Ik zie het soms op foto's en video's wel vaker voorbij komen. Een oranje randje aan de buitenkant van het crt scherm van een scope. Hier ook weer een voorbeeld van een tektronix. Wat is hier de reden/oorzaak van? Want ik neem aan dat dit normaal gesproken volledig blauw/groen moet zijn? Althans de afbeeldingen op google laten me dat wel zien. Een te kleine filter???

Dat lijken me de gloeilampjes die het raster verlichten... ;)
Misschien niet helemaal goed gepositioneerd? (twee lichtere vlekken zie je altijd wel...)

Grid en rand zijn oranje:

[Bericht gewijzigd door Arco op (30%)]

Ha Ricotjuh,

De border dient om het licht afkomstig van je lampjes aan de onderkant voor de buis te verdelen.
De oplichtende ( verf ) zit in de buis door de lijntjes aan elkaar te verbinden wordt het licht keurig als een,
treintje op een rails getransporteerd :D
Verder kan er nog een contrast filter groen of blauw voorgeschoven worden afhankelijk welke foto film gebruikt wordt !
Op de foto van @Arco zie je blooming optreden dan zullen de lampjes schoongemaakt of gepositioneerd moeten worden......

groet,
Henk.

Ik wist niet dat die rand zo zichtbaar was. Zeker omdat op de foto net lijkt of het raster uitstaat.
Bij de foto van Arco is het raster wel duidelijk zichtbaar.
Maar dit is dus volkomen normaal?!

Ha Ricotjuh,

Ja dat is normaal als de raster verlichting aanstaat of er licht opvalt, zonder licht is de rand een stuk donkerder.
Op jou foto is de verlichting ook aan je ziet aan de onderkant twee spots iets helder dan de rest van de balk.
Tektronix buis 2246

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op (22%)]

Ik had ook twee van die 'vlekken' op mijn Philips PM3311, heb de lampjes onder vervangen door 10cm ledstrip boven en onder, een stuk mooier...
(de licht/donker vlekken komen door het fototoestel...)

Oke top! Bedankt voor de verheldering

Ha Arco,

Netjes mijn oplossing bijeen R&S video analyzer was een ronde kunststof dicht slangetje lampje aan een kant buiten beeld,
en een keurige lichtgeleider.
In die tijd waren er nog geen LED stripjes ;)
@ Ricotjuh graag gedaan.....

Groet,
Henk.