uitlezen en programmeren 8 pins IC

Sine

Moderator

Als je 12F629 in je favoriete zoekmachine gooit dan zie je dat het een programmeerbare microcontroller is.
Die kun je inderdaad lezen en opnieuw schrijven met een daarvoor geschikte programmeer interface en een stuk software.

Het slechte nieuws is dat:
- Een programmer meer kost dan 25 dollar
- Waarschijnlijk het code protection bitje is gezet waardoor je de huidige chip niet kunt lezen
- Je de software voor de LED variant niet hebt en (al zou je de huidige chip kunnen lezen is het aanpassen van die software een behoorlijke opgave)

Dank voor het antwoord.. dat wordt dus sparen voor een bestelling bij BAKA....

EricP

mét CE

Of misschien een mooie gelegenheid om zoiets zelf te programmeren?

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Is een heel simpel programmaatje, je zult echter wel het schema moeten optekenen als je er zelf iets voor wilt maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, deze knippert zosls gewenst... althans 2 dingen: tijdens de uitstand van het knipperen gaat de led helemaal uit: dat moet niet, de led moet altijd nog iets blijven branden. En het tweede dat opvalt is het gebruik van een gloeilaml of hslogeen: dat moet de knippermodus aangepast worden en daar praten ze niet over. Dr schakeling zou ik zelf kunnen nabouwen: geen probleem. Alleen het programeren van de chip gaat mij niet lukken...

Op dit moment als tijdelijk oplossing gebruik ik een gewone ledknipper, zoals de 555, en geef de LED een extra spanning zodat deze in de uit stand zacht blijft branden. Verder plak ik op de basis van de stuurtransistor wat elco s, zodat de LED ietwat getemperd aanspringt en langzaam dooft.

Lambiek

Special Member

Het lijkt erop dat ze PWM gebruiken, alleen heeft de 12F629 geen PWM aan boord.

Met een 12F683 zou het wel gaan, een kwestie van ramp-up en ramp-down in een X tijd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Dan douw je dat toch in software in elkaar? 100Hz is meer dan genoeg. Of kan een pic-ding dat niet??

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 27 september 2022 10:35:24 schreef Sine:
[...]
Het slechte nieuws is dat:
- Een programmer meer kost dan 25 dollar
[...]

Arduino gebruiken als ISP programmer en een ATtiny25/45/85 moet voldoende zijn. ATtiny24 is ook een mogelijkheid. Software PWM is ook niet zo moeilijk.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Op 27 september 2022 12:37:25 schreef EricP:
Dan douw je dat toch in software in elkaar? 100Hz is meer dan genoeg. Of kan een pic-ding dat niet??

Ja, dat kan dat pic-ding ook. :) Dat is ook nog een optie.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 27 september 2022 11:27:10 schreef meuris7Q:
Op dit moment als tijdelijk oplossing gebruik ik een gewone ledknipper, zoals de 555, en geef de LED een extra spanning zodat deze in de uit stand zacht blijft branden. Verder plak ik op de basis van de stuurtransistor wat elco s, zodat de LED ietwat getemperd aanspringt en langzaam dooft.

Hartstikke mooi, dan ben je dus handig met hardware en iets minder handig met microcontrollers

Aangezien je het woord 'dringend' gebruikte...
Ik zou zeggen: vergeet de PIC, neem een Arduino. Ik verwacht dat je daarmee het snelst resultaat gaat boeken.

Arco

Special Member

Ik zou zeggen: vergeet de PIC, neem een Arduino. Ik verwacht dat je daarmee het snelst resultaat gaat boeken.

Ja, dat lijkt me handig... 8)7
(je bent al bezig met een 555 en een pic, en dan alles opzij gooien een weer een nieuwe controller gaan leren...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Inderdaad. Van dat pic-ding weet TS niks. Behalve 'zwart blokje met 8 pootjes'. Er gaat geen investering in kennis verloren als je dat opzij gooit hoor...

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Volgens mij kun je beter helemaal op nieuw beginnen, dus (bijna) van de grond af aan.
Erg ingewikkeld zal het toch niet zijn denk ik.
Uit (overdag) en Aan in 2 standen Laag (bijna uit) een vol aan.
Afhankelijk van je kennis van electronica zal het te maken zijn met een paar i.c. en schakelklok, of met een programmeerbaar IC.

Een optie zou ook nog kunnen zij door gebruik te maken van een micro-plc, bv een Siemens LOGO
Daar zit al een schakelklok in, kan astronomisch ivm verschuiving opkomst en ondergang van de zon. En een aan- uit ritme is een eitje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lambiek

Special Member

Op 27 september 2022 13:22:49 schreef Arco:
(je bent al bezig met een 555 en een pic, en dan alles opzij gooien een weer een nieuwe controller gaan leren...)

Er rust een vloek op de pic controllers hier hé Arco, dat weet je toch. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

TS heeft meer dan waarschijnlijk geen programmer. De officiële PICKit 4 prijs is 76€.

De officiële Arduino Uno rev 3 kost 24€. Geen programmer nodig. Je kan hem ook gebruiken als programmer voor andere AVR. Als kloon ook nog goedkoper te vinden.

Voor een 'starter' is AVR nu eenmaal goedkoper dan PIC. En last but not least voor een starter, er is heel veel info te vinden. Vaak gehele programma's.

edit: voorbeeld voor halogeen

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 27 september 2022 15:38:45 (10%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Een pickit4 wil je sowieso niet vrijwillig gebruiken... ;) (een en al geklaag...)
Pickit2 kloon kost 8 euro...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Een 12F683 heb je voor beneden de 4,-€, plus een pickit2 voor 8,-€. Wat is er dan goedkoper. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Een heel arduino nano bord heb je via ali thuisbezorgd voor onder de 4 euro.

En dan krijg je de programmer er gratis bij ;)

Op 27 september 2022 15:58:35 schreef Lambiek:
Een 12F683 heb je voor beneden de 4,-€, plus een pickit2 voor 8,-€. Wat is er dan goedkoper. :)

Voor een beginner: waarschijnlijk toch die Arduino kloon, want die PIC belandt in de hoek voor het project af is omdat ie met Pickit2 niet kan debuggen en ook geen seriele link heeft om uit te vinden wat er mis gaat ;-)

Arco

Special Member

Als je voor zo'n simpel programmaatje van een paar regels een debugger nodig hebt is 't wel erg met je gesteld...
(ik gebruik bijna nooit een debugger: ik weet vooraf meestal wel wat een programma doet i.p.v. andersom... :) )

Debuggen kan met de pickit2 trouwens ook. (alleen bij hele oude pics heb je een debug headerprintje nodig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Op 27 september 2022 11:20:02 schreef meuris7Q:
Ja, deze knippert zosls gewenst... althans 2 dingen: tijdens de uitstand van het knipperen gaat de led helemaal uit: dat moet niet, de led moet altijd nog iets blijven branden.

Daar is waarschijnlijk nog wel een mouw aan te passen met een extra weerstandje. Hangt een beetje af van de schakeling ter plekke. Kun je dat gedeelte uitvogelen?

Don't Panic!

Op 27 september 2022 16:35:55 schreef Arco:Debuggen kan met de pickit2 trouwens ook. (alleen bij hele oude pics heb je een debug headerprintje nodig)

Ah, inderdaad, de Pickit 1 had nog geen debugger, 2 wel.