Hier een Steinel gluematic 5000, heeft ook zo'n kogeltje-met-veertje wat het lekken tegenhoudt. In het begin werkte dat goed maar met de jaren lekt er toch wel wat, pakweg grootte van een erwt na een minuut of 10. Maar wat een wereld van verschil met mijn bouwmarktlijmpistooltje waar elke keer een plasje van 3cm diameter lijm uit lekte!
De 5000 is ook "draadloos" oftewel zoveel warmtecapaciteit dat je een kwartiertje zonder stroom kan werken. Of een halve lijmstick erdoor duwen, whichever comes first. Vind het wel handig want ik hou niet zo van de hete-plastiek-geur dus lekker ergens anders opwarmen en dan even "draadloos" erbij nemen voor m'n lijmklusje. Cheapo pistooltjes zijn vaak zo licht dat de minste torsie op het snoer ze nog wel eens doet omvallen in je werkstuk en het een kliederboel wordt, daar heb je met deze geen last meer van 
Spog2
Honourable Member
Ik kan me goed voorstellen dat het al of niet druppelen afhankelijk is van het soort/merk lijmstick die je gebruikt. Vertel daar eens wat over.
Het is chemie, en dan kan je doorgaans spelen met verschillende viscositeiten, smelttemperatuur(-trajecten), oppervlaktespanning, etcetera.
Het zal toch niet zo zijn dat alle lijmsticks in de wereld uit één en de zelfde fabriek komen?
En jawel hoor, 3M heeft ze in soorten.
Meestal kan ik niet wachten tot een lijmpistool goed warm staat. Vaak doe ik dat met de heteluchtbout. Stukje afknippen van het patroon en ter plaatse verhitten. Wanneer ook de te lijmen delen voorverwarmt zijn geeft dat betere hechting.
Op donderdag 28 maart 2024 20:29:09 schreef Spog2:
Ik kan me goed voorstellen dat het al of niet druppelen afhankelijk is van het soort/merk lijmstick die je gebruikt. Vertel daar eens wat over.
Het is chemie, en dan kan je doorgaans spelen met verschillende viscositeiten, smelttemperatuur(-trajecten), oppervlaktespanning, etcetera.
Het zal toch niet zo zijn dat alle lijmsticks in de wereld uit één en de zelfde fabriek komen?
Met dezelfde lijmsticks druppelt de Steinel niet en een random cheapo lijmpistool wel. Het is niet afhankelijk van het lijmpatroon maar van de constructie van het lijmpistool.
Smeltlijm is voor mij voor quick en dirty werk, en daar ga ik niet allerlei dure patronen die ik niet in de winkel kan kopen voor proberen. Het moet gewoon werken met de meest basic PVA sticks, en dat doet de Steinel dus wel en de goedkope meuk dus niet.
Je kán inderdaad vele verschillende soorten smeltlijm kopen. En op zich is dat de overweging waard, maar ik heb al andere types lijm die aan mijn eisen voldoen. Ik heb epoxy, cyanoacrylaat, oplosmiddelhoudende contactlijm, hardplasticlijm met nog meer oplosmiddelen, UV lijm voor bijvoorbeeld glas en montagekit.
Ik had ook B7000 'smartphonelijm' maar daar zit mogelijk tetrachloorethyleen in. Ruikt zalig, maar dat is het soort oplosmiddel dat ik liever niet gebruik. Heb overigens nog geen harde onderzoeksdata gevonden van welke oplosmiddelen er nu precies in zitten.
Spog2
Honourable Member
Op donderdag 28 maart 2024 22:25:00 schreef Ledlover:
[...]Met dezelfde lijmsticks druppelt de Steinel niet
Citaat uit klantenreview bij Bol "enigenadeel drupt een beetje na , dat is jammer".
Kan best zijn dat hij wel minder drupt dan andere, maar die klant meldt het waarschijnlijk omdat hij beter had verwacht.
En ik zeg je dat ik het ding een uur kan laten staan zonder plas lijm onder de nozzle, in tegenstelling tot bij diverse cheapo lijmpistolen.
N is hier niet 1 maar 10 ofzo, want op het werk ligt een bak met 10 van die Steinels. Die zijn niet zo 'fris' als de mijne want je moet zo af en toe de nozzle goed schoonmaken, zodat het interne balletje de nozzle goed kan afsluiten. Maar ook daar loopt de lijm niet gewoon helemaal uit, als je 'm laat staan.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (33%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op donderdag 28 maart 2024 23:24:13 schreef Spog2:
[...]Citaat uit klantenreview bij Bol "enigenadeel drupt een beetje na , dat is jammer".
Kan best zijn dat hij wel minder drupt dan andere, maar die klant meldt het waarschijnlijk omdat hij beter had verwacht.
Als die klant verwacht dat er geen enkele druppel onder ligt en er ligt wel af een toe en druppeltje kan dat tegenvallen. Voor ik die Bisons had, gebruikte ik een goedkoop bouwmarkt ding, daar lag altijd een hele plas lijm onder. Zodra hij warm was begon dat. Zo wist ik dat hij heet was. De nozzle zat ook altijd helemaal onder de lijm. Nu af en toe een druppeltje, meestal niks.
Misschien heeft het ook met lijm te maken. Ik gebruik alleen maar de lijm van Bison. Misschien dat hij met een of andere very low budget Ali/aldi/lidl/action lijm ook gaat lekken. Geen zin om het te proberen 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 28 maart 2024 21:14:32 schreef jerome:
Meestal kan ik niet wachten tot een lijmpistool goed warm staat. Vaak doe ik dat met de heteluchtbout. Stukje afknippen van het patroon en ter plaatse verhitten. Wanneer ook de te lijmen delen voorverwarmt zijn geeft dat betere hechting.
Doe ik ook vaak. Heeft ook als voordeel dat je betere controle hebt over hoe het er uit gaat zien. Door het met de hete lucht in de juiste richting te blazen kan je het vrijwel precies zo krijgen als je het hebben wilt.
Verder kan het zijn dat je sneller knijpt dan dat de lijm kan smelten. Dan staat er nog enige mechanische kracht op de lijmstick, en dan blijft het nog even doorlopen nadat je de trekker hebt losgelaten.
Maar da's user error.
Fred101 zegt:
Misschien heeft het ook met lijm te maken. Ik gebruik alleen maar de lijm van Bison. Misschien dat hij met een of andere very low budget Ali/aldi/lidl/action lijm ook gaat lekken. Geen zin om het te proberen.
Ik gebruikte inderdaad steeds de goedkopere lijmstaven, Action heeft soms twee keuzes, waarvan een wat minder lijkt te lekken. maar ik zal eens naar de bouwmarkt die van Bison nemen. Als mijn twee prullen (maar ze doen hun ding) wat minder druppen dan met de goedkope staven, dan hoef ik niet verder uit te kijken naar een beter apparaat.
Op vrijdag 29 maart 2024 10:35:32 schreef Ledlover:
Verder kan het zijn dat je sneller knijpt dan dat de lijm kan smelten. Dan staat er nog enige mechanische kracht op de lijmstick, en dan blijft het nog even doorlopen nadat je de trekker hebt losgelaten.
Maar da's user error.
dit vind ik wel een sterk punt, ik denk dat dit vaak het geval is.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Ik heb deze veel gebruikt, en steeds een volgende lijmstaaf er op zetten met wat lijm geeft dat je de stick terug kan trekken
https://www.bol.com/nl/nl/p/bosch-pkp-18-e-lijmpistool-200-w/920000000…
Ik heb iets ontdekt.
Op mijn huidige nieuwbouwwoning zitten zonnepanelen. In mijn vorige woning, oude wijk zonder zonnepanelen, had ik veel minder last van het lekken.
Nu blijkt dat hier de spanning kan oplopen tot > 250 V, vanwege de zonnepanelen.
Ik ben ervan overtuigd dat mijn beide lijmpistolen hierdoor te heet worden, waardoor de lijm er lustig uitvloeit. Het wordt binnenin ook veel te warm, smelt helemaal en komt er bij de ene pistool aan de handgreep zijde uit.
Ook de Ferm doet dat, maar om reden als boven dus.
Kan ik nu bijvoorbeeld een gloeilamp in serie plaatsen, d.w.z. een van de hoofdaders doorknippen en verbinden met een lamp?
Mijn redenering: de spanning wordt gedeeld door beide, dus de lamp brandt minder fel, dus ook zou de lijmpistool minder heet moeten worden.
Zou dit een idee zijn? Hoeveel W lamp zou het moeten zijn?
Op het lijmpistool staat:
220 - 240 V
25 W (max 70 W
Ik ben benieuwd.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je lijmpistool heeft een PTC element. Het is onwaarschijnlijk dat het te heet wordt tenzij in extreme gevallen. Ik verwacht niet dat jouw geval extreem is.
Je zou het eens kunnen proberen met een trafo van bijvoorbeeld 12V of 24V in buck configuratie om je netspanning omlaag te brengen. Ik denk dat het alleen verschil maakt in de opwarmtijd en niet in de eindtemperatuur, maar zeker weten kan je het alleen door te proberen.
Ik denk juist niet dat het wel meevalt.
In mijn vorige woning, oudbouw, rijtjeswoning, had ik lang niet zoveel last van druipen. Gewoon normaal, als die warm is en in rusttoestand: langzaam druipend, blikje eronder. Tijdens het lijmen merk ik dat ik na een klein stukje lijmen moet wachten tot de lijm weer smelt. Normaal dus.
Hoe de situatie nu is, lees je in een eerder bericht. Dus meer dan 250 V, dat heeft wel degelijk als gevolg dat het pistool veel te heet wordt. Zelfs tijdens het lijmen gooit die er de hele staaf in een keer uit, het gaat veel en veel te snel.
Ze zijn voor 220 tot 240, niet voor > 250 V, punt.
Ik heb ook geen zin in geknoei verder, ik gebruik ze gewoon maar niet meer.
Ik heb (herhaling) nu een kleiner model lijmpistool met dunnere patronen, dat veel minder druipt. En verder hetzelfde doet qua lijmen. Dus weg met beide oude lijmpistolen, ik gebruik de aanwezige lijmstaven nog en dan naar de stort ermee.
Zoals maarten al zegt, die dingen zijn zelfregulerend. Het zal misschien iets uitmaken in eindtemperatuur, maar echt niet veel.
Wat bedoelen Maarten en jij met 'zelfregulerend'?
Als er staat: 25 W (max 70 W), dan slaat het tussen haakjes staande op het zelf regelen van het vermogen tot maximaal 70 W bij een hoger voltage?
Ik zal eerst eens kijken of ik kan lezen/meten hoe hoog de spanning hier echt is. En dan weer verder praten.
Het is een PTC weerstand - hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de weerstand en hoe lager de stroom. Zo knijpt ie zichzelf als het ware af als ie op temperatuur is. Koel je het element af door er koude te smelten lijm in te duwen, dan neemt automatisch de weerstand af en dus het vermogen toe.
De 70w zal het vermogen zijn als het lijmpistool nog koud is. Eenmaal op temperatuur verbruikt ie 25w.
Oké, duidelijk, bedankt voor de uitleg. Misschien dat dat 'iets' verschil voor mij net genoeg is om het 'te groot' te vinden.
Heb je bij je oude huis wel eens je netspanning gemeten?
Ik kan met de lijmpistolen die ik gewend ben meerdere keren achter elkaar knijpen voordat ie weer op moet warmen.
Nee, ik kan niet echt goed vergelijken. Maar twee dingen vallen mij op.
1
De lijmpistolen lijken nu heter te worden.
2
Mijn oeroude Temsi modeltreintransformator zoemde vroeger nogal, jaren 1950/1960. Deze zoemt nu veel luider, en ik ben ouder en dover geworden, dus het zit niet tussen de oren!
Helaas heb ik de trafo in mijn vorige woning niet gebruikt, dus ik kan niet zeggen of daar ook al verschil was.
Kortom, het lijkt me dat ik een hoge spanning heb alhier, maar nogmaals: ik zoek het op. Als ik tijd en zin heb. 
Transformatoren zijn een ander verhaal - krap ontworpen trafo's die op 230v al tegen verzadiging aan zitten, kunnen bij 250v ook helemaal in verzadiging gaan. Die worden dan erg heet. Heb ik bij een zeer basic, goedkoop gebouwd radiootje uit eind jaren '40.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Maargoed, het zou dus een interessant experiment zijn om de netspanning te meten, dan wat omlaag te brengen als test.
Een serielamp gaat niet zo goed werken, maar de transformatorschakeling die je gebruikt om te testen, kun je ook definitief maken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 17 april 2024 15:58:47 schreef HuubvG:
Nee, ik kan niet echt goed vergelijken. Maar twee dingen vallen mij op.1
De lijmpistolen lijken nu heter te worden.2
Mijn oeroude Temsi modeltreintransformator zoemde vroeger nogal, jaren 1950/1960. Deze zoemt nu veel luider, en ik ben ouder en dover geworden, dus het zit niet tussen de oren!Helaas heb ik de trafo in mijn vorige woning niet gebruikt, dus ik kan niet zeggen of daar ook al verschil was.
Kortom, het lijkt me dat ik een hoge spanning heb alhier, maar nogmaals: ik zoek het op. Als ik tijd en zin heb.
een doosje maken met een 12-0-12 trafo ertussen van 50VA oid. 12 of 24V van de netspanning afhalen voor die temsi trafo die wrs idd primair lekker op zn donder krijgt. wrs helpt dat stalen kastje ook niet mee aan het zoemen.