Anoniem
Beste leden,
Ik zie altijd op AutoCAD tekeningen dat er vaak van standaard waardes wordt uitgegaan.
Bijvoorbeeld een algemene wandcontactdoos dubbelvoudig = 200W en een lichtpunt is 100W.
Maar waar komen deze waardes specifiek vandaan? waar zijn deze op gebaseerd?
En.. wat voor waardes worden er bijvoorbeeld aangehouden voor een wasmachine, droger, vaatwasser, airco etc..
Is er wellicht ergens een handige lijst beschikbaar?
benleentje
Golden Member
Die waarden zijn in mijn ogen gewoon aannames die ze vroeger bepaald hebben. Het is meer gedaan om gewoon wat reserve in je installatie op te bouwen. OOk vroeger was een 100W lamp minder gangbaar dat waren toch eerder de 40 en 60W lampen en zou bouw je dus een kleine reserve op in je installatie. Maar ook mocht er toch iemand zijn die gewoon overal 100W in duwt dat het nog goed gaat.
En.. wat voor waardes worden er bijvoorbeeld aangehouden voor een wasmachine, droger, vaatwasser, airco etc..
Het beste is toch als je gewoon het precies weet.
Maar niets belet je toch om zelf dingen op te zoeken?
https://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/139445-keukenapparatuur-ho…
https://elektricienaanhuis.nl/hoeveel-watt-is-toegestaan-op-1-groep
Maar bij de koelkast vriezer afzuigkap zie ik al weer rare waarden staan
Een koelkast is ca 100 / 150W, een vriezer 150 / 200W en een afzuigkap zal toch denk ook maar 100 / 200W zijn.
Dis bij elkaar zeg 500W en dat is lang geen 2100W.
Een wasmachine zal eerder 3000W en die van mijn zelf 3600W, 2000W zal er best zijn voor een kleiner model.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 5 mei 2022 22:29:41 schreef benleentje:
Die waarden zijn in mijn ogen gewoon aannames die ze vroeger bepaald hebben.
Inderdaad is dat wel aan een herziening toe!
Die bepalers (NEN1010) hebben het LED tijdperk daar een beetje gemist.
Tegenwoordig is een 20W LED al oogverblindend, is wel 1/5 e van de genoemde waarde.
De waardes van 200W voor een wandcontactdoos en 100W voor een lichtpunt zijn volgens mij richtwaarden uit de NEN1010.
Grootverbruikers,(wasmachine,vaatwasser)worden meestal op een aparte groep gezet. Dat is maar 1 apparaat per groep.
EricP
mét CE
Waarbij 'groep' in algemeen spraakgebruik impliceert dat het om meer dan 1 gaat.
Iedereen verklaart je voor gek als je een solo-zanger aanduidt als een 'groep met 1 lid' - alhoewel dat strikt genomen nog wel eens correct zou kunnen zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Maar de vraag is... WAAROM staan er dat soort richtlijnen in een norm?
Nou, met de aanname: 200W voor een WCD kan je uitrekenen dat je max 19 van die WCDs op een 16A groep mag zetten. Of 9 naast een wasmachine van 2kW.
Dit is een "rekenregel" of "richtlijn" die kennelijk in de jaren 60 o.i.d. gemaakt is. Het gaat er dus van uit dat je maar op 1 op de 5 stopcontacten een stofzuiger van 1000W aansluit. En dat je dus talloze "staat uit" of "is niets ingeplugd" stopcontacten in je huis hebt. Dat is niet meer het geval: Ik heb zo'n beetje geen enkel stopcontact waar niet altijd wat ingeplugd is en de vrije stopcontacten zijn de verlengdozen waar 6 plekken zijn maar slechts 4 dingen ingeplugd zijn....
Op 5 mei 2022 22:58:14 schreef vergeten:
Die bepalers (NEN1010) hebben het LED tijdperk daar een beetje gemist.
Ik denk dat jij de laatste NEN1010 gemist hebt want ik weet vrijwel zeker dat het daar al jaaaaaren niet meer in staat. Alleen in de NPR 5310 staat denk ik nog een verloren tabelletje.
Dit is een "rekenregel" of "richtlijn" die kennelijk in de jaren 60 o.i.d. gemaakt is.
zie boven: vervallen, weggemoderniseerd.
Jouw stofzuiger van 1000W komt inderdaad ook uit de jaren 60
Die worden al even niet meer verkocht.
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Het komt (inderdaad) uit de NEN1010.
Voor het bepalen van het aansluitvermogen van een pand moet je toch wat rekenen.
Voor een woonhuis maakt het niet zoveel uit, maar een flinke villa, of een bedrijfspand maakt het wel degelijk uit.
Standaard was:
Lampvermogen bepaal je aan de hand van de lamp.
Kontaktdozen reken je 200 Watt (ook een dubbele, een kontaktdoos bij een lichtschakelaar net naast een deur tel je niet mee)
Overige verbruiker tel je naar vermogen (komt niet zo precies)
Zo tel je alles op en heb je het totaal aangesloten vermogen.
Voor je aansluiting neem je standaard 60% van het aangesloten vermogen.
Dan weet je wat voor een aansluiting je nodig hebt.
Let wel dit is standaard. Bij het laatste bedrijf waar ik gewerkt hebt hadden we een aansluiting op ca 25% van het aangesloten vermogen, en nooit problemen mee gehad. Dat komt door veel zware verbruikers die niet veel gebruikt worden. Denk bv aan lasapparaten.
Gelijktijdigheid is idd belangrijk. Stel je voor dat er een was draait, en de droger staat aan, de vaat in de vaatwasser,(niet ondenkbaar), en je wil een taart gaan bakken in de oven.. Dan moet je WEL alles optellen om de voorzekering te weten.
Ik thuis heb maar 4 groepen, waarvan 1 voor de wasmachine.Die wasmachine staat aan of niet. Verder heb ik geen elektrische apparaten die TEGELIJK aanstaan.
Dos 60% is prima.
Op 6 mei 2022 10:27:12 schreef Toeternietoe:
....een kontaktdoos bij een lichtschakelaar net naast een deur tel je niet mee....
De oude NEN1010 vond een wcd bij een schakelaar onbruikbaar, en daarom hoefde je hem niet mee te tellen. Maar ik heb bij de renovatie van mijn installatie bij bijna elke lichtschakelaar een wcd geplaatst, omdat dat voor de stofzuiger juist een handige plek is.
Anoniem
Okee, ik kan er dus uit opmaken dat de 200W en 100W uit de norm komen?
En apparaten moet je eigenlijk gewoon op internet zoeken bijvoorbeeld een standaard oven zoeken en deze waarde aanhouden hetzelfde geldt voor andere huishoudelijke apparatuur.
Qua verlichting is inderdaad lastiger want tegenwoordig heb je LED en dan is 40W inderdaad al behoorlijk of zelfs extreem veel.
Maarja soms is vooraf niet bekend wat voor verlichting er komt dus dan liever op safe zitten.
Wasmachine kan soms 1500W zijn en droger ook.. die zou dan zelfs op 1 groep mogen?! ook al doen we het doorgaans niet.
Zelf hou ik wel altijd een aparte groep aan boven het aanrecht, mensen krijgen steeds meer losse apparaten en dat kan ook al oplopen
Als het vermogen van een wasmachine en een droger laag genoeg is mogen ze tegenwoordig inderdaad samen op een groep.
En de algemene wcd's in de keuken moeten over 2 groepen verdeeld worden. Maar ik weet niet zeker of dat nog steeds zo is. De NEN1010 verandert bij wijze van spreken terwijl je hem zit te lezen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Klassiek zijn wasmachine en droger samen te veel voor 1 groep. Als je maar 1 groep tot je beschikking had, dan regelde je een wasmachine schakelaar: OF de wasmachine OF de droger kon aan.
Ik heb zo'n keuzeschakelaar. Dus beide machines kunnen niet tegelijk aan. Ze staan samen in de bijkeuken en die staat helemaal op 1 groep. Dus behalve beide machines ook de verlichting en een paar wcd's voor algemeen gebruik.
Ik vond het niet nodig om voor een ledbuis en een paar wcd's een aparte groep aan te leggen.
benleentje
Golden Member
Vroeger op school geleerd om voor de grote apparaten deze eerst te verdelen over aparte groepen maar ook om vooral groepen te vullen tot ca 3000W tot het maximum. Dus een magnetron van 1400W kan prima samen met een ander apparaat van 2000W. Er staat nergens dat elk apparaat met zeg een vermogen van 2000W of meer altijd apart moet.
Op 7 mei 2022 22:33:29 schreef benleentje:
Vroeger op school geleerd om voor de grote apparaten deze eerst te verdelen over aparte groepen maar ook om vooral groepen te vullen tot ca 3000W tot het maximum. Dus een magnetron van 1400W kan prima samen met een ander apparaat van 2000W. Er staat nergens dat elk apparaat met zeg een vermogen van 2000W of meer altijd apart moet.
Volgens mij is het nu juist wel voorgeschreven dat >2000Watt = eigen groep.
EricP
mét CE
Klassiek zijn wasmachine en droger samen te veel voor 1 groep.
Met dat warmtepomp spul gaat dat niet meer op. De was is niet droog. Maar het ding kan wel ergens samen mee op een groepje...
juist wel voorgeschreven
Voorgeschreven? Het staat in een norm. Meer niet.
Hier in huis deelt de wasmachine een zekering met een koelkast en wat verlichting. Het zat zo. Het zit mij goed zo voor het moment. Tegen de tijd dat de keuken er uit gaat, kijk ik wel eens of ik er een apart kabeltje naar de zekeringenkast voor leg (het kan mee als er meer moet gebeuren en anders... niet). De wasmachine doet 2.5kW volgens typeplaatje. Dus ook met lopende koelkast en wat verlichting, gaat die groep de 16A niet halen.
>2000Watt = eigen groep
Daar hebben we de 'groep' met 1 verbruiker weer... Zet 'm maar op een eigen zekering. Groepen van 1 noemt men in de muziek 'solisten' 
De NEN 1010 is idd niet bindend. maar het Bouwbesluit wel.
Ik weet niet uit mn hoofd of erin staat dat een wastoestel op een aparte groep moet zitten.
Vroeguh moest een wasmachinegroep met 3/4 buis worden uitgevoerd....
EricP
mét CE
Vroeguh moest een wasmachinegroep met 3/4 buis worden uitgevoerd....
Was dat bouwbesluit of NEN1010? En wat zat er dan nog meer op die 'groep'??
Verder ook niet zo heel relevant, want het is vroeger. 
Op 8 mei 2022 07:03:41 schreef EricP:
[...]Was dat bouwbesluit of NEN1010? En wat zat er dan nog meer op die 'groep'??Verder ook niet zo heel relevant, want het is vroeger.
Dat was maar 1 groep, voor de wasmachine..
Op 8 mei 2022 07:03:41 schreef EricP:
[...]Was dat bouwbesluit of NEN1010?
Uiteraard niet het bouwbesluit, dat is niet zo gedetailleerd.
En in de NEN1010 staat het volgens mij ook al even niet meer.
Discussie over het verleden en is dus niet erg boeiend meer.
rew
benleentje
Golden Member
Ik weet niet uit mn hoofd of erin staat dat een wastoestel op een aparte groep moet zitten.
Het is de bedoeling dat je woning redelijk redundant is. Dat betekend dat als er een groep uitvalt op een verdieping dat je nog steeds verlichting hebt op die verdieping. Het missen van 1 groep betekend dus wel hinder maar nog wel zoveel mogelijk overal stroom al of niet met een verlengsnoer.
Dat een wastoestel dan op een aparte groep moet betekend meer dat het buiten de algemene groepen valt voor WCD en verlichting die onderdeel zijn van het redundant systeem. Apart betekend hier dus niet alleen maar eerder afgezonderd van het noodzakelijk minimum.
Ook heb ik geleerd dat een installatie niet overdreven te duur moet zijn. En alles op een eindgroep zetten waar maar 1 apparaat op zit is gewoon erg duur. Het telt aardig op aparte buis, extra draad, extra schakelmateriaal, extra manuren en dat is niet de bedoeling volgens de NEN1010.
)