Hallo allemaal,

Ik heb een microgolf radar (doppler)bewegingssensor type RCWL-0516 die telkens aan en uit gaat, het rode lampje op de relay gaat telkens aan en uit maar zodra ik zelf beweeg blijf deze wel aan staan zoals het hoort eigenlijk. Zodra ik de kamer verlaat dan blijf de relay elke keer aan en uitgaan terwijl er niemand voor de sensor beweegt.

Deze sensor heb ik aangesloten zoals hieronder op het afbeelding, weten jullie misschien waar het precies fout gaat ? De lamp heb overigens nog niet aangesloten maar dat zou geen verschil moeten maken waarop de relay telkens uit/aan springt.

https://i.postimg.cc/26Tddc8g/250-CA5-F4-0952-478-B-AC9-C-357-A1-E6-BF8-E6.jpg

https://i.postimg.cc/2yQwtQmf/7-AD3-AB19-9-CC3-403-F-B02-F-C04-CAD24-A2-B4.jpg

https://i.postimg.cc/V0CFKCWK/00-EC01-F1-F41-B-4-AD8-8948-AFD167-C83-BF8.jpg

Op welke frequentie werkt ie? Eerste waar ik aan denk is dat hij misschien iets te simpel is, en reageert op pulserende wifi of telefoonsignalen, als ie in de 2,4 of 5ghz band werkt.

Je kunt hem het beste zo minimaal mogelijk afregelen. Te groot bereik kan valse signalen geven.
(houd er rekening mee dat een sterk signaal ook door een muur heen gaat, dus de detector 'ziet' dan ook wat er aan de andere kant van de muur gebeurt)

Meest voorkomende storingsbronnen zijn:

- 50Hz en 100Hz van SL, PL en TL lampen.
- Luchtverplaatsingen, maar minder dan bij ultrasoon
- Stromend water in bijvoorbeeld riolering of regenpijp
- Zwaar vervoer op een slappe bodem
- Ruimtes waar zware vrachtwagens worden geparkeerd
- Bewegende deuren door tocht
- Vogels op een dak waar de radar doorheen dringt
- Beweging uit ongewenste richting door reflectie
- Een stabiele voeding zonder rimpel is noodzakelijk
- Interferentie met andere signalen in het GHz bereik

Op 27 juli 2022 13:16:27 schreef Arco:
dus de detector 'ziet' dan ook wat er aan de andere kant van de muur gebeurt)

Ik wil altijd nog eens zo'n ding tegen de muur plakken en dan rapporteren wanneer de buren thuiskomen en zo. :-)

Deze dingen zijn nogal gevoelig voor storingen op de voeding. Het relais aan of uitschakelen zou wel eens genoeg kunnen zijn om hem te triggeren. Dus: Wat gebeurt er als je het relais loshaalt?

@ledlover: Schijnt 24GHz te zijn. Mijn wifi zit lager. :-)

Op 27 juli 2022 13:16:27 schreef Arco:
(houd er rekening mee dat een sterk signaal ook door een muur heen gaat, dus de detector 'ziet' dan ook wat er aan de andere kant van de muur gebeurt)

[...]

Dat zal sterk van het soort muur afhangen? Ik heb 2x 25cm beton tussen mij en de buren, denk niet dat je wat gaat detecteren op 24 GHz.

Dank voor alle antwoorden, op een of anderen manier geeft hij nu geen fouten signaal meer af gelukkig, maar het bereik van de sensor is nog wel erg groot (6 meter). Ik heb wat verschillende weerstanden geprobeerd maar nog niet het effect dat ik graag zou willen hebben (2 meter). Via de R-GN contacten kun je blijkbaar dit veranderen, kan iemand bevestigingen of dit juist is gesoldeerd ?

https://i.postimg.cc/6qqZYXMn/8-E90079-C-D469-4-B31-934-C-98-BFB969-BE69.jpg

kan iemand bevestigingen of dit juist is gesoldeerd ?

Dat is betrekkelijk... (ik ga er van griezelen van die lange niet (goed) gesoldeerde en deels kale draden.. 8)7 )
Weerstand zou ik zo kort mogelijk monteren, niet met die enorme einden draad. (die ook nog vlak voor de antenne langs lopen...)

Op 27 juli 2022 18:37:43 schreef Arco:
[...]
Dat is betrekkelijk... (ik ga er van griezelen van die lange niet (goed) gesoldeerde en deels kale draden.. 8)7 )
Weerstand zou ik zo kort mogelijk monteren, niet met die enorme einden draad. (die ook nog vlak voor de antenne langs lopen...)

Hahah ja ik doe het niet vaak, ik heb en wel even snel gedaan als alles werkt naar behoren dan word het natuurlijk anders gedaan.

Ik zou wel een flinke elco over de batterij zetten 100µF bijvoorbeeld. Dat zal zeker een positieve invloed hebben op de werking van het geheel. Dan zakt de spanning minder in als het relais aantrekt. Gebruik je drie 1.2V accu's? Dat is te weinig voor een betrouwbare werking Vb=5V voor de relaisprint.

Op 27 juli 2022 18:59:35 schreef RAAF12:
Ik zou wel een flinke elco over de batterij zetten 100µF bijvoorbeeld. Dat zal zeker een positieve invloed hebben op de werking van het geheel. Dan zakt de spanning minder in als het relais aantrekt. Gebruik je drie 1.2V accu's?

Ik ben niet zo heel technisch op dit gebied, ik zal er een elco tussen zetten, dank voor de tip. Alles werkt op 3x1.5 volt samen dus 4,5 volt

Niet ertussen, maar erover (d.i. over de batterij-aansluitingen).
De plus van de elco moet aan de plus van de batterij, en de min van de elco aan de min van de batterij.

Gebruik dan ook maar een SMD weerstand. Pas dan is het echt kort bedraad.

Op 27 juli 2022 20:25:07 schreef wvogel57:
Gebruik dan ook maar een SMD weerstand. Pas dan is het echt kort bedraad.

Je bedoelt in plaats van de weerstand die ik momenteel gebruik ? Ik ben vandaag al eerder deze tegengekomen, deze zijn inderdaad erg kort :)

je hebt er 3 batterijen aanhangen van 1,5V. 4,5V is wat krap als er minimaal 5V nodig is. relais schakelt in en de spanning zakt nog verder. hang er maar een 5V adapter aan.

I heb die radar dingen precies zien uitvallen van de 50-500 kHz schakel-ruis van een adapter.

Voor die weerstand. Als je niet anders hebt dan deze met pootjes, buig 1 van de pootjes zodanig dat ie langs de body van de weerstand loopt. Buig de andere in een Z zodat als de weerstand plat op de tafel ligt, de draad zo dicht mogelijk bij de weerstand de tafel raakt en blijft raken. Knip nu de beide draaden in 1x af, op zo'n 2mm van de laatste bocht van de "Z".

Op de fotos heb ik eerst de Z en daarna pas het buigen gedaan.

Hmm. fotos staan niet op volgorde. Sorry.

Ik heb een anderen radar besteld” HFS-DC06 (zie foto), deze kun je doormiddel van twee schroefjes afstellen zoals de oude infrarood pir sensoren. Gisteravond heb ik geprobeerd de weerstand te solderen zoals @rew aangeeft maar blijkbaar heeft dit geen effect op de afstand. Als de nieuwe doppler radar binnen is dan zal ik is kijken of deze makkelijker is in omgang, en zal ik het hier laten weten.

https://i.postimg.cc/sfcXLC1q/99-E9-B1-E9-B68-C-412-B-BD2-E-E61622-F5-A2-CA.jpg

Nogmaals, een elco over de + en - van de batterij voeding hangen. Zonder dat gaat het nooit betrouwbaar werken.

Op 28 juli 2022 20:42:12 schreef RAAF12:
Nogmaals, een elco over de + en - van de batterij voeding hangen. Zonder dat gaat het nooit betrouwbaar werken.

Met erover bedoel je zoals hieronder, nog voor de tuimelschakelaar ? Ik heb gelezen dat deze elco’s kunnen ontploffen bij onjuiste aansluiting, ik wil hier voorzichtig mee zijn dus :D

https://i.postimg.cc/ncTn2f21/9-D7619-B4-31-AC-4305-9468-38807-A298-C89.jpg

Doe die maar na de switch, die elco vangt de klappen op voor de radar device als het relais aan gaat. Dat geeft even een spanningsdip. Vooral met accu's en batterijen is dat fijn. De laatste hebben een hoge inwendige weerstand die elco zorgt ervoor dat die laag blijft en kan een plotselinge stroomvraag bijbenen. Beetje in Jip en Janneke taal uitgelegd maar ik hoop dat het wat duidelijker wordt :-) Elco's zijn goed gemarkeerd met plus en min of een streep op de behuizing. Als je het niet zeker weet kan je hier een fotootje neer zetten. Op 3 1.5V batterijtjes zal die elco niet uit elkaar knallen bij verkeerd om aansluiten. Maar alles even dubbel checken is sowieso nuttig.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (11%)]

Op 29 juli 2022 17:38:14 schreef RAAF12:
Doe die maar na de switch, die elco vangt de klappen op voor de radar device als het relais aan gaat. Dat geeft even een spanningsdip. Vooral met accu's en batterijen is dat fijn. De laatste hebben een hoge inwendige weerstand die elco zorgt ervoor dat die laag blijft en kan een plotselinge stroomvraag bijbenen. Beetje in Jip en Janneke taal uitgelegd maar ik hoop dat het wat duidelijker wordt :-) Elco's zijn goed gemarkeerd met plus en min of een streep op de behuizing. Als je het niet zeker weet kan je hier een fotootje neer zetten. Op 3 1.5V batterijtjes zal die elco niet uit elkaar knallen bij verkeerd om aansluiten. Maar alles even dubbel checken is sowieso nuttig.

Dankjewel voor de uitleg :) Ik heb de nieuwe sensor gesoldeerd, afgesteld en werkt perfect nu.
Een elco heb ik hier niet liggen momenteel maar ik zal deze bestellen.