Hallo,

Ik heb een dynacord powermate 1600 (mk1) met problemen.
Hij heeft heel lang ergens gestaan, en daarna nog een tijd bij mij voor ik eraan kon beginnen, wel in een flightcase
Ik kan bij elk kanaal het signal lampje laten branden. behalve kanaal 1 hier komt alleen signaal binnen als ik de gain volledig opendraai en dan nog klinkt het erg zacht.
Ik kan het signaal naar aux 1 2 en 3 sturen en via de aux out kan ik het op een externe versterker afspelen. (behalve kanaal 1, het aux volume moet dan ook helemaal open en dan hoor je het dus heel zacht)

Maar ik krijg geen signaal op de master, de lampjes gaan ook niet branden. Ook geen signaal via het mono kanaal. Ook niet als ik een signaal via de main insert stuur komt het er bij de main out niet uit.

Ik heb hem opengemaakt en alle pots en sliders met contactspray behandeld, dit hielp niks. Zie ook geen bijzonderheden (losse contacten of duidelijk doorgebrande elementen) Het is ook niet erg vies van binnen, de pots waren wel stroef maar werden weer soepeler door de spray.

De eq werkt wel, en de lampjes die werken dan ook, als ik signaal via de eq in stuur krijg ik het wel op de eq out maar niet op de main out.

Wat ik nog wil proberen is signaal sturen op de rechtstreekse ingang van de poweramp om te kijken of ik die dan ook werkt, maar ik wacht nog op een paar speakon kabels.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, in ieder geval bedankt voor het lezen.

schema hier, e zijn meerdere versies bij et
https://elektrotanya.com/dynacord_powermate_serie_1000_1600_2200_sm.pd…

even hier en daar op de ingangsprint meten

Even toongenerator eraan hangen en de eerste pre amp met de scope testen. Kan niet echt moeilijk zijn, wel wat (sloop)werk om er bij te komen.Vergeet ook de insertplug op het kanaal niet. Steek er eventueel even een plug in met de tip en de ring doorverbonden.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (29%)]

Goedemorgen,

Het is dan wel een professionele mixer die ik probeer te repareren maar ik ben verre van professional. :)

Hier en daar op de ingangsprint meten, bedoel je dan verschillende componenten meten om te kijken of ze nog stroom doorgeven? Ik heb een multimeter, deze kan ik op bv een weerstand zetten, als de meter niet gaat piepen betekent dit dat de weerstand vervangen moet worden?
Via de tekening die je stuurde kan ik wel uitzoeken welke weerstanden dan logisch zijn om te meten, er staan letters en nummertjes bij die ik ook op de printplaat zelf zie.

Ik heb wel een synth die ik als toongenerator kan gebruiken maar ik heb geen scope, het sloopwerk is al wel gedaan. :)
Is het doorverbinden van de tip en ring dan om de insert zeg maar te omzeilen?

Als je je woonplaats invult. kan er misschien iemand komen kijken.

Ik woon in Bergen op Zoom. Als er iemand is die voor een kratje bier ofzo eens mee wil kijken dan is diegene erg welkom.

Componenten apart meten schiet niet op. Gewoon uitdokteren hoe de routing van het signaal is en volgen met de scope. Voordeel is dat er vlak naast het foute kanaal een goed werkend exemplaar zit, zodat je eventueel niveaus kunt vergelijken. Mijn ervaring met Dynacord is dat het niet altijd servicevriendelijk is. Kan dus wat werk zijn om er bij te komen. Bovendien levert Bosch, dat is de eigenaar van het merk, vrijwel geen onderdelen, voor zover het iets specifieks betreft. Stuur het maar op, dan wordt het helemaal up-to-date gemaakt. Daar hangt dan weer een prijskaartje aan.
Stuur eens een mailtje. Ik woon heel dichtbij (<5KM)
Heb je al getest met bijv een cd speler op de insert van het kanaal of het volume dan wel gelijk is aan dat van de andere kanalen?
Volgens het schema moet het signaal op de ring toegevoerd worden. Zo deel je schakeling in delen en maak je het zoekgebied stukken kleiner.

Op 12 oktober 2022 07:26:34 schreef WoutWorthalot:
Goedemorgen,

Het is dan wel een professionele mixer die ik probeer te repareren maar ik ben verre van professional. :)

Hier en daar op de ingangsprint meten, bedoel je dan verschillende componenten meten om te kijken of ze nog stroom doorgeven? Ik heb een multimeter, deze kan ik op bv een weerstand zetten, als de meter niet gaat piepen betekent dit dat de weerstand vervangen moet worden?
Via de tekening die je stuurde kan ik wel uitzoeken welke weerstanden dan logisch zijn om te meten, er staan letters en nummertjes bij die ik ook op de printplaat zelf zie.

Ik heb wel een synth die ik als toongenerator kan gebruiken maar ik heb geen scope, het sloopwerk is al wel gedaan. :)
Is het doorverbinden van de tip en ring dan om de insert zeg maar te omzeilen?

Ik ben bang dat je de reparatie beter aan een meer ervaren persoon kan overlaten als je dit soort vragen stelt, waarbij de aanname niet klopt.

Zoals eerder aangegeven is mijn eerste gok defecte opamps, ik heb wel vaker mengtafels gehad met defecte opamps, kan zowel voor de ingangskanalen als voor de uitgangen van toepassing zijn.

Als je de tip en ring doorverbindt omzeil je de insert doordat het schakelende contact in het chassisdeel overbrugd wordt.

Op 12 oktober 2022 11:46:02 schreef Twan1983:
[...]

Ik ben bang dat je de reparatie beter aan een meer ervaren persoon kan overlaten als je dit soort vragen stelt, waarbij de aanname niet klopt.

Zoals eerder aangegeven is mijn eerste gok defecte opamps, ik heb wel vaker mengtafels gehad met defecte opamps, kan zowel voor de ingangskanalen als voor de uitgangen van toepassing zijn.

Als je de tip en ring doorverbindt omzeil je de insert doordat het schakelende contact in het chassisdeel overbrugd wordt.

Ik vind het juist leuk om dit uit te dokteren en zelf ervaring op te doen. Misschien is een dynacord mixer niet het makkelijkste leerproject...

Ik vroeg me al af wat die grote driehoeken zijn op de stroomschemas, maar dat zijn dus opamps? als ik opamp google zie ik op wikipedia zo'n zelfde soort driehoek.

kan ik dit soort dingen meten met een 2e hands scope van een paar tientjes van marktplaats?

ja dus, heb een topic gevonden waar dit in staat.
Is er toevallig ook een topic met een minicursus oscilloscoop gebruiken ?

[Bericht gewijzigd door WoutWorthalot op (41%)]

Ff zoeken op joetjoep, is wel een snelkursus te vinden 'meten met een scoop op audio'...

Pomp identiek signaal naar twee ingangen: de slechte, en een goede. Dat kan uit een sinusgenerator, bv., maar er zijn ook andere opties. Het hoeft ook geen sinus te zijn maar dat is wel het handigste.

Hang dan de probe aan dat ingangssignaal, en frutsel aan de scoop totdat er een schone sinus op komt.

Hang dan de scoopprobe beurtelings aan opeenvolgende punten van het schema, eerst aan het "goede" kanaal, dan aan het slechte.

Zodra er een verschil te zien is, is de fout gevonden.

Met een tweekanaalsscoop en twee probes is het nog simpeler natuurlijk.

NB bij die grote driehoeken staat toch een typenummer? Daar valt licht genoeg uit op te maken of het inderdaad opamps zijn. Men moet geen expert zijn om te lezen wat er staat...

zoals al eerder aangegeven, verre van expert :)
wel bedankt voor de uitleg.

ik ga op zoek naar een scoop, heb wel zin om er aan te frutselen

Check de laagaffilter en voicing schakelaar maar eens, dat zijn hele grote kanshebbers.

Op 12 oktober 2022 15:06:33 schreef DJohnny:
Check de laagaffilter en voicing schakelaar maar eens, dat zijn hele grote kanshebbers.

Net als een insert. Ik heb ook eens een ingang gerepareerd, die van een signaal was voorzien vanaf de uitgang van een eindtrap. Hoe kan dat? Met een verloopje van speakon naar XLR 8)7

Dit weekend heb ik de versterker kunnen testen. daar komt wel gewoon geluid uit. Ik heb wel een paar vragen die misschien in sommige ogen dom zijn. Maar dat kan me niet schelen :) moet ze toch ergens stellen.
Het klopt toch niet dat een jack het alleen doet als die er half inzit? ik kan ze helemaal doorduwen maar dan hoor ik niks, als ik ze er half in steek klikken ze ook een soort van vast en krijg ik wel geluid.
Ik stuur het geluid nu met het mix gedeelte van een 4 sporen recorder naar de dynacord. Ik krijg er geluid uit als ik de eq in pak ( maar dan moet wel de eq uitgeschakeld staan ( als deze aan staat is de enige manier waarop ik de lampjes boven de master faders zie werken))
De master van de recorder regelt dan dus ook hoeveel volume de dynacord geeft. Kan dit op een of andere manier kwaad? Is die versterker dan eigenlijk niet heel de tijd op vol vermogen bezig met een zwak signaal? Of werkt een versterker harder als hij sterk signaal binnen krijgt en doet hij gewoon op zn gemakje met een zwak signaal. Hij heeft een uurtje zo staan spelen met een zwak signaal en er werd niks buitensporig warm.
Zou ik die poweramp uit de dunacord kunnen combineren met een andere powermixer waar juist het mixgedeelte van werkt en het poweramp gedeelte weg is? Is dat verstandig? makkelijk? doodzonde van die dynacord? ben benieuwd wat jullie denken.

Op 18 oktober 2022 10:33:39 schreef WoutWorthalot:
Dit weekend heb ik de versterker kunnen testen. daar komt wel gewoon geluid uit. Ik heb wel een paar vragen die misschien in sommige ogen dom zijn. Maar dat kan me niet schelen :) moet ze toch ergens stellen.
Het klopt toch niet dat een jack het alleen doet als die er half inzit? ik kan ze helemaal doorduwen maar dan hoor ik niks, als ik ze er half in steek klikken ze ook een soort van vast en krijg ik wel geluid.
Ik stuur het geluid nu met het mix gedeelte van een 4 sporen recorder naar de dynacord. Ik krijg er geluid uit als ik de eq in pak ( maar dan moet wel de eq uitgeschakeld staan ( als deze aan staat is de enige manier waarop ik de lampjes boven de master faders zie werken))
De master van de recorder regelt dan dus ook hoeveel volume de dynacord geeft. Kan dit op een of andere manier kwaad? Is die versterker dan eigenlijk niet heel de tijd op vol vermogen bezig met een zwak signaal? Of werkt een versterker harder als hij sterk signaal binnen krijgt en doet hij gewoon op zn gemakje met een zwak signaal. Hij heeft een uurtje zo staan spelen met een zwak signaal en er werd niks buitensporig warm.
Zou ik die poweramp uit de dunacord kunnen combineren met een andere powermixer waar juist het mixgedeelte van werkt en het poweramp gedeelte weg is? Is dat verstandig? makkelijk? doodzonde van die dynacord? ben benieuwd wat jullie denken.

Vreemde manier van onderzoeken, die nergens toe leidt.
Je hebt een ingangskanaal wat het niet goed doet en je zit nu al bij de eindversterkers te wroeten. Je gebruikt jackstekers, die alleen goed werken als je ze er half insteekt. Bepaal eerst eens hoe de ingang er uit ziet op het schema en stop er dan de juiste steker in. Soms staat het signaal op de ring en soms op de tip. Als je daar niet op let kom je geen steek verder. Het klopt dus precies, dat sommige in- of uitgangen alleen werken als je een plug er maar half insteekt. Kijk eerst eens in het schema hoe je een ingang van signaal voorziet.
Als alle andere kanalen goed werken, hoef je echt niet verder te zoeken dan in het eerste kanaal.
Voor mijn gevoel ben je helemaal niet systematisch aan het zoeken, om de fout in te dammen en dan in dat kleine gedeelte de fout er uit te meten. Je bent nu al met recorders aan de gang, waarvan je misschien ook al niet weet hoe je ze moet aansluiten en je weet ook niet eens of je daarvoor wel de juiste aansluitsnoeren gebruikt.
Ik zie de bui al hangen. Straks begin je ergens in de mixer te wroeten en een fikse kortsluiting maakt het toestel in dat geval rijp voor de container.
Aan een mixer waarin van alles geprobeerd is wil ik al reparateur niet eens beginnen.
Best zonde dat de toekomst van een best goede mixer verkloot gaat worden en dan ,ik zeg het nog maar eens, rijp is voor de container.

Ik vraag me af of je überhaupt wel weet hoe een mengtafel correct wordt aangesloten en hoe de diverse in- en uitgangen en combinaties daarvan worden gebruikt. Heb je de manual al eens grondig bestudeerd?

voor mij is poweramp van de mixer op dit moment veel interessanter dan het mixgedeelte, vandaar dat ik gewoon heel nieuwsgierig was naar of die dan wel zou werken. Dus omdat ik er via het gewone kanaal geen geluid op krijg heb ik die getest met de andere ingangen. main in, eq in en poweramp in. die laatste 2 doen het dus.
En ik ben blij want ik heb iig geval een werkende versterker.
Waarom gebruikt het ene apparaat het signaal op de tip en de ander op de ring? kan dat ook te maken hebben dat ik van tulp uitgang naar jack ga?

schroevendraaiers op de printplaat als slagtanden door de modder, lekker wroeten. haha neehoor, haal al m'n hele leven dingen uit elkaar, weet heel veel dingen niet maar wel genoeg om dingen niet verder stuk te maken dan dat ze al zijn.

dit viel me nog wel op trouwens.
De eerste 12 kanalen zijn identiek en van binnen zitten ze verdeeld op 2 printplaten die ook identiek zijn. alleen zit er bij de ene een draadje op de achterkant gesoldeerd, het lijkt een brug die er om een of andere rede is ingezet maar het lijkt of het ene uiteinde niet goed is vastgesoldeerd het lijkt er gewoon ingeprutst eigenlijk.
Waarom zou zoiets gedaan kunnen zijn? zal ik het er gewoon uit halen?
Dan moet je natuurlijk weten waar die brug is gemaakt in de schakeling en of het wel echt contact maakt. Dat ga ik nog uitzoeken

Op 12 oktober 2022 15:03:59 schreef WoutWorthalot:
zoals al eerder aangegeven, verre van expert :)
wel bedankt voor de uitleg.

ik ga op zoek naar een scoop, heb wel zin om er aan te frutselen

Zonder kennis heb je weinig aan een scoop want je weet niet of het signaal wat je ziet, er hoort te staan en of de amplitude kan kloppen. Sterker nog, je hebt waarschijnlijk geen idee waar je moet meten. Koop eerst eens een boek over electronica of kijk naar Youtube videos die over de basis van electronica gaan. Dingen als stroom en spanning, hoe halfgeleiders werken, opamps, condensators, spoelen, weerstanden etc. Het is een mooie hobby maar zonder kennis is de kans groot dat je meer schade veroorzaakt dan dat je herstelt.

daarom stel ik hier toch ook vragen. Als ik vastloop met een reparatie dan ga ik op onderzoek uit, wat moet ik weten om weer verder te kunnen met dit apparaat of fiets of motor of meubel of wat er dan ook maar kapot gaat in m'n leven.
Wat heb ik er nou aan om te horen dat ik er beter niet aan kan beginnen omdat ik te weinig weet. Ik begin er juist wel aan en leer wat ik moet weten. Misschien gaat er dan wel eens iets kapot inderdaad maar wat maakt jou het nou uit wat er met mijn mixer gebeurd? Ik snap ook wel dat als ik er lukraak weerstandjes of weet ik veel wat uitruk dat er dan geen reparateur is die me nog wil helpen. Maar ik kan zo'n ding toch gewoon openschroeven en kijken hoe dat er allemaal uitziet van binnen, of er niks los zit of heel vies is.
Krijg het gevoel dat ik mezelf zo moet verdedigen hier.

vertel me liever of ik dat oranje draadje wat wel op de ene printplaat en niet op de andere zit moet weghalen of laten zitten. Of speculeer erover mee.

Met details (zoals dat ene oranje draadje) kunnen we misschien helpen, en die bereidheid is er ook wel.

Maar het ontbreekt u aan algemene basiskennis, die moet echt eerst worden opgedaan.

Stel maar dat het hier een kookforum was: het heeft geen zin om het verschil tussen tijm en rozemarijn uit te leggen aan iemand die het verschil niet kent tussen braden en stoven.

En jawel, kijken kan nooit kwaad. Maar enkel als men weet waar te kijken, en wat goed is en wat fout, kan men door te kijken een (begin van) diagnose stellen.

Elektronica is een fascinerend domein, kost enige moeite om zich in te werken maar het kan veel voldoening opleveren. Wees trouwens maar tevreden dat het "maar" om audio gaat, hoogfrekwent is nog aardig wat lastiger...

Beginnen met basiskennis! Wet van ohm, schema's lezen, meetinstrumenten begrijpen. En nogmaals, als er daarna detailvragen blijven dan staan we hier graag bereid! Sukses en pret gewenst!

Op 18 oktober 2022 14:17:13 schreef WoutWorthalot:
daarom stel ik hier toch ook vragen. Als ik vastloop met een reparatie dan ga ik op onderzoek uit, wat moet ik weten om weer verder te kunnen met dit apparaat of fiets of motor of meubel of wat er dan ook maar kapot gaat in m'n leven.
Wat heb ik er nou aan om te horen dat ik er beter niet aan kan beginnen omdat ik te weinig weet. Ik begin er juist wel aan en leer wat ik moet weten. Misschien gaat er dan wel eens iets kapot inderdaad maar wat maakt jou het nou uit wat er met mijn mixer gebeurd? Ik snap ook wel dat als ik er lukraak weerstandjes of weet ik veel wat uitruk dat er dan geen reparateur is die me nog wil helpen. Maar ik kan zo'n ding toch gewoon openschroeven en kijken hoe dat er allemaal uitziet van binnen, of er niks los zit of heel vies is.
Krijg het gevoel dat ik mezelf zo moet verdedigen hier.

vertel me liever of ik dat oranje draadje wat wel op de ene printplaat en niet op de andere zit moet weghalen of laten zitten. Of speculeer erover mee.

Jij ziet wat, maar wij zien van hieruit niets, ook geen oranje of andere draadjes van wat voor kleur dan ook.
Spit de servicemanual eens door , altijd leerzaam en zie tussen welke onderdelen het draadje zit. Misschien is er wel een gebroken spoortje gerepareerd.
Of krijgen we nou weer vragen wat die rechthoekjes op het schema zijn?
Zit in het mengpaneel ook nog een overgecompenseerde diabolisator, of is die al een keertje vervangen?

Als het je vooral om de eindversterker te doen is kan je beter een leuke eindversterker van Marktplaats plukken en de powermixer verkopen "met werk".

Op 18 oktober 2022 17:49:04 schreef buzzy:
[...]
Zit in het mengpaneel ook nog een overgecompenseerde diabolisator, of is die al een keertje vervangen?

Dat zijn krengen, die werden ook in sommige oude Philips scoops gebruikt. Die vervang ik als eerste.