Het grote interessante aanbiedingen topic deel 7

Op maandag 4 november 2024 21:43:07 schreef nonius:

Hopelijk was het dan toch een stalen frame, bij een aluminium frame zou ik er na deze 'behandeling' niet meer op durven fietsen. Maar misschien durfde de fietsenmaker het echt zware gereedschap niet los te laten op een fiets waarvan de klant naast hem stond?

ik had de fiets binnen gedaan om de kettingbladen te vervangen vooraan. savonds fiets gaan halen en kreeg te horen dat de trapas er niet meer uit kon, en dat soort mtb voorbladen had die niet. einde fiets dus.
eens de trapas uit het frame was, kon er wel een andere in met nieuwe bladen. was toen een jaar op 14-15.
ben er nu 45 en die fiets rijd nog altijd

gassoldeerbout heb ik ook gehad, die dingen vertrouw ik net niet in een auto. eentje met een draad hang ik ondersteboven op de deur. die met gas moet je op dashboard of zetel leggen dan.
accu is ook geen probleem, heb wel 6-7 van die action batterijen aangezien ik de volledige set van toestellen heb (2 impactschroevendraaiers, 2 boormachines, 2 klopboor, 2 slijpschijven, 1 feine zaag, 1 bladblazeé, 1 soldeerbout/dremel, 1 lamp, 1 zaagmachine, 2 schuurmachines, 1 hogedrukreiniger, 1 grastrimmer
beetje jammer dat ze uit de winkel verdwijnen en die ferm machines niet ergens anders in de handel zitten.
heb ook al adapters gemaakt om die AX power batterijen op andere toestellen te gebruiken. oa ook mijn 42V wolf garten grasmaaier :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

beetje jammer dat ze uit de winkel verdwijnen en die ferm machines niet ergens anders in de handel zitten.

https://ferm-handgereedschap.nl/multi-tool/2690-otm1014-ax-power-multi…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op zaterdag 2 november 2024 22:03:23 schreef nonius:
Off-topic: frappant hoe weinig mensen weten dat je ze in een bepaalde draairichting moet gebruiken. Er is een juiste richting, en een verkeerde. In de verkeerde draairichting maken ze hun Amerikaanse bijnaam van 'knuckle buster' waar....

[bijlage]

Om eerlijk te zijn ben ik me daar ook pas recent van bewust geworden. Voorheen deed ik weinig met grote maten, en was de Bahco er meestal alleen om de bout/moer aan de andere kant vast te houden terwijl ik aan de bereikbare kant een steek- of ringsleutel gebruikte. Vaak heb ik van elke maat maar één bij de hand...

Nu gebruik ik vaak een kleine 6" van WGB die ik bij de Hornbach tegen kwam:

Daar staat de draairichting op de hendel aangegeven. Ook heeft hij een IMHO handige schaalverdeling. De 150mm sleutel gaat tot 24mm, wat je er zelden mee zal kunnen losdraaien, maar in elk geval weet je dan welke sleutel je dan moet halen (en anders kan je er het schroefdraad alsnog mee opmeten). De speling in mijn exemplaar is klein genoeg om een voldoende nauwkeurige meting te doen.

Over de kwaliteit ben ik overigens ook best goed te spreken, het is geen aanbieding maar ze zijn best goed te betalen voor wat je krijgt.

Op maandag 4 november 2024 10:57:17 schreef Spog2:
[...]
Ik heb eens in mijn leven M36 bouten toegepast. Daar zette ik een buis van 3 meter op en moest er met mijn volle gewicht aan sleuren (50kg kracht).

Zo kreeg ik de draagarm na een vervanging op mijn Volvo niet ver genoeg naar beneden om de fusee kogel er in te krijgen. Op de Youtube video was het 1 seconde werk (maar ze lieten het strikt gesproken niet eens zien, zo simpel was het). Ik heb er uren over gedaan inclusief een verlengstuk van 2 meter en mijn 100kg erop. Uiteindelijk de veerpoot los moeten schroeven. Afgelopen jaar weer vervangen en het was inderdaad 5 seconden werk... Conclusie: de vorige set had de rubbers er onder een andere hoek inzitten: mogelijk was het daarom al na een paar jaar wéér ingescheurd (omdat ik er op had lopen hangen met omgerekend meer dan 1000kg)...

Op zondag 3 november 2024 21:24:22 schreef testman:een ratelsleutel met 1 meter arm en dopje 50

Mijn andere auto had nieuwe aandrijfhoes nodig, dus homokineet trekker geleend en steeds meer kracht op gezet totdat ik de momentsleutel met 1" aansluiting en ruim 1m lengte gepakt had (schoonpapa zat in de scheepsreparatie van het type zuigers van 1m diameter) en hem nog niet los kreeg (de momentsleutel ondersteunde ik met mijn schouder en liftend vanuit mijn kniëen) . Gestopt voordat er dooien vielen en op de sloop een complete aandrijfas gehaald.

Soms stop ik op tijd. Vaak helaas niet (elektronische behuizingen open krijgen bijvoorbeeld...)

revado

Honourable Member

Op dinsdag 12 november 2024 23:03:36 schreef r-p:
[...]

Mijn andere auto had nieuwe aandrijfhoes nodig, dus homokineet trekker geleend en steeds meer kracht op gezet totdat ik de momentsleutel met 1" aansluiting en ruim 1m lengte gepakt had (schoonpapa zat in de scheepsreparatie van het type zuigers van 1m diameter) en hem nog niet los kreeg (de momentsleutel ondersteunde ik met mijn schouder en liftend vanuit mijn kniëen) . Gestopt voordat er dooien vielen en op de sloop een complete aandrijfas gehaald.

Soms stop ik op tijd. Vaak helaas niet (elektronische behuizingen open krijgen bijvoorbeeld...)

As er onder weg, en in een stevige bankschroef inspannen.
Onder voorspanning zetten met die trekker en dan blok hardhout op de rand van de homokineet naast de as en een flinke mep met een moker, dan vliegt ie er zo af.
Er zit een stalen veer ring in een ingefreesde inkeping op de as en dat kan mooi vast zitten.
Wel iets achter houden, bv een stevige verhuisdeken, zodat het niet echt weg vliegt >:)

Domweg losrammen met een fikse hamer werkt vaak al prima maar dat werkte hier ook niet (en sinds toen toch maar zelf een homokineet trekker gekocht, maar de volgende Hyundai as die ik probeerde was te dik, dus toch weer de losrammethode gebruikt...)
Ergens slingert die weigerachtige Prius as nog wel rond, dus zal je methode eens proberen. Of met een klein beetje voorspanning kijken of ik net met een schroevendraaiertje bij de stalen veer ring kan komen (volgens mij kun je 'm net zien zitten) en dan iets indrukken.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb deze uit een vorige kortingsactie, en voor 10€ (71% korting) is het best een aardig ding.

ULTIMATE SPEED Auto-oplader
Laadstroom: max. 10 A / 5 A
Laadprogramma's: 8
Laadproces:volledig automatisch

https://www.lidl.nl/p/ultimate-speed-auto-oplader/p100368104

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

Da's goeiekopie inderdaad, ik heb de lichtere variant, en die is ideaal voor SLA/AGM accutjes.

flash2b

Special Member

Het was al goedkoop voor een bus van 400ml, maar nu nog goedkoper

https://m.media-amazon.com/images/I/61mFtho3MIL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

https://www.amazon.nl/SONAX-Elektronica-Contactreiniger-elektronische-…

Edit: Sale is per 3-12 afgelopen.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Niet echt een aanbieding, maar ik was vandaag bij Baco in IJmuiden die nu een grote collectie General Radio apparatuur heeft staan. Van alles en in mooie staat. Mogelijk zijn er hier liefhebbers..

Ik zoek een goeie aanbieding voor oplaadbare D-cellen.
Vroegah kon je regelmatig een pakje van 2 kopen bij lidl, voor de prijs van een pakje van 4 AA's. En dat is dan hooguit 5 euro ofzo.

Ik vind ze nu alleen voor een veelvoud daarvan. Zie je ze ergens voorbij komen, geef even een gil. Ze gaan bij mij in portable radio's enzo.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

D-cellen zie je eigenlijk zelden meer (en al zeker niet oplaadbaar).
Van een goed merk zijn die nooit goedkoop...

Hubie

Golden Member

Op vrijdag 6 december 2024 17:06:29 schreef Aart:
Niet echt een aanbieding, maar ik was vandaag bij Baco in IJmuiden die nu een grote collectie General Radio apparatuur heeft staan. Van alles en in mooie staat. Mogelijk zijn er hier liefhebbers..

Daar zit mooi spul bij.SplinterNOS zo te zien.Het is maar goed dat Baco ver weg is en dat ik geen auto heb. :)

Ik zoek een goeie aanbieding voor oplaadbare D-cellen.

Banaan vorm accu van Sparta Ion kopen, daar zitten 24 stuks D-cellen van 9Ah NiMH in, er willen er wel eens een paar kapot zijn. Ik gebruik er al jaren 4 in een pechlamp voor de auto.

Met dit NiMH oplaadprintje: https://www.aliexpress.com/item/1005007560675816.html

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Dit kan ook een oplossing zijn: https://nl.aliexpress.com/item/1005006078045665.html
(D cel naar 3 x AA parallel )

https://m.media-amazon.com/images/I/518pkmGidYL._AC_SX148_SY213_.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 6 december 2024 17:51:00 (27%)

StijnN

Golden Member

Op vrijdag 6 december 2024 17:06:29 schreef Aart:

Dan moet ik daar maar even uit de buurt blijven. Het huis ontploft al zowat.

A person who never made a mistake never tried anything new.