Dag leden,
Onlangs hebben we een hele leuke sleurhut aangeschaft welke ik aan het upgraden ben.
Deze caravan werd destijds standaard geleverd met een omvormer naar 12v 10A welke in de beschrijving "x4" genoemd word.
De "x6" was een luxer model met los paneel voor zonnepaneel.
Nu is het schema redelijk te lezen maar zeker niet optimaal, als optie kan je er wel een accu op aansluiten, en van wat ik zo denk te zien zit deze parralel op de 12v uitgang van de X4.
Is dit logisch? Heb nog een accu staan van een Hyundai i10 zgan en toch geen ander doel voor heb.
Wil hem alleen gebruiken voor wat led verlichting en radiootje.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
1995 is al weer 27 jaar oud. De tijd dat er nog weinig regels waren rond gewicht. Is je caravan al gewogen en hoe ver zit je van het max gewicht. De kans is reëel dat je eigenlijk geen batterij kan plaatsen zonder het geheel te overladen.
Om een batterij te laden moet je spanning een stuk hoger liggen dan 12V en dient de lader ook de stroom naar beneden te brengen als de batterij vol is. Gewoon parallel op de uitgang zou raar zijn. Normaal is er een aparte klem voorzien voor de batterij.
Gewicht is geen probleem, die paar kilo kan ik er makkelijk bij hebben.
Zal nog eens kijken naar een scherper schema.
De kans is reëel dat je eigenlijk geen batterij kan plaatsen zonder het geheel te overladen.
Gewicht besparen door de accu minder op te laden.

Ooit een keer een stagaire gehad die een volle accu nodig had voor een testje. Collegae zeiden dat hij even moest voelen welke van de paar accu's die er stonden het volste was en dat hij die dan het beste kon pakken.
De betreffende student heeft toen serieus van alle accu's even het gewicht gevoeld en er één uitgokozen.
als optie kan je er wel een accu op aansluiten, en van wat ik zo denk te zien zit deze parralel op de 12v uitgang van de X4.
Die uitgang zal wel iets meer geven dan die 12 volt. Waarschijnlijk is het de directe spanning van de lader in de auto(dynamo). En dat eerder iets tussen de 13,8 en 14,2 volt zijn ofzo. Intern zal wel iets als een diodebrug zitten die de spanningen van de 230 omvormer en die van de zonnepanelen via een soort wired OR of daisy chain principe doorlust.
Maar zonder schema is er niet veel over te zeggen.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (36%)]
buckfast_beekeeper
Op 4 september 2022 16:46:59 schreef Ex-fietser:
[...]Gewicht besparen door de accu minder op te laden.
![]()
[...]
Die uitgang zal wel iets meer geven dan die 12 volt. Waarschijnlijk is het de directe spanning van de lader in de auto(dynamo). En dat eerder iets tussen de 13,8 en 14,2 volt zijn ofzo. Intern zal wel iets als een diodebrug zitten die de spanningen van de 230 omvormer en die van de zonnepanelen via een soort wired OR of daisy chain principe doorlust.
Maar zonder schema is er niet veel over te zeggen.
Correct lezen is ook een kunst. Vele caravans uit die jaren zijn compleet leeg gewogen. Dan werd er de inboedel ingebouwd zodat ze al heel dicht tegen het maximale laadvermogen zaten of er over. Zet daar dan een extra batterij in en de kans op "overlading", ik zal het anders verwoorden, de kans op overschrijding van de MTM voertuig is zeer reëel. De werkwijze was ook normaal. Er waren amper auto's die 1 000kg mochten trekken. Dus daar moesten de bouwers onder blijven. Nu zijn wagens die 2 000kg en meer mogen trekken geen uitzonderingen meer. Net zoals caravans tot 2 500kg geen uitzonderingen meer zijn. Er zijn recente modellen van 9m85 lang 1 800kg leeg MTM 2 000kg. Stoelen kookgerei en kleding en je zit er al boven.
Van de laadstroom van de auto zal in de caravan al niet veel overblijven. Laad staan dat ze een batterij gaan opladen. Veelal is de draad maar 1,5mm² met wat geluk 2,5mm². Al snel 10m lang. Of denk je dat Schaudt omvormers gaat produceren als er geen markt voor is? De omvormer heeft maar 1 doel, de caravan van 12V voorzien voor licht en waterpomp. Meer staat daar echt niet op. Als er al 12V van de wagen naar de omvormer gaat, is dat gewoon om de verlichting en waterpomp ook onderweg te kunnen gebruiken. Er is in die omvormer gewoon niks aanwezig om de batterij lading in het oog te houden. Ik heb een caravan die een kleine 20 jaar jonger is. Ook daar is de omvormer niet geschikt om een batterij te laden. Dat laden wordt verzorgd door een C-tek.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (10%)]
Grote caravans zijn er ook al heel lang hoor, denk aan de door "reizigers" en kermisexploitanten geliefde Tabbert Comtessa.
buckfast_beekeeper
Maar die Comtesse verscheen heel zeldzaam op een camping. En dan nog. Bekijk ik wat gegevens dan is deze Comtesse uit 1997 slechts 7m65 en weegt die slechts 1600kg met een laadvermogen van 300kg. Van deze stonden er dit jaar 3 op de camping.
De voyageurs en kermisexploitanten leefden het jaar rond in de caravan. Er stonden meestal ook zware Mercedes auto's voor. Vandaag hebben kermisexploitanten nog grotere, uitschuifbare wagens bij die nog allen door een vrachtwagen mogen getrokken worden.
Maar die Comtesse verscheen heel zeldzaam op een camping.
Nu gaan we (ik) erg offtopic maar dat heeft meer te maken met het "toelatingsbeleid" van campings en dat het vaak tandemassers waren die alles kapot trokken. Overigens in Frankrijk genoeg gezien inclusief complete bruiloften.
Overigens weet ik niet wat jij voor campingstoelen en tafels hebt maar 300 Kg is best een aardige bult , natuurlijk niet Oma's aardewerken servies meenemen.
Een behoorlijke "relaxstoel" zit onder de 10Kg.
Overigens van de 1995 kon ik geen info vinden , de 1996 versie mag je afhankelijk van de lengte zo'n ruime 300, tot 400 Kg bijladen dus die ene accu (waar het allemaal om begon) zou ik me niet zo'n zorgen maken.
https://www.caravancentrummeerkerk.nl/wp-content/uploads/sites/120/201…
buckfast_beekeeper
Op 5 september 2022 08:31:18 schreef bprosman:
[...]
Nu gaan we (ik) erg offtopic maar dat heeft meer te maken met het "toelatingsbeleid" van campings en dat het vaak tandemassers waren die alles kapot trokken. Overigens in Frankrijk genoeg gezien inclusief complete bruiloften.
Overigens weet ik niet wat jij voor campingstoelen en tafels hebt maar 300 Kg is best een aardige bult , natuurlijk niet Oma's aardewerken servies meenemen.
Een behoorlijke "relaxstoel" zit onder de 10Kg.
10kg X 4 blijft 40kg.
Off topic: kampeerstoelen gaan nooit in de caravan. Ik heb daarvoor plaats zat in de auto. Zet er een mover onder en je bent al 35kg armer zonder batterij. Bij een caravan van 2 ton geen overbodige luxe. Reken dan nog een voortent aan 50kg (kom je niet mee toe voor een grote caravan) of meer inclusief buizen. Bijna standaard staan er 2 elektrische fietsen op de dissel of nog veel slechter hangen ze achteraan. Wat potten en pannen, kleding, slaapgerief, reservewiel, .... Die 300kg zijn veel sneller gevuld dan velen vermoeden. Het gegeven gewicht is ook dat van de basisuitvoering. Een nieuw geleverde caravan kan snel 100kg meer wegen dan aangegeven.
Maar daar is TS zijn probleem niet mee opgelost.
Bij een caravan van 2 ton geen overbodige luxe. Reken dan nog een voortent aan 50kg (kom je niet mee toe voor een grote caravan)
Tja, maar daar hebben we het hier allemaal niet over.
Je vergeet de airco nog 
Maar daar is TS zijn probleem niet mee opgelost.
TS heeft helemaal geen gewichtsprobleem.
En als TS een draad trekt van voldoende dikte van voor bij de accu / dynamo kan hij daar ook prima zn accu mee "bijhouden".
en van wat ik zo denk te zien zit deze parralel op de 12v uitgang van de X4
Er zal vast wel iets van laadstroombegrenzing op zitten.
Plaats anders eens een foto van de omvormer.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er waren 12V voedingen welke een extra accu aansluiting hadden. De normale output van de mijne (ex-caravan) is 13,8V (Ook 10A) De regelaar die er bij mij inzat is bedoeld om accus te laden. Er zijn echter ook genoeg voedingen welke niet bedoeld zijn als lader. Kan best zijn dat de luxe versie een andere lader had. Zeker als er ook zonnenpanelen aan zaten.
Een accu wordt door echte laders in fases geladen. Eerst een zogenaamde bulk fase met veel stroom, als de accu minder stroom begint op te nemen wordt de spanning lager tot hij vol is. Uiteindelijk gaan ze naar de float fase welke voorkomt dat hij van zelf leegloopt. Belangrijk bij caravans omdat ze het grootste deel van het jaar niet gebruikt worden. Een voeding/"lader" zonder float fase kookt je accu vrij snel droog in de stalling. Ik zou een losse lader kopen (C-tec of Victron). Aan de andere kant is een auto accu niet echt bruikbaar als caravan accu dus zelfs met een goede lader gaat hij snel kapot als je hem te ver leegtrekt.
Accus kunnen heel slecht tegen zelfontlading (gaan dan sulfateren) en overladen (gaan dan het gevaarlijke waterstofgas produceren)
Er zijn start accus, die heel kort heel veel stroom kunnen leveren maar je kunt ze maar een paar keer ver leegtrekken voor ze overlijden. Er zijn semi-tractie (zit er tussen in, voor nood ook als start accu te gebruiken) en deepcycle. Deze laatste is voor wat jij wilt. Kunnen geen startstroom leveren maar mag je een stuk verder leegtrekken. In een auto zit een start accu. Het verschil zit hem in de bouwwijze. Een start accu heeft veel dunne platen dan een deep-cycle accu. Het is niet alleen een label, de constructie is anders.
@buckfast_beekeeper: Dat van dat gewicht was uiteraard niet serieus.
Ik heb overigens vaak zat gezien dat de caravan accu in feite gewoon parallel geschakeld zit aan de startaccu. En ook vaak problemen met altijd te lange kabels en waardeloze geoxideerde contacten in de vroegere 7 polige aansluiting voor de aanhanger caravan. Helemaal leuk als de bedrading met deze dingen aan elkaar geprutst is:
Ik vraag me af die hele grote caravans met airco, vloerverwarming, inductie kookplaat, waterbed 3 x een senseo enzo wel stroom pakken van de auto dynamo. Misschien alleen voor een paar lampjes en klein koelkastje ofzo. Maar voor de rest kan ik me dat eigenlijk niet voorstellen. Daar staat denk ik gewoon een aggregaat naast te tuffen. Of ze hebben wall-stroom.
En die kwestie van gewicht is echt wel een issue. Een paar 100 kilo heb je zo te veel. Het is altijd leuk om bij mensen die zelf busjes enzo, ombouwen naar een camper onder de wagen te kijken hoe de bladveren staan.
Ze hebben echt de mooiste en slimste binnenwerken van zwaar hout getimmerd. Alleen vergeten te letten op het gewicht van al dat hout. Even onder de wagen kijken en als de veren helemaal vlak staan is het niet goed. Er zal dan een veerblad bij moeten of er moet een hulpveer geplaatst worden. En dan heb je de vraag: Kunnen de assen en het chassis het wel dragen?
Ik ken een geval van een nissan kingcab die jarenlang een pickup opzetunit heeft getorst. daartoe was de wagen uitgerust met hulp (luchtbalg) veren. De twee grote chassis balken waren waren wel geknakt op de plaats waar die hulpveren zaten. Dat is dus iets dat ook bij die lange caravans waar ze helemaal op de achterzijde een stel liefst elektrische fietsen of scooters plaatsen. je caravan gaat er gewoon stuk van. Zeker als je ook nog eens wat minder goede wegen gaat berijden.
Allemaal off topic dit. Van de TS horen we ook niets meer. Iets meer info over het type lader omvormer en accu zou veel helpen om ook een beetje on topic te blijven.
En die kwestie van gewicht is echt wel een issue.
Meten-is-weten. Ik reed met mijn (voor vakantie) volgeladen aanhanger altijd even langs de stort (weegbrug). Pak gevulde koeken en hij was gewogen.
Op 5 september 2022 09:59:49 schreef Ex-fietser:
Dat is dus iets dat ook bij die lange caravans waar ze helemaal op de achterzijde een stel liefst elektrische fietsen of scooters plaatsen. je caravan gaat er gewoon stuk van. Zeker als je ook nog eens wat minder goede wegen gaat berijden.
Vergeet ook niet het risico op slingeren als je zo'n grote klomp gewicht helemaal achteraan hangt.
buckfast_beekeeper
Op 5 september 2022 09:09:23 schreef bprosman:
[...]
Tja, maar daar hebben we het hier allemaal niet over.
Je vergeet de airco nog[...]
TS heeft helemaal geen gewichtsprobleem.
En als TS een draad trekt van voldoende dikte van voor bij de accu / dynamo kan hij daar ook prima zn accu mee "bijhouden".[...]Er zal vast wel iets van laadstroombegrenzing op zitten.
Plaats anders eens een foto van de omvormer.
Even terug in de tijd. In 1995 werden er geen batterijen geplaatst in de caravan. Van een huishoudbatterij was geen sprake. Die kwam er pas met de komst van de mover. De eerste mover werd pas in 1996 voorgesteld in UK en kostte zowat 4000 oude guldens. De kans dat er een laadeenheid is voor de batterij is dus gering.
In 1995 werden caravans gewogen zonder koelkast en zonder verwarming. Het 12V systeem was in 99% van de gevallen een gewone transformator met brugcel. De verlichting was in de meeste gevallen nog dubbel uitgevoerd. Een lampje 12V aan de ene kant, een lampje 220V aan de andere kant van de armatuur. Met wat geluk zat er aan de 220V zijde een stopcontact. Het aantal lampjes van 12V was meestal beperkt tot het keukenblok en boven de tafel.
In 1995 werden er ook nog geen zonnepanelen geplaatst. Waren ze al beschikbaar voor caravan en MH? Dan waren ze zeker onbetaalbaar.
Op 5 september 2022 09:59:49 schreef Ex-fietser:
@buckfast_beekeeper: Dat van dat gewicht was uiteraard niet serieus.Ik heb overigens vaak zat gezien dat de caravan accu in feite gewoon parallel geschakeld zit aan de startaccu. En ook vaak problemen met altijd te lange kabels en waardeloze geoxideerde contacten in de vroegere 7 polige aansluiting voor de aanhanger caravan. Helemaal leuk als de bedrading met deze dingen aan elkaar geprutst is:
[bijlage]
Ik vraag me af die hele grote caravans met airco, vloerverwarming, inductie kookplaat, waterbed 3 x een senseo enzo wel stroom pakken van de auto dynamo. Misschien alleen voor een paar lampjes en klein koelkastje ofzo. Maar voor de rest kan ik me dat eigenlijk niet voorstellen. Daar staat denk ik gewoon een aggregaat naast te tuffen. Of ze hebben wall-stroom.
En die kwestie van gewicht is echt wel een issue. Een paar 100 kilo heb je zo te veel. Het is altijd leuk om bij mensen die zelf busjes enzo, ombouwen naar een camper onder de wagen te kijken hoe de bladveren staan.
[...]
Het enige wat die uit de auto halen is licht en waterpomp. Met de betere omvormer worden dezelfde zaken ook uit de huishoudbatterij gehaald als de walstroom weg valt. Al de rest is walstroom of niks. De koelkast en diepvriezer zijn absorptie daar is gas ook nog mogelijk.
Ik heb zelf een caravan gehad die leeg was gewogen. Omdat het een 'luxe' versie was met dubbele beglazing, verwarming en koelkast was het nuttige laadvermogen 0. Bijkomend nadeel, het hout was van iets betere kwaliteit dan het basis model. Ipv perskarton was het hout een mm of 5 dik. Met potten en pannen was hij al overladen. Kastjes en bakken moesten leeg blijven.
Hoewel de blauwwe klemmetjes een slechte reputatie hebben, heb ik er zelf nooit problemen mee gehad. Maar ik heb ze wel altijd goed voorzien van isolatie tape. Zodat ze minimaal konden bewegen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 4 september 2022 16:46:59 schreef Ex-fietser:
De betreffende student heeft toen serieus van alle accu's even het gewicht gevoeld en er één uitgokozen.
Jullie getrolled: Hij heeft gevoeilge vingers en voelt het verschil van 5ng tussen een volle en een lege 12Ah accu.