Na het vervangen van de V riem in mijn AEG Lavatherm, geeft de machine een E60 melding. Na wat googlen blijkt deze melding aan te geven dat er iets mis is met de verwarming van de machine. De luchtstroom blijft ook koud. Een beetje vreemd, want voordat de V riem werd vervangen, gaf hij gewoon warme lucht. Ik heb inmiddels wat stekkertjes etc. nagekeken, maar ik kan niets vinden. Het verwarmingselement blijft echter wel koud. Hier zit een thermostaat op (zie foto) Kan dit het probleem zijn? Wanneer ik met een multimeter aan beide uiteinden meet wat de weerstand is, geeft hij 1 Ohm aan. Ik weet echt nauwelijks iets van electra, maar volgens mij moet dit, wanneer het element koud is toch altijd een waarde hebben met een hoop nullen achter de komma? Kan zo'n dingetje ineens kapot gaan door het uit elkaar halen van de machine? En kan het kwaad om de machine heel even aan te zetten met een draadje tussen de twee polen, om dat termostaatje even uit te sluiten, zodat ik weet of het element dan wel warm wordt? Ik hoor het graag.

Afgelopen week hetzelfde gehad bij een Bauknecht condensdroger. Schijnt een bekend euvel te zijn bij verschillende merken/types. De kabelschoenen maken na verloop van tijd slecht contact wat warmte geeft. Op een gegeven moment geven of de kabelschoenen of de clixon de geest.

Heb je een volledig typenummer, dan kijken we even mee voor een vervangend onderdeel.

Edit: heb je nu de clixon of het verwarmingselement gemeten?
het element zou een tiental Ohm moeten meten. De clixon zelf een waarde ver beneden de 1 Ohm.

[Bericht gewijzigd door Piet elektro op (18%)]

Ik had inderdaad duidelijker moeten zijn. Ik heb de clixon gemeten. deze geeft 1 Ohm aan. Hoe ik het element moet doormeten weet ik niet. Het gaat om een AEG Lavatherm Protex Mod. T61270AC Prod. Nr. 916 097 106 00.

Op 14 april 2022 11:34:23 schreef Seventh2nd:
Hoe ik het element moet doormeten weet ik niet.

Volg de draadjes die aan de clixon vastzitten, een ervan gaat naar het verwarmingselement. Als je het verwarmingselement hebt gevonden, op beide aansluitingen ervan de Ohm-meter zetten. Stekker uit het stopcontact natuurlijk ;-)

Ik lees dat je de machine gedemonteerd en gemonteerd hebt. Best wel technisch dus ik ben benieuwd naar je elektrische skills. Zijn die er?

Meeste kant de verwarming stuk of de print.

Probeer via het service menu de juiste foutcode uit te lezen en mss te wissen en meet de weerstand even na. Drie draden op de verwarmstekker. Deze behoren allen onder de 100 ohm naar elkaar door te geven. Je kan ook de print nakijken op slechte kontakten. Slecht relais nameten is wat moeilijker. Mogelijks breng de service een andere foutcode te boven dan E60. Via de service geeft hij de nauwkeurigere fout weer.

Ik heb helemaal geen elektrische vaardigheden, maar ik probeer mijn hele leven al zelf mijn reparaties uit te voeren. Met een beetje logisch nadenken en de werking van een machine proberen te begrijpen kom je vaak een heel eind. Zeker bij een oude machine is er niets te verliezen. In het "ergste" geval moet je toch om een nieuwe, maar heb je wel weer dingen bijgeleerd.
Maar... De machine doet het inmiddels weer. Ik heb gisteren, voor een paar tientjes via Marktplaats, een soortgelijke droger opgehaald. Die verwarmde wel, maar stopte steeds. Deze heb ik als donor gebruikt. Als eerste het verwarmingselement verplaatst en jawel, dit was het probleem. Dit "nieuwe" verwarmingselement, heb ik eerst doorgemeten en dit had inderdaad de waarden zoals jullie beschreven. Van de "donor machine" heb ik overigens nog een aan tal onderdelen kunnen halen die veel beter waren dan die in de mijne (loopwieltjes van de trommel, afdichtingen etc.)
Dank jullie allen voor jullie hulp. Ik kan weer drogen en ben weer een ervaring rijker.
Fijne paasdagen

Als je tussen alle draden van het element meet, moet je op alle draden een meting van max 80 Ohm moeten meten.( let op: 2 draden zijn van de NTC, die meten afwijkend!! en zitten apart van de rest) Is 1 VD clixons defect, danm meet je een open verbinding op 1 vd draden.. Het is niet verstandig met deze thermostaten te rommelen, stuk is stuk, totaal vervangen element!! Het is een eenmalige thermostaat van 175 graden, dus geen normale clixon!!