Ik heb geen stroom op ons tuinhuisje. Ik heb een zonnepanneel met mppt lader en een kapotte accu die ik ga vervangen
Nu dacht ik als ik twee lfp accu's parallel schakel kan ik dan vooral in de winter één van twee accu's (omstebeurt) meenemen naar huis om ze daar op te laden. Twee precies dezelfde accu's zodat ik er één kan laten staan zodat de panelen niet zonder accu komen te staan. De ander neem ik mee naar huis om vol te laden. Ik werk niet iedere dag op de tuin, dus de kans is groot dat de achtergebleven accu op de tuin ook wel vol laadt.
Als ik dan weer naar de tuin ga is de accu die op de tuin gebleven is misschien niet helemaal vol (in de winter) maar die kan misschien laden via de volle accu van thuis tot ze weer gelijk zijn.
Het ontladen zal dus wel gelijk gebeuren. Het opladen niet altijd helemaal.
Zou dit kunnen werken?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het probleem is dat als je accus bijna leeg zijn, je denkt: Ik ga de ene laden, je komt terug met een volle accu en de andere is nu zo goed als leeg. Als je die op mekaar aansluit, dan is de vraag hoeveel stroom gaat er lopen en hoe lang?
Het meest krittisch is de laadstroom. Dus: Wordt de lege accu niet te snel geladen als je ze weer parallel zet?
Nu zegt SparkyGSX dat het wel meevalt: Hij heeft het getest. Maar dat was bij een specifieke accu en niet met LiFePo...
met loodaccu's kan het, want de laadstroom is relatief beperkt en neemt vrij snel af.
Met lithiumaccu's kan het lastig worden, een compleet lege accu en een volle kan best kortstondig voor een enorme stroom zorgen waardoor de BMS mogelijk de lege accu als kortsluiting ziet en m afschakelt.
Je kan er ook voor kiezen om de BMS wat conservatiever in te stellen. Niet op de normale 2.5V/cel (10V bij een 12V accu) te laten uitschakelen, maar dit op ongeveer 3V te zetten. Dan heb je nog altijd 80% ofzo van de capaciteit, maar voorkom je de grote stromen bij een volledig lege accu.
Ik verwacht dat het dan wel goed gaat. Uiteraard wel goede connectoren gebruiken, ik zou zoiets dan bouwen met Anderson stekkers.
Hoe zit je met isolatie/temperaturen in dat tuinhuis? In de winter kan het te koud worden waardoor je de accu niet via de zonnepanelen kunt laden. Een GOEDE accu met een beveiliging hiertegen is dus wel essentieel in die situatie.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat het met loodaccu's goed gaat, komt ook doordat de spanning tijdens het laden (13.8-14.4V) fors hoger is dan tijdens het ontladen (12.0-12.8). Als je 12.8V op een lege accu zet, gaat er geen hele grote stroom lopen.
Ik zou het met jouw accu's testen door de eerst samen te ontladen, en dan één van de twee een stukje op te laden, en de stroom te meten als je ze parallel zet. Als die stroom binnen acceptabele grenzen blijft, kun je die accu iets verder opladen en het weer proberen.
Let wel op dat een echt lege (en/of koude) accu het niet leuk vind om met een grote stroom geladen te worden, daarvan slijten ze hard. De tip van DJSmiley lijkt me dus wel een goed idee.
benleentje
Golden Member
Je kan er tijdens het parallel schakelen toch eerst een flinke weerstand en stroom meter tussen zetten. En dan als die stroom voldoende gedaalt is die overbruggen met een schakelaar.
Als je de weerstand vergeet te overbruggen is dat niet een gelijk een ramp maar zal 1 accu gewoon door die weerstand minder stroom kunnen leveren en dus heeft die accu een kleiner aandeel in het geheel.
Weerstand kan je uitrekenen aan de hand van de gebruikte accu's zodat bij heel lege parallel aan een 100% opgeladen er maximaal de toegestane laadstroom van de accu's gaat lopen.
Volgens mij maakt het niet zo veel uit als je een hele korte tijd daar iets boven zit.
IPV een dikke weerstand kan je ook expres en te dunne en lange draad gebruiken met die zelfde uitgerekende weerstand.
Nog mooier zou een schakeling zijn die dat automatisch doet zou niet zo heel moeilijk moeten zijn.
Of zou een dikke weerstand en een timer van zeg 10 minuten ook voldoende zijn?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 15 september 2022 19:54:55 schreef DJSmiley:
Dan heb je nog altijd 80% ofzo van de capaciteit, maar voorkom je de grote stromen bij een volledig lege accu.
Ik heb toevallig nu een meetpunt daarover. Ik heb een cel die ik aan het testen was. Ik was niet meer op kantoor en ik heb een "status is nu" foto van m'n collega op 3.056V bij 867mAh en hij is afgeslagen op 2.8V bij 889mAh. Dat is dus maar 2.5% tussen de 2.8 en de 3.05V. Mijn schatting is dus "max 5% tussen 3.05 en 2.5V".
Nu is de cel die ik getest heb verkocht als 2600mAh en als "versleten" bij ons ingeleverd. Ik had veel meer van dat ding verwacht.