Hallo allemaal,
Ik heb een caravan gekocht met mover. Ik wil de accu van voor naar achteren verplaatsen. De standaard kabel is 6mm2 maar ivm de afstand heb ik 10mm2 flexibele kabel gekocht. De kabel zit op de omvormer aangesloten dmv een kabelschoen female. Ik kan deze echter niet vinden voor 10mm2 kabel. Heeft iemand hier een suggestie voor? Ik heb al spullen gekocht om een stuk 6mm2 te verbinden met de 10mm2 maar ideaal is dat niet.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
benleentje
Golden Member
dmv een kabelschoen female. Ik kan deze echter niet vinden voor 10mm2
Wat is een kabelschoen female?
De kleine kabelschoenen rood, blauw en geel hebben inderdaad heel veel verschillende vormen. Boven de 6mm2 heb je eigenlijk enkel nog maar met een rond gat voor bout montage.
Als de omvormer bv een kabelschoen met een vork heeft kan je van een kabelschoen voor bv 5mm met rond gat er een stuk je uit knippen en dan heb je ook een vork.
Heeft iemand hier een suggestie voor?
Ja als duidelijk is wat je precies nodig hebt een link naar het merk en type omvormer zal wel helpen, of een foto met hoe het nu zit en wat je met een female kabelschoen bedoelt.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (21%)]
Hallo Benleentje,
Bedankt voor je reactie en fijn dat je wil helpen. Ik heb een foto gemaakt. Ik besef ook dat ik het niet juist uitlegde.
Vanaf de accu gaat een kabel rechtstreeks naar de unit van de mover (die is 12 volt, dus het gaat niet om de omvormer). Het gaat om die kabel. Het betreft een Carver Euromover 2. Op bijv. deze website staat de unit: https://www.olearymotorhomes.co.uk/truma-carver-caravan-motor-mover-eu…
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Die rode kabel op de unit ziet er ook Dodgy uit, ik zou die ook vernieuwen als ik jou was, wil je later geen brand... De rode kabel bij accu geschreven.
Helaas bestaat zo een vorkje niet voor die dikte kabels, enkel in ringen om vast te schroeven. Dus dat zal niet makkelijk zijn om die dan met iets anders te verlengen. Of je zal gewoon minder dikke kabels moeten gebruiken.
Misschien solderen? Maar of zo een dikke kabel aan zo een schoentje veilig is?
Die kabel trekt dat er zelf vanaf, uit contact.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (15%)]
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Lage spanning, hoge stromen. Reken er op dat bij kortsluiting een stuk kabel een gloeispiraal wordt. Ik zie op de foto al een verbinding waar een paar lossen draadjes uit steken, niet veilig.
Bij de bron afzekeren op de draaddoorsnede, wordt deze onderweg kleiner, b.v. na een verdeeldoos of een schakelaar, dan op de kleinere draaddoorsnede afzekeren.
Verder fastons klemmen met een goede krimptang die ook de isolatiehuls in één handeling vastknijpt.
Bij langere kabels voldoende doorsnede gebruikten, niet op bezuinigen, dat valt meestal tegen.
Hier staat ook nog wat info over de bewegert:https://www.caravanmovershop.nl/Truma/producten-43569-Truma-60010-2840…
benleentje
Golden Member
Helaas bestaat zo een vorkje niet voor die dikte kabels,
Dat dacht ik ook maar ongeïsoleerd bestaan ze wel, echter heb je daar ook eer een aparte tang voor nodig.
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=483388
Ik heb al spullen gekocht om een stuk 6mm2 te verbinden met de 10mm2 maar ideaal is dat niet.
Deze omvormer is niet zo geschikt voor hele dikke kabels en apart afzekeren voor de omvormer is wel aanbevolen. En dan na de zekering verder gaan met 6mm2 is dan een stuk beter dan er zonder het juiste gereedschap er perse met 10mm2 naar toe gaan.
Ideaal of niet soms is met een dunnere kabel verder gaan de enige goede manier. dat word wel vaker gedaan.
Als je toch echt heel erg graag die 10mm2 op de omvormer wilt aansluiten dan mag je voor de kabelschoen ook wat aders wegknippen en hem dan aan de kabelschoen knijpen. Dat lijkt raar maar je had die dikke kabel nodig voor de lengte en de lagere weerstand en niet voor de hoge stroom. Dus op het laatst iets wegknippen kan geen kwaad. Hoewel het technisch geen kwaad kan is de verbinding zo goed al je gereedschap die je ervoor gebruikt. Veel kabelschoenen zijn er op gemaakt dat ook de isolatie er deels onder valt en de verbinding beter bestand is tegen trillingen en ook dat het geheel mechanisch sterker is.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wel een beetje gefrot zo, steken haren nog uit de kabel los, alu plaat er nogal dichtbij. beter naar een klemmenstrook brengen en vandaaruit met 6mm2 naar de fastons. ook wat kabel bevestiging mag wel, die losse draad is niet best in een voertuig. zwevende zekering bij de accu zetten is ook wel aan te raden.
Allen, hartelijk dank voor jullie reacties. Daar ben ik echt mee geholpen. Deze aansluitingen zijn door een eerdere eigenaar aangebracht en die ga ik allemaal vervangen.
Wat ik ga doen is de connectoren vervangen door goede met een goede krimptang. Ik ga de ongeisoleerde connector voor 10 kwadraats bestellen en deze ga ik goed isoleren. Volgens mij is dat de meest dergelijke oplossing en kan ik van begin tot eind naar achteren met 10 kwadraats.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 17 juni 2022 18:47:39 schreef JdBa:
Allen, hartelijk dank voor jullie reacties. Daar ben ik echt mee geholpen. Deze aansluitingen zijn door een eerdere eigenaar aangebracht en die ga ik allemaal vervangen.Wat ik ga doen is de connectoren vervangen door goede met een goede krimptang. Ik ga de ongeisoleerde connector voor 10 kwadraats bestellen en deze ga ik goed isoleren. Volgens mij is dat de meest dergelijke oplossing en kan ik van begin tot eind naar achteren met 10 kwadraats.
dat gaat niet werken, dat is de brede faston van 9,53mm breed. deze die jij hebt zitten zijn maar 6,35mm breed.
Op 17 juni 2022 18:57:15 schreef testman:
[...]dat gaat niet werken, dat is de brede faston van 9,53mm breed. deze die jij hebt zitten zijn maar 6,35mm breed.
Ja, ik zie het. Dan is de optie om met een kleinere klem te werken en aders weg te knippen een goede denk ik?
Dan tot slot de laatste vraag (denk ik..
). Hebben jullie tips voor een goede krimptang? Mag best wat kosten maar ik ben geen elektromonteur dus top of the bill is ook wat overdreven.
[Bericht gewijzigd door JdBa op (22%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Aders wegknippen zou ik niet doen. Kabelschoenen halen de sterkte uit de samenbouw van alles en als je aders weghaalt, gaat de draad daar als eerste knikken.
Je zou een soort verloopje kunnen maken tussen een heel kort stukje 6mm2, waarna je (op een goede wijze!) een montagepunt hebt om met 10mm2 verder te gaan.
Ik vraag me trouwens wel af wat die losse kabelschoen al meegemaakt heeft: die vertoont een spoor van vonkvorming. Mogelijk van slechts het aansluiten op de print (met een paar flinke elco's loopt er een beste piekstroom) maar naar mijn mening moet je niet de kabelschoen onder spanning aansluiten, maar de boel eerst aansluiten en dan bij de accu aansluiten.
Een goede tang voor ongeïsoleerde kabelschoenen is (helaas) gewoon duur.
Je zou kunnen kijken of je bij een elektrobedrijf in de buurt eens binnen kan stappen met je aangestripte kabels en kabelschoenen, met de vraag of zij de kabelschoenen aan willen persen.
Voor 2 tientjes in de personeels-pot of zo zijn de meesten wel bereid 
Misschien is een kort verloopkabeltje ook een idee? 6.3 mm kabelschoen, 20 cm 6 mm2 kabel en als laatste een 9,35 mm kabelschoen? Kun je van daar weer verder met 10 mm2 kabel en beperk je toch de spanningsval zoveel mogelijk.
Als je dat verloopkabeltje goed vastmaakt aan de caravan beperkt dat ook wat de mechanische belasting op de aansluiting op de mover controller. Ik kan het niet zien, maar soms zijn de aansluitingen van dit soort spullen op de print gesoldeerd. Je zit er niet op te wachten dat die van de print worden gescheurd door een zwaardere/stuggere kabel. Af-fabriek met voorgeschreven kabel vind ik het soms al niet sexy.
EDIT: Weardguy was me voor. END EDIT
Op 17 juni 2022 19:22:08 schreef weardguy:
Aders wegknippen zou ik niet doen. Kabelschoenen halen de sterkte uit de samenbouw van alles en als je aders weghaalt, gaat de draad daar als eerste knikken.Je zou een soort verloopje kunnen maken tussen een heel kort stukje 6mm2, waarna je (op een goede wijze!) een montagepunt hebt om met 10mm2 verder te gaan.
Ik vraag me trouwens wel af wat die losse kabelschoen al meegemaakt heeft: die vertoont een spoor van vonkvorming. Mogelijk van slechts het aansluiten op de print (met een paar flinke elco's loopt er een beste piekstroom) maar naar mijn mening moet je niet de kabelschoen onder spanning aansluiten, maar de boel eerst aansluiten en dan bij de accu aansluiten.
Een goede tang voor ongeïsoleerde kabelschoenen is (helaas) gewoon duur.
Je zou kunnen kijken of je bij een elektrobedrijf in de buurt eens binnen kan stappen met je aangestripte kabels en kabelschoenen, met de vraag of zij de kabelschoenen aan willen persen.
Voor 2 tientjes in de personeels-pot of zo zijn de meesten wel bereid
Ik moet helaas bekennen dat ik de dader ben. Ik ben de eerste keer bij het losmaken vergeten de accuklem eerst los te halen. De kabelschoen kwam bij het losmaken tegen de metalen plaat erachter met inderdaad een vonk als gevolg.
Ik ga zoals jullie adviseren beginnen met 6 mm2 en vervolgen naar 10mm2. Ik zeker de draad af. Ik ga op zoek naar iemand met een professionele tang en anders loop ik de elektronicazaak hier even binnen. Ik wil dat het goed verboden is.
Nogmaals dank allen!
Ik zou het circuit opsplitsen in 2 delen en dan een 'koppeling' plaatsen.
Nieuwe 6mm2 kabel van 10-15cm met nieuwe faston stekkers aan 1 kant, een kabeloog aan de 2e kant
Aan de 10mm2 ook een kabeloog zetten en netjes afwerken
En dan zoiets:
https://www.amazon.nl/Stroomdistributieblok-sterkte-busbar-caravans-vr…
Daarmee de beide kabels aan elkaar koppelen. Dat ding in een kleine lasdoos schroeven dan is alles ook mooi beschermd.
De 10mm2 naar de nieuwe accuplek leggen en daar met een goede mega zekering (40A ofzo) afzekeren en dan op de accupool.
Geen idee waar je ergens zit maar ik heb t meeste wel liggen. Volgens mij ook die grotere fastons, maar dat moet ik even controleren
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (10%)]