Hoi allen, na impulsieve aankoop van een mobiele solar unit kwamen eigenlijk de vragen die ik mezelf eerder had moeten stellen? 
Hoop dat de schade nog beperkt blijft, en ik er wel verder mee kan?
Ik kocht een mobiele solar set van Dokio, en wel deze,
https://nl.aliexpress.com/item/32784960061.html?spm=a2g0o.order_detail…
Mijn idee was om hiermee een accu bij te kunnen houden welke (de accu) kortstondig (15-20 minuten) een 1.8KW moet kunnen leveren.
Ik dacht dit op te lossen met een wat grotere semi tractie accu van 12v 180ah, een omvormer wilde ik eigenlijk ook van Alie expres halen voor dit doel/knutsel project, puur om de kosten te drukken.
Nu las ik al wat negatieve zaken hier op het forum met betrekking tot de PWM controller dat die niet al te best zou zijn van het Model FSP-200. Misschien had ik hier als noob helemaal niet aan moeten beginnen.
De vraag is eigenlijk, is de aanschaf van de mobiele solar set totaal onbruikbaar?, of kan ik er wel degelijk een wat grotere accu mee bijhouden welke in 15 minuten 1.8KW kan voorzien, liefst nog ruimer bijv 2KW.
Als ik een powerstation zou moeten kopen van Bluetti dan wordt het wel een heeeel duur projectje. Ik had gehoopt goedkoper toe te kunnen met een mobiel solar paneel, een dikke accu en een omvormer.
Is het idee nog mogelijk?
Heeft het kans op slagen? Bijladen van de accu moet wel in een dag of 2 A 3 dagen kunnen.
Hoe kwam ik erop?, Youtube 
Dus de hamvraag, 'kan ik er nog iets leuks mee gaan doen en wat betere vervolgstappen maken', of is het nu al gedoemd te mislukken.
Een andere controller kan ik ook nog wel aanschaffen mocht dit nodig zijn, hoop alleen de panelen wel te kunnen gaan gebruiken.
De panelen die zouden redelijk presteren van wat ik las, geven bij lange na niet het opgegeven aantal watts maar dat schijnt wel vaker te zijn.
Nu het vervolg nog.......
Of is er een draadje van iemand aan het forum die zelf zoiets moois maakte?, waar ik mee kan lezen?, zou erg blij zijn met een link, dit forum is groter als het in eerste instantie lijkt.
Ik zocht al wat rond maar vond geen draadje als mobiel solar laadstation/kampeer gebeuren, of zocht verkeerd, ook goed mogelijk.
Wat een vragen allemaal, of dik €200 in de put gegooid of kan ik er nog wat leuks mee doen is wat ik me afvraag.
Iemand een idee welke stappen nu nog te volgen om de schade te beperken?
Groet!
Ik denk dat je te weinig accu hebt om dat enorme vermogen te kunnen leveren.
En een zonnepaneeltje van 100 watt heeft minimaal 20 uur volle zon nodig om dat weer terug te stoppen in die accu.
Dus ja dat zonnesysteem en lader en accu werkt heus wel. Misschien niet super efficiënt. Maar voor die enorme berg energie die je wil vragen is het enigszins krap zeg maar. Ik denk dat je een hele week mooi zonnig weer nodig hebt om die accu op te laden. En in twintig minuten is die accu niet alleen leeg, maar dood in de vorm van overleden leeg zeg maar.
Power oplossingen die met dergelijke vermogens overweg kunnen zijn niet voor niets duur. Mijn zonnepanelen 3600 wp leveren op een normale niet heel zonnige dag iets meer dan 2 KW. Op een super zonnige dag haal ik wel eens bijna de dertig Kw. Maar dat is niet vaak. Jouw aangekocht spulletje is overigens heus wel bruikbaar hoor. Om 's nachts op de camping je telefoon op te laden enzo en een leeslampje en een radiotoestelletje.
Wat wil je eigenlijk doen? Als het is om koffie te zetten is, is op een vuurtje een veel makkelijkere oplossing.
Dr. Brown deed het op deze manier:
Hij haalde daarmee 1.21 Jigowatt aan energie binnen.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (27%)]
Op 23 juli 2022 20:04:49 schreef Silhouette:
..
Mijn idee was om hiermee een accu bij te kunnen houden welke (de accu) kortstondig (15-20 minuten) een 1.8KW moet kunnen leveren.
..
Hoe vaak op een dag moet de accu kortstondig 1.8kW kunnen leveren?
Hoeft dat alleen maar in de maanden mei en juni? Dat zijn de maanden met de hoogste opbrengst.
Of moet dat ook in december en januari? Dat zijn de maanden met de laagste opbrengst.
Je maximale jaaropbrengst schat ik op ongeveer 150kWh, dus als je accu groot genoeg is, dan zou je per jaar ruwweg 250x kortstondig 1.8kW gedurende 20 minuten kunnen trekken.
Ik heb hetzelfde paneel (de 100w versie), en we hebben die op kampeertrip al gebruikt om een 90Ah batterij op peil te houden. Ging eigenlijk best goed. 80-90W heb ik er toch al zien uitkomen dus zo héél ver onder de specificaties zitten ze niet.
Als je twee à drie dagen tijd hebt om pakweg 700Wh bij te laden lijkt me dat wel realistisch. Maar dat betekent dus wel dat je die kortstondige piek van 2 kW wel maar eens om de 2 of 3 dagen mag vragen he.
[Bericht gewijzigd door KellyDK op (30%)]
Goede morgen iedereen,
@KellyDK
ik kocht de 200w versie als dat al iets meer helpt, en inderdaad gaat het om een kortstondige piek eens in de 2 a 3 dagen, 4 of 5 dagen zou ook nog wel mogen.
@ohm pi
De accu zou eens in de 3 a 4 of zelfs 5 dagen inderdaad maar eenmaal kortstondig 1.8kw te hoeven leveren, 250x per jaar zou ruim voldoende zijn met in de wintermaanden wat langere laadtijd, geen probleem.
@Ex-fietser
Als de accu defect zou raken door het leveren van de 15 a 20 min van 1.8KW, is het dan dat ik wellicht een ander/zwaarder type accu zou moeten hebben?
Het ontbreekt mij aan een formule of rekenmodel om in te kunnen schatten welk type accu. Er zijn flinke accu's te koop in de scheepshandel dat ik weet, in onze boot lag ook een knoert van een accu destijds, ik heb alleen nog nooit 1.8KW hoeven verbruiken en kan nu geen dieselmotor mee laten draaien.
De panelen zouden samen om en nabij de 200w moeten kunnen leveren in een ideale situatie volgens de fabrikant.
Beter had ik dus eerst gezocht naar formule of een rekenmodel welke alvast een tipje van de sluier hadden kunnen oplichten voor mijn idee en het dan hier laten controleren op eventuele fouten.
Voor een koffiezet apparaat is het niet, het betreft een hogedrukpomp pomp van 1.8KW die een duikfles moet kunnen vullen zo 1x in de 3 dagen, 4 of 5 dagen zou ook nog toereikend zijn. Een bufferfles vullen van 15 liter duurt namelijk om en nabij de 15 minuten.
Alleen als de accu dan direct zo diep ontladen zou raken dat hij zo dood als een pier is houd het op. Ik begrijp dus wellicht dat mijn idee bijna onhaalbaar is met een setup als een grote accu en 3 tot 5 dagen laadtijd om op adem te komen tot volledige lading.
Is er een wellicht rekenmodel of formule die inzichtelijk kan maken of er wel accu's zijn die zoiets kortstondig aan zouden kunnen/leveren?
Ofwel hoe stel ik vast welk accu type en capaciteit om deze niet te diep ontladen na het leveren van 1.8KW voor 15 a 20 min, zodat deze heel blijft.
Groet
Alleen als de accu dan direct zo diep ontladen zou raken dat hij zo dood als een pier is houd het op. Ik begrijp dus wellicht dat mijn idee bijna onhaalbaar is met een setup als een grote accu en 3 tot 5 dagen laadtijd om op adem te komen tot volledige lading.
Je idee is wel degelijk haalbaar. Je accu is alleen wat klein. Je hebt een 180 Ah uur accu. Die kan in een uur dus
180 ah x 12 V = 2160 Watt leveren.
En dan is de accu leeg. Jij wil ongeveer 2000 Watt gebruiken. Iets dat overeen komt met het vermogen van de accu. Alleen is dat wel voor een uur. En in een uur is de accu ook echt wel leeg. Te leeg. Een loodaccu mag je je niet zo leeg maken. Dan zal hij niet erg lang leven.
Omdat je van dat uur maar een derde gebruikt. Twintig minuten dus, zou het net moeten gaan. Maar het blijft wel krap. En je zou dit alleen moeten doen als je zeker weet dat de accu echt helemaal is opgeladen. Anders gaat hij waarschijnlijk stuk.
Je tweehonderd watt zonnepaneel is redelijk, maar een erg onzekere factor. Een week bewolking en je accu is niet opgeladen. Je kunt dan dus gewoon niet duiken. Ik zou er een tweede gelijke accu naast zetten en je het zonnepaneel twee keer zo groot maken. Maar een zekere onzekerheid blijf je houden.
Klinkt niet leuk maar een klein agregaatje is waarschijnlijk een stuk zekerder. Helemaal als dat direct (mechanisch dus) je compressor aandrijft.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 24 juli 2022 11:24:42 schreef Ex-fietser:
[...]Omdat je van dat uur maar een derde gebruikt. Twintig minuten dus, zou het net moeten gaan. Maar het blijft wel krap. En je zou dit alleen moeten doen als je zeker weet dat de accu echt helemaal is opgeladen. Anders gaat hij waarschijnlijk stuk.
Je tweehonderd watt zonnepaneel is redelijk, maar een erg onzekere factor. Een week bewolking en je accu is niet opgeladen. Je kunt dan dus gewoon niet duiken. Ik zou er een tweede gelijke accu naast zetten en je het zonnepaneel twee keer zo groot maken. Maar een zekere onzekerheid blijf je houden.
.
vergeet het maar, de accu gaat met dit vermogen onder niveau komen, als er een belasting aanhangt met elektronica die op te lage spanning eruit gaat als een 12/230V omvormer dan lukt dit niet. ik heb het vermoeden dat de last van 1800W een mover is om de caravan te parkeren?
3 dagen opladen is zonder dat je nog andere lasten gaat aansluiten op deze set. dus geen koelkasten, verlichting, pompen enz. anders krijg je de accu niet vol genoeg om die piek te leveren. overlijd de accu dan zou ik zeker een grotere nemen, en bij voorkeur niet van ali.
[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 24 juli 2022 10:55:38 schreef Silhouette:
Voor een koffiezet apparaat is het niet, het betreft een hogedrukpomp pomp van 1.8KW die een duikfles moet kunnen vullen zo 1x in de 3 dagen, 4 of 5 dagen zou ook nog toereikend zijn. Een bufferfles vullen van 15 liter duurt namelijk om en nabij de 15 minuten.
Effe lezen @testman. 
testman
betreft dus een motor, die doet in het begin geen 1800W ( inductieve last overigens, dus 1800W met flinke startpiek ), als de fles leeg is, heb je veel minder tegendruk. de stroom loopt pas hoog op als de fles bijna vol is. daar heb je dan geluk mee.
ik vermoed echter dat de accu een omvormer moet gaan voedden naar 230V. als dat zo is, dan gaat deze met veel kans plat op onderspanning. je hebt die compressoren voor ademlucht ook op brandstof rechtstreeks.
https://dutch.alibaba.com/g/dive-compressor-gasoline.html
[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Loodaccus zijn een beetje ondingen. Die 180Ah wordt opgegeven bij "ontlading in 20 uur". Hij kan dus 20 uur 9A leveren, en dat is dus 20h*9A = 180Ah. Dat zou 12*180 = 2160Wh moeten zijn.
Je hebt 20 min / (60min/h) * 1800W = 600 Wh nodig.
Of een loodaccu dat net wel of net niet kan trekken, weet ik eigenlijk niet goed. Feit is wel dat je dan mikt om hem in ongeveer een uur leeg te hebben ipv 20h. De capaciteit in Wh neemt dan behoorlijk af. Een 230V omvormer zal fors overcapaciteit moeten hebben om die 1800W motor aan te kunnen slingeren.
Wat ze op aliexpress een MPPT omvormer noemen schijnt regelmatig helemaal geen MPPT te doen.
Voor MPPT en accu bewaking even kijken naar de Victron Blue solar omvormers.
Zijn misschien meer merken die dit kunnen....
Op 23 juli 2022 21:30:49 schreef ohm pi:
...dus als je accu groot genoeg is, dan zou je per jaar ruwweg 250x kortstondig 1.8kW gedurende 20 minuten kunnen trekken.
Je accu is eigenlijk nooit groot genoeg. Ook in de zomer komt het vaak genoeg voor dat na één of meerdere zonnige dag met een goede opbrengst tien of meer dagen volgen zonder of met heel weinig opbrengst. Als je deze dagen ook voldoende energie wilt hebben, dan dient je accu dus tien dagen te kunnen overbruggen zonder dat deze accu bijgeladen wordt. Hoe meer accucapaciteit, des te langer je aaneengesloten periode zonder (of weinig) zonlicht kan zijn.
Erg goede info welke ik op later moment allemaal na moet pluizen. De Accu is nog niet gekocht he, dus kan een zwaarder type en geheel ander type ook nog overwegen, het was alleen dat ik die eventueel van een kennis kon overnemen. Dus als er een betere accu is die dit kortstondige vermogen zou kunnen leveren dan kies ik natuurlijk daarvoor. Ik wacht even tot het Alie zonnepaneel binnen is en probeer dan vast te stellen of het een controller is die doet wat hij zou moeten doen, anders op zoek naar iets van Victron, accu bewaking is 100% gewenst. Gelukkig kocht ik ook nog geen omvormer dus ook daar behoef ik geen miskoop te doen en kan een exemplaar met ruime overcapaciteit overwegen. De pomp is een 350 Bar persluchtpomp, er wordt gepompt naar zo'n 290 bar. Een brandstof gedreven pomp voor perslucht kost gebruikt (als je een goed hebt/soms moet de boel nog gereviseerd worden) met alle filters dik €2500,00 gebruikt en ben direct afhankelijk van brandstof als benzine. De bedoeling is om niet afhankelijk te zijn van brandstoffen als benzine. Zodra ik alle info op mezelf in heb laten werken en de juiste vervolgvragen kan stellen hoop ik dat jullie het na willen kijken op fouten die er ongetwijfeld in zullen zitten 
Hartelijk dank voor alle waardevolle reply's tot zover, wellicht gaat het toch nog goed komen 
Hallo! Deze tekst kwam ik tegen in een boekwerk van Victron Energy.
Zo op internet te vinden.
6.7. De duikcompressor
Ik houd van duiken. Wat ik niet leuk vind is dat ik na het duiken het anker moet lichten, naar de haven moet
varen en mijn flessen naar een duikclub moet sjouwen om ze bij te laten vullen. Waarom geen duikcompressor
aan boord installeren?
Een kleine duikcompressor wordt aangedreven door een elektrische motor van ongeveer 3 kW en de
startstroom is ongeveer 10 keer het nominale vermogen. Kortom: teveel voor de walstroom aansluiting en ook
teveel voor een omvormer of kleine generator.
De oplossing is draaistroommotor met een frequentieregelaar. U moet dan een frequentieregelaar nemen met
1 fase ingang (voor aansluiting op de omvormer of walstroom) en 3 fase uitgang. De frequentieregelaar zorgt
ervoor dat de motor geleidelijk op toeren komt zodat de aanloopstroom verwaarloosbaar is.
Het duurt ongeveer 30 minuten om een duikfles van 10 l te vullen, wat betekent dat (3 kW / 24 V) x 0.5 = 62 Ah
aan een 24 V accu wordt onttrokken.
Gr.Douwe
Ik heb voor een bevriende landbouwer jaren geleden een elektrische aandrijving gemaakt.
Onderdelen:
1x zonnepaneel 250Wp 250€
1x solar charger victron mppt 150€
1x li-on batterij 24V/50Ah 1000€
1x motorregelaar Curtis 24V/70A 200€
1x 24V 1500W motor (klassiek met koolborstels) 1000€
Prijzen zijn ruw geschat want het is al een tijd geleden.
De motor moet zeker niet constant 1500W leveren, meestal veel minder maar soms ook wel eens pieken bij het door de modder baggeren op het veld of als de werktuigen wat diep afgesteld zijn in de grond.
In het seizoen moet de batterij niet extra bijgeladen worden aan het stopcontact.
Batterij is ondertussen 8 jaar oud. Ben de laatste 2 jaar niet meer bij de machine geweest, doet gewoon zijn ding (nu ga je zien dat ie morgen zal bellen met een probleem
)
Als je echt zoiets wil maken dan moet je naar mijn mening gewoon de best mogelijk verkrijgbare hardware kopen. Dan heb je er het meeste en langste plezier aan. En dat is dan uiteindelijk ook het goedkoopst.
Nogmaals dank voor alle antwoorden en gedeelde inzichten, inmiddels zijn we al wat maanden verder en ook al wat geëxperimenteerd en aangepast.
Ook een Victron Smart Mppt aangeschaft om de standaard Pwm te vervangen.
Het idee van de omvormer heb ik laten vallen en er is geen noodzaak meer 1.8Kw kortstondig te kunnenleveren.
Met de Pwm controller van de zomer toch met zonovergoten dagen Yuasa 12 v 17Ah cellen kunnen laden hetgeen met groot gemak ging wanneer de zon volop de panelen stond.
Ik wil geen heel huishouden draaien met de setup maar een soort van off grid situatie aankunnen met minimale middelen.
Noodverlichting op 12v bijv, waarbij ik gebruik maak van 2 watt led g4 lampjes welke eigenlijk nog gigantisch veel licht geven, meer dan noodzakelijk, 1 wat heb ik nog niet gezien.
Wel al een stamp G4 fittingen en G4 ledlampjes gekocht om zelf lampen te maken.
Verder beschik ik inmiddels over iets van 20x 17Ah Yuasa cellen https://www.yuasa.co.uk/batteries/industrial-view-all/np17-12i.html
En nog eens 15x 7Ah 12 v te weten https://www.yuasa.co.uk/batteries/industrial/np7-12.html
Waarom heb ik deze losse cellen?, ik kon er tegen zeer gunstige vergoeding aankomen. Ze zijn afkomstig uit alarmcentrales waar vervanging na 3 jaar dienst of korter plaatsvind. Dus vrij goede cellen en nog lang niet ter zielen.
Maar nu de hamvraag,de accu's komen niet uit diezelfde batch en of van eenzelfde productie datum, kan het kwaad om of de 7ah parallel samen te laden middels solar en de 17Ah evenzo? 'Of kan dat zelfs gecombineerd?'
Vloekt dit? 7ah en 17ah gecombineerd nadat ze bijv allemaal op 12,80 volt zouden zijn gebracht? Of moet de 7ah apart van de 17ah parallel geladen/bijgehouden worden?
Ik las dat je altijd accu's van eenzelfde productie data zou moeten hebben, echter spreek ik monteurs die daar helemaal niet naar kijken en cellen van verschillende productie data (wel nieuw) gewoon monteren in een installatie.
Wat is er mogelijk m.b.t. verschillend ampère uur accu's 7ah en 17ah deze samen parallel te laden of gaat dit juist niet?
Kun je na alles op gelijke spanning gebracht te hebben gewoon alle 17ah cellen parallel zetten? (verschillende batch nummers) diezelfde vraag geld voor de 7Ah cellen.
De Mppt controller die ik kocht van Victron is de Mppt 75-15, ik dacht ruim voldoende voor de 2x100 watt Dokio panelen,
https://online-accu.nl/Victron-Energy/SCC075015060R/?number=9883920&am…
Gekozen voor deze controller omdat deze goed te configureren is middels de app van Victron en uitgebreide informatie geeft van wat alles doet.
Het omvormer gedeelte heb ik laten vallen daar ik een andere oplossing heb gevonden voor de 1.8kw op 220 volt die eerst benodigd was.
Nu betreft het enkel nog noodverlichting en wat andere elektrische apparatuur te laden op 12 volt en vanuit de Yuasa cellen.
Ook verving ik de standaard Dokio bekabeling van de panelen naar 2x 10 meter Mc4 solar kabel en connectoren.
De panelen komen in vaste opstelling op het dak van de schuur richting het zuiden. Het betreft nog steeds een leuk experiment.
Het idee is later steeds een volle cel te kunnen pakken van ofwel 7ah en of één van 17ah, zaak is wel dat de rest gewoon aangesloten blijft om continu onder lading/bewaking te staan.
Dus men pakt een vol exemplaar en zet die terug wanneer leeg en max ontladen naar bijv 12,20v, vervolgens pakt men weer een ander vol exemplaar.
Kan dit? Moet ik werken met diodes zodat de volle cellen bij terugplaatsen van een lege niet worden leeggetrokken/ontladen/beïnvloed door het lege exemplaar dat bijgezet werd?
Is dit mogelijk? Kan ik zoiets zelf maken of zijn er gadgets/kant en klaar modules betaalbaar te koop?, dus allen aangesloten op 1 mppt maar de cellen afzonderlijk weg kunnen nemen.
Zijn er modules te koop opdat iedere accu wel vol kan lopen maar niet leeg als er een leeg exemplaar werd terug geplaatst? Is het idee eenvoudig mogelijk of niet mogelijk?
Nu na het schrappen van de 1,8kw vraag op 220 volt en omvormer blijft de enkel de vraag en noodzaak om een brandstof/vloeistof pomp aan te sturen, daarbij is een volle 17ah ruim toereikend om vele liters te verpompen.
Ook voor led verlichting a 2 watt deden wij uren en uren met een 7ah cel.
Wat voor opstelling zou ik moeten maken om beide types gelijktijdig op spanning te kunnen behouden/bijladen dus de 7ah als ook de 17ah of moet dit uitdrukkelijk gescheiden door het verschil in Ah. Krijg ik gedonder met de verschillende batchen/productie reeksen van accu's?
Nou, hoop dat men me weer een duw in de goede richting wil geven of wellicht verwijzingen naar de juiste artikelen zoals met de mppt controller van Victron die ik inmiddels kocht, dan kan ik de materie gaan belezen.
Het moge duidelijk zijn dat ik geen elektricien ben, wel handig.
Desondanks met de juiste aanwijzingen weet ik wel iets netjes en veilig in elkaar te knutselen, dat men met stroom geen grappen maakt (ook al is het 12 volt maar bij 170Ah) al meegemaakt aan boord van ons bootje, materiaalkeuze wordt natuurlijk van ruim toereikende kwaliteit.
Wie kan over deze vraagwaterval iets zeggen?
Hoe dan ook, iedere verwijzing of antwoord wordt zeer gewaardeerd.
Als ik veel van elektronica zou weten had ik jullie nooit gevonden. 
Allen gegroet en fijne avond.
Ik volg je niet meer. Je hebt noodstroom accu's gekocht en wil aan noodverlichting doen, maar vervolgens koop je genoeg accu's voor een riviercruisechip van noodverlichting te voorzien, of letterlijk genoeg om de Titanic z'n nood-radiozender gedurende de hele ramp draaiende te houden?
En tegelijk heb je het over maar 1 accu af en toe pakken?
Die NP Yuasa's zijn behoorlijk degelijk, ik heb er eentje uit 2010 ofzo die nog aardig wat capaciteit over heeft, en z'n interne weerstand is laag genoeg om draden goed te laten roken.
Maar het blijven standby accu's. Ga je ze dagelijks of wekelijks cycle'en, dan zullen ze het niet echt lang uithouden.
Ik raad aan om iedere accu afzonderlijk te testen op capaciteit en op interne weerstand. Mijn ervaring met gebruikte noodstroomaccu's is dat er altijd wel een stel bij zit die netjes 12,6v laten zien op de voltmeter, maar die toch gewoon slechter zijn geworden dan hun broertjes en zusjes uit hetzelfde gebouw. Daar kom je echt alleen achter als je ze ontlaadt en weer oplaadt, en een interne weerstandtest doet.
De reden hiervoor is dat als je parallel gaat laden, dat je niet wil dat zeg 2 accu's heel goed zijn en 2 een verhoogde interne weerstand hebben.
De twee goeden krijgen daardoor teveel laadstroom voor hun kiezen, omdat die met hogere interne weerstand niet op volle kracht meedoen.
Uiteindelijk zijn dan je goede accu's ook 'minder goed' geworden en loopt het weer los, maar het is wel heel zonde natuurlijk.
Bij druppelladen heb je hier weinig last van, als je de stroom op 1a begrenst en de spanning op 13,8v, dan zal je nooit een accu kunnen overladen.
Persoonlijk zou ik er 2 sets van maken, 1 set met alle 7Ah accus, en 1 met alle 17Ah accu's.
Ik kocht inderdaad een stamp accu's, deze zouden anders weggegooid worden. 1 zo'n accu van 17Ah kost om en nabij €55,00, ze zijn niet nieuw en kon na er 1 geprobeerd te hebben meer kopen voor een belachelijke prijs. Ik heb er nu dus een hele vracht omdat ik ze voor een dump prijs kan kopen. Ze gaan anders naar de schroothoop, eeuwig zonde. Das dus de reden dat ik deze accu's kocht en het evengoed bruikbaar is voor wat ik ermee wil.
En ja ik gebruik ze inderdaad voor radio zendontvangers, 13 uur standby en zenden. Erg bruikbaar zo'n Yuasa cel van 17Ah.
Als ik een pc samenstel, kan ik kiezen voor 1 geheugenmodule of meerdere en dan eenzelfde hoeveelheid aan geheugen. Gaat er 1 module stuk heb ik nog steeds de andere 3. Kocht ik 1 grote module heb ik niets meer.
Wat ik wil is dat alle cellen op de juiste spanning gehouden worden/standby totdat ik er 1 nodig heb, wanneer die dan leeg is ik die terug kan plaatsen en een volgende cel kan pakken voor gebruik.
Als een koelelement dat zijn koude afgaf en je hem teruglegt en een nieuwe koude element pakt. Wellicht duidelijker.
Dat die Yuasa cellen degelijk zijn klopt, ze worden in professionele installaties geplaatst dus moeten wel van goede kwaliteit zijn.
Ik ben erg geïnteresseerd hoe ik de accu's op conditie kan testen zoals je aangaf m.b.t. interne weerstand, kun je me vertellen hoe ik dat moet doen?
Het zijn dus accu's die minder geschikt zijn om op regelmatige basis te gebruiken als ik je goed begrijp. Welke accu's zijn dat dan wel?
Niet vergeten dat ik ze echt voor een bijzonder kleine vergoeding kan kopen,dit maakt het voor mij heel aantrekkelijk.
Ik weet dat er Gel accu's zijn en type's die veel dieper ontladen mogen worden, veel beter zijn, echter kan 1 zo'n accu wel €500,00 kosten en zijn niet echt portable of makkelijk inzetbaar overal en nergens als losse cellen.
Heb zelf nog geen idee hoe de laadstroom tot 1 ampère te beperken en alles te druppelladen. Laadspanning van 13.8 kan ik wel ingeven in de app van de Victron controller dacht ik, althans bij de Pwm kon dat zeker, die herkende de accu's ook als loodaccu. Dus mag dat van de Victron wellicht ook verwachten.
Moet alles nog een vaste plek geven en installeren, een setup bedenken hoe ik mogelijk alle cellen parallel kan laden dan wel 7Ah apart en 17Ah apart.
Of noodgedwongen apart laden. Beschadigen wil ik ze zeker niet, ik heb er nog geen slechte tussen gevonden voor zover ik dat kan beoordelen. Heb ze nu een maand staan en toen ik ze binnenkreeg allemaal rond de 13.10 of 12.98 volt, nu zijn ze allen nog steeds 12.80 of 12.96, ik houd ze in de gaten en wanneer ik er bijvoorbeeld 1 zou meten op 12.20 deze weer bijladen, heb hier zo'n lader voor motorfiets accu's, die slaat vanzelf af.
Maximale ontlading mag geloof 12.10 zijn als ik mij niet vergis voor een loodaccu, dus neem 12.20 als veilige ondergrens.
Als ik alles ineens zou kunnen laden doe ik dat dan ook zoals je adviseert, de 7Ah apart van de 17Ah. Eerst moet ik vaststellen of er slechte exemplaren tussen zitten (denk van wel althans hoogst aannemelijk). Ik ga even neuzen naar meetwijze interne weerstand van een accu en hoe dit te meten. Dank voor de duw in de goede richting, en neem me niet kwalijk te willen knutselen met stroom en mogelijk slaap verwekkende vragen stel voor iemand die er alles van weet. Blij met ieders geduld in deze 
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 23 juli 2022 20:21:47 schreef Ex-fietser:
Dr. Brown deed het op deze manier:[bijlage]
Hij haalde daarmee 1.21 Jigowatt aan energie binnen.
Ik neem aan dat ze Gigawatt bedoelen. De opties die ik zie zijn mega, giga, tera, peta, exa, zetta en yotta.
Als tijd kort genoeg is kun je 1.21 GW met gemak halen. Een beetje fluxcondensator kan dat wel aan. Alleen die van Rifa niet.
Het is pas knap als je 1.21 GWh haalt.
testman
Op 24 oktober 2022 17:04:57 schreef Silhouette:
Ik kocht inderdaad een stamp accu's, deze zouden anders weggegooid worden. 1 zo'n accu van 17Ah kost om en nabij €55,00, ze zijn niet nieuw en kon na er 1 geprobeerd te hebben meer kopen voor een belachelijke prijs. Ik heb er nu dus een hele vracht omdat ik ze voor een dump prijs kan kopen. Ze gaan anders naar de schroothoop, eeuwig zonde. Das dus de reden dat ik deze accu's kocht en het evengoed bruikbaar is voor wat ik ermee wil.E
geloof me, alarm accu's die na 4 jaar worden vervangen zijn doorgaans niet bijster goed meer. zeker voor grote stromen kun je die vergeten. hebben hun leven doorgaans op een hoge stby spanning gestaan. de 17Ah kun je miss geluk mee hebben. de bruikbare capaciteit testen per accu is aan te raden. 3/4 nog over is bruikbaar, maar de helft of minder blijft in no time niks meer van over.
tijdje terug een batch stby accu's bekomen, een 25 stuks 12V 65Ah agm. op een enkele na was bij allemaal 0,6V nog over. een deel was duidelijk al gaar zonder te hoeven testen. de helft was levensvatbaar, allen nog een nette capaciteit maar de stby laadstroom bleef te hoog, wel nog vrijwel de volle capaciteit halen. van die 12 nog 4 stuks overgehouden welke echt bruikbaar zijn. getest met een 8 uurse ontlading op 7,5A. die accu's hadden een 8 jaar aan de lader gehangen, maar wel in een koele kelder. dat maakt wel verschil heb ik gemerkt, de temperatuur van een accu over de levensduur doet veel..
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je kunt alle accu's gewoon direct parallel zetten, maar alleen als ze allemaal ongeveer even vol zijn, je mag er dus niet één leeg trekken en die terug plaatsen. Je kunt elke accu een diode geven om te voorkomen dat er een grote stroom gaat lopen naar de lege accu vanuit de volle, maar zelfs dan kun je de stroom waarmee deze lege accu geladen wordt door de zonnepanelen niet beperken, tenzij je die geheel beperkt op 1A.
De interne weerstand kun je bepalen door ze een beetje te belasten, de spanning te meten, zwaarder te belasten en weer de spanning te meten, in korte tijd. Het verschil in spanning gedeeld door het verschil in stroom geeft je de weerstand. Let op dat deze weerstand ook afhankelijk is van de temperatuur en staat van lading, dus houd dat hetzelfde voor een eerlijke vergelijking, en ga niet meten net na het opladen. In de datasheet staat wat de weerstand zou mogen zijn.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Of aan oud-ijzerhandel verkopen. Voor het lood krijg je wel geld. En daarmee koop je een goede accu.
@testman
De oudste accu die ik heb is uit 2019, de rest 2020 - enkele 2021 dus wil er toch wat mee gaan doen. Heb ze allen door de weken heen op spanning gebracht en beladen met een druppellader waarmee je motorfiets accu's bijlaadt of onderhoud op 600mA.
Gister met de Victron mppt en de app zitten spelen en jammer maar helaas kan ik een 12v 7ah van yuasa enkel met 1 ampere laden en niet de 1.75 die toegestaan is, app kan alleen van 1 naar 2 ampère en stond standaard op 14 ampère. Dus er gaat een hoop energie verloren. Zag ook het wattage inzakken toen ik het laad ampèrage van 14 naar 1 zette, is dit de reden waarom men kiest voor grotere en zwaardere accu's die wel een hogere laadstroom mogen hebben?
Momenteel een 12v 17ah aangesloten en zien wat de panelen dan kwijt kunnen, de 17ah mag een laadstroom hebben van 4.25 dus ingesteld op 4 ampère.
Het is dat ik veel 17ah exemplaren heb en ook veel 7ah, vind het zonde ze weg te brengen, ik had maar 1 slechte 7ah.
De rest om en om een dag lang verlichting op laten branden, led type SMD2835 en dan een 3 watt versie, allen houden de accu's dat zeker 1.5 avond vol. De 17ah versie draaide ik een radio op die 0.800 ampère trekt voor 13 uur in standby, bij 12.20 v ontlading niet verder gegaan.
Iedere keer een accu om pluggen als hij vol is, gaat hem niet worden. Ben inmiddels wel overtuigt van de werking, net even gekeken 9:30 uur en heb zonder zon 16.31v, zodra het verschil meer als 5v is komt de boel tot leven. Zit nu ook aan een grotere capaciteit accu te denken waarnaar ik niet om hoef te kijken, die kan dan gewoon als bulk staan en de mppt houd hem dan bij totdat hij benodigd zou zijn.
Het hoogste wattage dat ik gister langs zag komen was 75 watt toen de laadstroom op 14 ampère stond, dit zakte drastisch in na 1 ampère laadstroom geselecteerd te hebben. Op zoek naar een accu dus die een hoge laadstroom kan handelen naar ik veronderstel.
@SparkyGSX
Heb gister wat zitten lezen over het parallel zetten van de accu's en weet niet of dit ideaal is gezien ik er niet een lege terug kan zetten en een andere ertussenuit pluk, dit gaat dus niet werken. Anderzijds zou er toch steeds maar 1 pakken om te gebruiken of hooguit 2, denk dat individueel bijhouden dan de enigste optie is zolang ze nog meegaan.
De test om de conditie te bepalen van de accu's onderling ga ik eens een dag voor uitrekken, ben benieuwt. Heb ergens nog een kacheltje op 12v dat ik als extra in wilde bouwen in de auto van mijn vrouw opdat ze in een warme auto zou stappen, echter bij het testen op een 25 ampère voeding werden de korte draden al warm dus nooit gemonteerd
, denk dat ik gelijk met een starthulp aan de gang had gekund. Maar misschien mooi om een 17ah exemplaar mee te belasten/testen?
@Hoeben
denk dat de opbrengst minimaal zal zijn, ben ondertussen wat wijzer geworden en gezien dat het werkt, dan is het ook wel te rechtvaardigen een goede accu aan te schaffen. Zag al wel dat accu's met een lange levensduur ook de hoogste prijzen kennen.Ook moet de hoeveelheid stroom die 2 100 watt panelen kunnen leveren op de winterdag in staat zijn de accu weer volledig vol te krijgen, dat heb ik nog niet inzichtelijk of hoe zoiets te berekenen. Zag gister 75 watt langskomen op 14 ampère laadstroom en dan was het nog een hele mooie dag ook. Dus aannemelijker is van een lager wattage uit te gaan en dus een niet te grote accu te kiezen voor de 2 paneeltjes. Ik duik weer eens even in de materie en zien dat die me nog wat duidelijker gaat worden.
Allemaal enorm bedankt voor de tips tot dusver, eens zien of ik nog vragen kan genereren na wat gelezen te hebben.
Groet!
De accu's die wél geschikt zijn voor regelmatig cyclusgebruik, zijn de deep cycle of tractie accu's.
Die zijn inderdaad wat duurder.
Voor verplaatsbaar maar niet draagbaar gebruik zijn deep cycle loodaccu's best bruikbaar. Voor portable gebruik beter lithium nemen.
Testen op interne weerstand kun je bijvoorbeeld doen door een belasting van 10a op een 7Ah accu aan te sluiten, en de terugval in spanning te meten.
Dat moet ie kunnen hebben zonder al te ver te zakken. Waarschijnlijk staat er in de datasheet van Yuasa wel een grafiek met klemspanning VS belasting. Bekijk die eens goed.
Het heeft nu je ze al hebt geen zin om ze nu al naar de oudijzerhandel te brengen en er nieuwe voor terug te kopen. Je kan ze dan net zo goed opgebruiken.
Maar het is wel belangrijk om iedere individuele accu op capaciteit en interne weerstand te beoordelen. Niets is vervelender dan een rijtje identieke accu's hebben, waarvan er dan één of twee slecht zijn. En daar kom je dan net achter als je die accu een half uurtje in gebruik hebt.