6 V AC naar 12 V DC

Hallo iedereen.
Ik ga op mijn fiets een neon balkje (computer 'case modding' ccfl van 20 cm) maken in de stijl van the fast and the furious, leek me wel grappig ;)

Het liefste voed ik hem met m'n fietsdynamo, en dus moet ik 6V wisselspanning naar 12V gelijkspanning om zien te zetten. De 12V gelijk gaat weer in het transformatortje dat ik bij het neon balkje kreeg.
Dit is mn eerste keer dat ik bezig ga met een schakeling maken dus vandaar dat ik hier even post om te kijken of mn ideeen wel kloppen :-)

Ik heb hier op het forum gelezen dat fietsdynamo's normaal gesproken 6V*0.5A = 3W zijn, da's dus genoeg voor een ccfl van 2.85 watt. Aangezien computer voedingen niet al te constante spanning hebben zal hij 3 watt ook wel aankunnen denk ik.
Ik wil hem liever niet meer dan 12 volt geven, dus dan krijg ik te maken met een zener diode toch?

Ok wat dus mijn idee was (sorry voor de beetje slechte opmaak vh schema):
6V(w) = 6V wisselspanning)

code:

6V(w) -- 1:2 trafo -- 12V(w) -- wissel>gelijk schakeling -- 12V(g)

De schakeling voor een wissel>gelijk maker heb ik ergens op het net gezien. Zag dr niet echt moeilijk uit dus dat zal wel lukken. Dat zorgt dus voor m'n gelijkspanning, vervolgens:

code:

+ pool -- 5W 12V Zener -- ccfl trafo

En natuurlijk weer een draadje terug van de 'ccfl trafo' naar de - pool. Ik heb een 5W zener genomen omdat, bij de site waar ik keek, je de keuze had tussen 1,3 en 5 watt.
Alleen hier las ik dat voor een zener dus nog een weerstand geplaatst moet worden, kan iemand me meer uitleg geven?
Blijkbaar bebrijp ik niet helemaal hoe zo'n ding werkt. Wat ik dacht (en de wikipedia ook lijkt te zeggen) is dat een zener bij een bepaalde spanning ook in de sperrichting geleid, en de spanning op een enigzins constant niveau houd (dus 12 V in dit geval).

Alle commentaar is welkom.
Alvast bedankt voor de hulp,
Pozo

PS/Edit: niet al te beste titel eigelijk, kan alleen niet meer aangepast worden :S

Hugo Welther

Moderator

[mod edit] Topic titel aangepast.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Sine

Moderator

Die zener heb je niet nodig, een beetje overspanning kan niet zo'n kwaad voor een ccfl ( ik heb ze al op 18V aangesloten )

En die 12V krijg je heel gemakkelijk door de uitgangs spanning van je dynamo te verdubbelen

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/ietron2/voldoub.gif

In plaats van de trafo komt dus je dynamo
Voor de elco's pak je iets van 1000 - 2200 uF 16V en voor de diodes een 1n4001 oid

OK bedankt voor de hulp Sine.
Ik zal morgen even eens opzoeken wat elco's nou precies doen, aangezien ik niet zie hoe dit systeempje mn voltage verdubbeld (Zoals ik zei: ik ben een newbie :-)
M'n natuurkunde boek ging dr niet zo diep op in namelijk, maar ik kom dr wel achter.

Ik ken het idee van een condensator wel, aangezien 'ie in mn binas staat (de formule dan), eens kijken of ik daar wat mee kan.

Ik heb deze schakeling gemaakt om een auto-remlicht op een fietsdynamo aan te sluiten, hetgeen goed werkt, dus dank voor de tekening.
Mijn vraag:
Kan ik twee van deze schakelingen (met 2 uitgangen van dezelfde dynamo als bron) parallel op de lamp aansluiten voor een dubbele sterkte (dat de lamp twee keer zo fel gaat branden? Of veroorzaakt dat kortsluiting of een ander probleem?

Hoe krijg je een topic gevonden dat al 15 jaar oud is.
Het hangt er vanaf wat voor remlicht het is. Als het een gloeilamp is zal hij maar flauw oplichten want zo'n lamp heeft bijna 2 ampere nodig om voluit te branden en een fietsdynamo kan maar 0,5 ampere leveren. Ook twee van die schakelingen parallel zetten zal niet helpen, er komt gewoon niet meer stroom uit.

Het "trucje" werkt maar 1 keer helaas.

maartenbakker

Golden Member

Eventueel kun je wel proberen of het verschil maakt als je de elco's wat groter neemt. Bijvoorbeeld 4700u in plaats van 2200u. Maar daar geldt wel: je fietsdynamo moet voldoende stroom kunnen leveren, anders zie je geen verschil.

Wat ook nog kan helpen is Schottkydiodes gebruiken. Bijvoorbeeld SB320 in plaats van 1N4001.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 april 2019 21:13:54 schreef Howard the Duck: Kan ik twee van deze schakelingen (met 2 uitgangen van dezelfde dynamo als bron) parallel op de lamp aansluiten voor een dubbele sterkte (dat de lamp twee keer zo fel gaat branden? Of veroorzaakt dat kortsluiting of een ander probleem?

Een dynamo levert 6W. Voor dubbel zoveel vermogen heb je dus twee dynamo's nodig. Dus twee keer precies dezelfde schakeling. (2 dynamo's, 4 dioden en 4 condensatoren). De plussen en minnen van deze 2 schakelingen kan je parallel zetten op je ene remlicht.

Thevel

Golden Member

Als je een gloeilamp gebruikt dan kun je beter een LED gebruiken, die is een stuk zuiniger.
Een 1W LED geeft al heel veel licht en dat vermogen kan je dynamo wel leveren.

Op 12 april 2019 23:09:49 schreef ohm pi:
[...]Een dynamo levert 6W.

Nee, de meest gangbare dynamo's leveren 3W (6V bij 0,5A).
Maar als je minder stroom afneemt gaat de spanning omhoog. Bij 0,4A heb je al kans dat de spanning 12V is. Dus het hele verhaal van 15 jaar geleden over verdubbeling van de spanning is ingewikkelder dan nodig. Je hoeft niks te doen om de spanning omhoog te krijgen, alleen minder stroom afnemen.

Het beste kan je met de beschikbare stroom en spanning een set 18650 batterijen opladen. Die kunnen de lamp zeker op volle sterkte laten branden. 3S moet genoeg zijn. Je kan ze op die manier ook niet eens overladen.

Helaas zul je afhankelijk van hoeveel de dynamo werkt, er niet aan ontkomen dat de batterijen soms thuis eens zal moeten opladen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

@Klaas: zitten er niet meestal van die bipolaire zeners (*) in de meeste (naaf)dynamo's?

(*) Het heet vast anders, maar ze functioneren volgens mij bijde kanten op als een zener van 6V.

Er zijn misschien naafdynamo's waar dubbelwerkende zeners ingebouwd zitten, maar meestal zitten die zeners in de lamp of in een aparte behuizing. Ik heb zelf een naafdynamo waar een apart blokje werd bijgeleverd waar die zenerfunctie in zit.

Hij zit inderdaad bij mij in de lamp... you are correct!

Met een voltage multipier kan je wel de spanning een heel stuk verhogen, maar veel stroom zal er niet uit komen. Zal maar een fractie zijn van de 0,5A die de dynamo nominaal kan leveren.
En het ging de vraagsteller juist om het vergroten van de stroom.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zondag 14 april 2019 09:24:51 (15%)

maartenbakker

Golden Member

Vandaar mijn antwoord om grotere elco's te gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor alle reacties en het meedenken mensen!

Ik heb het hele weekend verschillende experimentjes gedaan :)
Twee aansluitingen van dezelfde dynamo op deze schakeling en dan naar de lamp
Twee aansluitingen van dezelfde dynamo op elk een eigen schakeling en die samengevoegd en aangesloten op de lamp
En deze twee opties ook met twee verschillende dynamo’s, maar ik heb de lamp niet harder weten te laten branden :)
Overigens niet erg, hij brandt fel genoeg.

Het is trouwens zo’n derde / extra remlicht, om in te bouwen in auto’s die dat vroeger nog niet standaard hadden. Het is een rij van 30 rode ledjes, ik verbaas(de) me erover dat ik die met een gewone dynamo redelijk sterk kan laten branden.

Ik heb de oplossingen met andere weerstand (nog) niet kunnen proberen, ik heb namelijk geen voorraadje elementen liggen :)

Sine

Moderator

Meerdere aansluitingen uit de dynamo proberen heeft ook geen zin, die zijn exact het zelfde.
De beperkende factor is hier wat je dynamo kan leveren.

Op 14 april 2019 11:46:15 schreef maartenbakker:
Vandaar mijn antwoord om grotere elco's te gebruiken.

Dat helpt ook maar ten dele. Als de belasting de elco's sneller leegzuigt dan de dynamo ze kan bijladen heeft het weinig in.

Op 14 april 2019 12:08:53 schreef Howard the Duck:
...ik verbaas(de) me erover dat ik die met een gewone dynamo redelijk sterk kan laten branden.

Staat er niet ergens op dat remlicht hoeveel stroom het verbruikt? Het verbaast mij niet zo, leds hebben voor dezelfde hoeveelheid licht veel minder stroom nodig dan een gloeilamp.

maartenbakker

Golden Member

Op 14 april 2019 13:52:17 schreef KlaasZ:
[...]Dat helpt ook maar ten dele. Als de belasting de elco's sneller leegzuigt dan de dynamo ze kan bijladen heeft het weinig in.

Helemaal mee eens, had ik in mijn antwoord ook geadresseerd:

Maar daar geldt wel: je fietsdynamo moet voldoende stroom kunnen leveren, anders zie je geen verschil.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."