ik heb eens in mijn leven M36 bouten toegepast. Daar zette ik een buis van 3 meter op en moest er met mijn volle gewicht aan sleuren (50kg kracht).
Yep, vandaar dat slagmoersleutels gangbaar zijn bij dat soort werk. Of torque-multipliers, dan heb je niet van die lange verlengpijpen nodig. Maar als het voor éénmalig gebruik is dan is een torque-multiplier een beetje prijzig, dan inderdaad eventjes in het metaalrek zoeken naar een lang stuk stalen pijp.... en een paar helpers.
heeel heeel lang geleden reed ik nog MTB en had een zware kei geraakt. de trapasbuis (frame) was geplooit en de fietsmaker kreeg de trapas er niet meer uit gedraaid. zelf niet met 'zwaar' gereedschap.
Hopelijk was het dan toch een stalen frame, bij een aluminium frame zou ik er na deze 'behandeling' niet meer op durven fietsen. Maar misschien durfde de fietsenmaker het echt zware gereedschap niet los te laten op een fiets waarvan de klant naast hem stond?
En tsja, soms is het *echt* een kwestie van een grotere hamer gebruiken....
action heeft een soldeerbout die op hun boormachine accu's werken. gebruik ik af en toe om in de auto te solderen. hoef ik geen kabel af te rollen
Voor dat soort klusjes gebruik ik zelf een klein gassoldeerboutje, bevalt me erg goed. Hebben een groot vermogensbereik, afhankelijk van hoever je de gaskraan opendraait. Voordeel is dat je je geen zorgen hoeft te maken of de accu wel opgeladen is, een probleem bij apparatuur die je incidenteel gebruikt. In de gereedschapskist zit daarnaast ook altijd een klein busje met aanstekergas.
De non-Weller gassoldeerbout is afkomstig van de Action/Aldi/Lidl (voor mij één pot nat), om de zoveel tijd zijn ze wel in de aanbieding, meestal voor ca. 17-18 euro, de mijne heb ik al wel een jaar of 15, schat ik. De Weller Portasol nog iets langer. Ik kan ze beide aanbevelen.
M'n allereerste 'gassoldeerbout' was trouwens zelfbouw o.b.v. een BIC wegwerpaansteker, een stukje electradraad en een paar stukjes pertinax printplaat voor de thermische isolatie. Dat was een tip uit een modelbouwtijdschrift (Hobby Bulletin), medio jaren '80. En die 'bout' heeft me een paar keertjes goed uit de brand geholpen.) Heeft ook een hoog MacGyver-gehalte....