buizen tester op 22 volt emissie tester hulp nodig

mel

Golden Member

Ten eerste heeft een buis gloeispanning nodig, om de elektronen" vrij" te maken.De stroom wordt meestal gemeten tussen de kathode en de anode, dus niet naar een rooster.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

klopt maar deze tester maak er dus nu wel gebruikt van ik heb dus alle stuurroosters en anode bij elkaar gezet alleen loopt dus nu via de cathode een stroom naar de stuurroosters en anode, de anode gebruikte deze persoon niet alleen het eerste gitter of stuurrooster kort bij de cathode , en zo meet hij een stroom die er gemeten wordt en deze geeft als eerste al een indicatie waarde van de buis weer , is raar ik heb het geprobeerd , en werkt wel, zelfs op een lage spanning , van 22 volt hij gebruikt een 30 volt trafo.

normaal testen ze buizen boven de 300-600 volt
dat weet ik daarom een heel simpel ontwerp

https://valveheaven.com/2015/10/a-very-simple-emission-tester-for-powe…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 7 augustus 2022 16:11:09 (6%)

Wat je meet is een heel vage indicatie van of een buis op sterven na dood is, of nog wel 'iets' doet.

Je meter geeft geen heldere data. De enige manier om er wijzer van te worden, is als je een aantal setjes versleten buizen hebt die niet meer goed werken in een versterker, en een aantal goede die dat wel doen. Dit is een absolute vereiste! Zonder een paar sets buizen die goed en slecht presteren in een versterker, ga je er niet wijzer van worden.
Vergelijk het met een snelheidsmeter in je auto die '1/2/3/4/5' als schaalverdeling heeft, in plaats van een schaal in km/h. Pas als je een paar keer door de 100km/h trajectcontrole geweest bent met 3 en een bon hebt gekregen, en als je met 2,5 geen bon krijgt, weet je dat je bij 2,5 'de juiste snelheid' hebt.

Dit type tester komt uit het tijdperk dat een buis op iedere straathoek te krijgen was, en vervangen bijna net zo normaal was als een gloeipeertje in de tafellamp vervangen.

Ik ben zelf van mening dat als je toch aan de slag gaat met een mooie projectbehuizing, dat je dan beter het meteen goed kan doen.
Met andere woorden: testen bij een hoge spanning die voorkomt in de karakteristieken van de buis, de echte anodestroom meten, een instelbare negatieve roosterspanning, en wellicht een paar beveiligingen zoals een potmeter met schakelaar gebruiken zodat de negatieve roosterspanning altijd maximaal negatief is bij het inschakelen van de anodespanning.

hallo Ledlover
een goede uitleg, mij ging het om de vraag die al gedeeltelijk beantwoordt is.

voorbeeld Wat ik nu eigenlijk meet, ziet eruit als een plantvocht meter
een batterij en een draaispoelmeter geeft aan door het vocht hoeveel stroom er door het vocht meet, en dat is dan een indicatie van hoe droog de grond nu is of niet, maar een echte indicatie is dit ook niet, dit is dan even een vergelijking , met de buizentester.

Maar de vraag is hoe kan het zijn dat hun op het doosje van de buizen hebben staan 52ma, en dan heb ik het over de EL34L en deze nieuw en ongebruikt, geeft deze ook behoorlijk op de meter weer, maar wat meet men dan eigenlijk, ik weet dat de buizen normaal op een hoge spanning gemeten moeten worden, en dan wordt de anode stroom door de buis gemeten, maar wat gaat nu dan zo hoog door de buis lopen als stroom via cathode en stuurrooster , ze hebben de buis natuurlijk op een stroom gezet in de tekening 10x lager daardoor loopt de spanning over de weerstand dan 10x hoger op, dit gaat naar de meter toe, die de spanning erover gaat meten en omzet in een kleine stroom Tot 50ua niet hoger

het fijne is dat deze tester ook met een paar lipo's accu's ook kan werken als een tester om mee te nemen , het is simpel en geeft een eerste test al veel van de buis weer. exact wat u beschrijft , men zou alles met nieuwe buizen moeten opschrijven , en dan dit weer vergelijken met een gebruikte buis , om zo een soort indicatie te krijgen, ben van plan wel een digitale aan te schaffen, maar dit is een leuk project om als eerste een idee te krijgen hoe het is met de geteste buis, heb al wat op tekening staan, en de meter wat aangepast om grote en om kleine buisjes te testen.

heeft misschien nog iemand een idee om deze op een losse adapter met misschien 8 volt AC in en dan binnen op exact 6.3 volt te zetten en de andere spanning op 30 volt AC omhoog te plaatsen niet met DC-DC convertor maar met diodes en elco's door de buis zelf loopt niet veel stroom denk nog niet eens 100ma maar de gloeispanning van de grote buis 1.5 amp en de kleine 300ma

hoeveel mag een buis aan lage en hoge fillement gloeispanning hebben, wat maakt veel uit 6 volt 6.3 volt of zelfs 6.6 volt of liever weer onder de 6 volt waar loopt de buis redelijk op

alvast bedankt voor alle hulp en antwoorden
Mvg Demon
ik hoor het wel

Probeer de spanning zo exact mogelijk te houden, maar een kleine afwijking is niet zo erg.
De Lafayette TE-50 is ook een bekende en hele simpele emissietester:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 augustus 2022 12:42:01 schreef Demon:
hoeveel mag een buis aan lage en hoge fillement gloeispanning hebben, wat maakt veel uit 6 volt 6.3 volt of zelfs 6.6 volt of liever weer onder de 6 volt waar loopt de buis redelijk op

Het gaat niet zozeer om de gloeispanning exact te keizen.
Het is de gloeistroom welke van belang is.
Maar goed je zou een 6,3V wikkeling uit een oude radio transformator kunnen gebruiken.
Voor gelijkrichter buizen wordt ook wel 4 Volt gebruikt.
En dan heb je de P-type buizen nog, ik dacht onder andere aan 15 Volt voor een PL84.
Het maakt niet uit hoeveel een EL34 aan stroom trekt een ECC82 trekt natuurlijk minder stroom.
Kijk uit met wat je doet: Zet nooit een positieve spanning op de anode met tegelijkertijd een positieve rooster spanning, dat is het einde van de buis.

"tijd" is een interpretatie van een bepaald moment op een bepaalde schaal. Het begin van tijd is ontstaan na het begin van het universum. Buiten het universum bestaat er geen tijd, het is slechts een dimensie.

Hallo Arco
jep die heb ik hier staan deze heeft mij gister een buis gekost, je heb er HI en LO op staan als de spanning hoog is dus 230 volt moet deze op HI
is het 210 volt moet deze op LO staan het goede gloeistroom op E gezet en de buis gloeide even en weg ik heb de spanning gemeten en bleek dat deze over de 18 volt was, ik heb deze tussen een spanningsconvertor gezet van 230/110 volt ,300 watt , dus dat is goed dit doe ik omdat deze in de tester een autotrafo is en gevaarlijk, maar ik heb ook een TV11 staan dus aan testers heb ik er wel genoeg, deze zijn geen dure die alles meten maar je ziet iets, de werking van deze is dezelfde alleen werkt deze met een lage spanning.

maar wat gebeurt er als ik nu de buis aansluit tussen de cathode en de stuurrooster en eigenlijk alle stuurroosters en Anode en daar de stroom door ga meten tussen de spanning van 22 volt AC welke stroom loopt er dan door en hoe komen ze op de waarde van 56ma op het doosje EL34L en 20ma voor de 12AX7

ik kom vele malen hoger, hoe komen ze daar dan op???
en met welke stroom of beter gezegd zetten ze daar een weerstand er tussen in dat de stroom 10X deelt en meten ze dat dan als uitkomst, ik heb hier dus nu zelfs maar 22 volt AC erop staan en geen 600 volt, dat is wat ik niet begrijp.

ik kan kijken of ik een leuke schaal verdeling op de meter kan maken met zoals dat is bij de lafayetten TE50 TE55 Kyoritsu K119 zijn dezelfde testers.

ga straks eens kijken na de lafayette TE55 of daar ergens oude elko's in defect zijn.

alle hulp en tips zijn welkom ik ben hier in de buizen nog niet thuis
ook zou het leuk zijn om er een soort ijk systeem in kan maken zoals dat bij de TV11 is deze moet men eerst de buis erin zetten na het afstellen van de juiste instelling, en dan aan zetten, en de meter eerst via de ijk stand de meter in het midden zetten doormiddel van een potentiometer zodat spanningen dezelfde zijn, voor het testen van de buis kan starten , maar deze heeft de draadgewonden potentiometer in de primaire voeding zitten.

ik wil deze via de meter zo instellen dat de meter niet hoger of lager gaat aangeven als de buis meer of minder stroom trekt .

men weet dat iedere buis veel, of minder stroom trek de spanning omlaag, of omhoog veranderd , dat geld voor de gloeispanning en voor de 22 volt AC die van de trafo af komt dat ik het gelijk kan zetten als ik verschillende buizen test, anders moet ik steeds meerdere buizen voetjes monteren met weerstanden er tussen om het verlies te compenseren,

maar een korte druk op de knop, en dan even de pot instellen dat hij goed staat met de buis erin, deze dan klopt met de waarde, weet iemand dit op te lossen een pot tussen de meter kan, maar dan moet ik iets hebben die de spanning meet en ik gelijk kan zetten of dat tussen de gloeispanning is, of dat via de 22 volt AC moet doen, alle hulp is welkom

Dank jullie alle voor de leuke reacties en hulp alles is welkom

Meeste van die Lafayette testers hadden een autotrafo; dus uitkijken met aanraken van de testcircuits (netspanning!)
Er waren er ook die wel een 'echte' trafo hadden met gescheiden wikkelingen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Bij een buizentester zit meestal een tabel met de instellingen die je moet maken.Als je dat gedaan hebt, kan je de meting vergelijken met de datasheet.Buizen hebben verschillende spanningen nodig. Die moet je eerst instellen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

klopt ik heb bij de lafayette een 110 volt versie via ebay gekocht dat is heel lang geleden, en daarvoor moet ik een omzetter gebruiken die de spanning van 230 volt terug naar 110 volt zet.
de TV11 daar heb ik een kleine omzetter van 230 volt naar 110 volt binnen in gezet, zodat ik niet steeds een trafo erbij moest mee nemen.

daar zit ook een autotrafo in de TV11 daarvoor heb ik deze er ingezet om geen gekke fratsen te krijgen.

heb je een idee hoe ik de tester waarvan de link heb doorgegeven kan stabiel maken met een pot tussen de meter, maar dan moet er via de test knop een ijk spanning naar de meter lopen, zodat ik deze zo instel dat deze ook in het midden staat, en dan de pot zo instellen, dat hij in het midden van de meter staat, en kan los laten, zodat nu de spanning klopt en de meet waarde ook kloppen, heb je een idee hoe of wat dit kan.

Op 7 augustus 2022 13:04:27 schreef Martin V:
[...]
Het gaat niet zozeer om de gloeispanning exact te keizen.
Het is de gloeistroom welke van belang is.

Dat klopt niet. Is onder andere afhankelijk van de constructie en fabricagetoleranties van de gloeidraad. Philips geeft bijvoorbeeld duidelijk aan dat bij hun buizen voor 6,3V voeding, de spanning maatgevend is en bij hun buizen voor 100/150/300/600mA serievoeding, de stroom.

De enige reden dat je bij een buizentester een andere dan de nominale spanning respectievelijk stroom wilt kunnen gebruiken, is de levensduurtest. Oftewel hoeveel varieert de emissie met de gloeispanning of -stroom. Bijvoorbeeld als je een 6,3V buis even tot 8V opstookt en dan op de meter let.

Wat je wilt meten is echter wel altijd de stroom. Niet de gloeistroom, maar de anodestroom. Deze vormt een indicatie voor de emissie van de buis.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hallo Maartenbakker
bedankt voor de reactie

hoe kan het nu zo zijn dat op mijn doosje van de gematcht te buizen nu op het doosje waar ze besteld zijn jaren geleden dan 56ma staat op deze 4 buizen, en als ik ze meet maar dan ook oudere die ik heb liggen de stroom door de cathode naar het stuurrooster en tevens ook maar doorverbonden de anode als ik deze niet begrenst loopt er snel een stroom van 160ma door heen

dus dat gaat op dat moment dat de buis langzaam opwarmt dan zie je de stroom best hoog oplopen, als ik dit zou meten en opschrijven, heb ik de totale stroom, maar is dit wel goed voor de buizen, en mag ik zo meten, of doen zij dit ook bij de professionele buizentesters een weerstand er tussen om de stroom te delen door factor 10X en zo dan de spanning erover te meten, en weten dat deze spanning weer overeen komt met een bepaalde stroom, en zo meten, en waarom werkt het met zo een lage spanning , terwijl normaal deze boven de 400-600 volt moet zijn, en een beetje verschil meet ik wel onbelast geeft de transfomator een spanning van rond de 6.56 volt aan, met een buis EL34B 1.5 amp gloeistroom iets van 6.17 volt, en bij de 6L6-GC 900ma en de 12AU7 met een weerstand en serie in de voedinglijn exact 6.3 volt hij is niet stabiel maar redelijk, dus de meter slaat uit ik heb dus oude TAD EL34B-STR getest gebruikte buizen, en meet ik veel hoger dan de nieuwe EHX EL34EH terwijl deze wel ongebruikt en nieuw zijn deze is ook dunner, dan de TAD EL34B-STR die is weer dikker, zo zie ik dat ook buizen veel slechter meten, dan de andere, ook bij de buisjes 12AU7 12AX7 het tweede kanaal heel weinig geeft en de andere heel veel, het werkt wel, en als je dit nog een in een heel klein kasje bouwd met een digtaal paneelmetertje kun je het heel klein houden en is het heel handig voor mensen die veel tussendoor willen testen, en kost niet veel geld.

Die 56mA is bij een bepaalde vooraf gedefinieerde roosterspanning. Die is niet op een simpele emissietester bepaald, of in elk geval niet op dezelfde die jij gebruikt, maar op een duurdere mutual conductance - of andere dynamische tester. Populaire types onder buizenverkopers zijn van Hickock en van AVO. Ik heb nu zelf een militaire I-177B volgens het Hickock principe om wat mee te spelen en er beter op thuis te raken, maar dat is toch ook al niet het model waar je alle gewenste metingen mee kunt doen. Met bijvoorbeeld een utracer (online verkrijgbaar bouwpakket) krijg je in dezelfde prijscategorie ook een goed resultaat en zelfs grafiekjes. Jouw tester is vooral een go/no-go tester om buizen onderling of met voor die tester voorgeschreven waardes te vergelijken. De waardes kun je niet zonder meer met andere testers reproduceren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een emissietester doet wat de naam zegt: hij test in hoeverre de kathode in staat is om electronen uit te zenden, niet de versterkingseigenschappen.

Bij een 6.3v buis is het op een emissietester inderdaad goed om de gloeispanning even naar 5v en bijv. 8v te draaien.
De aangegeven emissiewaarde mag dan niet idioot veel afwijken, want dan is de buis versleten...

Hallo Maartenbakker
dus als ik het goed begrijp, loopt de stroom dan via de instelling roosterspanning, en daar wordt misschien dan de stroom doorgemeten

ik wil best zoeen tester kopen, maar dan zullen de pakketten compleet met trafos en onderdelen moeten zijn, ik denk dat dit wel veel geld zal gaan kosten, dan een digitale buizentester stand alone model

het klopt dat deze go no go een zeer simpele tester is die je al snel de resultaten geven dat de buis heel slecht, is of dat hij nog best goed is, dan kun je hem verder testen in een echte tester, alleen kan het zijn dat er een sluiting ergens zit tussen de cathode en gloeidraad filement kan ik dit ook op een lage spanning meten of moet dit echt op hoge spanning daar dat ze er een neon lampje tussen zetten om te testen, misschien kan dat weer met een led of zo gemeten worden, een sluiting in de gloeidraad zal niet veel voor komen denk ik

bedankt voor de informatie

Sine

Moderator

Je kunt hiermee ook niet testen of je ergens doorslag hebt omdat de buis bijvoorbeeld pas bij een hogere spanning zal doorslaan.

Hoewel je op deze manier *iets* test is het niet heel zinvol.

Op 7 augustus 2022 15:57:31 schreef Demon:
Hallo Maartenbakker
dus als ik het goed begrijp, loopt de stroom dan via de instelling roosterspanning, en daar wordt misschien dan de stroom doorgemeten

ik wil best zoeen tester kopen, maar dan zullen de pakketten compleet met trafos en onderdelen moeten zijn, ik denk dat dit wel veel geld zal gaan kosten, dan een digitale buizentester stand alone model

Het dichtste bij een "echte" tester voor weinig geld, komt de door mij genoemde utracer. Deze werkt op een normale 'laptopvoeding' en kost ongeveer 250 euro. Dan moet je er nog wel buisvoetjes enzo bij maken. De basisfunctie is dat hij een grafiekje tekent van de anodestroom bij verschillende roosterspanningen. Dat resultaat kun je dan vergelijken met de stromen of grafieken in de datasheets van de buizen.

Test buizen ook eens op roosteremissie. Dat treedt op na opwarmen van de buis, als het stuurrooster zo heet geworden is dat de daarop overgesprongen emitterende laag vanaf de kathode zelf ook gaat emitteren. Sluit daartoe het stuurrooster via een weerstand van 10 Mohm aan op de kathode. Neemt de stroom door de buis na enkele minuten aanmerkelijk toe dan heeft de buis roosteremissie. Dit emitterende materiaal kun je soms wegbranden door even een hoge spanning tussen rooster en kathode te zetten.

Bapaktus

Special Member

Hallo Demon.
B.v. kan je zo'n zelfbouw pakket kopen als door Maarten omschreven.
Dus géén trafo's maar een laptop voeding uit de kringloop bak en voor de rest zelf een kastje maken en wat buisvoeten monteren.
Zie b.v. hieronder over de door mij gebouwde buizen tester.
https://www.jendela.nl/Micro%20buizen%20tester.html
ruud exPA0ROJ

ik ga eens wat proberen, maar wat Bapaktus schrijft is ook interessant Utracer maar zie geen hoogspannings tranformator het bouwen is geen probleem selfs smd smt niet, maar hoeveel volt kan ik deze laten werken, plaatspanning goede testers lopen tot 500-600 volt om de buizen goed te testen, ik zou al tevreden zijn als hij buizen voor gitaarversterkers en preamp buisjes kan testen, doet deze ook alles zelf testen kortsluiting en alles wat de gehele test over de buis gelopen is krijg ik de uitdraai, gaat deze via usb poort en niet de compoort laptop voeding koop ik wel een kasje kan ik kopen maar moet ik daar alleen de buis te selecteren in de software en dan doet de software verder alles zelf, en print ik eventueel de buizen uit die ik gematch heb ik hoor het wel van jullie.

alvast bedank ook wvogel57 voor de uitleg over rooster emissie
wist ik niet bedank allemaal voor de uitleggen en hulp
alle tips zijn welkom

Hier https://www.dos4ever.com/uTracer3/uTracer3_pag0.html
link naar de ontwikkelaar van de uTracer.

Tegenwoordig gaat hij zelfs tot 1000 V.

Gr.F_S

Op 7 augustus 2022 18:21:13 schreef Bapaktus:
Hallo Demon.
B.v. kan je zo'n zelfbouw pakket kopen als door Maarten omschreven.
Dus géén trafo's maar een laptop voeding uit de kringloop bak en voor de rest zelf een kastje maken en wat buisvoeten monteren.
Zie b.v. hieronder over de door mij gebouwde buizen tester.
https://www.jendela.nl/Micro%20buizen%20tester.html
ruud exPA0ROJ

Hi Ruud, leuk je hier te treffen. Onze eerste ontmoeting was op de HTS (PI1F). Jammer dat je je eigen call hebt ingeleverd en ook niet meer via 540 qrv bent (ik overigens nagenoeg ook niet meer, de afstand is net even te groot). Deze tester heb ik ook gebouwd en draait nu prima. Jouw site was voor mij een belangrijke inspiratie dat te gaan doen. Mooi beschreven, dank daarvoor.

Ik vraag me af hoe je buizen het best kan regeneren, of in goede conditie kan krijgen voor gebruik. Bij buizen die heel lang hebben stil gelegen en niet meer zijn gebruikt. De een zegt, paar uurtjes met aleen de gloeispanning laten branden (dus de correcte gloeispanning (bv. 6,3V), geen andere spanningen aanleggen) andere om naast de gloeispanning een contstante anodestroom laten lopen en weer anderen tijdje laten gloeien met verlaagde gleoispanning (en geen hoogspanning) of iets verhoogde gloeispanning. Kan er oigenlijk weinig over vinden als ik google.

73/ groet Eric

Gewoon op normale wijze in gebruik nemen.

Als het gaat om een buis die echt helemaal op is, dan kan je 'm een paar keer proberen te zappen met de dubbele anodestroom, of de gloeispanning op 150% zetten voor een paar minuten, of allebei. Maar dat is een laatste redmiddel voor een buis die nú gebruikt moet worden terwijl de vervanger al besteld is, of waar uberhaupt geen vervangers voor zijn.

Het regenereren van buizen kon eigenlijk alleen met buizen met gethoriëerde kathode. Die had je vooral in de jaren 20, of als zware zendbuizen die je niet in de handen van amateurs ziet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

In Robert Tomer's Vacuum Tubes (1960) staat een goede beschrijving van de verschillende buizentesters. Het eerste stukje van dat hoofdstuk zet ik hieronder. De taal is wat ouderwets, maar het is goed materiaal.

Vooral interessant is de waarneming dat de eenvoudige emissietesters niet alleen veel buizen 'afkeurden' die in feite goed waren, maar zelfs ook sommige buizen (namelijk die met hoge steilheid) kapotmaakten door veel te veel stroom te laten lopen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Bapaktus

Special Member

@Eric21
Hi Ruud, leuk je hier te treffen. Onze eerste ontmoeting was op de HTS (PI1F).

Bedankt voor je reactie. Maar hoe kan ik je verder bereiken via Email?
Wil niet dit onderwerp vervuilen. Mijn Email adres staat op mijn website. Alvast bedankt, ruud