Mijn vrouw heeft voor €100 een gebruikte Sundvall Almeria elektrische fiets overgenomen van een vriendin. De fiets heeft jaren stilgestaan en ik verwacht dat de accu diep ontladen geweest is.

Het is een 36V Li-Ion, 10 Ah accu en hetzelfde model is tot 2014 ook op de Stella Milano e.d. gebruikt. Het model links onderaan op de webpagina https://www.sundvallbikes.com/batterijen.php

Ondanks de lange stilstand laat de accu zich laden en de fiets werkt, alleen het bereik is te weinig, geen 40 km. De fiets zou een actieradius van zeker 60km moeten halen. Nou weet ik niet wat ze onder actieradius verstaan, of dat het halve bereik is, of het hele bereik, maar een totaal bereik van 36/37km is te weinig. Als ze terugkomt van haar werk moet ze vanaf het begin van de straat trappen, zeker als er wat tegenwind staat.

Ik heb dus eens naar de accu gekeken:

12 uur na volledig opladen is de onbelaste accuspanning 40V.

De aluminium accubehuizing staat een klein beetje bol en zonder truuk kreeg ik het cellenpakket er niet uit. Met wat stevige lijmklemmen op de zijkanten van de behuizing lukte dat wel.

Er blijken 10 van die zakvormige cellen in te zitten circa 130mm lang, 115mm breed en ongeveer 5 a 6mm dik.

Om de vraag te beantwoorden of het eventueel lonend is een poging te ondernemen de bolle cellen (minstens 1, mogelijk 2 of meer) te vervangen zou ik moeten weten wat de juiste aanduiding (zoekterm) voor deze cellen is. Ik kan dit formaat zakjes tot nu toe niet vinden, maar ik zal wel op de verkeerde zoekterm zoeken. Iemand een idee?

ondanks de lange stilstand is het verval van 60km naar 40km vrij normaal gezien de leeftijd. overigens zijn dat zomerse kilometers, die gaan nog een stukje slechter worden in de herfst/winter.

die opgezwollen cellen heb ik ook al vaker aangetroffen in ebike packs. staan soms zo klem dat de behuizing op klappen staat van de druk. heb er bijgehad die eerst in de bankschroef moesten voor ze weer dichtkonden. er zijn bedrijven die reviseren, goedkoper als een nieuw pack. ook met meer Ah als dat je nu hebt..