Op vrijdag 19 juni 2026 13:54:38 schreef marcob:
Ik gebruik al jaren Sprint Layout, met als laatste update 7-4-2026. Dus zo oud is het ook weer niet.

Dan zal het versie 6.0 zijn die je gebruikt.
TS gebruikt naar eigen zeggen 5.0 en sinds die tijd is er best wel wat gebeurd.

Op zondag 21 juni 2026 09:58:24 schreef fatbeard:
Ik zie alleen een klein (mogelijk niet-bestaand) probleempje met het afregelen van P1: het lijkt alsof de stelschroef schuil zal gaan achter de bevestiging van de print, e.e.a afhankelijk van de gebruikte hardware...

De afregel schrevendraaier (hier in het Wit getekend) kan net langs de bevestigen (draadeindje van M3 met een moer). De rode cirkel geeft de buiten zijde van de M3 moer aan.

Op zondag 21 juni 2026 10:07:39 schreef Aart:
Nog late opmerking, maar het viel mij nu pas op: 3/10" ("DIL-breedte") is krap voor gewone 1/4W weerstanden. Mijn voorkeur is 4/10". 1/8W past wel netjes, maar is niet zo gebruikelijk.
[bijlage]

Ik heb deze Weerstand tekening in mijn "Bibliotheek" staan en al vaker gebruikt, de weerstanden die ik gebruik (heb deze al vele jaren op voorraad liggen) paste toen goed (vermoedelijk 1/8 Watt).
De h.o.h. afstand tussen de gaten is 7,62 mm.

Zo is het geworden:

Van P1 en R4 moet ik de waardes nog bepalen, die komen er nog op als ik het SSR ga gebruiken

Alleen deze gaatjes zitten er niet in, dus daar heb ik iets verkeerd gedaan, maar dat is geen probleem.

Er komt een Andere ESP32 module op (met een losse antenne), en die module steekt aan de linker zijde niet zover uit (komt nu tegen C2)

Iedereen die mee gedacht heeft bedankt.

Op zaterdag 4 juli 2026 20:14:51 schreef MMSoft:
Alleen deze gaatjes zitten er niet in, dus daar heb ik iets verkeerd gedaan, maar dat is geen probleem.

Die staan op de verkeerde laag (outline i.p.v. een koperlaag) zo te zien.

Deze sleufjes staan ook in de outline laag, en deze zijn wel gemaakt.

En de gaatjes staan inderdaad ook in de outline laag, maar in deze gaatjes heb ik nog een kruis staan, dus mogelijk zijn ze daarom niet gemaakt.

Of doe ik het verkeerd door de sleufjes en deze gaatjes in de outline laag te plaatsen ?
Ik denk inderdaad dat deze laag hier helemaal niet voor bedoeld is gezien zijn naam 8)7 en heb ik geluk gehad dat de sleufjes wel gemaakt zijn, want die wou ik wel graag hebben.

Het is al eens gezegd ... als je in de toekomst nog printjes wilt gaan maken, dan is het wellicht geen slecht idee om wat tijd te investeren in een recenter PCB proggel. Het open source Kicad bijvoorbeeld.

Sprint 5 is ondertussen meer dan 20 jaar oud, er is nogal wat veranderd sinds dien ...

Van de esp32 zie ik een paar slechte solderingen.
Deze kunnen later voor problemen zorgen.
Ik zou ze even nasolderen en niet te veel tin gebruiken.
Verder mooi gemaakt.

Voordat de Gerbers naar de PCB fab gaan alle lagen van de Gerbers zelf controleren / na lopen met een losse / andere Gerber viewer dan van het PCB pakket waarmee je werkt.
De Gerbers niet blindelings over de muur gooien en hopen dat alles wel goed gaat.

Oude PCB layout programma's kunnen best nog gebruikt worden zolang ze het gewenste Gerber formaat van de PCB fab kunnen aanmaken / exporteren.

Sleufjes is juist goed op de outlinelaag, daarom zijn ze ook gemaakt.
Een kruisje in een gat wil zeggen geen kraagje van koper, en daardoor ook ongemetalliseerd.

Op zondag 5 juli 2026 08:47:06 schreef Sine
Sprint 5 is ondertussen meer dan 20 jaar oud, er is nogal wat veranderd sinds dien ...

Of naar Sprint Layout 6 gaan, laatste update 7 april 2026.

Op zondag 5 juli 2026 09:55:53 schreef winands:
Van de esp32 zie ik een paar slechte solderingen.
Deze kunnen later voor problemen zorgen

Ik ben benieuwd welke, want ik heb het solderen zeer zorgvuldig gedaan onder een loeplamp en de verbindingen goed door verwarmd enz.

Op zondag 5 juli 2026 10:06:40 schreef Bobosje:
Voordat de Gerbers naar de PCB fab gaan alle lagen van de Gerbers zelf controleren / na lopen met een losse / andere Gerber viewer dan van het PCB pakket waarmee je werkt.
De Gerbers niet blindelings over de muur gooien en hopen dat alles wel goed gaat.

Ik heb elke laag goed bekeken, maar het was lastig te zien of er wel of geen gat kwam, dat is bij een soldeer eilandje gemakkelijker te zien (waarschijnlijk omdat ik er te weinig ervaring mee heb).

Hallo MMSoft
Op de vierde foto van 4 juli de onderste rij de vierde poot van links en de vierde poot van rechts van de eps32.
Deze lijken niet helemaal gesoldeerd.
Of het is gezichtsbedrog.

Inderdaad als je de foto bekijkt is het net of ze niet goed gesoldeerd zijn, maar ook deze zijn netjes gesoldeerd.

Waarmee verwijderen jullie de flux resten ?
Ik had een tijdje terug dit besteld:
https://www.amazon.nl/dp/B07YXDJ468?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Maar de flux resten zijn hiermee nog lastig te verwijderen, en wat ik nog erger vindt is dat de beschermlaag op de print ermee aangetast wordt (die wordt plakkerig).

IPA (wat jij besteld hebt) is goed om flux te verwijderen. Welke beschermlaag bedoel je, want het groene soldermask lost met IPA niet op?

Op zondag 5 juli 2026 17:27:23 schreef MMSoft:
Waarmee verwijderen jullie de flux resten ?

Ik gebruik IsoPropanol.IPA. 99.9% ...

Op zondag 5 juli 2026 15:30:54 schreef MMSoft:
Ik heb elke laag goed bekeken, maar het was lastig te zien of er wel of geen gat kwam, dat is bij een soldeer eilandje gemakkelijker te zien (waarschijnlijk omdat ik er te weinig ervaring mee heb).

Om te controleren waar wel of geen gaten geboord gaan worden moet je naast de Gerber files ook de Drill file in een Gerber viewer importeren. De Gerber viewer laat dan zien waar er geboord dient te worden en met welke boordiameter.

Howel formeel net niet 100% correct, zou ik met "controleerde gerbers met gerbv" ook de drill files bedoelen.

Daar ging ik ook vanuit maar you never know.

Op zondag 5 juli 2026 18:30:34 schreef rob040:
IPA (wat jij besteld hebt) is goed om flux te verwijderen. Welke beschermlaag bedoel je, want het groene soldermask lost met IPA niet op?

Ik heb het net nog eens getest met een print (van die partij) die nog niet gesoldeerd is, en inderdaad er lost niets op.
Omdat het begon te plakken ben ik gestopt met schoonmaken omdat ik de gesoldeerde print niet wou verprutsen, maar ik vermoed dat het opgeloste flux was dat plakte en ik nog even door had moeten gaan met schoonmaken.

Op maandag 6 juli 2026 18:47:27 schreef MMSoft:
...maar ik vermoed dat het opgeloste flux was dat plakte en ik nog even door had moeten gaan met schoonmaken.

Dat dacht ik al. :-D
Ik verwijder flux eigenlijk alleen als ik met zuiglitze heb lopen klooien. Dan wordt het een vieze boel, maar na het gewoon solderen van componenten laat ik de restjes gewoon zitten.

Ik dacht ook van mijn print te reinigen met IPA, maar de uitslag is niet zo mooi.
Van een blinkende print naar een wat mat uitzicht. Niet kleverig.
Nochtans genoeg IPA grbruikt. Of teveel?

Soldeer en hars

Na het reinigen

Van een blinkende print naar een wat mat uitzicht.

Van een blinkende, vettige print naar een matte, schone print.

Wat is het probleem?

Geen probleem, enkel esthetisch :)

Ah ok. Ik snapte het al niet helemaal. :)

Gebruik zelf meestal aceton trouwens voor het reinigen (i.c.m. een oude tandenborstel), maar dat blijft oppassen om geen kunststof & componenten te beschadigen. Ook verdampt de aceton snel waarbij de print afkoelt en waterdamp condenseert en neerslaat op de print die daarna eerst moet drogen voordat je er spanning op kunt zetten. Niet ideaal.

Hoofdreden is dat ik aceton in ruime mate heb maar nauwelijks IPA, vandaar.

Maar aceton is echt "gevaarlijk" omdat het sommige onderdelen kan beschadigen. Dingen als luidsprekertjes(buzzers) en schakelaars kunnen plastic onderdelen bevatten die oplossen in de aceton.

Dus m.i. is het "behelpen" met aceton, omdat je dat hebt. En mits voorzichtig, dan valt het te doen. Maar het is dus niet handig om iemand die nog moet gaan kopen aan te raden aceton te gaan halen: er is wat beters.

Aceton... Lost de silkscreen dan niet ook op? (Als je niet poetst dan blijft het silk op z'n plek, maar als je moet poetsen, dan komt het los).