Zonne-omvormers in kruipruimte?

vergeten

Golden Member

Op 25 mei 2022 20:20:59 schreef testman:
dan nog, om nu DC stekkers met vlot 600VDC erop uit te trekken ongemakkelijk zittend in zand al dan niet nat lijkt me ook niet verstandig. in kruipruimten mogen 230V werklampen/gereedschappen al niet eens..

Die 600V zweeft wel tov aarde en er loopt geen stroom als de AC van de omvormers af is.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 25 mei 2022 23:03:19 schreef A vd Linden:
En morgen is dat weer zo. Dat valt binnen de parameters waarbinnen je de omvormer kunt gebruiken.

Volgens mij is er in kruipruimtes vaak een "seizoen" dat het weken tot maanden achtereen 100% vochtig kan zijn. Dat is dan dat de grond koud is en alle lucht van buiten afkoelt tot het dauwpunt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Op 26 mei 2022 06:41:34 schreef rew:
[...]Volgens mij is er in kruipruimtes vaak een "seizoen" dat het weken tot maanden achtereen 100% vochtig kan zijn. Dat is dan dat de grond koud is en alle lucht van buiten afkoelt tot het dauwpunt.

Bovendien ligt dat dauwpunt nog vrij hoog ook. Schimmelvorming ligt dan op de loer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Vloer van de kruipruimte is grof beton. Ik hoorde iemand 'werkvloer' zeggen geloof ik? Zal die betonvloer dat zijn?

Geloof niet dat de gemiddelde mening is dat het een prima idee is...

Ik denk dat ik vooralsnog overga op één omvormer (SE5000 met 3340Wp zuid en 3098Wp noord) in het dubbele plafond, voorlopig tijdens de testfase nog niet afgesloten. Bekabeling loopt hier sowieso doorheen van de Noord en de Zuid panelen.
Tweede (SE3680 2220Wp NW) volgt dan later in de meterkast (panelen liggen op de schuur en bekabeling eindigt in de meterkast en niet in het dubbele plafond).

UTP kabeltje ertussen voor de RS485 zodat ééntje de Master kan zijn voor het loggen naar de Solar Edge portal.

EricP

mét CE

als je kijkt waar men vroeger mee werkte aan gereedschappen en sjouwen met veel te zwaar spul. daar heeft meniggeen versleten ruggen en gewrichten van. ook regels die de arbo heeft veranderd. idd zit er ook best wat regelgeving bij wat onnodige rompslomp is en alleen meer werk oplevert.

Dan nog... Daar heb je alleen wat mee als je een dienstverband hebt en in beperkte mate als zelfstandige.
Als jij particulier voor jezelf graag met zakken van 75kg sjouwt, dan gaat geen arbo of iets arbo-gerelateerds daar wat aan doen.
Wederom: of het verstandig, handig of wenselijk is, dat is een andere discussie. Maar TS doet dit particulier, doet het zelf, eigen woning. Niks met arbo te maken.

Dat het op zich een idee is waar gezond verstand zich tegen verzet, maakt het nog niet 'verboden' of 'kan niet'.

@ts: is kom relatief veel op bootjes. Doorgaans klein spul van een 50m ofzo. Soms wat groter, soms wat kleiner. De ervaring leert: je hebt het meeste gez**k met de dingen waar je het slechtste bij komt. Het is zeg maar nooit de magneetschakelaar die op sta hoogte recht voor je neus zit die opgebrand is. Uiteraard is het volkomen bijgeloof, maar stiekem blijkt Murphy toch best vaak gelijk te hebben. :+

[Bericht gewijzigd door EricP op donderdag 26 mei 2022 20:13:40 (20%)

GJ_

Moderator

Op 25 mei 2022 21:38:08 schreef A vd Linden:
De arbo is er gekomen omdat "we" het makkelijker vinden om zw regeltjes te maken ipv mensen zelf te leren nadenken.

In de arbowet staan geen zw regeltjes. Het is een raamwet.

Voor individuen alle ruimte om zelf na te denken. Voor werkgevers is het wel een beetje oppassen geblazen.

Op 26 mei 2022 19:55:48 schreef EricP:
Uiteraard is het volkomen bijgeloof, maar stiekem blijkt Murphy toch best vaak gelijk te hebben. :+

Ik geloof het niet helemaal. Onder ideale (werk)omstandigheden lever je beter en betrouwbaarder werk af. Onder slechte omstandigheden is het 'gauw goed' genoeg en dat keert later tegen je. Als het klimaat slecht is (mist en regen) dan is dat ook vaak slecht voor de gebruikte materialen.

KGE

Golden Member

Op 25 mei 2022 23:49:53 schreef vergeten:
[...]Die 600V zweeft wel tov aarde en er loopt geen stroom als de AC van de omvormers af is.

Wanneer de AC dubbelpolig afgeschakeld is zweeft het DC deel van je zonnepanelen wel. Maar tegenwoordig zijn veel omvormers transformatorloos en zit ofwel de + danwel de - van je panelen direct aan de nul van het lichtnet. Bij ingeschakelde AC wordt het dus spannend..

Op 26 mei 2022 17:37:23 schreef r-p:
Vloer van de kruipruimte is grof beton. Ik hoorde iemand 'werkvloer' zeggen geloof ik? Zal die betonvloer dat zijn?

Kijk met een beton vloer word het al een ander verhaal. Als de hoogte ook nog een beetje lekker is dat je in ieder geval er goed voor kan zitten dan zou ik ze daar plaatsen.
Als eerste een houten achter wand plaatsen en daarna kan je op die houten wand alles veel makkelijker vastschroeven.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Een houten achterwand in een vochtige ruimte, daar zal de houtworm geen nee tegen zeggen .

Een factor die ik nog niet gezien heb in de discussie is dit: die omvormer is bijna constant verwarmt. Dat zal het meest overdag zijn als ie echt vermogen omzet, maar ook idle zal er wel wat warmte vrijkomen. Daardoor kon dat vocht uit de ruimte wel eens nauwelijks "grip" hebben op de omvormer.

Maar inderdaad, bij kruipruimte denk ik ook aan een halve meter kruip-door-sluip-door situatie. Ik zou daar geen omvormer neerhangen, puur uit praktische overweging.

@acid: volgens mij hou(d)t houtworm helemaal niet van vochtig hout. Dat knaagt niet zo lekker. Schimmels daarentegen...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

heb een tijd terug een besturingskast voor een genset vervangen, in een kelder van 3 meter hoog onder maaiveld, de oude kast had een lader voor de startaccu ingebouwd welke door het vocht aldaar overleden was. de to3 op het koelbok had roestvorming gekregen onder de to3 en maakte zo geen elektrisch contact meer met het koelblok. opvallend was dat de koelpasta het alu aan het opvreten was, reactie met het vocht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Mijn omvormer hangt gewoon buiten onder een afdak, hangt er nu zo'n vijf jaar totaal geen last. Luchtvochtigheid is af en toe 100%, zeker in de herfst en winter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Luchtvochtigheid is af en toe 100%, zeker in de herfst en winter.

Maar in een kruipruimte is dat bijna continue.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 27 mei 2022 15:31:58 schreef bprosman:
Maar in een kruipruimte is dat bijna continue.

Dat ligt eraan, je hebt ook droge kruipruimtes.

Maar ik zou hem daar ook niet hangen, het is gewoon niet praktisch.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 mei 2022 17:37:23 schreef r-p:
...(panelen liggen op de schuur en bekabeling eindigt in de meterkast en niet in het dubbele plafond).

Waarom hang je de omvormers dan niet in de schuur? Ik denk dat het beter is om de DC bekabeling zo kort mogelijk te houden.

EricP

mét CE

Normaal houd je de kabel met de laagste spanning zo kort mogelijk - daar loopt de meeste stroom. Dan zou zomaar wel eens de AC kant kunnen zijn.

Het gaat mij niet om de laagste spanning of de hoogste stroom, maar om de veiligheid.
Een overslag op DC zal moeilijker doven dan op AC.

EricP

mét CE

Ah, op die fiets. Zo zijn er vaak meerdere overwegingen op basis van dezelfde gegevens. Je zou ook kunnen zeggen... houd de DC zo ver mogelijk uit elkaar - geen kans op overslag. Maar daar ging wat fout met 'antenne spelen'...

Sine

Moderator

Dat, en je kunt die DC maar lastig uitschakelen als de zon staat te bakken.

Dus normaalgezien zorg je dat die zo kort mogelijk blijft inderdaad.

Op 27 mei 2022 17:05:40 schreef KlaasZ:
[...]Waarom hang je de omvormers dan niet in de schuur? Ik denk dat het beter is om de DC bekabeling zo kort mogelijk te houden.

Overweeg ik wel voor de panelen op de schuur/veranda.

Maar de bekabeling van de panelen van het huis komen via de schoorsteen dicht bij de meterkast naar beneden.

Satellietbeeld is verouderd aangezien ik vandaag de zaak heb omgegooid _/-\o_ Morgen hopelijk nieuwe omvormer aansluiten nu er weer een kilowatt piek extra op ligt (nu 8kWp). Overschot van 1MWh gaat nu hopelijk naar 2MWh, als de optimizers fatsoenlijk werken en echt wat verschil maken, hopelijk nog meer.

[Bericht gewijzigd door r-p op vrijdag 27 mei 2022 22:17:28 (31%)

Lambiek

Special Member

Op 27 mei 2022 21:50:05 schreef Sine:
Dus normaalgezien zorg je dat die zo kort mogelijk blijft inderdaad.

Met een microomvormer doe je niet anders, zit direct onder het paneel. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hoogte kruipruimte is beperkt, rechtop zitten gaat niet echt.

Dank voor al jullie bijdragen: omvormer ligt nu als test/tijdelijk boven de toiletruimte.

Schrok (in positieve zin) een beetje van de totale (piek) opbrengst (alle omvormers samen).
Totaal gelegd vermogen: 8081Wp.
Hoogste opbrengst gezien: 7350W ondanks dat 4700Wp Noord of Noord-West gericht ligt (op de oude standaard omvormer).
Voorheen kwam ik nooit ver over de 5000W heen (waarvan 600 van kleine omvormers). Mogelijk zat de oude omvormer dan toch aan zijn max zonder dat ik het doorhad (zou 5000Wmax moeten zijn)
Heb nu maar 500Wp netto bijgelegd (1400W bijgeplaatst maar ook 900W weggehaald, waaronder brandgat paneel).

Overigens staat er een koude bries en breekt af en toe de zon door, dus perfecte omstandigheden voor een piekmeting!

het paneel met brandvlek kan ook stuk zijn geweest, dus minder opbrengst. ook kan het zijn dat je omvormer teveel erop had zitten, boven de opgegeven spanning en daaronder doet zo'n ding niks, kom je vaker tegen als reden van slecht rendement.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik vermoed inderdaad dat het paneel met brandvlek misschien het probleem was. Omvormer mag 125-700V en 4000Wp per mppt maar had slechts 300V en 2350W. Omvormer heeft 3 mppt's en 5000Wmax output maar zag op de zuidstring volgens mij nooit meer dan ~1800W. Gezien het totaalvermogen *zou* dit ook aan zijn max hebben kunnen zitten maar er is nergens een maximaal om-te-zetten-vermogen genoemd in de documentatie die ik heb kunnen vinden, alleen een max aangesloten DC vermogen (4000W dus).

Inmiddels is het hoogst afgelezen momentane vermogen 7750W (afgelezen op meter van het plaatje en dus het totaal van de zuidstring op SE en de andere twee strings op de oude omvormer, omvormers na deze meter apart gezekerd) bij 240V (afgelezen op de oude omvormer met kortste bekabeling). Komt met 32,29A angstvallig in de buurt van de 35A hoofdzekering ;)
Dit is een (volgens de verkoper 10 of 20 jaar geleden) een meter die als officiële meter in Franse huishoudens wordt gebruikt. Functie 5 geeft het maximale stroomverbruik (in mijn geval opbrengst) weer. Deze is sinds het opnieuw aansluiten van 21A naar 25A opgelopen en loopt dus flink achter bij de echte maximale stroom (minimaal 32A) dus het lijkt alsof hier al een soort middeling op plaatsvindt, een beetje zoals in België beoogd? Maximaal vermogen (of stroom in dit geval) gedurende 15 minuten? Mijn Frans is slecht en kan hier niets over terugvinden in de handleiding.

Voordat er nog 500-1000Wp bijkomt ga ik me nog wat meer in het limiteren van de opbrengst inlezen: volgens mij kan ik gewoon een opwek-vermogenslimiet instellen bij SolarEdge en met externe componenten zelfs een exportlimiet (die dus verbruik binnenshuis hierbij optelt en zo de opwek-limiet aanpast).