philips 22GA212 platenspeler

Verder is het handig om EERST de voedingsspanning te controleren deze moet -9VDC (+/-0,2V) zijn en de rimpel er van. Die is normaal <20mV. Te veranderen met de staande instelpot bij de bruggelijkrichter. Ook wel handig om de spannings caroussel met het netsnoer er UIT eerst op 240VAC te zetten alvorens je met de instelpot iets gaat veranderen aan een instelling.

[Bericht gewijzigd door Fotohuis op 11 oktober 2022 14:42:42 (29%)

Op 29 september 2022 15:17:21 schreef Arco:
Wat is 'niet naar behoren'? (niet gevoelig genoeg, spontaan schakelen, niets...)

de stop toets werkt niet licht wel op bij start maar stop niet als de 33 0f 45 toeren draait.
arm stopt de speler ook niet aan t einde.

Op 11 oktober 2022 14:39:14 schreef Fotohuis:
Verder is het handig om EERST de voedingsspanning te controleren deze moet -9VDC (+/-0,2V) zijn en de rimpel er van. Die is normaal <20mV. Te veranderen met de staande instelpot bij de bruggelijkrichter. Ook wel handig om de spannings caroussel met het netsnoer er UIT eerst op 240VAC te zetten alvorens je met de instelpot iets gaat veranderen aan een instelling.

ok ga ik even doen
dank

RAAF12

Golden Member

Op 29 september 2022 18:29:31 schreef Fotohuis:
Precies, de buffer elco vervangen (470uF-25V axiaal) en goed opletten dat de lampjes de juiste waarde hebben 6V-50mA voor 33tpm en 45tpm en 6V-100mA voor de Stop. Voor de auto off die tegenover de LDR zit 6V-100mA eigenlijk liever 7V-100mA want die brandt altijd op het moment dat je de power knop aan zet.

alle lampjes correcte waarde

Op 11 oktober 2022 14:31:07 schreef Fotohuis:
De lampjes zijn als volgt: 33tpm-45tpm 6V-44mA kan 50mA zijn als je een goed E-10 Osram lampje gebruikt. Die van de Stop en bij de LDR (Auto off) is 6V-100mA. In de latere versies van de 212 is het Stop lampje gewijzigd naar 6V-44mA (50mA). Die van de Auto off kun je het beste 7V-100mA nemen ivm. de levensduur. Die LDR (van Cadmium) wordt in de loop der jaren minder gevoelig. Dus je dient het differentiator circuit die de waarde van de LDR in de tijd integreert mogelijk aan te passen om tot een correcte afslag te komen. Eea. staat precies omschreven in de SM.
http://docs.mfbfreaks.com/sm/Service_Manual_22GA212.pdf

Het ziet er naar uit dat 1 van de transistoren van het Flipflop circuit defect is. Daarom ZEKER de waarde van alle lampjes controleren!

alles lampjes hebben de aangegeven waarde.
kan het de transistor van het stop circuit zijn?
Ik lees een waarde van BC23BC CBD staat als ik het goed lees.
Welke transistor neem ik als vervanger? met Welke waarde?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

@Arco: Ben je niet in de war met het voorlicht? Achterlichtlampjes zijn altijd 6V 50mA geweest...

Achterlicht is (zolang ik me kan heugen) 100mA(0.6W), voorlamp is 400mA(2.4W)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco: (6 volt 50 mA, echt waar) ik had je ouder geschat.....

Kruimel

Honourable Member

In de tijd dat ik met fietsen werkte was het ook 2,4 en 0,6W, wat overeenkwam met het totale vermogen van een standaard dynamo van 3W. Geen idee waar die achterlichtjes van 50mA vandaan komen, is dat iets uit de oorlog of zo? :?

[Bericht gewijzigd door Kruimel op 18 oktober 2022 15:43:06 (26%)

Toen was het veel simpeler met carbid... :)

https://i.ytimg.com/vi/l81inR6Ysno/hqdefault.jpg

PHILIPS lampje moet zijn: 6 Volt 50 mA No 7121D 4822 134 40003. Vroeger vaak vervangen in de platen speler van Philips.

Technieker is geen vak, maar een straf!
rob040

Golden Member

Op 18 oktober 2022 16:28:11 schreef Krelis Vonketrekker:
PHILIPS lampje moet zijn: 6 Volt 50 mA No 7121D 4822 134 40003. Vroeger vaak vervangen in de platen speler van Philips.

Dat is ergens in de tweede helft van de jaren '70 vervangen door 6,3V 44mA.
Die gingen iets langer mee.

Op 18 oktober 2022 14:56:27 schreef JR1960:
[...]

kan het de transistor van het stop circuit zijn?

welke ?, er zitten verscheidene transistoren in het stopcircuit. Als test kan je met de BC547 (npn) BC557 (pnp) wel vooruit

Op 18 oktober 2022 16:39:58 schreef rob040:
[...]
Dat is ergens in de tweede helft van de jaren '70 vervangen door 6,3V 44mA.
Die gingen iets langer mee.

Dat zal dan de 4033D zijn...

Op 18 oktober 2022 14:56:27 schreef JR1960:
[...]
...

BC238c
https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/11546/ONSEMI/BC238C.htm…

Bapaktus

Special Member

Beste JR1960
Ik heb deze platenspeler voor mij staan en gebruik hem regelmatig.
In mijn exemplaar waren waren vele problemen aanwezig.
O.a het niet goed functioneren van de tiptoetsen en de schakeling met lamp en LDR voor de afslag.
Ik heb op het hierboven genoemde MFBforum destijds al die problemen gedeeld.
Het ergste probleem was een geknikte element arm. Is echter door mij volkomen gerestaureerd. Is niets meer van te zien.
Ik stuur je een link naar dat forum met de door mijn (en vele andere forumleden) besproken problemen en oplossingen.

https://forum-mfbfreaks.nl/search.php?keywords=GA212+lampjes&terms…

Je kan zoekwoorden gebruiken maar ik heb je gestuurd naar het gedeelte over "lampjes".
Succes, ruud

RAAF12

Golden Member

Op 18 oktober 2022 15:16:27 schreef Arco:
Achterlicht is (zolang ik me kan heugen) 100mA(0.6W), voorlamp is 400mA(2.4W)

Voor mij is dat 6V 3Watt voor en 6V 50mA achter. Maar ik ben van een latere jaargang dat is wel duidelijk.

htnoise
Gepost dinsdag 18 oktober 2022 15:35:24 |Quoten

@Arco: (6 volt 50 mA, echt waar) ik had je ouder geschat.....

Groentje.. :-)

hallo

ik heb nu 1 lampje van de stoptoets vervangen (werkte niet),
maar nu moet ik mijn vinger lang op toeren tiptoetsen houden voordat deze aan gaat en gaat draaien. heb nog niet naar waarde lampje gekeken haalde deze uit mijn reserve onderdelen draaitafel.
enig idee?

Het ziet er naar uit dat 1 van de transistoren van het Flipflop circuit defect is (en waar zit deze transistor?)

groetjes James

Op 11 oktober 2022 14:31:07 schreef Fotohuis:
De lampjes zijn als volgt: 33tpm-45tpm 6V-44mA kan 50mA zijn als je een goed E-10 Osram lampje gebruikt. Die van de Stop en bij de LDR (Auto off) is 6V-100mA. In de latere versies van de 212 is het Stop lampje gewijzigd naar 6V-44mA (50mA). Die van de Auto off kun je het beste 7V-100mA nemen ivm. de levensduur. Die LDR (van Cadmium) wordt in de loop der jaren minder gevoelig. Dus je dient het differentiator circuit die de waarde van de LDR in de tijd integreert mogelijk aan te passen om tot een correcte afslag te komen. Eea. staat precies omschreven in de SM.
http://docs.mfbfreaks.com/sm/Service_Manual_22GA212.pdf

Het ziet er naar uit dat 1 van de transistoren van het Flipflop circuit defect is. Daarom ZEKER de waarde van alle lampjes controleren!

info over de lampjes stond hier al. 1 elco vervangen, lijkt mij ook wat weinig in een philips toestel van die leeftijd. vooral de kleine elco's drogen uit en geven rare storingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer