Stroomstoot van caravan


Ondanks dat ik denk dat de camping waar TS STOND (ik begrijp dat ie ondertussen terug is) wel geen aardlek van 30mA zal hebben....

Wat de TS als schok ervaart, kan best een 10mA stroom zijn geweest, zodat de aardlek niet hoort aan te spreken. Een droge huid geeft regelmatig een weerstand van > 1M. Loop je te zweten omdat het erg warm is, dan kan het makkelijk dalen tot 100k. Dat is 2.3mA: dat voel je wel, maar is meestal niet dodelijk. En ook nog eens ongeveer een factor 10 onder wat wel dodelijk zou zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 28 juni 2022 12:30:55 schreef bprosman:
[...]
En via de trekhaak dan ?

Als die aan de trekhaak hangt, dan uiteraard wel. Er is tenslotte maar 1 massa in de wagen. Maar dan hoort de 230V niet aangesloten te zijn. En een goede 12V power unit gaat op dat moment een relais trekken die de 12V van de auto naar de verlichting stuurt en niet langer de 230V-12V switcher. Het fysieke tussen de 230V kant en de auto is dan onderbroken.

Alle verlichting is ook via een 2 aderige draad aangesloten zodat die nergens aan het chassis hangt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op 28 juni 2022 13:09:38 schreef NordRack2:
De titel was een contradictie in terminis. Immers zou een geëlectrokuteerde hier nooit een topic openen.

Dat weet je niet toch? Half Europa heeft een kruis boven de deur hangen, misschien heeft half Europa over tweeduizend jaar wel een caravan boven de deur ;-)

Op 28 juni 2022 13:17:54 schreef evelo:
Campings, jachthavens,...

Daar moet alles na een 30mA.

Waar overal? En ook als het "moet", we weten zeker dat het niet overal zo is. Vandaar dat ik in m'n eigen caravan ook altijd een aardlekautomaat zou willen.

bprosman

Golden Member

Als die aan de trekhaak hangt, dan uiteraard wel. Er is tenslotte maar 1 massa in de wagen. Maar dan hoort de 230V niet aangesloten te zijn.

Ik wil ze de kost niet geven die de caravan voor vertrek alvast "aanpikken" en dan toch tot het laatst de koelkast op 230V houden via een verlengsnoer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Ik naar de HUBO gereden voor een spanningsmeter, want ik was inmiddels wel klaar met mijn eigen aanraak testmethode. Even in het stopcontact gedrukt om te testen. Lampjes branden.. check!

Ik de koelkast losgekoppeld (misschien zat het probleem daarin). Spanningsmeter met de min en plus pin tegen het frame gehouden: GEEN LAMPJE. Dus ik denk mooizo, terug naar de aanraaktest. EN JA HOOR! Weer een schok!

Als je niets meet maar toch een schok krijgt dan denk ik aan statische lading. Ligt er aan wat jij een schok noemt. Statische lading is een soort heel korte naald prik, 230 is meer alsof ze een botte spijker in je hand slaan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 28 juni 2022 15:54:50 schreef bprosman:
[...]
Ik wil ze de kost niet geven die de caravan voor vertrek alvast "aanpikken" en dan toch tot het laatst de koelkast op 230V houden via een verlengsnoer.

Ik wil ze ook niet de kost geven die de boel gewijzigd hebben naar een 7polige stekker. Licht links en rechts samen, mistlamp op links of rechts licht en 12V op 54G/2.

Caravan buiten zetten en aanpikken duurt maximaal 5 minuten. De elektriciteitskabel oprollen duurt langer. In vele gevallen is dat dan ook nog een draak van een oplossing. Verloop van CEE naar chukko, pvc kabel van 3*1,5mm2, verloop van chukko naar CEE. Met wat geluk wordt er een plastiek zakje rond gedraaid met wat tape. In een plas water heb ik ze ook al meermaals zien liggen. Een deftige neopreen kabel volledig CEE is toch zo duur mijnheer en die kan ik niet gebruiken voor de grasmaaier. Maar wel een sleurhut met dubbele as van ruim 20 000€.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 28 juni 2022 16:07:15 schreef fred101:
Als je niets meet maar toch een schok krijgt dan denk ik aan statische lading.

Even terug naar de startpost. TS heeft wel gemeten, maar op een verkeerde manier. En hij heeft ook de oorzaak gevonden: een losse draad die tegen het frame bungelde.
Tijd dus om de hele installatie van die caravan eens kritisch te bekijken. En misschien wel helemaal nieuw aanleggen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Update: zonet even de weerstand gemeten tussen de aarding van de aansluitdraad in de garage en het caravan chassis. 1,2Ω ik meet 0,6Ω tussen de meetpennen. 0,6Ω tussen draad, stekker caravan en aarding naar chassis lijkt me niet onmogelijk. Te meer ik gewoon op de zink heb gemeten en niet vastgeschroefd. Bij mijn caravan van 11 jaar oud is er dus alleszins een verbinding tussen chassis en elektrische aarding.

@evelo hier onder: Ook in België wordt er op geen enkele manier naar het elektrische deel of gas deel gekeken. In Duitsland is dat wel een ander verhaal. Daar wordt 2 jaarlijks het gas op dichtheid gecontroleerd + leeftijd ontspanner en darmen (max 10 jaar en 50mBar is niet meer toegestaan). Elektrisch kan ik dat niet met zekerheid zeggen. Wat ze bij TüV wel controleren of de aansluiting van je trekkend voortuig en aanhanger aangesloten zijn volgens ISO 11446. In het trekkende voertuig dient ook een extra controlelampje geplaatst voor de richtingaanwijzers. Indien die met aanhangwagen correct werken, moet het extra lampje werken. De controle op ISO 11446 gebeurd in B ook niet. De combinatie werkt? Dan is het OK.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 28 juni 2022 14:37:20 schreef GJ_:
[...]Dat weet je niet toch? Half Europa heeft een kruis boven de deur hangen, misschien heeft half Europa over tweeduizend jaar wel een caravan boven de deur ;-)[...]Waar overal? En ook als het "moet", we weten zeker dat het niet overal zo is. Vandaar dat ik in m'n eigen caravan ook altijd een aardlekautomaat zou willen.

Eeuwige discussie.

De Kampinguitbater heeft ook (financieel) belang bij wat selectiviteit en hij kan moeilijk verwachten van zijn bezoekers dat die allemaal een werkende 30mA diff bij hebben.

Moeten in NL ook de caravans naar de APK en is dat een controlepuntje in de inspectieprocedure? :)

GJ_

Moderator

Op 28 juni 2022 18:38:42 schreef evelo: Moeten in NL ook de caravans naar de APK en is dat een controlepuntje in de inspectieprocedure? :)

Er bestaat geen APK voor aanhangers, dus ook niet voor caravans.

Allereerst hartelijk dank voor de waardevolle input.

Ik heb uit de verschillende berichten een aantal punten opgeschreven en daar zal ik duidelijkheid over geven.

Caravan
Mijn caravan komt uit 1980, dus behoorlijk oud, het stroom circuit ziet er aardig nieuw uit, met blauw, bruin en geel/groene draden.

De caravan heeft geen eigen schakelkast o.i.d. en dus geen aardlekschakelaar.

Situatie
Ik stond in België bij een boer op zijn weiland en haalde stroom uit het kippenhok. Hij zei achteraf dat er wel eens kortsluiting was geweest en dat hij daarom dat stroompunt nooit meer gebruikte (dat wist ik uiteraard niet), Echter later een andere stroomzuil gebruikt die volgens hem wel oké was, maar daar deed het probleem zich ook voor.

De stroomstoot kan ik omschrijven als een soort zware trilling door mijn lichaam. Ik zou het niet omschrijven als pijn maar vooral als zware bibbering. Ik viel de eerste keer wel achterover maar dat kon ook wel de schrik zijn. Verder nooit een schok gehad van 230v, dus geen idee of dat het ook daadwerkelijk was.

Keuring
Ik heb de caravan in 2021 laten keuren (BOVAG keuring), daarbij hebben ze ook de hele elektra nagelopen. Ik dacht dus dat alles wel enigszins goed zou zijn.

Wat ik tot nu toe weet
De caravan is gerepareerd en mij is dus verteld dat er een draad bloot tegen het frame aan lag.

Wat ik uit jullie berichten kan opmaken is dat het frame/chassis van de caravan dus waarschijnlijk niet geaard is, waardoor de aardlekschakelaar in de stroomzuil/stoppenkast niet afslaat wanneer er stroom op het chassis komt te staan. Dat ga ik proberen na te lopen. Wellicht is die verbinding niet goed. Ik zou ook de reparateur nog eens kunnen vragen of hij dat heeft nagelopen.

Het gaat mij erom dat er een goed veiligheidsmechanisme actief is dat dit een volgende keer kan voorkomen.

Als je eigen aardverbinding in orde is, dan is dus die in de zuil of de kabel tussen caravan en zuil defect.

In België zijn 300mA aardlekschakelaars redelijk gangbaar en een klein aardlek (zoals een mens die een schok krijgt) hoeft die niet te laten aanspreken.
Mogelijk was ook het lek naar aarde via je banden en pootjes te klein om die te laten aanspreken.

Het is ook niet ondenkbaar dat omdat er al eerder problemen waren, dat de beveiliging er simpelweg uit is gehaald omdat sommige mensen het irritant vinden als de stroom er steeds af gaat. Dat het gevaarlijk is, heeft men dan lak aan...

mvdk

Golden Member

Advies aan ts: koop een inline aardlekschakelaar.
Geeft daarna nog wel extra werk, want in de installatie kan ook nog wat mis zijn. Ik vind hrt gevaarlijk om een camper installatie aan te sluiten op een stopcontact die niet achter een aardlek zit. Blijkbaar was er ook een probleem met de beschermingsleiding.

Edit: waar ik nu zit, in ZA, heb je honderden SoWeTo's. Blikkiesdorpen. Bijna al die huisjes hebben een elektriciteitsaansluiting, maar bijna geen heeft een ordentelijke aarding. Dat betekent dus gewoon dat als er iets defect is, je het voelt, en de 30mA aardlekschakelaar hopelijk z'n werk doet.
Tis maar zo.

[Bericht gewijzigd door mvdk op 28 juni 2022 21:17:32 (34%)]

buckfast_beekeeper

Golden Member

@GJ_ in België is een 2 jaarlijkse keuring van het voertuig wel verplicht. Maar daar worden alleen remmen, banden en verlichting nagekeken. Niks van de 230V installatie.

@TS: In 1980 hadden caravans inderdaad geen verliesstroomschakelaar. 2 glaszekeringen van 10A in de toenmalige chukko aansluiting was heel normaal. Ik zou sowieso een 30mA verliesstroomschakelaar plaatsen zo dicht mogelijk bij je inkomende aansluiting. Een 2,5mm2 of 4mm2 soepele aarding naar chassis is zeker ook te overwegen en kost geen vermogen. Probeer wel corrosie tegen te gaan.

Je verlichting is meer dan waarschijnlijk 230V. Bekijk de mogelijkheid dit om te bouwen naar 12V. Een Schaudt CSV 300 is dan een aanrader (daar kan ook de verliesstroomschakelaar in). Je hebt dan ook verlichting als de caravan aan de auto hangt. Vervang je de oude 230V aansluiting door CEE dan kan je een combinatie verliesstroom/zekering gebruiken. Op een moderne camping is vaak 16A beschikbaar. Zeker in de ski gebieden.

Mijn huidige caravan liggen alle 230V draden en aansluitingen binnen in de caravan. Wat ik zelf er bij fabriceerde is 2,5mm2 soepel in passende (klemmende) kabelgootjes. Schuren is zo quasi onmogelijk. Wel op alle draden eindhulsjes geknepen.

Indien nog niet gebeurd is ombouw naar 13 polig zeker aan te raden.

Op 28 juni 2022 20:56:25 schreef Ledlover:
[...]

Mogelijk was ook het lek naar aarde via je banden en pootjes te klein om die te laten aanspreken.

[...]

Banden geven tot nader order geen geleiding. De steunpoten worden vaak op plastiek schaaltjes gezet of op plankjes. Ook daar zal niet veel geleiding te verwachten zijn.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op 28 juni 2022 21:32:26 (14%)]

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Al eens meegemaakt een onderbreking in de aardleiding van de camping. Een meetpen in de grond en de ander tegen het frame van het elektropaaltje en je meet spanning. Al die caravans bij elkaar op dezelfde aarde die geen aarde is geeft altijd wel wat lekstroom. Voor vele kampeerders was het een schokkende ervaring om de caravan binnen te gaan. In mijn beste Frans kon ik de campingbaas niet uitleggen wat er aan de hand was. Bij het er uit halen van een stekker veranderde de spanning iets dus lag het volgens de campingbaas aan de verlengkabel. Op diverse plekken de caravans geaard met een metalen pen in de grond. Dat verminderde het probleem tot een aanvaardbaar niveau. Levensgevaarlijk zo'n camping!

Op 28 juni 2022 20:49:40 schreef Faulty Systems:

Wat ik uit jullie berichten kan opmaken is dat het frame/chassis van de caravan dus waarschijnlijk niet geaard is, waardoor de aardlekschakelaar in de stroomzuil/stoppenkast niet afslaat wanneer er stroom op het chassis komt te staan.

Als jij bij een boer uit het kippenhok stroom betrekt is de kans dat daar een "om mensen te beveiligen" aardlek tussen zit nihil. Voor wat een boer er mee wil is een aardlek veel te triggerhappy. Als ie er tussen zit, dan sloopt ie hem er binnen een jaar uit: "het ding voorkomt dat ik m'n werk doe, dat wil ik niet".

Zoals jij de schok omschrijft is het niet een harde 230V die op de caravan heeft gestaan. Eerder een lek-spanning: hoge spanning, heel lage maximum stroom.

Een "echte" 230V schok doet vooral AU! ... Zo van het niveau dat het onder in je hersenen aangrijpt: Dat gaan we dus niet nog een keer proberen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Bij mijn busje ben ik van meet af aan begonnen met een aardlek automaat 10A/30mA. Liever had ik een 10mA ALS gemonteerd, maar die vond ik toen te kostbaar.
Aansluiting van de kabel bestaat uit een Bulgin Buccaneer IP68 chassisdeel en idem connector.
Buiten dat ik CEE connectoren te lompe ondingen vind, vertrouw ik de waterdichtheid niet.
Aan de andere zijde van de kabel (3x 1,5 ^2) een idem connector, die middels dezelfde Bulgin connectoren aan verloop snoertjes verbonden kan worden met op de camping passende stekkers: Schuco, CEE en Brits.
Alle 230V bedrading binnen de wagen is uitgevoerd met 3x 1,5^2 snoer in flexibele PET buis. In principe dus 3-voudig geïsoleerd.
Lijkt mij voldoende……. :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
RAAF12

Golden Member

Flexibel snoer? Ik dacht dat het alleen voor losse verbindingen was en dat draden in buizen altijd met massieve kern zijn.

Gerard*

Golden Member

Op 30 juni 2022 02:30:21 schreef RAAF12:
Flexibel snoer? Ik dacht dat het alleen voor losse verbindingen was en dat draden in buizen altijd met massieve kern zijn.

Ik denk dat deze regel niet geldt voor rollend materieel, door de bewegingen zouden de draden snel afbreken van de verbindingen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
GJ_

Moderator

Het is ook geen regel. In machines bijvoorbeeld word nooit massief toegepast.

mvdk

Golden Member

In m'n post van dinsdag 28 juni heb ik al aangegeven, koop een inline 30mA (10mA is beter) aardlekschakelaar. De beschermingsleiding (de geel/groene draad) NIET gebruiken. Die beschermt je niet, dus heb je er niets aan. Maak aan het punt waar die geel/groene aan de caravan zit een draad die je verbindt met een degelijke aardpen. Die sla je in de grond, kan soms moeilijk zijn, daarom geen tentharing gebruiken. Pas daarna aansluiten aan de beschikbare 230V.

Edit: het kan zijn dat met het plots aanwezig zijn van een aardlekschakelaar, je een taaie zoektocht naar een defect apparaat in de schoot geworpen krijgt. Dat moet dan maar.

[Bericht gewijzigd door mvdk op 30 juni 2022 09:06:11 (16%)]

bprosman

Golden Member

In m'n post van dinsdag 28 juni heb ik al aangegeven, koop een inline 30mA (10mA is beter) aardlekschakelaar. De beschermingsleiding (de geel/groene draad) NIET gebruiken. Die beschermt je niet, dus heb je er niets aan. Maak aan het punt waar die geel/groene aan de caravan zit een draad die je verbindt met een degelijke aardpen. Die sla je in de grond, kan soms moeilijk zijn, daarom geen tentharing gebruiken. Pas daarna aansluiten aan de beschikbare 230V.

Edit: het kan zijn dat met het plots aanwezig zijn van een aardlekschakelaar, je een taaie zoektocht naar een defect apparaat in de schoot geworpen krijgt. Dat moet dan maar.

Een aardpen aan een caravan lijkt me dan wel weer wat overdreven, een ALS moet het wel doen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 30 juni 2022 09:02:48 schreef mvdk:
In m'n post van dinsdag 28 juni heb ik al aangegeven, koop een inline 30mA (10mA is beter) aardlekschakelaar. De beschermingsleiding (de geel/groene draad) NIET gebruiken. Die beschermt je niet, dus heb je er niets aan. Maak aan het punt waar die geel/groene aan de caravan zit een draad die je verbindt met een degelijke aardpen. Die sla je in de grond, kan soms moeilijk zijn, daarom geen tentharing gebruiken. Pas daarna aansluiten aan de beschikbare 230V.

Edit: het kan zijn dat met het plots aanwezig zijn van een aardlekschakelaar, je een taaie zoektocht naar een defect apparaat in de schoot geworpen krijgt. Dat moet dan maar.

Maandag avond vertrek ik. Ik nodig je uit om dinsdag een aardpen te komen slaan. Zelfs een 'nagel' tentharing krijg je er met moeite in. Hoe goed die aardpen gaat werken in een laag (droge) steen van ruim 20cm dik, vraag ik me ook af. Ik zal wel vertrouwen op de aanwezige aardlek in de caravan en in de aansluitzuil. De camping baas kennende doet hij geen enkele concessie aan veiligheid.

Op 30 juni 2022 02:30:21 schreef RAAF12:
Flexibel snoer? Ik dacht dat het alleen voor losse verbindingen was en dat draden in buizen altijd met massieve kern zijn.

In rollend materiaal en trillingsgevoelige zaken worden geen starre draden gebruikt.

edit: krijg hier maar eens een aardpen in.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 30 juni 2022 02:30:21 schreef RAAF12:
Flexibel snoer? Ik dacht dat het alleen voor losse verbindingen was en dat draden in buizen altijd met massieve kern zijn.

Draad in buis is vrijwel altijd massief, maar soepel is niet verboden. Het is alleen bij het huidige schakelmateriaal met insteekklemmen heel lastig.

mel

Golden Member

Op 30 juni 2022 10:20:06 schreef KlaasZ:
[...]Draad in buis is vrijwel altijd massief, maar soepel is niet verboden. Het is alleen bij het huidige schakelmateriaal met insteekklemmen heel lastig.

Niemand verbied je om gewoon aderhulzen te gebruiken, die zet je gewoon onder de klemmen(er zijn ook " lange" aderhulzen)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..