Grasmaaier ontsteekt niet

Waar gaat dat zwarte draadje naar toe ?
Proberen zonder bougie dop, kabel rechtstreeks op bougie.

Ter verduidelijking. Zowel de bobine als bougiekop zijn nieuw.dat werd als 1 geheel geleverd. Betreft afstelking heb ik een naamkaartje gebruikt. Heb dat op ergens gekezen.Dat zwart kabeltje gaat naar een wit blokje. Zou deze er iets mee te maken hebben. Zie foto met mijn vinger aangeduid.

Dat blokje zit daar een draad op?

Ik zie het al het is een bobine met weekijzeren kern deze zijn erg gevoelig voor de afstand op het vliegwiel.

Zit het magneetje nog op zijn plek in het vliegwiel?

En wat aart zegt de draad ff van bobine lostrekken v.d stopknop.

En ik zie dat je het krukasje rondraait met een schroeftol hiervan is het toerental te laag.

trek m eens aan met het koord.

[Bericht gewijzigd door daandc op zaterdag 2 juli 2022 21:40:46 (76%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Vanuit dat blokje loopt een zwarte draad naar de bobine.

Is de stopknop niet geactiveerd? Anders trek je je een ongeluk.

Maak eens een foto van de voorkant van het blokje?

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Zie bijkomende fotos. Btw. Er is geen stopknop. Grasmachine heeft 2 hendels. De ene moet ik aantrekken om de motor te starten en ook draaiende te houden. Als die gelost wordt valt motor stil. 2 de hendel is om de aandrijving te bedienen.

Bougie ook nieuw ?
Wat al eerder is genoemd, zwarte draad, stekker los halen.
Draad is waarschijnlijk van de stopknop.
Heb je een foto van de afscherming die over he vliegwiel zit.
Vermoed dat daar de knop of aansluiting zit voor je stopknop.

Wat al eerder is genoemd, zwarte draad, stekker los halen.
Draad is waarschijnlijk van de stopfunctie.

Tijdens stop wordt wit blokje tegen vliegwiel gedrukt en sluit dat de bobine kort.
Tenmiste zo lijkt het te werken als ik de foto's zie

jerome

Golden Member

Maak de witte draad eens los, die maakt massasluiting als de ontsteking moet wegvallen. Nu moet je ontsteking hebben als de bobijn goed is en de speling naar het vliegwiel 0.2 a 0.3 mm is. Stel je af door een dubbelgevouwen blad papier tussen vliegwiel en spoel te zetten en de magneet tegenover de spoel. Trekt er vanzelf tegen, en dan vast zetten. Succes:-).

Ik schrok al met die missende vinger..,

Maar misschien ook wel tijd voor een titelfix, grasmaaiers worden niet geacht in de brand te vliegen. 'Probleem ontsteking motor grasmaaier' is al een stuk eenduidiger!

@Jerome, lees de draad even goed terug, en hoe josé de afstelling gedaan heeft, het lijkt me dat je dat gemist hebt.

probeer eens met een schroevendraaier of de magneet in het vliegwiel nog wel magnetisch is, anders zal de bobine ook geen sjoege gaan geven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Correcte filmpje.met draadje los.

Sorry ik krijg filmpje er even niet op. Wanneer ik draadje losmaak dan start de machine ! Dus da is het probleem. Maar wat moet ik vervangen? Ik kan tijdelijk een schakelaartje gebruiken.

Draadje volgen en kijken of het onbedoeld contact maakt met stalen delen van het frame.
Kleine beschadiging kan al genoeg zijn.
Witte blokje en constructie nakijken of dit goed genoeg werkt.
Kijken of het contact met stalen delen zoals bedoeld.

Op 3 juli 2022 09:33:46 schreef HD13:
Draadje volgen en kijken of het onbedoeld contact maakt met stalen delen van het frame.
Kleine beschadiging kan al genoeg zijn.
Witte blokje en constructie nakijken of dit goed genoeg werkt.
Kijken of het contact maakt met stalen delen zoals bedoeld.

Die hendel die je ingetrokken moet houden zorgt ervoor dat de ontsteking wegvalt. Die zorgt voor een kortgesloten bobine dus.
Zit daar een schakelaartje die mss is vast komen te zitten of vocht in gekropen waardoor die altijd sluiting maakt?
En anders, idd kabeltjes controleren op beschadiging/sluiting.

Op 3 juli 2022 09:52:42 schreef Appel:
Die hendel die je ingetrokken moet houden zorgt ervoor dat de ontsteking wegvalt. Die zorgt voor een kortgesloten bobine dus.
Zit daar een schakelaartje die mss is vast komen te zitten of vocht in gekropen waardoor die altijd sluiting maakt?
En anders, idd kabeltjes controleren op beschadiging/sluiting.

Denk dat bediening gewoon via een staalkabel gebeurd.
Als je de foto's bekijkt dan zie dat het witte blokje bij of tegen het vliegwiel staat maar er ook vanaf kan staan.
Zit ergens iets in de constructie niet goed (verbogen, beschadigd) of draadje is beschadigd.

jerome

Golden Member

Het witte blokje is iets als vilt wat het vliegwiel gaat remmen bij het loslaten van de hendel. De metalen slede die door de kabel wordt bediend zal in de stopstand tegen een verend plaatje wrijven. Dit plaatje staat geïsoleerd opgesteld, en daar moet de fout gezocht worden. Duurdere types hebben een microswitch met een klein veertje waar wordt aan getrokken door de slede. Als het veertje los of weg raakt blijft de schakelaar gesloten.

Ok bedankt voorde tips. Zal later nog nekeer kijken als ik tijd heb.ondertussen mijn plan getrokken en gras kunnen afmaaien.

Update: heb nieuwe bobine en bougie vervangen.nu werkt deze trug.

Op 2 juli 2022 11:32:09 schreef Aart:
Contactpuntjes niet goed of niet goed afgesteld, condensator rot, stopknop maakt sluiting.. ?

Beetje mosterd na de maaltijd, maar tegenwoordig zit dit allemaal in een gegoten blokje met bobine, transistors voor het schakelen etc. Of het nu kettingzagen, bosmaaiers, etc is, zelfde systeem.

https://youtu.be/NNlYbvDY6pI

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously