weet niet wat de uitgangsspanningen op de trafo moet .Op de buffer elco staat 56 volt =
Als ik van voor naar achter de contacten tel . Zit links helemaal vooraan de bruine draad van de netvoeding . Het rechtse deel is de 220 aansluiting .Op het linker deel staat punt 3en 4 114 v wissel sp., op 6+7 en 7+8 staat een spanning van 41 v ~ Met 7 als middel punt gemeten .
Op punt 10 = 11 staat 21 v
Dan heb ik nog iets wat ik vreemd vind is de toetsen voor de spanning keuze
kan ik indrukken maar de uitgangsspanning blijft 21 v, is dat niet vreemd
testman
de spanning keuze knoppen zijn alleen voor de meter in mijn herinnering. de voeding blijft max 35V uitsturen..
als je 56V hebt over de buffer C, is er iets meer aan de hand. werkt de stroomregeling wel? dus op zeg 200mA zetten en de voeding werkt als stroombron? de potmeters zijn draadgewonden en hebben miss een drupje contact 60 op de as nodig ( draaien erg stroef doorgaans )en een keer of 30 de knop op en neer draaien.
Hallo ik heb het probleem gevonden . De fout zit in de zenerdiode ZD 33
En nu staat hierop BZY 78 maar verder geen spanningswaarde Wie kan mij helpen en mij de juiste zenerspanning geven .
rob040
Golden Member
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hallo bedankt voor je reactie .Ook alle andere bedankt voor jullie tips die mij naar de oplossing gestuurd hebben. Probleem opgelost .
Grt ToHu
vergeten
Golden Member
Wat heb je nou precies vervangen?
De oplossing is belangrijker dan de startvraag, dan is het topic keurig afgerond. 
[Bericht gewijzigd door vergeten op (50%)]
KoenP
" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5950x, 16 cores @ 3.7GHz.
Op 6 april 2022 15:44:18 schreef ToHu:
Hallo ik heb het probleem gevonden . De fout zit in de zenerdiode ZD 33
En nu staat hierop BZY 78 maar verder geen spanningswaarde Wie kan mij helpen en mij de juiste zenerspanning geven .
Staat een beetje hoger