@Peter_dtn
In de gauwigheid nog vergeten je te feliciteren met je mooie FA-VA6. Als trouwe lezer van FA, zie ik de ontwikkelingen rond dit apparaat voorbijkomen. Het mooie is dat er veel kennis en deskundigheid en dus ondersteuning van FA komt. Iets wat je bij de Nano-etc, node mist. Alleen Erik Kaashoek PD0EK geeft geweldige info en support via zijn site(s) over de tinySA, tiny GTC etc.

Laat je vooral niet door die Waldorf- en Stadler types (zoals ondergetekende...hi) van de wijs brengen. Veel meetplezier!

Gr. N.

@ Wilko,
je hebt gelijk. Al komt er op 18 GHz ook bij N al een momentsleutel aan te pas, als je het helemaal goed wilt doen.

Ik gaf het alleen maar als voorbeeld, om aan te geven, dat aan elke Connector ook "een eind zit" (letterlijk en figuurlijk).

Fijne avond!

Gr. N.

Op dinsdag 15 september 2026 18:42:44 schreef PA1WBU:
BNC connectors zijn mechanisch niet stabiel genoeg. Wiebel er maar eens wen beetje mee en kijk wat de analyser laat zien.

Daar heb ik wat over gevloekt, maar dat kwam vooral uit op goedkope connectors en T-stukken. 'Out of spec' denk ik dan, teveel speling waardoor de massa niet goed verbindt.
Ik heb noodgedwongen met een waterpomptang bijna elke dunne bus (het vrouwtje als ik het goed heb) wat ovaal geknepen, en dat was een verademing.

Ik heb noodgedwongen met een waterpomptang bijna elke dunne bus (het mannetje als ik het goed heb) wat ovaal geknepen, en dat was een verademing.

Volgens mij is dat juist het vrouwtje! (niet lachen, maar op EEVblog loopt er nu toch al bijna 10 dagen een ondertussen 11 pagina's lange thread over het onderwerp, met bij tijd en wijle verhitte gemoederen.... :+ )

Het viel mij recent juist op hoe een zeer licht vervomde BNC-bus al voldoende was om de plug *niet* meer te accepteren. Voor het oog perfect rond, maar blijkbaar toch onrond genoeg om niet te passen. Daar is meerdere keren de waterpomptang aan te pas moeten komen om hem weer rond genoeg te krijgen. De tolerantie was verbazingwekkend klein.

De toleranties lijken bij goedkope pluggen inderdaad behoorlijk ruim genomen te zijn....

Op dinsdag 15 september 2026 21:59:38 schreef nonius:
[...]

Volgens mij is dat juist het vrouwtje!

(Ik had het al snel veranderd. Kan tegenwoordig, je mag het noemen wat je wil, maar schuw geen verhitte discussies >:) )

Op dinsdag 15 september 2026 21:59:38 schreef nonius:
De toleranties lijken bij goedkope pluggen inderdaad behoorlijk ruim genomen te zijn....

Het lullige is dan dat je de bussen aan je meetapparatuur moet vervormen om slechte mannetjes (T-stukken etc.) te compenseren. Niet aangenaam, niet acceptabel, maar hoe herken je goede voordat je koopt.

Ik hanteer vaak het criterium, als ze er geen merk op durven zetten gebruik ik het niet.
Radiall BNC heb ik altijd t/m 23 cm gebruikt.
Alleen overgestapt op SMA omdat die mechanisch kleiner waren.
Makkelijker in een behuizing te gebruiken.

Heb een tijd geleden eens een SMA-N pigtail kabeltje van Ali vergeleken met een Suhner verloopplug.
Dan weet je niet wat je ziet, ook hier alle waar naar zijn geld.

@Peter DTN, leuk je hier tegen te komen!

Op dinsdag 15 september 2026 22:14:47 schreef erikdenhouter:
[...]
Het lullige is dan dat je de bussen aan je meetapparatuur moet vervormen om slechte mannetjes (T-stukken etc.) te compenseren. Niet aangenaam, niet acceptabel, maar hoe herken je goede voordat je koopt.

Interessante discussie.. vrouwtjes in de tang nemen omdat de mannetjes dan beter passen..

OMG

Ik snap het . . . Straks zitten we in een links-rechts discussie waarin AI zich meldt, verkleed als vrouwelijke Zwarte Piet met scheidsrechtersfluit :+
Weet je wat, ik benoem wel wat ik knijp zodra de winnaar bekend is _/-\o_

Alle flauwekul terzijde: connectoren die in elkaar geschroefd worden zijn in de regel beter, ook voor VNA gebruik, dan bajonetconnectoren. En ja, dat is generaliserend, ik weet het. Geschroefd, met het juiste aanhaalmoment, is beter reproduceerbaar en stabieler dan bajonet.

Als illustratie maar eens kijken naar TNC versus BNC connectors, met name ook de max frequentie.

Ik gebruik niets voor 'extreme' frequenties, het gewone RF werk tot 100 MHz, maar ook daar is dit echt een probleem; je counter die niet wil, en daar zijn dan snel 3 of 4 connecties bij betrokken, en vaak heel moeilijk te achterhalen welke dan slecht is. En dan blijkt dat juist alles slecht contact maakt.

Op dinsdag 15 september 2026 22:14:47 schreef erikdenhouter:
[...]

Als er specificaties van zijn, kun je dat beoordelen. Maar op een radiomarkt, met glimmende exemplaren in bakjes, is dat lastig. Maar als je van bekende merken koopt, als hiervoor genoemd, zit je goed. Een ander onderscheidend criterium is de prijs. Goede spullen kosten nu eenmaal wat meer.

Of vraag het een ervaren amateur.

Gr. N.

Hi,

Door "rammelende" metingen kwam ik er snel achter, dat meerdere type/merken connectoren niet zo goed zijn als men/ik graag denkt!

Laten we beginnen op het DC niveau, de banaan stekker, laat ik zeggen dat 90% bagger is.
Wat allemaal er mis mee kan zijn laat zich wel raden.
Ben je bezig met precisie metingen, dan moet je er voor zorgen dat je banaan stekkeers schoon zijn en natuurlijk ook de bussen waarin je ze steekt ook schoon zijn.
Alles boven zeg de 5.5 Digit meters is dat zinvol om daar rekening mee te houden.
Ook moet je de de + en de - kabels twisten, dit voor de EMC en om er voor te zorgen dat de temperatuur zo goed mogelijk gelijk is.
Gebruik ook zo kort mogelijke kabels met vergulde stekkers, de echte en geen China rommel.
Bij bepaalde metingen gebruik ik een paartje uit een netwerkkabel, zonder banaan stekker en vastgezet in de bussen met een wattestokje.
Oja, natuurlijk het koper van de draden die ik in de bussen steek eerst met IPA schoongemaakt en ook weer de banaan busssen in het meetinstrument.

Doe je niet aan precisie, maar zit je in een enigsins "vuile" omgeving zoals auto en of industrie,
dan zal je er ook aandacht aan moeten besteden wil je jezelf niet in de maling nemen door b.v. de hoge overgang weerstand van je meetsetup.

Mooi, BNC, prachtige handige connector, ook 90% bagger wat er gekocht wordt voor de stekker aan de kabel en het Chassis deel.
Een goede BNC verbinding zit GEEN speling in!
Goed BNC materiaal, dat is b.v. Huber+Suhner en de duurdere connectoren van wat andere merken.
Let op, veel fabrikanten geven het aantal malen dat je een BNC verbinding kan maken en dat die verbinding voldoet aan de specs.

Dit zelfde geld voor SMA type connectoren ook hiervan is veel bagger wat er verkocht wordt.
Daar kan gewoon bij staan dat het een 18GHz model is, maar 18GHz bij wat, appeltaart, fietspompie's -7dB, wie zal het weten.

Oja, IPA en een wattestokje is je vriend, maak je connectoren regelmatig schoon en
bij SMA typen een klein steeksleuteltje om de moer net aan te draaien.
Mooier is een moment sleuteltje, maar daar de meeste het goedkoopste kopen wat er is, want we zijn Nederlanders! :+
kan een steeksleuteltje je een stabielere verbinding geven, dit natuurlijk als je nadenkt bij wat je doet.

Ook bij 100Khz, 23MHz of 289MHz is een rammelende connector een rammelende connector, ik heb er de pest aan en zorg dat ik met goed materiaal meet.
Jullie mogen doen/kopen wat je wilt, maar wees zeker geen Kraai om glimmende connectoren uit een beursbak te kopen of van een mooi plaatje op een webwinkel
zonder gedegen info over die connector die ze verkopen.

Mijn mooiste materiaal komt van beursen, en koop dan b.v. Huber+Suhner BNC kabels die zeg 20€ voor een meter kosten, dat is nog steeds een koopje,
het is geen wegwerp coax en van de kabels die ik hier al meer dan 10 jaar gebruik heb ik geen enkel probleem mee.
Ze zitten als een huis aan mijn fuctie generatoren of analysers.

Voor dure apparaten en/of meetinstrumenten waarbij je veel verbindingen maakt, worden vaak "Connector Savers" gebruikt.
Dat voorkomt dat je connector aan je meetinstrument veel minder verbindingen hoeft door te maken, als er slijtage optreed dan vervang je de Connector Saver.

Hier wat info hierover, en ook hier weer geld, koop goed materiaal!
https://gpio.com/blogs/news/what-is-a-connector-saver-and-why-should-y…

Toedeloe! ;)
Bram

Op dinsdag 15 september 2026 20:25:27 schreef PA1WBU:
[...]

Gewoon N is speced tot 12 GHz, precision-N tot 18 GHz. Aldus HP dan.

Ik doe mijn geknutsel met N, APC is lastiger aan te komen en/of schrikbarend €€

Wilko

Beste Wilco,
ik heb nog een paar APC verlopen die ik niet meer gebruik.
Zie de foto.
Prijs komen we wel uit.
Ruud exPA0ROJ

Op woensdag 16 september 2026 09:22:05 schreef blackdog:
Hi,

Door "rammelende" metingen kwam ik er snel achter, dat meerdere type/merken connectoren niet zo goed zijn als men/ik graag denkt!

Wij gebruiken in ons kalibratielabo, op voorschrift van fluke, onder andere kabeltjes van Pomona (2BC-24) voor kritische metingen. Wij kalibreren meters tot en met 6,5 digits.

pomona.pdf

hier onder de manual van een kalibrator waarin fluke verwijst naar Pomona snoeren:
https://media.fluke.com/76402298-7fe5-44a9-b539-b2ce0001cc80_original%…?

@Nonius,
het verschil met een nanoVNA is dat deze alleen impedantie metingen kan doen, dus geen S21 zoals de nanoVNA kan. Het grote voordeel voor mij is dat ik gewoon op knoppen kan drukken als ik er bv mee in de tuin sta om de antenne te controleren. Een ander voordeel is het programma van DG8SAQ wat de FA-VA6 vanaf de PC laat bedienen, hier komen ook de plots vandaan die je zag.

De FA-VA6 kan je kalibreren in de analyser zelf, dat gaat bij de nanoVNA volgens mij alleen als je hem op een PC aansluit. Dus SOL op de BNC connector en dan kan hij het onthouden.

@PAWBU
De afwijking die je ziet ligt niet aan gammele connectors, het komt omdat ik de cal standaards waarmee de analyser is gekalibreerd hier als meet object aansluit.

@NKHteB
ik ben er al een tijdje mee aan het experimenteren en ben er nog steeds blij mee :-)

@PE1MIX
hoi Erik, de laatste tijd weer wat aan het knutselen, vooral om een beetje fatsoenlijke draad antenne op te hangen. Ben je nog actief bij de JOTA dit jaar?

Op donderdag 17 september 2026 09:25:27 schreef Peter_dtn:
@PE1MIX
hoi Erik, de laatste tijd weer wat aan het knutselen, vooral om een beetje fatsoenlijke draad antenne op te hangen. Ben je nog actief bij de JOTA dit jaar?

@Peter,
Een beetje offtopic, ja inderdaad weer een JOTA dit jaar, weer bij SAW (Scouting Aalst Waalre), je bent uiteraard welkom om een bakje te doen of een verbinding te maken!

En ontopic, ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met BNC connectoren.
Maar ik gebruik alleen merk connectoren en bij twijfel gaat het spul weg.
Ik soldeer eigenlijk ook al 30 jaar geen kabeldelen meer maar krimp alles, af en toe een dikke coax (RG213, Aircell o.i.d.) uitgezonderd.
Als je dit goed doet en er voorzichtig mee omgaat dan lijkt het wel "eeuwig" mee te gaan.
Ik gebruik ook altijd tules of desnoods krimpkous om een fatsoenlijke buigontlasting te hebben.

De coax die ik voor langdurigere of tricky metingen gebruik is meestal dubbel afgeschermd maar ook "mechanisch gefixeerd".
Dat wil zeggen dat ik aandacht besteed aan de plaatsing, zorg dat er niets kan bewegen en ik verlaat tijdens de meting ook de kamer.

Groeten Eric

@Eric, als het lukt kom ik even langs met de JOTA

BNC, ik heb hier verder geen probleem met BNC zover ik kan zien, het is niet gammel, voor de frekwneties die ik hier gebruik..

Heb jij toevallig een calkit (N/SMA) waarmee je een VNA kan kalibreren? Interessant om eens je open / short te meten na kalibratie. Volgens mij krijg je dan iets anders dan een mooie punt links of rechts..

Dat was volgens mij de aanleiding van de BNC discussie..

met groet, Peter

Op donderdag 17 september 2026 15:01:14 schreef Peter_dtn:
Heb jij toevallig een calkit (N/SMA) waarmee je een VNA kan kalibreren? Interessant om eens je open / short te meten na kalibratie. Volgens mij krijg je dan iets anders dan een mooie punt links of rechts..

Dat was volgens mij de aanleiding van de BNC discussie..

Hoi Peter,

Ja daar heb ik wel wat spul voor, kun je lenen maar je kunt ook een keer langskomen.
Dan kunnen we het e.e.a. vergelijken met mijn LiteVNA's (64 en 67) en de reflectie met mijn Agilent N1996A.
Van die laatste moet ik hier ook nog een keer een foto plaatsen, is een leuke spectrumanalyser tot 6 GHz met tracking generator.
Het mooie aan deze is dat deze ook een ingebouwde directional coupler heeft en ik meteen reflectie kan meten.
Daar heb ik ook de officiële OSL calkit bij.

Groeten Eric.

@pe1mix, dank voor het aanbod ik zal pb gebruiken..

BNC is niet de beste connector maar de "afwijkingen" in mijn Smith charts komen niet door gammele BNC connectors.

Door de cal standaards na calibratie te meten op een VNA kan je zien of de eigenschappen van de calkit actief zijn in de analyser.

Hier wordt het uitgelegd

https://www.kirkbymicrowave.co.uk/Support/FAQ/Why-do-I-not-see-a-dot-o…

Dank voor deze link. Ik hoorde inderdaad ook bij de groep die dacht dat je calibratie-impedanties (0 ohm, oneindig en 50 ohm) een punt dienden op te leveren op je Smith-chart, over het volledige frequentiebereik. Zo heb ik het ook altijd geleerd/gelezen eigenlijk. Vandaar dat de curve in de startpost me toch even achter de oren deed krabben over de kwaliteit van de analyzer en/of calibratieset.

Bij m'n nanoVNA (gaat tot 1.5GHz) krijg ik wel degelijk punten te zien in de Smith chart. En ook in deze video (met HP8712c) krijgt men netjes punten.

https://www.youtube.com/watch?v=CjRfue7HOgs&t=423s

In eerste instantie echter krijgt hij wèl een lijnstuk te zien, maar dat is omdat de calibratieprocedure niet goed was uitgevoerd (maakte gebruik van een verkeerde pre-set in het geheugen, als ik het goed begrijp tenminste): https://www.youtube.com/watch?v=CjRfue7HOgs&t=320s

Is me niet helemaal duidelijk wat deze 'preset' in die HP8712 doet.

een punt dienden op te leveren op je Smith-chart, over het volledige frequentiebereik.

Of in elk geval het volledige kalibratiebereik. Inderdaad, dat hoort wel zo te zijn; met de spulletjes op het werk klopte dat ook wel. :)

Dank FET, ik begon al aan mezelf te twijfelen.

Terzijde, ik denk dat ik de geheime code kode heb gevonden om FET te verleiden tot een reply....

Zoals ik het zie is het onmogelijk om een perfecte OPEN of SHORT te maken, er is altijd enige lengte, zelfinductie of capaciteit. Die imperfectie laat zich echter beschrijven, en vervolgens ook weer weg kalibreren. Als dat lukt krijgt men de punten op de verwachte plaatsen. Hiervoor hoeft de standaard niet "goed" te zijn, alleen maar stabiel.

Vroeger werd die kalibratie overgezet door middel van een speciale functie met een klein aantal parameters (op het bijbehorende papieren rapport of floppy), maar nu in de tijd van onbeperkte computergeheugens kan het conceptueel eenvoudiger door middel van een grote set punten over het gewenste frequentiebereik.

Om de standaarden te kalibreren zijn een betere analyser en standaarden nodig.
Omdat kalibratie nu eenvoudig is zijn voor veel metingen de eisen aan reproduceerbaarheid van verbindingen m.i. kleiner geworden. Op de UHF op werk had ik vooral last van de in de het zonnetje opwarmende kabel.

De OS kalibratie hoeft geen punt links en rechts te zijn.
Wellicht dat met dure apparatuur en kalibratiestandaarden die punt zo goed mogelijk wordt benaderd.

Hier wordt het e.e.a. nog eens goed uitgelegd:
https://www.youtube.com/watch?v=Bc7LsGQ2Ph4