Sparta ebike middenmotor merk Bosch

Hallo allemaal.
Ik las dat er verschil is wat betreft de middenmotor qua aandrijving. Men zegt dat er verschil is tussen beweging van de pedalen en zelf trapkracht produceren.
Bij beweging vd pedalen produceert de motor net zoals bij een voorwielmotor meteen stuwing ofwel voortgang zonder kracht te zetten. Trapkracht moet je zelf leveren en dan pas helpt de motor mee in de voortgang. Nu heeft mijn vrouw een motor met trapkracht. Helaas kan zij de trapkracht zelf niet leveren ivm een knie probleem. Lang verhaal maar nu dan mijn vraag. Is dit softwarematig om te zetten in de Bosch motor, dus ipv kracht zetten , voortgang krijgen door pedaal aandrijving zoals ik ook heb bij mijn ebike met voorwiel motor.
Excuses vd lange uitleg
Graag hoor ik of dit mogelijk is.
Met vriendelijke groet Nicolaas

Ik begrijp het probleem niet hoor, wij hebben beiden ook zo eentje. Kracht moet je toch bijna niet leveren, zodra er beweging is gaat de motor toch helpen? Firm of software van Bosch aanpassen zelf... Vergeet dat maar gauw, praktisch onmogelijk en je loopt gevaar dat je motor in fout gaat. Dan kan alleen Bosch hem nog ontgrendelen.

En je bent ook je garantie kwijt door zelf sleutelen eraan. Als je daarmee een ongeluk hebt en na controle blijkt dat je zelf gesleuteld hebt, dan zal de verzekering je leeg zuigen tot de laatste cent.

Je vrouw kan toch even het andere been gebruiken om te starten? Eenmaal in beweging ben je weg, dan is er nauwelijks kracht nodig.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 12 juli 2022 16:21:32 (11%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
JoWi

Special Member

Vraag het aan de fietshandelaar.
Ik ken een situatie (bij iemand met ook 'gammele' knieën) waarbij de sensor anders is ingesteld. Was volgens mij bij een Sparta. Blijkbaar kan er een curve ingesteld worden met hoeveel trapkracht je moet leveren en hoeveel de motor dan levert.

Ignorance is bliss

Dat kan je toch ook zelf op je boordcomputer instellen? Als je hem op tour of sport zet om te starten, is er alleen wat beweging nodig om te fietsen.

Eenmaal op gang schakel je weer over op ECO mode. Gaat dat niet dan rij je toch gewoon in de Tour modus?
Wel is dan je accu natuurlijk sneller leeg, hou daar wel rekening mee.

Als de motor alle kracht moet leveren kom je maar half zo ver.

Verder ook erg afhankelijk van wel type Bosch motor je hebt.

Zie opstart gedrag en kracht onderaan de tabellen bij Bosch zelf...

https://www.bosch-ebike.com/us/products/drive-units

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 12 juli 2022 17:14:17 (19%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Bedank allemaal vd snelle antwoorden.

Morgen meteen ff testen in de hoogste start mogelijkheid de turbo mode en dan kijken wat hij doet.
Hopenlijk een goed idee

De garantie is al verlopen

Met het a dere been harder trappen is geen optie ivm met atrosse, want dan gaat het andere been ook problemen geven.

Wij zijn beiden 75 en fietsen veel, zoals vandaag 42 km

En idd kan ik altijd nog langs de dealer

Thanks Nicolaas

De turbo zou ik niet meteen gebruiken, dit kan in sommige gevallen gevaarlijk zijn als je een beperking hebt wegens het snelle optrekken.

In turbo moet je je fiets goed onder controle hebben of je zit zo in de struiken...

Ik zei niet dat je vrouw met een been moet fietsen, alleen bij het in beweging zetten van de fiets, even kracht zetten met het goede been. Daarna fiets je gewoon normaal.
Onthou ook dat als je in turbo blijft fietsen je niet eens 40 kilometer zal halen voor je accu leeg is! Afhankelijk welke accu je hebt, hou daar rekening mee.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 12 juli 2022 20:24:22 (17%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Fiets verkopen en een elektrische scootertje kopen?

Okay bedankt.
Houden we rekening mee
Gr Nicolaas

Dat zou misschien nog beter zijn dan een E-bike, met slechte knie.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Met middenmotor, om de kleinste trapkracht te leveren in de kleinste versnelling zetten om te vertrekken. dat maakt dat je hem al terug moet schakelen naar de kleinste versnelling voor je stopt . (mijn vrouw vergeet dat ook altijd :-) ).

een andere , logische oplossing voor jouw situatie, uitgaande van je startpost.. wissel met je vrouw van fiets?
of kan dat niet?

En inderdaad zoals kris zegt, veel mensen blijven altijd rijden in dezelfde versnelling! Dan moet je inderdaad veel kracht zetten om in beweging te komen.
Ook dan is je accu sneller leeg omdat de motor veel kracht moet leveren.

Net zoals een auto moet je normaal je fiets in de startversnelling zetten om op gang te komen, daarna geleidelijk wat hoger schakelen tot je de trapfrequentie hebt waarbij je je comfortabel voelt.

Het kan raar klinken, maar sommige mensen hebben echt wat opleiding nodig om met een e-bike te leren fietsen! In belgie doen ze dat al voor ouderen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 12 juli 2022 22:18:34 (15%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 12 juli 2022 22:15:11 schreef CrossFireX:
Ook dan is je accu sneller leeg omdat de motor veel kracht moet leveren.

Zodra de elektromotor redelijk efficient is, maakt het nauwelijks uit of de kracht groot of klein is. (met een versnelling is dan de afgelegde afstand (in toeren) klein resp. groot).

De fiets-accu-expert hier beweert ook dat als je niet trapt het meer energie van de accu vergt. Als dat ding gewoon in "current mode" staat, dan is het vermogen evenredig met de snelheid maar je verbruik per gereden meter redelijk constant!

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 12 juli 2022 22:33:54 (26%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Op 12 juli 2022 21:52:10 schreef kris van damme:
Met middenmotor, om de kleinste trapkracht te leveren in de kleinste versnelling zetten om te vertrekken. dat maakt dat je hem al terug moet schakelen naar de kleinste versnelling voor je stopt.

Absoluut topadvies! Dat zouden meer mensen moeten doen. Dan zou het aantal (vaak eenzijdige) ongelukken met elektrische fietsen misschien wel eens flink kunnen afnemen.

Don't Panic!

Dankjewel voor alle goede bedoelingen en antwoorden.
Maat mijn vrouw schakeld altijd op en af indien nodig ivm de knie. En rijd ook niet in de zwaarste Versnelling.
Ik ben ook niet onhandig, Meerdere Kreidlers en Zundapps gerestaureerd uit de jaren 60 tot 80, eenvoudige techniek. En rij nog steeds op een Kreidler uit 1965 waarvan ik de her Restauratie na 30 jaar toeren gerealiseerd hebt. Maar goed dat heeft niks met de ebike te maken, ha, ha. Deze fietsmotor techniek is van een andere orde. Weet welvoldoende voor mijn hobby maar deze moderne toegepaste elektronica is niet mijn ding.Had toch echt gelezen dat er verschil zat tussen Bosch motoren, zij die bij aanraking alleen al meteen wegrijden en de motoren die uitsluiten bij inspanning mee hielpen. Maar excuus, zo begin ik de discussie weer van vooraf aan. Hobbel wel ff naar de dealer en laat hem denken voor mij.
Groetjes Nicolaas

volgens mij is de sensor bepalend.
de PAS sensor kan met een magneetje zijn en een reed contact (cadence sensor). van de moment die 2 keer de magneet zie passeren, weet die dat de pedalen draaien en schiet de motor in werking. hij levert vermogen naar gelang de vermogeninstelling op het display en de snelheid van de fiets (hoe trager, hoe meer kracht, hoe dichter bij de 25, hoe meer die afneemt in vermogen). pas sensor is 2draads systeem

het 2de systeem is 3/4 draads systeem, deze heeft een krachtsensor (torque sensor). die meet hoeveel kracht je op de pedalen zet, en de motor levert naargelang de instelling een veelvoud van die kracht.
bv stand 1: als je zelf 100W trapt, levert de motor ook 100W
stand 2: als je zelf 50W levert, levert de motor 100W
stand 3: als je zelf 25W levert, doet de motor 100W
...

ik heb geen idee of je bij bosch de systemen kan mengen, ik denk dat een motor gebouwd is met 1 config, je er niet kan van afwijken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik denk dat een elektrische bromfiets nog de beste oplossing zal zijn. :)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Hallo beste mensen.
Fietsmaker gebeld en zei kom maar langs. Wellicht alleen ff resetten
Snor brommer is ideaal, maar beter niet voor een vrouw van 75 jaar
Helemaal niet nu die van het fietspad af moeten groet Nicolaas