Op 30 januari 2023 23:22:58 schreef High met Henk:
[...]
lasapparatuur moet dus wel met een ALS.. Die is mobiel

Je moet het meer zien in de trant van alles waar een stekker aan zit voor algemeen gebruik tot/m 32A, dus de "gewone" wcd's, maar ook de CEE contactdozen, laadpalen, moeten achter een aardlek van 30mA. En verplaatsbaar materieel wat buiten gebruikt wordt.

de verlichting gaat beetje vreemd lopen. Ik maak een schakelkast met domotica voor de verlichting en als er een lichtgroep uitvalt, schakelt hij automatische over naar een andere groep....

...en als de fout in een verlichtingsarmatuur zit? Dan schakelt de andere groep ook uit...

idd buitenverlichting en pompen ed op een alamatje zetten, en niet bij de algemene groepen op de aardlek. die fout word vaak gemaakt. meestal omdat er geen buizen naar buiten lopen vanaf de mk. er word bijgeprikt op de keuken of huiskamer en jaren later begint de ellende. heb ook al vaker een werkschakelaar in de voeding naar buiten gezet zodat bij ellende de keuken weer stroom had iig.

Nu is jouw situatie natuurlijk weer wat verschillend met de rest vd wereld, maar, je huis heb je apart op een kabel.
Dus alles wat uit je huiskabel komt doe je gewoon onderverdelen met 4 a 5 groepen max achter een 30mA aardlek.
Alles wat uit huis naar buiten gaat, apart op een alamat.

Je schuren krijgen ook een eigen kabel, nu is de grap dat in de schuren indien er geen ongeautoriseerd personeel kan rondlopen, alleen voldoende onderricht personeel (lees personeel als willekeurige idioot die binnenwandelen kan) -en- de aarding op orde is, die 30mA eis ineens niet zo hard is.
Nu heb jij kinderen lopen, ik zou dus nog even voorzichtig zijn, maar her en der op gunstige plaatsen een in een afwijkende kleur een wcd voor je lasapparaat zonder aardlek zou ik niet gek vinden.

Drie fase CEE zet ik standaard zonder aardlek.
Ook omdat de gemiddelde nono daar geen oplader voor z'n facebookdivise in propt.

Je mag me altijd bellen overigens.

Op 31 januari 2023 09:33:17 schreef Jinny:
Drie fase CEE zet ik standaard zonder aardlek.

Zou eerst eens de Ra goed meten voordat je die aardlek weglaat. Het is geen fabriekshal

sloeg straks nog een aardpin, 1e meter kon ik die zo de grond induwen, rest met de sds. de waterput erlangs had het grondwater op 50cm onder het gras staan, lage weerstand was geen punt..

hang de stalen spanten van de loods ook aan de aarding erbij, die zitten op draadeinden in het beton en vaak weer aan het betonijzer, weerstand word nog lager.

btw als de meting met een dmm negatief is, draai de pennen eens om :P

En de aannemer begint toch te zeuren over de geribbelde mantelbuis....

Ik heb de richtlijn erbij gepakt en inmiddels 12x doorgelezen.

Ik lees
Mantelbuis moet u zelf regelen en aan volgende eisen voldoen:

1. Rood zijn (ral 3002)
  2. 50 mm zijn
  3. Van PVC gemaakt zijn
  4. uit 1 stuk bestaan
  5. Wanddikte 3 mm
  6. Niet meer dan 2 bochten
  7. Buigradius > 500 mm
  8. vastgezet zijn op de bodemplaat

Ik zie nergens dat hij glad moet zijn.
Bovendien vindt ik alleen voorgenomen invoer ochtend, terwijl ik een bocht omhoog en buiten naar de zijkant heb. Anders zou het veel lastiger voor hen zijn om die bocht te halen.. en 2 mantelpijpen aan elkaar mocht ook niet.

Daarom heb ik een radius van ruim 1 meter..

Bijgevoegd de richtlijn zoals op website Enexis
Is er IEMAND die ziet dat hij glad zou moeten zijn??

Ik geef toe dat 3 mm wanddikte hier een discussiepunt zou kunnen zijn

Heb aangeboden om er zelf een stuk 4x 16 YMVK-AS door te trekken, zodat hun het met een gietmof kunnen koppelen..

Enexis is niet bereikbaar door storing..

Op 2 februari 2023 12:18:22 schreef High met Henk:

Ik lees

1. Rood zijn (ral 3002)
  2. 50 mm zijn
  3. Van PVC gemaakt zijn
  4. uit 1 stuk bestaan
  5. Wanddikte 3 mm
  6. Niet meer dan 2 bochten
  7. Buigradius > 500 mm
  8. vastgezet zijn op de bodemplaat

Ik zie nergens dat hij glad moet zijn.
Bovendien vindt ik alleen voorgenomen invoer ochtend, terwijl ik een bocht omhoog en buiten naar de zijkant heb. Anders zou het veel lastiger voor hen zijn om die bocht te halen.. en 2 mantelpijpen aan elkaar mocht ook niet.

Daarom heb ik een radius van ruim 1 meter..

Bijgevoegd de richtlijn zoals op website Enexis
Is er IEMAND die ziet dat hij glad zou moeten zijn??

Ik geef toe dat 3 mm wanddikte hier een discussiepunt zou kunnen zijn

Heb aangeboden om er zelf een stuk 4x 16 YMVK-AS door te trekken, zodat hun het met een gietmof kunnen koppelen..

...en de kleur rood ral3002...

Waarom is het dat de aangeboden buizen alleen maar glad zijn....

Het zelf trekken van de kabel is een no-go. Bij een beschadiging van de kabel zijn zij verantwoordelijk en zou jij een claim kunnen indienen.

Weet je hoe buigzaam een YMvKas 4x16 is ?!?

Soms moet je met die lui meedenken, het zijn ook maar mensen die hun brood verdienen. Ieder ribbeltje moet overwonnen worden, en hoe langer de schutbuis, hoe zwaarder het wordt...
Plaats een gladde, ral 3002 buis en klaar is ...

Ofwel moeten ze zelf die kabel bijna haaks de hoek om leggen buiten hun gewenste mantelbuis versus nu een radius van 1 meter, terwijl die met een voorgebogen buis 500 mm is..

Dat buigt makkelijk..... Overigens is door geribbeld trekken prima te doen met een puntje en een trektouw eraan. Ik moet zelf over bijna 20 meter... (2x) okee,.niet zo dik..

Maar nu blijkt ook graven in een waterkering niet voor 1 april te mogen ..

Ik moet hier 1 maart wonen met vrouw en kinderen...

Ik begin toch verdomd hard over off grid wonen te denken!!!!

Is die waterkering op eigen terrein of andere grond waar ze overheen moeten?
Als het eigen terrein is zou je er voor kunnen kiezen om de meter daarvoor te laten plaatsen in een buitenkast (niet ideaal maar beter dan niets)

Dan kun je vanaf daar zelf verder, desnoods bovengronds :+

Niets is zo flexibel als een netbeheerder, de mantelbuizen hebben dezelfde eigenschap.

[Bericht gewijzigd door help op (14%)]

Op 2 februari 2023 12:18:22 schreef High met Henk:

Ik lees

mantelbuis is geen slang, dat zegt het al.

ik vond het al raar want die mantelslang pikken ze hier ook nooit. moet een buis met voorgetrokken bocht zijn, die heeft een beetje groothandel wel..

off grid klinkt leuk, maar kost je veel meer aan investeringen, waarvan een deel na 10 jaar weer opnieuw kan. best leuk, maar ik zou zeggen begin met je huis verbouwen en voorzie voorzieningen voor dat off grid tijdens de bouw. kun je altijd nog overgaan, maar heb je de netvoeding als backup.

had het pas met een kennis, die zat al weken te wachten op de netbeheerder om te komen schouwen, hoorde maar niks. ik zeg je hebt toch een tweekapper uit de 70's? zie je de voedingskabel lopen onder de hoofdkast? nee, dan komt je voeding van de buren af, en moet er een nieuwe kabel gelegd worden, daarom duurt het zo lang. ging bellen en ja moest idd een kabel gelegd worden en mantelbuis. die mantelbuis heeft hij ook zelf gelegd tot aan de straat. men kwam schouwen en het zou in enkele weken geregeld zijn, eerst werd ook nog april aangegeven.

Op 2 februari 2023 17:11:55 schreef testman:
[...]
mantelbuis is geen slang, dat zegt het al.
[...]

Toch wordt die rode ribbelslang in de volksmond toch echt wel een mantelbuis genoemd. En afhankelijk van het merk zijn ze aan de binnenzijde nagenoeg glad omdat er een (zwarte) binnenbuis in zit.

@testman: zelfs met een netaansluiting zit ik nog steeds met het complete gezin een maand in het donker......

Zonnepanelen ben ik al aan het omzetten naar offgrid
En de geplande windmolen komt naar voren.

Ook zijn we aan het kijken naar een CV houtkachel waar je ook op kan koken...

Dus we moeten sowieso 1 maand off grid no matter what.. dus ik ga die mantelbuis nu nog even niet vervangen...

Overigens is dit de mantelbuis:
https://www.elektramat.nl/elektrabuizen/mantelbuis-met-trekdraad/

Mag iemand mij een link geven met iets wat bij mij ook zou passen.. succes, ik kreeg het niet gevonden.

Wel met 1 90 graden bocht, maar ik moet iets naar voren om om de heipaal heen te gaan. Gevolg is dat buiten de fundering de kabel ca 110 graden om moet in ca 60 cm...

Nu ligt de mantelbuis scheef onder de fundering als een circa 1/3 kurkentrekker. Ofwel trekt veel makkelijker.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (28%)]

Op 2 februari 2023 18:37:43 schreef pa3gws:
Wat ik al eerder zei en ook Peter112 aangeeft.
De mannen een beetje verwennen en het komt echt wel goed. ;-)

nadeel is dat ze nu hebben geschouwd, en die slang al afgekeurd is. komen ze terug en ligt die er nog en opzichter is erbij kan het zijn dat ze weer gaan. dat risico zou ik niet nemen. als de werklui zelf meteen komen om het te maken dan heb je nog kans dat ze het gewoon maken maar nu dat bekend is blijft het daar wrs op hangen.

en in het donker is een groot woord, zag daar een engelse generator op 4 wielen staan :P naar je buren een tijdelijke voorziening maken zal ook een dikke kabel vergen gezien je rond 300mtr uitkomt.

een generator voor die maand ( gelukkig al een stuk langer licht ) is wrs je beste optie. je hebt de ruimte, dus ruim van het woondeel zetten waar je nog met je wagen kunt komen om bij te tanken. evt in de nacht op een stel accu's draaien die weer worden bijgeladen als de generator weer gestart is.

https://www.techniekwebshop.nl/wavin-invoerbocht-meterkastvloerplaat-4…

[Bericht gewijzigd door testman op (21%)]

Ik moest foto's sturen .

Aannemer keurt af. Enexis nog niet. Heb wel aangevraagd waar ze op afkeuren en waar dat in hun richtlijn staat..
Denk niet dat de aannemer deze NEN norm heeft.

Bovendien sluiten ze toch niet aan...

Voor de beeldvorming wat ik bedoel:

Zoals het nu ligt en zoals het dan wordt....

En die plaat rechts...

Dat is een stelcon plaat...

Ik heb hem er onderdoor gegraven en dus 1/3 als een kurkentrekker in gelegd. Dan kwam hij tegen de muur haaks uit in een vloeiende bocht.

Hoezo wil men moeilijk doen??

Dan eerder nog type 1, maar eigenlijk zou bocht 2 dus over haaks moeten zijn....

Echter ik krijg het niet ingevoerd een harde pijp.
Als ik dat in moet voeren moet ik zoveel onder de funderingsbalk weggraven dat ik de structuur van de loods op die plek in gevaar breng

Tsja, jouw oplossing is wel makkelijker voor het doorvoeren. Richtlijnen zijn soms om vanaf te wijken als de situatie erom vraagt. Zou de mantelbuis die je ervoor bedacht had wel laten liggen. Best kans dat de mannen ter plekke die alsnog willen gebruiken.

Nee, die gaat eruit. Hun willen klooien, dus zullen ze klooien....

Maar waar kan ik die type 1 bestellen en zit er komo keur op??
Ik zie namelijk allen een set en ik heb alleen de rode nodig...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (20%)]

Op 19 februari 2023 13:08:41 schreef High met Henk:
Maar ik zit even met de varistoren....
Mag ik daarmee de hoofdzekering laten trippen?
Moet er evt een zekering tussen? Ofwel hoe moet ik dat aansluiten??

De kast lijkt mij een 125A model te zijn?

Even uitrekenen wat de totale hoeveelheid beschikbare stroom inc pv en accu zal kunnen zijn. Is dit bijvoorbeeld 60A en de beveiliging mag met 63A voorgezekerd dan zou ik deze rechtstreeks aansluiten.

Normaliter het liefst met zo kort mogelijke bedrading aan de hoofdschakelaar aansluiten maar ivm distributie groepen zou ik ervoor kiezen om deze met korte bedrading op het verdeelblok aan te sluiten.

Ook even opletten als het een TT aansluiting betreft dan is een aardelectrode met een lage aardverspreidingsweerstand verplicht.
De precieze waarde weet ik even niet maar deze moet voldoende laag zijn om de hoofdzekering eruit te krijgen zonder de aarde te ver op te tillen.

Misschien dat een aardlekautomaat ook voldoet maar dan loop je wel het risico dat die eruit gaat als de beveiliging ingrijpt en daarna ben je niet meer beveiligd.

Zodoende doe ik ze zo min mogelijk apart afzekeren. Als deze in moet grijpen heb ik liever dat een of meerdere hoofdzekeringen gaan dan dat de volledige beveiliging buiten spel gezet wordt door een (aardlek)automaat.

Bij ons is alles TN-C tot minimaal aan de hoofdschakelaars dus dat is even geleden dat ik mij met aardelectrodes bezig heb gehouden.

Maximale aansluiting vanaf straat wordt 35A (als die er komt).

Maximaal van PV is 15 kW op dit moment. Dus zeg even 25 A..

Moet ik dan op 40 A zekeren of op 70 A??

De straat wordt op 3x35 gezekerd, je krijgt 3x25A uit je PV.
Ik zou de interne bedrading vd groepenkasten dan op 10qmm houden.
En afzekeren op 63A.
Houd er ook even rekening mee dat je spullenboel in de kast ook op die 60A berekend moet zijn, tenzij je voordat je de kast ingaat (verdelen over de afgaande groepen) er een 40A zekering tussen zet.

[Bericht gewijzigd door Jinny op (40%)]

Op 19 februari 2023 15:00:15 schreef High met Henk:
Maximale aansluiting vanaf straat wordt 35A (als die er komt).

Maximaal van PV is 15 kW op dit moment. Dus zeg even 25 A..

Moet ik dan op 40 A zekeren of op 70 A??

Het is misschien interessant om de installatie als volgt uit te voeren:

Hoofdschakelaar > verdeelblok 1 > distributie*/ pv groepen.

* 1 distributie groep dient om verdeelblok 2 te voeden waar de eindgroepen van desbetreffende kast op zitten. De overspanningsbeveiliging sluit je dan op verdeelblok 2 aan.

Ik kan het typenr van de overspanningsbeveiliging helaas niet aflezen maar aan de draaddikte te zien is deze minimaal 63A geschikt. Een zekering tussen de 40 en 63A lijkt mij dan geschikt.

Als je hoger dan 40A afzekert dan natuurlijk even opletten dat er ook 63A aardlekschakelaars gebruikt worden.

ik neem aan dat OV2 een bouw kastje is? die andere witte verdeler word zeker OV1 voor in het woongedeelte. zo'n haf kastje van 25+ jaar zou ik niet meer inzetten voor de lange termijn iig. kunstof is meestal brak, iets meer stofdicht mag ook wel lijkt me..

OV2 is nu voor de tijdelijke woning in de schuur
OV2 wordt straks voor het gastenverblijf/hobbyruimte

Kunstof is prima en zeer degelijk.

De gaten komen aardleks in, die hier missen. Ik zou niet weten waarom ik het zou wisselen.

Maar terug naar de hoofdverdeler..
Ik snap nog steeds niet hoe ik de overspanning aan moet sluiten....

Er moet dus een zekering in serie.

Ik zit echter met 2 voedingen:
De straat
De pv installatie

Volgens mij moet de hoofdschakelaar achter de straat
Nu zitten de 2 distriblokken achter.. dit zat ook zo (zal geen PV geweest zijn) echter ik zou normaliter alles afgaand en de PV hierop aansluiten...

De PV is dan via een B aardlek en een B25 automaat.
Echter wellicht een idee om er ook een hoofdschakelaar bij te zetten en deze dan op 1 van de distributie blokken aan te sluiten.

Ik zou natuurlijk de hoofdschakelaar van de straat kunnen vervangen voor een 40 A automaat en dan de HS ernaast zetten

Nadeel is dat bij een spanningspiek je de kans hebt dat er slechts 1 automaat uitgaat (hoeft niet degene te zijn die de overspanning veroorzaakt denk ik)

Anders moet ik achter de 2 HS koppelen en dan de 63 A afgaand daarachter de beide distri + varistoren. Dan klapt de 63 A er dus altijd uit.
Wellicht handig om daar Diazed te nemen...