Ik vermoed inderdaad dat het paneel met brandvlek misschien het probleem was. Omvormer mag 125-700V en 4000Wp per mppt maar had slechts 300V en 2350W. Omvormer heeft 3 mppt's en 5000Wmax output maar zag op de zuidstring volgens mij nooit meer dan ~1800W. Gezien het totaalvermogen *zou* dit ook aan zijn max hebben kunnen zitten maar er is nergens een maximaal om-te-zetten-vermogen genoemd in de documentatie die ik heb kunnen vinden, alleen een max aangesloten DC vermogen (4000W dus).

Inmiddels is het hoogst afgelezen momentane vermogen 7750W (afgelezen op meter van het plaatje en dus het totaal van de zuidstring op SE en de andere twee strings op de oude omvormer, omvormers na deze meter apart gezekerd) bij 240V (afgelezen op de oude omvormer met kortste bekabeling). Komt met 32,29A angstvallig in de buurt van de 35A hoofdzekering ;)
Dit is een (volgens de verkoper 10 of 20 jaar geleden) een meter die als officiële meter in Franse huishoudens wordt gebruikt. Functie 5 geeft het maximale stroomverbruik (in mijn geval opbrengst) weer. Deze is sinds het opnieuw aansluiten van 21A naar 25A opgelopen en loopt dus flink achter bij de echte maximale stroom (minimaal 32A) dus het lijkt alsof hier al een soort middeling op plaatsvindt, een beetje zoals in België beoogd? Maximaal vermogen (of stroom in dit geval) gedurende 15 minuten? Mijn Frans is slecht en kan hier niets over terugvinden in de handleiding.

Voordat er nog 500-1000Wp bijkomt ga ik me nog wat meer in het limiteren van de opbrengst inlezen: volgens mij kan ik gewoon een opwek-vermogenslimiet instellen bij SolarEdge en met externe componenten zelfs een exportlimiet (die dus verbruik binnenshuis hierbij optelt en zo de opwek-limiet aanpast).