Oké, duidelijk, bedankt voor de uitleg. Misschien dat dat 'iets' verschil voor mij net genoeg is om het 'te groot' te vinden.

Heb je bij je oude huis wel eens je netspanning gemeten?

Ik kan met de lijmpistolen die ik gewend ben meerdere keren achter elkaar knijpen voordat ie weer op moet warmen.

Nee, ik kan niet echt goed vergelijken. Maar twee dingen vallen mij op.

1
De lijmpistolen lijken nu heter te worden.

2
Mijn oeroude Temsi modeltreintransformator zoemde vroeger nogal, jaren 1950/1960. Deze zoemt nu veel luider, en ik ben ouder en dover geworden, dus het zit niet tussen de oren!

Helaas heb ik de trafo in mijn vorige woning niet gebruikt, dus ik kan niet zeggen of daar ook al verschil was.

Kortom, het lijkt me dat ik een hoge spanning heb alhier, maar nogmaals: ik zoek het op. Als ik tijd en zin heb. :)

Transformatoren zijn een ander verhaal - krap ontworpen trafo's die op 230v al tegen verzadiging aan zitten, kunnen bij 250v ook helemaal in verzadiging gaan. Die worden dan erg heet. Heb ik bij een zeer basic, goedkoop gebouwd radiootje uit eind jaren '40.

Maargoed, het zou dus een interessant experiment zijn om de netspanning te meten, dan wat omlaag te brengen als test.

Een serielamp gaat niet zo goed werken, maar de transformatorschakeling die je gebruikt om te testen, kun je ook definitief maken.

....of een variac...

om mee te experimenteren...

[Bericht gewijzigd door keebrev op (44%)]

Op woensdag 17 april 2024 15:58:47 schreef HuubvG:
Nee, ik kan niet echt goed vergelijken. Maar twee dingen vallen mij op.

1
De lijmpistolen lijken nu heter te worden.

2
Mijn oeroude Temsi modeltreintransformator zoemde vroeger nogal, jaren 1950/1960. Deze zoemt nu veel luider, en ik ben ouder en dover geworden, dus het zit niet tussen de oren!

Helaas heb ik de trafo in mijn vorige woning niet gebruikt, dus ik kan niet zeggen of daar ook al verschil was.

Kortom, het lijkt me dat ik een hoge spanning heb alhier, maar nogmaals: ik zoek het op. Als ik tijd en zin heb. :)

een doosje maken met een 12-0-12 trafo ertussen van 50VA oid. 12 of 24V van de netspanning afhalen voor die temsi trafo die wrs idd primair lekker op zn donder krijgt. wrs helpt dat stalen kastje ook niet mee aan het zoemen.