Gisteren is op 1 van mijn focal studio monitors de hoge tonen uitgevallen.
Ik heb de luidspreker opengedaan en na metingen op de printplaat, is er een smd zekering defect gegaan.
Heel even een draadbrugje erover gezet en de hoge tonen werken terug.

Op deze smd zekering staat enkel de letter T, voor de rest niets anders.
Weet iemand welke waarde smd zekering dit is? Hoeveel mA of A ? Traag of snel?
Ik kan er vrij weinig over terugvinden opt net.

Ik kan ook geen schema of service manual vinden van de focal CMS65 monitor.
De zekering eruit gesoldeerd (was toch al kapot) en hier foto's van genomen.

Deze studio monitor is jaren geleden met hetzelfde defect naar focal opgestuurd en toen hersteld onder garantie.

Nu is er geen garantie meer en wil ik hem zelf herstellen, dus een nieuwe smd zekering er in zetten.

mvg
Kozmoz

Zo te zien heb je er meer uitgerukt dan alleen de zekering, volgens mij zit er nog een stuk printplaat aan vast.
https://maker.pro/forums/threads/smd-fuse-codes.258987/
http://matthieu.benoit.free.fr/cross/smd_fuse_codes.htm
Daar staan wat waardes van verschillende merken en afmetingen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]

'T' is meestal 5A, maar niet bij alle fabrikanten: https://nl.farnell.com/littelfuse/0466005-nr/fuse-1206-v-fast-acting-5…
Voor het juiste type moet je even de afmetingen vergelijken. Dit zijn meestal snelle zekeringen.

Smd formaat is 1206 volgens mij, een nieuwe 1206 smd weerstand er naast gelegd en zijn even groot.
Volgens de datasheet van littelfuse zou de zekering 5A fast zijn met een T opdruk.

Ik heb de stroom gemeten op print waar de zekering zat en ik meet tussen 0,5 en 1 A wanneer ik muziek afspeel op de monitor.

Is een 5A zekering niet te groot?
Als de muziek heel hard staat en dan meet ik max. 1A

De piekstromen zullen een stuk hoger zijn (en dan moet de zekering wel heel blijven)
Bij 5A kom je op 100...200W (afhankelijk of de speaker 4 of 8 ohm is)

Daarom is het ook een snelle zekering: tweeters gaan meestal door hoge pieken kapot...

Dat kun je alleen meten als je een schone sinus (verwaarloosbare harmonischen) instuurt die binnen het bereik van je stroom meter en tweeter filter valt. (zie specs van je DMM) Met muziek meten heeft weinig zin, kan wel dmv de min/max/average functie van je TRMS multimeter met minimaal 5x de bandbreedte van de hoogste toon in de muziek maar dan weet je nog niets omdat je niet weet wat het max piekvermogen is wat er in de muziek zit (de muziek kan best pieken op het halve vermogen op de filter frequentie tov een ander nummer wat je daarna afspeelt).

[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]

Bedank voor de info Arco, nu weet ik welke zekering ik moet zoeken.

De stroom meting was om een indicatie te krijgen.
Dan heb ik een richtwaarde welke zekering er op zit.

Ik ga op zoek naar een SMD 1206 zekering van 5A snel.
Iemand een tip waar deze te bestellen is?
Ik kan niet zakelijk kopen, geen btw nr.

Op 15 september 2022 11:51:55 schreef kozmoz:
Bedank voor de info Arco, nu weet ik welke zekering ik moet zoeken.

Ik ga op zoek naar een SMD 1206 zekering van 5A snel.
Iemand een tip waar deze te bestellen is?
Ik kan niet zakelijk kopen, geen btw nr.

Als er ruimte is in de box, kun je overwegen om tijdelijk een zweefzekering voor 5x20mm zekeringen er in te solderen. Je kunt dan ook simpel opstarten mer een lichtere zekering en als een eventuele fout verholpen is, kun je alsnog een SMD zekering plaatsen.

Op 15 september 2022 11:51:55 schreef kozmoz:

Dat is totaal geen indicatie. Een meter kan alleen correct stroom weer geven als het signaal binnen zijn specs valt, daar buiten doet hij maar iets. Daarnaast, muziek pieken zijn zo snel dat de meter het niet kan volgen. (Ik ga er van uit dat jij geen +1000 euro kostende benchmeter hebt met 1 MHz sample snelheid en 1 MHz bandbreedte. Jou meting is zoiets als naar een Chinees luisteren en dan zeggen hij spreekt geen Nederlands dus ik heb nu een indicatie wat voor tolk ik nodig heb, we huren een Zweedse tolk. ;-)

Gewoon 5A fast plaatsen. Maar voor je SMD koopt, zijn de soldeerpads nog aanwezig op het PCB want zo te zien zitten ze nog vast aan de zekering. Als dat zo is dan kun je beter een gewone zekering met draadjes insolderen want zonder pads valt er niets te solderen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (16%)]

Bij benadering kun je het max. vermogen van de versterker delen door de impedantie van de speaker, en daar de wortel van nemen.

√(100/4) = 5A

De soldeer pads zitten nog op de print, ik heb er draadjes op gesoldeerd om te kunnen meten.
Wat je ziet op de foto van de smd zekering, zijn tin restjes.
Omdat de pcb op een moeilijke plaats zit, kreeg ik de zekering er slecht af, maar het is gelukt.
De soldeerpads zijn nog heel.

Iedereen bedankt voor de hulp, ik ga er voorlopig een gewone zekering van 5A/snel inzetten.
Dan kan ik achteraf nog een SMD zekering plaatsen.

Als ik zo bekijk lijkt het eerder een polymeer/resettable fuse van littlefuse.

De T marking zou dan de 1206L350SLTH zijn, Ihold=3.5A.

Een bekend verschijnsel van die krengen is dat als je ze te vaak "aanspreekt" ze uiteindelijk in weerstand omhoog lopen en ze alsnog de geest geven.

Als dat oude ding nog een beetje hoge weerstand heeft is het een polyfuse.

Je kunt het ook een beetje aan de zijkant zien, een polyfuse heeft meer laagjes en een gewone fuse niet.

Slecht plan trouwens om zo'n polyfuse in serie met de speaker te zetten.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (12%)]

Je kunt het ook een beetje aan de zijkant zien, een polyfuse heeft meer laagjes en een gewone fuse niet.

De standaard non-resettable fuses van Littelfuse (type 466) zijn ook thin-film multilayered, dus dat zegt niks:

Daarbij hebben polyfuses vergelijkbare karakteristiek als een trage (gewone) zekering en dat is niet snel genoeg voor bescherming van een tweeter.

[Bericht gewijzigd door Arco op (23%)]