Stroomstoot van caravan

Allereerst hartelijk dank voor de waardevolle input.

Ik heb uit de verschillende berichten een aantal punten opgeschreven en daar zal ik duidelijkheid over geven.

Caravan
Mijn caravan komt uit 1980, dus behoorlijk oud, het stroom circuit ziet er aardig nieuw uit, met blauw, bruin en geel/groene draden.

De caravan heeft geen eigen schakelkast o.i.d. en dus geen aardlekschakelaar.

Situatie
Ik stond in België bij een boer op zijn weiland en haalde stroom uit het kippenhok. Hij zei achteraf dat er wel eens kortsluiting was geweest en dat hij daarom dat stroompunt nooit meer gebruikte (dat wist ik uiteraard niet), Echter later een andere stroomzuil gebruikt die volgens hem wel oké was, maar daar deed het probleem zich ook voor.

De stroomstoot kan ik omschrijven als een soort zware trilling door mijn lichaam. Ik zou het niet omschrijven als pijn maar vooral als zware bibbering. Ik viel de eerste keer wel achterover maar dat kon ook wel de schrik zijn. Verder nooit een schok gehad van 230v, dus geen idee of dat het ook daadwerkelijk was.

Keuring
Ik heb de caravan in 2021 laten keuren (BOVAG keuring), daarbij hebben ze ook de hele elektra nagelopen. Ik dacht dus dat alles wel enigszins goed zou zijn.

Wat ik tot nu toe weet
De caravan is gerepareerd en mij is dus verteld dat er een draad bloot tegen het frame aan lag.

Wat ik uit jullie berichten kan opmaken is dat het frame/chassis van de caravan dus waarschijnlijk niet geaard is, waardoor de aardlekschakelaar in de stroomzuil/stoppenkast niet afslaat wanneer er stroom op het chassis komt te staan. Dat ga ik proberen na te lopen. Wellicht is die verbinding niet goed. Ik zou ook de reparateur nog eens kunnen vragen of hij dat heeft nagelopen.

Het gaat mij erom dat er een goed veiligheidsmechanisme actief is dat dit een volgende keer kan voorkomen.

Als je eigen aardverbinding in orde is, dan is dus die in de zuil of de kabel tussen caravan en zuil defect.

In België zijn 300mA aardlekschakelaars redelijk gangbaar en een klein aardlek (zoals een mens die een schok krijgt) hoeft die niet te laten aanspreken.
Mogelijk was ook het lek naar aarde via je banden en pootjes te klein om die te laten aanspreken.

Het is ook niet ondenkbaar dat omdat er al eerder problemen waren, dat de beveiliging er simpelweg uit is gehaald omdat sommige mensen het irritant vinden als de stroom er steeds af gaat. Dat het gevaarlijk is, heeft men dan lak aan...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mvdk

Golden Member

Advies aan ts: koop een inline aardlekschakelaar.
Geeft daarna nog wel extra werk, want in de installatie kan ook nog wat mis zijn. Ik vind hrt gevaarlijk om een camper installatie aan te sluiten op een stopcontact die niet achter een aardlek zit. Blijkbaar was er ook een probleem met de beschermingsleiding.

Edit: waar ik nu zit, in ZA, heb je honderden SoWeTo's. Blikkiesdorpen. Bijna al die huisjes hebben een elektriciteitsaansluiting, maar bijna geen heeft een ordentelijke aarding. Dat betekent dus gewoon dat als er iets defect is, je het voelt, en de 30mA aardlekschakelaar hopelijk z'n werk doet.
Tis maar zo.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 28 juni 2022 21:17:32 (34%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

@GJ_ in België is een 2 jaarlijkse keuring van het voertuig wel verplicht. Maar daar worden alleen remmen, banden en verlichting nagekeken. Niks van de 230V installatie.

@TS: In 1980 hadden caravans inderdaad geen verliesstroomschakelaar. 2 glaszekeringen van 10A in de toenmalige chukko aansluiting was heel normaal. Ik zou sowieso een 30mA verliesstroomschakelaar plaatsen zo dicht mogelijk bij je inkomende aansluiting. Een 2,5mm2 of 4mm2 soepele aarding naar chassis is zeker ook te overwegen en kost geen vermogen. Probeer wel corrosie tegen te gaan.

Je verlichting is meer dan waarschijnlijk 230V. Bekijk de mogelijkheid dit om te bouwen naar 12V. Een Schaudt CSV 300 is dan een aanrader (daar kan ook de verliesstroomschakelaar in). Je hebt dan ook verlichting als de caravan aan de auto hangt. Vervang je de oude 230V aansluiting door CEE dan kan je een combinatie verliesstroom/zekering gebruiken. Op een moderne camping is vaak 16A beschikbaar. Zeker in de ski gebieden.

Mijn huidige caravan liggen alle 230V draden en aansluitingen binnen in de caravan. Wat ik zelf er bij fabriceerde is 2,5mm2 soepel in passende (klemmende) kabelgootjes. Schuren is zo quasi onmogelijk. Wel op alle draden eindhulsjes geknepen.

Indien nog niet gebeurd is ombouw naar 13 polig zeker aan te raden.

Op 28 juni 2022 20:56:25 schreef Ledlover:
[...]

Mogelijk was ook het lek naar aarde via je banden en pootjes te klein om die te laten aanspreken.

[...]

Banden geven tot nader order geen geleiding. De steunpoten worden vaak op plastiek schaaltjes gezet of op plankjes. Ook daar zal niet veel geleiding te verwachten zijn.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 28 juni 2022 21:32:26 (14%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Al eens meegemaakt een onderbreking in de aardleiding van de camping. Een meetpen in de grond en de ander tegen het frame van het elektropaaltje en je meet spanning. Al die caravans bij elkaar op dezelfde aarde die geen aarde is geeft altijd wel wat lekstroom. Voor vele kampeerders was het een schokkende ervaring om de caravan binnen te gaan. In mijn beste Frans kon ik de campingbaas niet uitleggen wat er aan de hand was. Bij het er uit halen van een stekker veranderde de spanning iets dus lag het volgens de campingbaas aan de verlengkabel. Op diverse plekken de caravans geaard met een metalen pen in de grond. Dat verminderde het probleem tot een aanvaardbaar niveau. Levensgevaarlijk zo'n camping!

Op 28 juni 2022 20:49:40 schreef Faulty Systems:

Wat ik uit jullie berichten kan opmaken is dat het frame/chassis van de caravan dus waarschijnlijk niet geaard is, waardoor de aardlekschakelaar in de stroomzuil/stoppenkast niet afslaat wanneer er stroom op het chassis komt te staan.

Als jij bij een boer uit het kippenhok stroom betrekt is de kans dat daar een "om mensen te beveiligen" aardlek tussen zit nihil. Voor wat een boer er mee wil is een aardlek veel te triggerhappy. Als ie er tussen zit, dan sloopt ie hem er binnen een jaar uit: "het ding voorkomt dat ik m'n werk doe, dat wil ik niet".

Zoals jij de schok omschrijft is het niet een harde 230V die op de caravan heeft gestaan. Eerder een lek-spanning: hoge spanning, heel lage maximum stroom.

Een "echte" 230V schok doet vooral AU! ... Zo van het niveau dat het onder in je hersenen aangrijpt: Dat gaan we dus niet nog een keer proberen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Bij mijn busje ben ik van meet af aan begonnen met een aardlek automaat 10A/30mA. Liever had ik een 10mA ALS gemonteerd, maar die vond ik toen te kostbaar.
Aansluiting van de kabel bestaat uit een Bulgin Buccaneer IP68 chassisdeel en idem connector.
Buiten dat ik CEE connectoren te lompe ondingen vind, vertrouw ik de waterdichtheid niet.
Aan de andere zijde van de kabel (3x 1,5 ^2) een idem connector, die middels dezelfde Bulgin connectoren aan verloop snoertjes verbonden kan worden met op de camping passende stekkers: Schuco, CEE en Brits.
Alle 230V bedrading binnen de wagen is uitgevoerd met 3x 1,5^2 snoer in flexibele PET buis. In principe dus 3-voudig geïsoleerd.
Lijkt mij voldoende……. :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Flexibel snoer? Ik dacht dat het alleen voor losse verbindingen was en dat draden in buizen altijd met massieve kern zijn.

Op 30 juni 2022 02:30:21 schreef RAAF12:
Flexibel snoer? Ik dacht dat het alleen voor losse verbindingen was en dat draden in buizen altijd met massieve kern zijn.

Ik denk dat deze regel niet geldt voor rollend materieel, door de bewegingen zouden de draden snel afbreken van de verbindingen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
GJ_

Moderator

Het is ook geen regel. In machines bijvoorbeeld word nooit massief toegepast.

mvdk

Golden Member

In m'n post van dinsdag 28 juni heb ik al aangegeven, koop een inline 30mA (10mA is beter) aardlekschakelaar. De beschermingsleiding (de geel/groene draad) NIET gebruiken. Die beschermt je niet, dus heb je er niets aan. Maak aan het punt waar die geel/groene aan de caravan zit een draad die je verbindt met een degelijke aardpen. Die sla je in de grond, kan soms moeilijk zijn, daarom geen tentharing gebruiken. Pas daarna aansluiten aan de beschikbare 230V.

Edit: het kan zijn dat met het plots aanwezig zijn van een aardlekschakelaar, je een taaie zoektocht naar een defect apparaat in de schoot geworpen krijgt. Dat moet dan maar.

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 30 juni 2022 09:06:11 (16%)

bprosman

Golden Member

In m'n post van dinsdag 28 juni heb ik al aangegeven, koop een inline 30mA (10mA is beter) aardlekschakelaar. De beschermingsleiding (de geel/groene draad) NIET gebruiken. Die beschermt je niet, dus heb je er niets aan. Maak aan het punt waar die geel/groene aan de caravan zit een draad die je verbindt met een degelijke aardpen. Die sla je in de grond, kan soms moeilijk zijn, daarom geen tentharing gebruiken. Pas daarna aansluiten aan de beschikbare 230V.

Edit: het kan zijn dat met het plots aanwezig zijn van een aardlekschakelaar, je een taaie zoektocht naar een defect apparaat in de schoot geworpen krijgt. Dat moet dan maar.

Een aardpen aan een caravan lijkt me dan wel weer wat overdreven, een ALS moet het wel doen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 30 juni 2022 09:02:48 schreef mvdk:
In m'n post van dinsdag 28 juni heb ik al aangegeven, koop een inline 30mA (10mA is beter) aardlekschakelaar. De beschermingsleiding (de geel/groene draad) NIET gebruiken. Die beschermt je niet, dus heb je er niets aan. Maak aan het punt waar die geel/groene aan de caravan zit een draad die je verbindt met een degelijke aardpen. Die sla je in de grond, kan soms moeilijk zijn, daarom geen tentharing gebruiken. Pas daarna aansluiten aan de beschikbare 230V.

Edit: het kan zijn dat met het plots aanwezig zijn van een aardlekschakelaar, je een taaie zoektocht naar een defect apparaat in de schoot geworpen krijgt. Dat moet dan maar.

Maandag avond vertrek ik. Ik nodig je uit om dinsdag een aardpen te komen slaan. Zelfs een 'nagel' tentharing krijg je er met moeite in. Hoe goed die aardpen gaat werken in een laag (droge) steen van ruim 20cm dik, vraag ik me ook af. Ik zal wel vertrouwen op de aanwezige aardlek in de caravan en in de aansluitzuil. De camping baas kennende doet hij geen enkele concessie aan veiligheid.

Op 30 juni 2022 02:30:21 schreef RAAF12:
Flexibel snoer? Ik dacht dat het alleen voor losse verbindingen was en dat draden in buizen altijd met massieve kern zijn.

In rollend materiaal en trillingsgevoelige zaken worden geen starre draden gebruikt.

edit: krijg hier maar eens een aardpen in.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 30 juni 2022 02:30:21 schreef RAAF12:
Flexibel snoer? Ik dacht dat het alleen voor losse verbindingen was en dat draden in buizen altijd met massieve kern zijn.

Draad in buis is vrijwel altijd massief, maar soepel is niet verboden. Het is alleen bij het huidige schakelmateriaal met insteekklemmen heel lastig.

mel

Golden Member

Op 30 juni 2022 10:20:06 schreef KlaasZ:
[...]Draad in buis is vrijwel altijd massief, maar soepel is niet verboden. Het is alleen bij het huidige schakelmateriaal met insteekklemmen heel lastig.

Niemand verbied je om gewoon aderhulzen te gebruiken, die zet je gewoon onder de klemmen(er zijn ook " lange" aderhulzen)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..