Ik heb 2 geluidsboxjes (stereo) die middels een mini-jack worden aangesloten, b.v. op de geluidskaart van een computer.
Ik wil die boxjes afwisselend gebruiken aan twee sources (ook stereo), maar niet steeds het stekertje moeten omsteken.
Ik dacht daarom aan een omschakelaar (2-polig 'om') met een vrouwtje als uitgang en 2 mannetjes als ingangen.
Bestaan er zulke omschakelaars?
Mogelijk moet ik een kastje knutselen met zo'n schakelaar en 2/1 connectorbussen. Zijn zulk soort busjes er ook voor mini-jack (3,5 mm.) en voor montage in een kastwand?
Ik heb zitten zoeken op het net en in een electronicacatalogus, maar nog niks kunnen vinden.
Misschien zegt iemand van jullie 'zoek naar term a of term b'.
Dank van
electronono
i
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
https://nl.rs-online.com/web/p/jack-plugs-sockets/3951131
Die dingen zijn zo te vinden hoor en overal te koop. Ik zou alleen dat kastje van Arco aanschaffen. Voor dat geld kan ik het niet maken.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (15%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Je hebt dan alleen nog een extra snoertje (male-male) nodig...
Aanvulling: De gevraagde schakelaar is te koop, in meerdere uitvoeringen (met middenstand, zonder middenstand, terugverend van één of twee kanten (al zul je die niet willen gebruiken)).
De te gebruiken zoekterm is "DPDT" wat een afkorting is voor double pole, double throw. Ook op Nederlandstalige sites is dit gangbaar.
Een kleine schakelaar is voldoende, er hoeven per slot van rekening slechts enkele Volts bij enkele milli-Ampères te worden geschakeld...
Ex-fietser heeft echter wel gelijk: kastje, pluggen, jacks, schakelaar en wat ander klein grut wat je misschien nodig hebt komen bij elkaar al snel (veel) hoger uit dan het kant-en-klare produkt.
Maar dan mis je natuurlijk wel het plezier van het zelf maken...
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (85%)]
[halve-topic-kaap]Zou Arco ook een automatische speakerschakelaar hebben/kunnen vinden, liefst om zelf te knutselen?
Mij lukt het niet.[/halve-topic-kaap]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb 1 set speakers die ik vanaf twee verschillende bronnen (TV en audio-versterker) gebruik. Ik gebruik ze nooit tegelijk. Nu schakel ik ze handmatig met een schakelaar om, maar vergeet dat nog wel eens om me dan af te vragen waarom ik niks hoor. 
Ik naar dit https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/luidsprekerbeveiliging.h… schakelingetje van Jos zitten kijken, maar denk dat ik dan toch iets van spanningsopslingering (trafootje, opamp) nodig heb om het e.e.a. te laten werken.
Je kunt evt. een papiertje (A4 lijkt me voldoende) op je tv en audio-ding plakken met de tekst "omschakelen!!'
Ik wil niet aankomen met de suggestie dat je je hond zou kunnen aanleren de knop om te zetten (de ultieme invulling van 'hulphond').

@fatbeard: over dat extra kabeltje wilde ik net vragen, omdat ik hier toch met female connectors aan mijn apparatuur zit; ik heb dus 2 male-male snoertjes nodig (zie op Arco's kastje enkel female openingen....).
@Arco: geen mooi kastje maar wel de functionaliteit waar ik naar zocht, veel dank dus..
electronono
Arco
Special Member
geen mooi kastje
Ik vind dat wel meevallen ('t komt toch niet in een museum?
)
Snoertjes male-male zijn vrij gebruikelijk, Action heeft ze voor nog geen Euro: https://www.action.com/nl-nl/p/maxxter-stereokabel/
Op 19 september 2022 18:15:53 schreef Hensz:
Ik heb 1 set speakers die ik vanaf twee verschillende bronnen (TV en audio-versterker) gebruik. Ik gebruik ze nooit tegelijk. Nu schakel ik ze handmatig met een schakelaar om, maar vergeet dat nog wel eens om me dan af te vragen waarom ik niks hoor.
Ik naar dit https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/luidsprekerbeveiliging.h… schakelingetje van Jos zitten kijken, maar denk dat ik dan toch iets van spanningsopslingering (trafootje, opamp) nodig heb om het e.e.a. te laten werken.
Audiosignaal van de tv op de versterker aansluiten?
Arco
Special Member
Op 20 september 2022 09:55:33 schreef Arco:
En dan 50W extra verspillen?...
TS kan ook uit de versterker wat dc halen om een relais aan te sturen. Zodra de stereo aan gaat, schakelt het relais de luidsprekers om. Een vierpolig -om relais is geen kostbaar ding en relais gebruiken nauwelijks stroom.
Iets soortgelijks heb ik gedaan met mijn tunerversterker toen ik noodgedwongen moest overstappen op een digitaal tunertje omdat de FM afgeschakeld werd door Ziggo.
Een simpel relais in een apart doosje schakelt nu het tunertje in as de receiver wordt aangezet.
Het tunertje rechtstreeks met 12 volt uit de receiver voeden, had ook gekund, maar dan weet je nooit of je ergens een aardlus creëert.
Bijkomstig voordeel, de adapter staat niet nodeloos aan.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Wel ff blijven opletten: TS (@electronono) wilde een koptelefoon op twee bronnen gebruiken.
Het hele verhaal met versterker, TV en boxen kwam bij @Hensz vandaan, die daarmee effectief het topic heeft gekaapt (gelet op de antwoorden).
Just sayin'...
Op 20 september 2022 09:51:33 schreef Twan1983:
Audiosignaal van de tv op de versterker aansluiten?
Afgezien van die 50W (waarschijnlijk een stuk minder, maar toch) verlies ik ook de mogelijkheid om met de AB het volume te regelen.
Op 20 september 2022 11:28:57 schreef buzzy:
Bijkomstig voordeel, de adapter staat niet nodeloos aan.
Is zeker een punt. Ik zoek iets dat, in het mooiste geval, zichzelf kan bedruipen. Mijn idee is dat uit het luidsprekersignaal wel wat energie af te tappen is, genoeg om (na een aantal seconden) een bistabiel relais te laten schakelen. Met een batterijtje om dat te doen kan ik ook leven. Belasting is zeer licht, dus die gaat het wel ff volhouden.
Op de meeste tv's is in het menu in te stellen wat de standaard audio uitvoer moet zijn, die is dan in volume te regelen met de afstandsbediening.
Wellicht toch handig om een nieuw topic aan te maken?