Het grote interessante aanbiedingen topic deel 7

Hubie

Golden Member

Op zaterdag 2 november 2024 17:06:53 schreef Arco:
Ladenkastjes. Plastic, maar wel goedkoop: https://www.lidl.nl/p/parkside-organizer/p100380202

[afbeelding]

Prima ladenkastjes,ik heb er 2,de bakjes zijn van zacht plastic,er worden voldoende tussenschotjes meegeleverd.

Op zaterdag 2 november 2024 17:24:35 schreef Roland van Leusden:
Ik wist niet dat deze bestonden, vandaag gehaald bij de Lidl. Super handig, klemt zeer goed vast.

[bijlage]

https://www.lidl.nl/p/parkside-tang/p100376555

Auch!; Een "Moordenaar"

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
benleentje

Golden Member

Dit ken ik als een moordenaar. Voor de rest ken ik er weinig niet mijn type mensen :).
https://cdn.webshopapp.com/shops/254378/files/352007592/image.jpg

Een "Moordenaar"

...werkt nog beter in combinatie met ca. 1m 'verlengpijp'.... :p

Off-topic: frappant hoe weinig mensen weten dat je ze in een bepaalde draairichting moet gebruiken. Er is een juiste richting, en een verkeerde. In de verkeerde draairichting maken ze hun Amerikaanse bijnaam van 'knuckle buster' waar....

set SCE to AUX.

Ik wist niet dat deze bestonden, vandaag gehaald bij de Lidl. Super handig, klemt zeer goed vast.

Dat is een mooie! Ik ken ze van knipex maar die zijn natuurlijk duur (en vast beter, maar voor incidenteel gebruik is dit goed genoeg). Bedankt, ik ga in de winkel kijken of ze hem nog hebben.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Baco truuk, right, wrong, nooit bij nagedacht.
Kende dit principe wel voor de waterpomptang en de "moordenaar".

vergeten

Golden Member

Op zaterdag 2 november 2024 21:33:20 schreef Hubie:
[...]

Prima ladenkastjes,ik heb er 2,de bakjes zijn van zacht plastic,er worden voldoende tussenschotjes meegeleverd.

Houd ze wel weg van de zon, ook de laagstaande winterzon, die je "werkplek" beschijnt. Anders heb je na een paar jaar een schotje in je hand bij het openen van een laatje.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op zaterdag 2 november 2024 22:03:23 schreef nonius:
[...]

...werkt nog beter in combinatie met ca. 1m 'verlengpijp'.... :p

Off-topic: frappant hoe weinig mensen weten dat je ze in een bepaalde draairichting moet gebruiken. Er is een juiste richting, en een verkeerde. In de verkeerde draairichting maken ze hun Amerikaanse bijnaam van 'knuckle buster' waar....

[bijlage]

Die Parkside vermoordt bouten en moeren doordat het mechanisme niet vegrendelt. Ongever hetzelfde als met een waterpomptang als je niet voldoende knijpt.

@benleentje:
Ik zal proberen om morgen, als ik er aan denk, een foto paatsen van een 'echte moordenaar' (uit een nalatenschap).... Die is nog wat zwaarder.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Die Parkside vermoordt bouten en moeren doordat het mechanisme niet vegrendelt

Volgens mij heeft hij toch wel degelijk een vergrendeling, op basis van het 'overcenter-lock'-principe. Als hij eenmaal lockt hoef je niet te blijven knijpen. Het principe wordt ook veel gebruikt bij lasklemmen ('visegrips').

Maar sowieso zijn 'universele sleutels' ondingen. Ringsleutels en, als het niet anders kan, een steeksleutel, zijn het aangewezen gereedschap. En vooral niet misbruiken, alles kan kapot.

set SCE to AUX.

Als hij eenmaal lockt hoef je niet te blijven knijpen.

Klopt, gelijk aan een griptang. Tuurlijk is een passende sleutel beter.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

@benleentje. Zoals beloofd:

't Ding is 30 cm lang.

Ik heb nog iets anders gehad, mar blijkbaar aan dse oud-ijzerboer gedoneerd. Was meer een zelfknellend suk gereedschap voor pijpfitters, maar anders dan die blauwe hierboven.
Kon je 'een olifant mee doodslaan' 8)7

Was meer een zelfknellend suk gereedschap voor pijpfitters,

Ridgid-sleutels toevallig? Die lossen in de ene draairichting en klemmen/knellen in de andere richting. Heb er ook een paar (en vooral de kleine Ridgid vind ik zelf erg schattig; 'schattig', in de zin zoals baby-krokodillen 'schattig' zijn...), maar niet groot genoeg om olifanten mee dood te slaan. Daar gebruik ik meestal de ringsleutel 46/50 voor. Ook erg handig wanneer ik wat losse bouten of moeren zie zitten op de Schelde-Rijnbrug, om ze eventjes aan te halen.

M'n moordenaar kon ik zo snel eventjes niet vinden, die zit ergens ver weggestopt in een gereedsschapskoffer, uit het zicht van het beschaafde volk. Wil niet dat het m'n reputatie beschadigt.... :p En als het in het zicht hangt of op de pak ligt, zul je altijd zien dat men ernaar grijpt en hem gebruikt....

Overigens, wat meer on-topic, om aan te geven hoe hard die griptangen ('visegrips') o.b.v. overcenter-lock principe kunnen klemmen, ik heb er ééntje omgebouwd tot 'slagtrekker', om ingeslagen stalen pennen mee uit de muren te trekken. Dat kost me zonder dit gereedschap een kwartiertje werk per pen, en mét ca 1-2 minuten van intensief 'trekhameren' (slagggewicht met blauw krimpkous omheen). De visegrips verliezen geen grip bij dat werk....

set SCE to AUX.
benleentje

Golden Member

Op zaterdag 2 november 2024 22:03:23 schreef nonius:

Off-topic: frappant hoe weinig mensen weten dat je ze in een bepaalde draairichting moet gebruiken. Er is een juiste richting, en een verkeerde.

Bij een Baco maakt dat maar heel weinig uit maar bij een waterpomptang, zweedsetang, moordenaar en vergelijkaar maakt dat heel veel uit. Dit komt omdat de bekken op die tangen maar voor 1 draairichting goed werken.

Als je met een waterpomptang op een pijp de goede kant opdraaid dan klemt de tang vanzelf dicht en de bekje vreten zich in het metaal van de buis. Je hoeft dan helemaal niet te knijpen in de tang want het klemmen gaat dan vanzelf.

Op zondag 3 november 2024 17:30:32 schreef Tidak Ada:
@benleentje. Zoals beloofd:

Kon je 'een olifant mee doodslaan' 8)7

Ja dat zijn de echte moordenaars. Die grote hadden wij ook en als de buis niet wou los kommen dan kreeg je deuken in de pijp. Ik denk dat het daarom een moordenaar heet omdat je er een pijp mee kan slopen.

Bij een Baco maakt dat maar heel weinig uit

Bij een baco is het het verschil tussen een snel en goed geklaarde klus, of bebloede handen en zoeken naar pleisters terwijl je een bloedspoor op de vloer achterlaat....

In de verkeerde draairichting is er sprake van een instabiele situatie, waarbij de sleutel onverwacht kan wegkantelen, uiteraard net op het moment dat je de meeste kracht zet.

In dit Walt Disney-filmpje ("The ABC of handtools") wordt het correcte en incorrecte gebruik van diverse soorten gereedschap uitgelegd (ook van moordenaars): https://www.youtube.com/watch?v=28NEoH9II6g&t=774

set SCE to AUX.

Ik weet het niet meer, het ding was meer dan een halve meter lang, de boven klauw had een driehoekige geribde bek en de onderkat had een geribde driehoekige tand, die in de bovenkant past.
De boven- en ‘onderkaak’ konden middels een rechthoekige schroefdraad op afstand ingesteld worden. De ‘bovenkaak’ draaide om een ‘as’ van zo’n 4 cm Ø loodrect op de lengte bewegen.
Geeft dit enig idee ?

stond eens in een garage waar men aan die grote cat machines herstelt, daar hangt het vol met moordwapens. een ratelsleutel met 1 meter arm en dopje 50 was daar de veelgebruikte sleutel 13 bij de autogarage :P alleen voor vallende dopjes daar had je al S3 schoenen nodig.

zo'n ding om pijp mee vast te pakken pas nog 1 geruimd, zat bij een ridgid elektrische pijp zaagmachine waar een ketting met stang bijzat om de machine om de buis te trekken, een zwaar ding waar de cv boer mee sleepte voor de accuslijptol intrede deed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie de sleutel ook niet als wapen, maar het is nu eenmaal de bijnaam voor dat soort sleutels/wrigijzers.

Ik heb overigens die sleutel van mijn foto ooit als klein jongentje eens op mij hoofd gehad. Het gereedschap hing aan een rek van de deur en viel er af toen die hard dicht sloeg. 'Buil op m'n kop en "gat in m'n hoofd" ', zoals dat toen hette.

Op zondag 3 november 2024 21:24:22 schreef testman:
stond eens in een garage waar men aan die grote cat machines herstelt, daar hangt het vol met moordwapens. een ratelsleutel met 1 meter arm en dopje 50 was daar de veelgebruikte sleutel 13 bij de autogarage :P alleen voor vallende dopjes daar had je al S3 schoenen nodig.

zo'n ding om pijp mee vast te pakken pas nog 1 geruimd, zat bij een ridgid elektrische pijp zaagmachine waar een ketting met stang bijzat om de machine om de buis te trekken, een zwaar ding waar de cv boer mee sleepte voor de accuslijptol intrede deed.

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat het aanhaalmoment toeneemt met de 3e macht van de draaddiameter.
Bijvoorbeeld een M12 8.8 vraagt 93Nm en een M24 798Nm: 2x diameter = 8x aanhaalmoment.

Ik heb eens in mijn leven M36 bouten toegepast. Daar zette ik een buis van 3 meter op en moest er met mijn volle gewicht aan sleuren (50kg kracht).
Volgens Würth moest ik daar met 2778Nm aan trekken. Bij 50kg had de arm eigenlijk 5,5m (meter!) kang moeten zijn...

P.S.: Ik spreek vanuit verre herinnering. Misschien waren het M30 bouten, want die arm van 3 m had ik destijds wel zorgvuldig bepaald.

Arco

Special Member

Bij Philips moesten we 400mm2 kabelschoenen aanknijpen met een handtang. Ik verzeker je dat dat ook geen lolletje was... :+

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik vond dat net handig, die waterpomptangen. heb er wel 3 in de garage liggen, en worden veel gebruikt.

heeel heeel lang geleden reed ik nog MTB en had een zware kei geraakt. de trapasbuis (frame) was geplooit en de fietsmaker kreeg de trapas er niet meer uit gedraaid. zelf niet met 'zwaar' gereedschap.
ik naar huis, waterpomp tang erop en zo uitgedraaid. bij het uitdraaien ook het frame weer in vorm geplooid.
20min later stond ik er terug. fietsmaker kon het niet geloven tot hij 'mijn zwaar gereedschap' zag. blijkbaar bestaan er verschillende betekenissen voor zwaar gereedschap.
bij echt vast zittende buizen zal zo een waterpomptang (met 1meter buis eraan) de ijzer buis gewoon platdrukken en torsen. verschillende sterke dingen

in oldtimers met roeste stukken metaal (waar ik dus veel mee werk), komen zulke moordenaars en bouloneurs op 10bar reuze van pas. plooien of breken, maar eruit gaat het. dit is mijn scharnier ontplooi tooltje. had ene tegen de deur gereden en de scharnieren krom. dat ding krijgt die weer recht :-) (of erdoor)

http://www.fordcapri.be/fcapri/golf/ongeluk2/640/DSCN4491.jpg

Op donderdag 12 september 2024 23:52:12 schreef RAAF12:
iFixit soldeerbout. Nog geen test gelezen of de bout goed werkt, maar dat zal wel komen. https://nl.ifixit.com/News/99434/introducing-fixhub-the-portable-solde… Met de accu is 8uur continue te solderen, handig als je off grid bent.

action heeft een soldeerbout die op hun boormachine accu's werken. gebruik ik af en toe om in de auto te solderen. hoef ik geen kabel af te rollen
https://shop.action.com/static/images/800/8717479105557_b361c68d-f7f3-4269-ae38-ff084db14338.jpg

ook handig om de gsm op te laden
https://shop.action.com/static/images/800/8717479105557_bdb1c095-6933-49d1-98fa-a259e507bd67.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De beschikbaarheid verschilt per Action nogal, die bij mij in de buurt verkoopt helemaal geen accu's en accu gereedschap.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

ik heb eens in mijn leven M36 bouten toegepast. Daar zette ik een buis van 3 meter op en moest er met mijn volle gewicht aan sleuren (50kg kracht).

Yep, vandaar dat slagmoersleutels gangbaar zijn bij dat soort werk. Of torque-multipliers, dan heb je niet van die lange verlengpijpen nodig. Maar als het voor éénmalig gebruik is dan is een torque-multiplier een beetje prijzig, dan inderdaad eventjes in het metaalrek zoeken naar een lang stuk stalen pijp.... en een paar helpers.

heeel heeel lang geleden reed ik nog MTB en had een zware kei geraakt. de trapasbuis (frame) was geplooit en de fietsmaker kreeg de trapas er niet meer uit gedraaid. zelf niet met 'zwaar' gereedschap.

Hopelijk was het dan toch een stalen frame, bij een aluminium frame zou ik er na deze 'behandeling' niet meer op durven fietsen. Maar misschien durfde de fietsenmaker het echt zware gereedschap niet los te laten op een fiets waarvan de klant naast hem stond?

En tsja, soms is het *echt* een kwestie van een grotere hamer gebruiken....

action heeft een soldeerbout die op hun boormachine accu's werken. gebruik ik af en toe om in de auto te solderen. hoef ik geen kabel af te rollen

Voor dat soort klusjes gebruik ik zelf een klein gassoldeerboutje, bevalt me erg goed. Hebben een groot vermogensbereik, afhankelijk van hoever je de gaskraan opendraait. Voordeel is dat je je geen zorgen hoeft te maken of de accu wel opgeladen is, een probleem bij apparatuur die je incidenteel gebruikt. In de gereedschapskist zit daarnaast ook altijd een klein busje met aanstekergas.

De non-Weller gassoldeerbout is afkomstig van de Action/Aldi/Lidl (voor mij één pot nat), om de zoveel tijd zijn ze wel in de aanbieding, meestal voor ca. 17-18 euro, de mijne heb ik al wel een jaar of 15, schat ik. De Weller Portasol nog iets langer. Ik kan ze beide aanbevelen.

M'n allereerste 'gassoldeerbout' was trouwens zelfbouw o.b.v. een BIC wegwerpaansteker, een stukje electradraad en een paar stukjes pertinax printplaat voor de thermische isolatie. Dat was een tip uit een modelbouwtijdschrift (Hobby Bulletin), medio jaren '80. En die 'bout' heeft me een paar keertjes goed uit de brand geholpen.) Heeft ook een hoog MacGyver-gehalte....

set SCE to AUX.
Henry S.

Moderator

[bijlage]

https://www.lidl.nl/p/parkside-tang/p100376555

Grappig, een combinatie van een moerafronder en een griptang.

Wat zou het verschil zijn tussen deze twee (buiten de prijs)?
https://www.lidl.nl/p/parkside-krimptangenset/p100367458
https://www.lidl.nl/p/parkside-krimptangenset/p100381436

lijkt me JST-achtig spul.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

Die laatste lijkt héél veel op mijn Ali-tang... :+
https://nl.aliexpress.com/item/1005006863827551.html

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 5 november 2024 09:38:43 (28%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com