Goedeavond,

Na lang zoeken (en niet vinden) jullie kennisbron eens raadplegen, wat ik hebben of maken is een regelaartje die obv 2 temperaturen een output schakeld.

situatie is als volgt : ik heb een zonneboiler en warmtepompboiler, nu de zon weer gaat schijnen warmt de zonneboiler mooi op naar 60 graden+ , de warmtepomp boiler wordt op 48 graden gehouden.

nu zou ik willen dat er een pompje inschakelt als de temperatuur in de zonneboiler hoger is dan de warmtepompboiler om zodoende ook de warmtepompboiler op te warmen met de zon.

Ik denk dan sensor in de zonneboiler en sensor in de WP boiler, is de 1e hoger dan de 2e dan inschakelen, mooiste is met een dode zone en offset zodat de pomp niet gaat pendelen.

Is er een dergelijk regelaartje ergens te koop ? ik kan hem niet vinden, of wellicht een techneut die daar een schemaatje voor kan verzinnen ?

Kun je de koude kant van de warmtepompboiler niet voeden met de zonneboiler?

Als de zonneboiler hoger is dan 48° doet de warmtepomp niets, anders warmt ie bij. Maar ook niet meer dan nodig, dus als de zonneboiler maar 40° doet heb je nog steeds een beetje voordeel.

Voordeel is dat je geen pomp en regelaar nodig hebt, het geen energie verbruikt en eigenlijk niet stuk kan.

Los daarvan is er nog iets met legionella en watertemperatuur, maar dat is mijn expertise niet.

Zo zit het nu al aangesloten, vanuit de zonneboiler stroomt het naar de warmtepomp en dan naar de kranen, doel is juist om meer temperatuur op te kunnen slaan ten einde de warmtepomp minder in bedrijf te moeten laten gaan, 48 graden is een standaard instelling op een warmtepomp, daarboven kakt de SCOP in elkaar en kost het veel energie, legionella wordt opgevangen door de boiler eens in de zoveel dagen boven de 65 te "stoken".

Qua analoge schakeling is het niet lastig. Paar sensors en comparators maar dan moet je dat wel kunnen bouwen etc. En wat veiligheden in te bouwen maakt het meer complex

Andere optie is 2 sensors en een arduino. Een programmatje wat twee ADC ingangen leest en dan via uitgangen dingen kan besturen. Alleen moet er wat electronica bij omdat het ding niet genoeg stroom kan leveren om iets anders dan ledjes of tor/fets aan te sturen. Dus er is een klein beetje extra electronica nodig. Je moet dan wel kunnen programmeren. Kun je gelijk wat veiligheden inbouwen.

Kant en klaar, zoiets als een Siemens LOGO. Zijn goedkoop en relatief eenvoudig te programmeren ( zonder PC). 2 sensors en een of meerdere relais. Er zitten hier divere mensen die een programmatje daarvoor zo uit hun mouw schudden.

Kijk hier eens:

Conrad Components "HB 124.1" Temperatuurverschil schakelaar Bouwpakket 12 V/DC -5 - 100 °C

Hebben wij gebruikt voor zwembad / zonnecollectoren schakelen

Ik ga eens spelen met dat conrad ding, het liefst zou ik een compleet GBS installeren, heb er talloze geprogrammeerd,maar dat loopt te erg in de kosten

2 DS18B20 en een simpel programma op een ESP32. Kan je nog aanpassingen doen via een web interface als je dat wil.

DS18B20 is ook te verkrijgen met schroefconnector. Ideaal om in een leiding in te bouwen.

Op 20 april 2022 06:22:21 schreef Brave_Hendrik:
Zo zit het nu al aangesloten, vanuit de zonneboiler stroomt het naar de warmtepomp en dan naar de kranen, doel is juist om meer temperatuur op te kunnen slaan ten einde de warmtepomp minder in bedrijf te moeten laten gaan

Waarom zou je warmtepomp aanslaan als er water uit de zonneboiler van meer dan 48° instroomt? Dan lijkt me dat er iets mis is met je warmteboiler....

@blurp, er is niets mis met mijn warmtepompboiler, deze slaat ook niet aan als warmer water dan 48 graden binnen komt, heb ik ook niet gezegd, heel soms als hij tever afkoelt zal hij aanslaan.

Situatie is nu als volgt:
De zonneboiler (150 liter) warmt op tot 90 á 95, de warmtepompboiler (200 liter) tot 48, tuurlijk stroomt die 90 naar mijn warmtepomp als ik tap, echter tap ik relatief weinig(alleenstaand) en zal die 150 liter á 90 (als ik al een keer zoveel tap) niet 200 liter naar 90 brengen omdat het mixt zal het in het gunsigste geval zon 65 á 70 graden zijn, bovendien koelt het ook in de boiler weer af, als ik nu middels deze schakeling beide boilers naar 90 (of iig meer dan 70) kan krijgen heb ik dus meer warmteenergie opgeslagen en hoeft de warmtepomp minder vaak bij te springen om op te warmen, resultaat een nog lagere energierekening (al is die al nagenoeg 0 ?).

Doordat er relatief koud water uit de warmtepompboiler dan terug stroomt naar de zonneboiler zal de zonneboiler meer vermogen leveren.

Op 20 april 2022 12:38:50 schreef buckfast_beekeeper:
2 DS18B20 en een simpel programma op een ESP32. Kan je nog aanpassingen doen via een web interface als je dat wil.

DS18B20 is ook te verkrijgen met schroefconnector. Ideaal om in een leiding in te bouwen.

Zat er evennop te googlen, dat komt uit de raspberry wereld toch, lijkt me ook wel intressant omdat je dan ook daadwerkelijk de temperaturen kan zien, ik heb zelf veel openbsources gbs geprogrammeerd, is raspberry aan te raden ? Waarschijnlijk wil ik dan veel meer gaan monitoren en programmeren mezelf kennende maar heeft zon raspberry daar capaciteit voor of beter dan naar iets anders kijken. P.s. ik ben op raspberry gebied een nitwit , dus geen idee wat te verwachten daarvan.

P.s. ook redelijk wat (knutsel)ervaring met PHP.

Raspberry is wel wat al te sterk voor deze toepassing. Een Arduino kan dat ook en is wat gemakkelijker om mee te beginnen.

Raspberry is inderdaad met een kanon op een mug schieten... :)
Een STC controllertje is simpel en goedkoop: https://nl.aliexpress.com/item/33005318390.html

Ik heb inmiddels dat conrad printje vervangen door een Wemos controller. Die stuurt een klep open wanneer temperatuurverschil ,ook met twee DS18b20 sensoren, groter dan 2 graden positief is o.a..
Daarnaast stuurt het de info als samples naar thingspeak , voor leuke grafieken via internet.