Verticale Paal laten roteren

He Allen,

Niet zeker of ik bij Robotica goed zit maar ik post hem toch maar.

Voor een project moet ik een verticale PVC pijp langzaam laten roteren.
De PVC pijp wordt nog bewerkt door er een cocon van kippengaas bedekt met gipsverband en verf omheen te monteren. 'spaken' die door de pvc pijp gestoken worden houden het geheel vast.

Dit is allemaal geen probleem. Ik heb echter geen kennis van techniek/kleine motoren en hier iets mee aan laten drijven.

Het idee is dus om een basis te maken die stabiel genoeg is om het gewicht te dragen terwijl hier tegelijkertijd ook de aandrijf motor in zit die de PCV pijp laat draaien, maar niet te snel. Eerder langzaam.
Hij hoeft niet op batterij maar kan gewoon het stopcontact in.

Heeft iemand hier enig idee hoe ik zo'n basis in elkaar zou kunnen zetten, wat voor aandrijf motor ik nodig heb en hoe ik die pijp laat draaien?

Vriendelijke groet

Rens

Thevel

Golden Member

Misschien een ruitenwisser motor, die draait niet zo snel.

Wat is 'langzaam roteren' volgens uw definitie? 2 rotaties per minuut? Meer? Minder?

Een motor voor spiegelbollen is zo kant en klaar als maar kan: zo'n 2 rotaties per minuut en met een stekker die zo het stopcontact in kan. Kwa kracht zit dat ook wel goed. Het enige nadeel: de draairichting bij inschakeling is altijd willekeurig.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 14 mei 2022 20:54:45 schreef weardguy:
Wat is 'langzaam roteren' volgens uw definitie? 2 rotaties per minuut? Meer? Minder?

Een motor voor spiegelbollen is zo kant en klaar als maar kan: zo'n 2 rotaties per minuut en met een stekker die zo het stopcontact in kan. Kwa kracht zit dat ook wel goed. Het enige nadeel: de draairichting bij inschakeling is altijd willekeurig.

Ja goeie vraag. Ik denk dat 5 a 6 rotaties per minuut juist is. het mooiste is om iets te vinden waarvan je de snelheid ter plekken aan kunst passen

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat is het gewicht van het geheel, dat is zowat de belangrijkste parameter. Iets van 2kg is stukken handiger dan iets van 30kg.

Kijk eens naar een draaiplateau dat ook gebruikt wordt in de etalage wereld. Ze hebben ze ook voor 30kg en meer. Uiteraard met bijhorende prijs.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Magnetron motor... (meeste zijn ook met willekeurige draairichting)

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 14 mei 2022 21:34:29 (58%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zijn plenty motoren met een vertraging eraan vast. Door die vertraging heb je best veel kracht, lijkt me ruim voldoende om "iets" te laten draaien als het nauwelijks afgeremd wordt (zo lijkt het uit je verhaal).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Rely

Golden Member

Ik heb een mooie vertragingsmotor te koop (van Crouzet)
Getest met 9 tot 24 Volt waarbij het toerental (langzaam) kan worden ingesteld. Hij kost je €25
Ik hoor wel of je interesse hebt.
Gerard (Lelystad)

Op 14 mei 2022 21:12:28 schreef buckfast_beekeeper:
Wat is het gewicht van het geheel, dat is zowat de belangrijkste parameter. Iets van 2kg is stukken handiger dan iets van 30kg.

Hm het wordt gipsverband om de cocon de beplakken, waarover nog een laag verf met gravel komt.
Ik heb de oppervlakte van de cocon niet berekend maar ik denk dat het tussen 10 en 15 KG gaat wegen.

Kijk eens naar een draaiplateau dat ook gebruikt wordt in de etalage wereld. Ze hebben ze ook voor 30kg en meer. Uiteraard met bijhorende prijs.

Ik wil uiteindelijk 5 palen maken dus dit is een wat dure optie

Op 14 mei 2022 22:45:24 schreef flipflop:
Er zijn plenty motoren met een vertraging eraan vast. Door die vertraging heb je best veel kracht, lijkt me ruim voldoende om "iets" te laten draaien als het nauwelijks afgeremd wordt (zo lijkt het uit je verhaal).

Heb je een voorbeeld van zo'n motor?
Het gewicht wordt uiteindelijk 10 a 15 kg.

Op 15 mei 2022 21:51:52 schreef Rely:
Ik heb een mooie vertragingsmotor te koop (van Crouzet)
Getest met 9 tot 24 Volt waarbij het toerental (langzaam) kan worden ingesteld. Hij kost je €25
Ik hoor wel of je interesse hebt.
Gerard (Lelystad)

Hi Gerard,

Wat is de draaisnelheid van deze motor? en gaat hij een gewicht van 10 a 15 kg kunnen draaien?

mel

Golden Member

Een motor uit een oude platenspeler, met snaaroverbrenging, alleen de verhouding veranderen, anders gaat dat ding met 45 toeren per minuut.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 mei 2022 13:53:56 schreef mel:
Een motor uit een oude platenspeler, met snaaroverbrenging, alleen de verhouding veranderen, anders gaat dat ding met 45 toeren per minuut.. :P

Hi Mel,

Is deze wel sterk genoeg voor 10 a 15kg?

Tidak Ada

Golden Member

Ga eerst eens denken hoe je die paal steunt.
Kan je hem ook boven steunen, of kan dat alleen onderaan.

Je zou de as tot halverwge in een holle buis kunnn montern en de 'paal' halverwege en bovenin aan de as kunnen verbinden dan kan je boven in die buis de as met een lager kunnen steunen en onderin een taats-lager (enkele kogel in een kom) kunnen plaatsen. Onderin de buis een tweede kogellager. De as kan dan middels een snaar- of tandwiel worden aangedreven.
Als je dat taats-lager niet gebruikt gaan de andre lagers raar slijten, omdat het gewicht dan verkeerd op de andere lagers drukt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

Is deze wel sterk genoeg voor 10 a 15kg?

Die vraag kan natuurlijk niemand beantwoorden, alleen jij.
Uiteindelijk is de vraag hoe goed het spul in balans is / hoe verticaal het staat en welke lagers je gebruikt. 100kg laten draaien lukt ook met een tandenborstelmotortje. Randvoorwaarden: knappe lagers en goed gebalanceerd / exact verticaal.

Rely

Golden Member

De Crouzet-motor is heel sterk, 15 Kg is geen probleem. Het toerental is heel laag, geschat 3 a 5 toeren per minuut. As diameter is 8 mm met een plat kantje.
Ik heb er slechts 1.
Groet, Gerard.

mel

Golden Member

Op 20 mei 2022 14:08:35 schreef Renzerd:
[...]

Hi Mel,

Is deze wel sterk genoeg voor 10 a 15kg?

Het hoeft maar rond te draaien,als hij in beweging is dan is het koppel voor de aandrijving meestal lager

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 mei 2022 15:52:44 schreef EricP:
100kg laten draaien lukt ook met een tandenborstelmotortje.

Laatst poetste ik mijn tanden en toen verloor ik 's avonds met biljarten.
Dus blijkbaar zijn die motortjes sterk genoeg om een schedel nog een paar uur te laten nawiebelen!

Ik maakte een tijd geleden een grote draaischijf om eenvoudig mensen 3D te scannen. Het zijn lasergesneden laagjes 4mm MDF, met 18 stalen kogels er tussen op twee radi. Dus soortgelijk een knikkerschijf voor boetseren en dergelijke.
Ondanks dat MDF erg slap is, is de draagkracht van deze constructie prima. De vloer moet wel vlak zijn.

De motor heeft een planetaire vertraging en drijft de schijf aan met een getande riem buitenom. Snelheid gewoonlijk iets van een paar RPM.

Ik heb hem niet gepubliceerd omdat deze motor nogal specifiek is (van Quakkelstein of Meek-It uit de jaren '90, denk ik), maar het werkt prima.

Op 20 mei 2022 13:52:11 schreef Renzerd:
Heb je een voorbeeld van zo'n motor?
Het gewicht wordt uiteindelijk 10 a 15 kg.

Nee, niet concreet. Maar je kunt eens met googlen beginnen :-) Of bij AliExpress oid. Conrad heeft ook wel wat. En ik dacht gelijk aan Baco, maar daar zag ik nu alleen een heel klein dingetje voor modelbouw.

Oh, ps, je kunt natuurlijk ook een "gewone" motor gebruiken, eentje uit de modelbouw hoek bv. Die kun je dan met een (tand-)riem koppelen aan de paal, met de juiste overbrenging. Een paar wielen kun je desnoods nog wel uit hout maken.

[Bericht gewijzigd door flipflop op vrijdag 20 mei 2022 19:38:43 (24%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb wat draaiapparaten gemaakt met magnetronmotortjes. Daartoe had ik onder andere tandwieltjes uit een derailleur aan de as gemaakt en met een fietsketting wielen aangedreven.

Maar als je vijf stuks draaidingen wil maken moet je het industriëler aanpakken en alle vijf precies hetzelfde maken.
Het blijft problematisch want dit soort dingen liggen nu eenmaal niet op het schap in een winkel. Nou ja ze zijn er wel maar dat kost wat.

Tidak Ada

Golden Member

Op 20 mei 2022 17:41:09 schreef Aart:
Ik maakte een tijd geleden een grote draaischijf om eenvoudig mensen 3D te scannen. Het zijn lasergesneden laagjes 4mm MDF, met 18 stalen kogels er tussen op twee radi. Dus soortgelijk een knikkerschijf voor boetseren en dergelijke.
Ondanks dat MDF erg slap is, is de draagkracht van deze constructie prima. De vloer moet wel vlak zijn.

De motor heeft een planetaire vertraging en drijft de schijf aan met een getande riem buitenom. Snelheid gewoonlijk iets van een paar RPM.

Ik heb hem niet gepubliceerd omdat deze motor nogal specifiek is (van Quakkelstein of Meek-It uit de jaren '90, denk ik), maar het werkt prima.

Als TS de onstalatie buiten wil gbruikn (wat ik vrmoed) zul je niet lang van je MDF draaischijf kunnen genieten. Dat materiaal zwelt als hete vochtig wordt.
Vandaar dat ik voor een taats-lager heb gekozen.

Hetzou handig zijn als TS een ietspietsje laat doorschemenren waarvoor een en ander dinet. Duurzaamheid kan en factor voor de matriaalkeuze zijn.
Als het voor een 'carnavalswagen' is hoeft het niet echt duurzaam te zijn, maar moet het wel tegen nattigheid kunnen!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Antenne rotor van Marktplaats halen? Die is aan te passen door de eindstop eruit te halen zodat die rondjes blijft draaien. Reken op een omwenteling per minuut. https://www.marktplaats.nl/v/telecommunicatie/antennes-en-masten/m1843…

RAAF12

Golden Member

Ik zag dat de rotor gereserveerd stond op Marktplaats als je hem gekocht hebt is hier het schema. Het verschil is dat de motoren 230V 60Hz exemplaren zijn.
Het is de Duitse uitvoering van het Channel Master ontwerp uit de USA. Die dingen zijn niet kapot te krijgen. Voor lange, zware antenne's was er als optie een steunlager te kopen en op de pijp te bevestigen. Maar als die PVC buis licht is draait ie het geheel makkelijk rond. Omdat er geen elektronica is zit moet het makkelijk om te bouwen zijn zonder eindstop. 15 kg is geen enkel probleem. Ik had er een 14 elements Stolle FM antenne op staan en die het prima ook bij storm :O

edit: ik lees net dat je er vijf wil maken dan wordt dit wel een dure optie. De rotor zal door iemand anders zijn gereserveerd. Hmm een one day fly maar staat het toch gedocumenteerd.
Voor de search bots

Antenna rotor Channel Master wiring diagram schema schematic Skymaster

Arco

Special Member

Bijna alle antennerotors kunnen niet continu ronddraaien maar hebben een eindstop...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com