Ff zoeken op joetjoep, is wel een snelkursus te vinden 'meten met een scoop op audio'...

Pomp identiek signaal naar twee ingangen: de slechte, en een goede. Dat kan uit een sinusgenerator, bv., maar er zijn ook andere opties. Het hoeft ook geen sinus te zijn maar dat is wel het handigste.

Hang dan de probe aan dat ingangssignaal, en frutsel aan de scoop totdat er een schone sinus op komt.

Hang dan de scoopprobe beurtelings aan opeenvolgende punten van het schema, eerst aan het "goede" kanaal, dan aan het slechte.

Zodra er een verschil te zien is, is de fout gevonden.

Met een tweekanaalsscoop en twee probes is het nog simpeler natuurlijk.

NB bij die grote driehoeken staat toch een typenummer? Daar valt licht genoeg uit op te maken of het inderdaad opamps zijn. Men moet geen expert zijn om te lezen wat er staat...

zoals al eerder aangegeven, verre van expert :)
wel bedankt voor de uitleg.

ik ga op zoek naar een scoop, heb wel zin om er aan te frutselen

Check de laagaffilter en voicing schakelaar maar eens, dat zijn hele grote kanshebbers.

Op 12 oktober 2022 15:06:33 schreef DJohnny:
Check de laagaffilter en voicing schakelaar maar eens, dat zijn hele grote kanshebbers.

Net als een insert. Ik heb ook eens een ingang gerepareerd, die van een signaal was voorzien vanaf de uitgang van een eindtrap. Hoe kan dat? Met een verloopje van speakon naar XLR 8)7

Dit weekend heb ik de versterker kunnen testen. daar komt wel gewoon geluid uit. Ik heb wel een paar vragen die misschien in sommige ogen dom zijn. Maar dat kan me niet schelen :) moet ze toch ergens stellen.
Het klopt toch niet dat een jack het alleen doet als die er half inzit? ik kan ze helemaal doorduwen maar dan hoor ik niks, als ik ze er half in steek klikken ze ook een soort van vast en krijg ik wel geluid.
Ik stuur het geluid nu met het mix gedeelte van een 4 sporen recorder naar de dynacord. Ik krijg er geluid uit als ik de eq in pak ( maar dan moet wel de eq uitgeschakeld staan ( als deze aan staat is de enige manier waarop ik de lampjes boven de master faders zie werken))
De master van de recorder regelt dan dus ook hoeveel volume de dynacord geeft. Kan dit op een of andere manier kwaad? Is die versterker dan eigenlijk niet heel de tijd op vol vermogen bezig met een zwak signaal? Of werkt een versterker harder als hij sterk signaal binnen krijgt en doet hij gewoon op zn gemakje met een zwak signaal. Hij heeft een uurtje zo staan spelen met een zwak signaal en er werd niks buitensporig warm.
Zou ik die poweramp uit de dunacord kunnen combineren met een andere powermixer waar juist het mixgedeelte van werkt en het poweramp gedeelte weg is? Is dat verstandig? makkelijk? doodzonde van die dynacord? ben benieuwd wat jullie denken.

Op 18 oktober 2022 10:33:39 schreef WoutWorthalot:
Dit weekend heb ik de versterker kunnen testen. daar komt wel gewoon geluid uit. Ik heb wel een paar vragen die misschien in sommige ogen dom zijn. Maar dat kan me niet schelen :) moet ze toch ergens stellen.
Het klopt toch niet dat een jack het alleen doet als die er half inzit? ik kan ze helemaal doorduwen maar dan hoor ik niks, als ik ze er half in steek klikken ze ook een soort van vast en krijg ik wel geluid.
Ik stuur het geluid nu met het mix gedeelte van een 4 sporen recorder naar de dynacord. Ik krijg er geluid uit als ik de eq in pak ( maar dan moet wel de eq uitgeschakeld staan ( als deze aan staat is de enige manier waarop ik de lampjes boven de master faders zie werken))
De master van de recorder regelt dan dus ook hoeveel volume de dynacord geeft. Kan dit op een of andere manier kwaad? Is die versterker dan eigenlijk niet heel de tijd op vol vermogen bezig met een zwak signaal? Of werkt een versterker harder als hij sterk signaal binnen krijgt en doet hij gewoon op zn gemakje met een zwak signaal. Hij heeft een uurtje zo staan spelen met een zwak signaal en er werd niks buitensporig warm.
Zou ik die poweramp uit de dunacord kunnen combineren met een andere powermixer waar juist het mixgedeelte van werkt en het poweramp gedeelte weg is? Is dat verstandig? makkelijk? doodzonde van die dynacord? ben benieuwd wat jullie denken.

Vreemde manier van onderzoeken, die nergens toe leidt.
Je hebt een ingangskanaal wat het niet goed doet en je zit nu al bij de eindversterkers te wroeten. Je gebruikt jackstekers, die alleen goed werken als je ze er half insteekt. Bepaal eerst eens hoe de ingang er uit ziet op het schema en stop er dan de juiste steker in. Soms staat het signaal op de ring en soms op de tip. Als je daar niet op let kom je geen steek verder. Het klopt dus precies, dat sommige in- of uitgangen alleen werken als je een plug er maar half insteekt. Kijk eerst eens in het schema hoe je een ingang van signaal voorziet.
Als alle andere kanalen goed werken, hoef je echt niet verder te zoeken dan in het eerste kanaal.
Voor mijn gevoel ben je helemaal niet systematisch aan het zoeken, om de fout in te dammen en dan in dat kleine gedeelte de fout er uit te meten. Je bent nu al met recorders aan de gang, waarvan je misschien ook al niet weet hoe je ze moet aansluiten en je weet ook niet eens of je daarvoor wel de juiste aansluitsnoeren gebruikt.
Ik zie de bui al hangen. Straks begin je ergens in de mixer te wroeten en een fikse kortsluiting maakt het toestel in dat geval rijp voor de container.
Aan een mixer waarin van alles geprobeerd is wil ik al reparateur niet eens beginnen.
Best zonde dat de toekomst van een best goede mixer verkloot gaat worden en dan ,ik zeg het nog maar eens, rijp is voor de container.

Ik vraag me af of je überhaupt wel weet hoe een mengtafel correct wordt aangesloten en hoe de diverse in- en uitgangen en combinaties daarvan worden gebruikt. Heb je de manual al eens grondig bestudeerd?

voor mij is poweramp van de mixer op dit moment veel interessanter dan het mixgedeelte, vandaar dat ik gewoon heel nieuwsgierig was naar of die dan wel zou werken. Dus omdat ik er via het gewone kanaal geen geluid op krijg heb ik die getest met de andere ingangen. main in, eq in en poweramp in. die laatste 2 doen het dus.
En ik ben blij want ik heb iig geval een werkende versterker.
Waarom gebruikt het ene apparaat het signaal op de tip en de ander op de ring? kan dat ook te maken hebben dat ik van tulp uitgang naar jack ga?

schroevendraaiers op de printplaat als slagtanden door de modder, lekker wroeten. haha neehoor, haal al m'n hele leven dingen uit elkaar, weet heel veel dingen niet maar wel genoeg om dingen niet verder stuk te maken dan dat ze al zijn.

dit viel me nog wel op trouwens.
De eerste 12 kanalen zijn identiek en van binnen zitten ze verdeeld op 2 printplaten die ook identiek zijn. alleen zit er bij de ene een draadje op de achterkant gesoldeerd, het lijkt een brug die er om een of andere rede is ingezet maar het lijkt of het ene uiteinde niet goed is vastgesoldeerd het lijkt er gewoon ingeprutst eigenlijk.
Waarom zou zoiets gedaan kunnen zijn? zal ik het er gewoon uit halen?
Dan moet je natuurlijk weten waar die brug is gemaakt in de schakeling en of het wel echt contact maakt. Dat ga ik nog uitzoeken

Op 12 oktober 2022 15:03:59 schreef WoutWorthalot:
zoals al eerder aangegeven, verre van expert :)
wel bedankt voor de uitleg.

ik ga op zoek naar een scoop, heb wel zin om er aan te frutselen

Zonder kennis heb je weinig aan een scoop want je weet niet of het signaal wat je ziet, er hoort te staan en of de amplitude kan kloppen. Sterker nog, je hebt waarschijnlijk geen idee waar je moet meten. Koop eerst eens een boek over electronica of kijk naar Youtube videos die over de basis van electronica gaan. Dingen als stroom en spanning, hoe halfgeleiders werken, opamps, condensators, spoelen, weerstanden etc. Het is een mooie hobby maar zonder kennis is de kans groot dat je meer schade veroorzaakt dan dat je herstelt.

daarom stel ik hier toch ook vragen. Als ik vastloop met een reparatie dan ga ik op onderzoek uit, wat moet ik weten om weer verder te kunnen met dit apparaat of fiets of motor of meubel of wat er dan ook maar kapot gaat in m'n leven.
Wat heb ik er nou aan om te horen dat ik er beter niet aan kan beginnen omdat ik te weinig weet. Ik begin er juist wel aan en leer wat ik moet weten. Misschien gaat er dan wel eens iets kapot inderdaad maar wat maakt jou het nou uit wat er met mijn mixer gebeurd? Ik snap ook wel dat als ik er lukraak weerstandjes of weet ik veel wat uitruk dat er dan geen reparateur is die me nog wil helpen. Maar ik kan zo'n ding toch gewoon openschroeven en kijken hoe dat er allemaal uitziet van binnen, of er niks los zit of heel vies is.
Krijg het gevoel dat ik mezelf zo moet verdedigen hier.

vertel me liever of ik dat oranje draadje wat wel op de ene printplaat en niet op de andere zit moet weghalen of laten zitten. Of speculeer erover mee.

Met details (zoals dat ene oranje draadje) kunnen we misschien helpen, en die bereidheid is er ook wel.

Maar het ontbreekt u aan algemene basiskennis, die moet echt eerst worden opgedaan.

Stel maar dat het hier een kookforum was: het heeft geen zin om het verschil tussen tijm en rozemarijn uit te leggen aan iemand die het verschil niet kent tussen braden en stoven.

En jawel, kijken kan nooit kwaad. Maar enkel als men weet waar te kijken, en wat goed is en wat fout, kan men door te kijken een (begin van) diagnose stellen.

Elektronica is een fascinerend domein, kost enige moeite om zich in te werken maar het kan veel voldoening opleveren. Wees trouwens maar tevreden dat het "maar" om audio gaat, hoogfrekwent is nog aardig wat lastiger...

Beginnen met basiskennis! Wet van ohm, schema's lezen, meetinstrumenten begrijpen. En nogmaals, als er daarna detailvragen blijven dan staan we hier graag bereid! Sukses en pret gewenst!

Op 18 oktober 2022 14:17:13 schreef WoutWorthalot:
daarom stel ik hier toch ook vragen. Als ik vastloop met een reparatie dan ga ik op onderzoek uit, wat moet ik weten om weer verder te kunnen met dit apparaat of fiets of motor of meubel of wat er dan ook maar kapot gaat in m'n leven.
Wat heb ik er nou aan om te horen dat ik er beter niet aan kan beginnen omdat ik te weinig weet. Ik begin er juist wel aan en leer wat ik moet weten. Misschien gaat er dan wel eens iets kapot inderdaad maar wat maakt jou het nou uit wat er met mijn mixer gebeurd? Ik snap ook wel dat als ik er lukraak weerstandjes of weet ik veel wat uitruk dat er dan geen reparateur is die me nog wil helpen. Maar ik kan zo'n ding toch gewoon openschroeven en kijken hoe dat er allemaal uitziet van binnen, of er niks los zit of heel vies is.

vertel me liever of ik dat oranje draadje wat wel op de ene printplaat en niet op de andere zit moet weghalen of laten zitten. Of speculeer erover mee.

Jij ziet wat, maar wij zien van hieruit niets, ook geen oranje of andere draadjes van wat voor kleur dan ook.
Spit de servicemanual eens door , altijd leerzaam en zie tussen welke onderdelen het draadje zit. Misschien is er wel een gebroken spoortje gerepareerd.
Of krijgen we nou weer vragen wat die rechthoekjes op het schema zijn?
Zit in het mengpaneel ook nog een overgecompenseerde diabolisator, of is die al een keertje vervangen?

Als het je vooral om de eindversterker te doen is kan je beter een leuke eindversterker van Marktplaats plukken en de powermixer verkopen "met werk".

Op 18 oktober 2022 17:49:04 schreef buzzy:
[...]
Zit in het mengpaneel ook nog een overgecompenseerde diabolisator, of is die al een keertje vervangen?

Dat zijn krengen, die werden ook in sommige oude Philips scoops gebruikt. Die vervang ik als eerste.

Wat heb ik er nou aan om te horen dat ik er beter niet aan kan beginnen omdat ik te weinig weet. Ik begin er juist wel aan en leer wat ik moet weten.

Daarom adviseer ik ook een boek, om electronica te repareren heb je nu eenmaal wat basis kennis nodig. Als je geluk hebt kom je een video tegen van iets met het zelfde probleem en werkt dat bij jou ook, maar in de praktijk is dat zelden het geval.

Als jij aan je motor werkt maar je hebt geen idee wat de onderdelen zijn en geen geschikt gereedschap hebt dan is de kans op succes op hulp op een motor forum ook klein. Die verwachten ook dat je minstens de namen van de onderdelen kent en weet wat ze doen.

Jij krijgt dan zoiets als: Als ik dat rechter knijpding op het stuur inknijp blijft hij wel staan als ik start en hij werkt ook beter als ik dan gas geef terwijl ik die grijze dingen met rubber slang onder de tank naar rechts draai en tegelijk het bagage rek neerklap
Dit is niet om je te beledigen maar zo'n soort verhaal type jij in dit topic. De minimale basis is dat je de wet van Ohm kent, weet hoe onderdelen er uit zien en weet hoe ze grofweg werken.Anders wordt het een hele zware bevalling, we helpen graag maar ik verwacht toch wel wat basis kennis anders wordt het een hele zware bevalling.

En qua scoop, als jou ontsteking niet goed staat dan kun je een testkast of dwell meter gebruiken maar als je zo iets koopt zul je wel moeten weten hoe je hem gebruikt en afleest, dus dat je weet of de meting goed of slecht is. Als je dat ding op je ventiel probeert aan te sluiten is het tamelijk zinloos. Allemaal vanzelfsprekend als je weet hoe alle onderdelen op je motor werken en worden genoemd. Bij electronica geldt het zelfde.

Speculeren is zinloos, apparaten zitten vol draadjes in allerlei kleuren. Hoe moeten wij nu weten wat dat oranje draadje daar doet. Dat soort dingen zoek je op in een schema of als je veel aan dit apparaat gewerkt heb dan weet je dat misschien wel. Er van uitgaande dat het ding altijd heeft gewerkt dan zal dat draadje daar horen. Als je hem hebt overgenomen van iemand die ook niet weet wat hij doet dan is het nu waarschijnlijk einde oefening. Dan weet je niet meer wat wel en niet origineel is. Dan kunnen er de verkeerde onderdelen in zitten in de verkeerde positie en dan wordt het zelfs voor een expert met een service manual heel veel werk.

Er stond een post bij van DJohnny, daar heb je geen aandacht aan besteed maar dat is een expert op gebied van Dynacord.

Op 19 oktober 2022 09:56:14 schreef fred101:
[...]

Er stond een post bij van DJohnny, daar heb je geen aandacht aan besteed maar dat is een expert op gebied van Dynacord.

Ik gaf aan dat ik nog geen 5KM van Bergen op Zoom woon, dus best wel dichtbij, maar de moed is een beetje in mijn schoenen gezakt.

de moed is een beetje in mijn schoenen gezakt.

Daarmee ben je niet de enige :(

Op 11 oktober 2022 08:36:21 schreef WoutWorthalot:
Ik heb hem opengemaakt en alle pots en sliders met contactspray behandeld, dit hielp niks.

Als je daarmee echt alle potmeters bedoelt: zonde. Die werkten prima en heb je nu mogelijk eerder slechter gemaakt dóór de contactspray. Contactspray moet je goed 'afwassen' omdat het nogal vet is en daardoor stof wat er tóch in komt, op z'n plek gaat houden. Binnen de kortste keren zijn de problemen erger dan toen je begon.

Op 18 oktober 2022 11:26:30 schreef WoutWorthalot:
De eerste 12 kanalen zijn identiek en van binnen zitten ze verdeeld op 2 printplaten die ook identiek zijn.

Dat is het meest handige aan dit soort apparatuur. Dan kun je met gemak vergelijkingsmetingen uitvoeren, of, als dat kan, zelfs kanalen met elkaar uitwisselen: verhuist het probleem mee, dan zit het probleem dus zeer hoogstwaarschijnlijk in de print van dat ene kanaal.

Op 18 oktober 2022 11:26:30 schreef WoutWorthalot:
alleen zit er bij de ene een draadje op de achterkant gesoldeerd, het lijkt een brug die er om een of andere rede is ingezet maar het lijkt of het ene uiteinde niet goed is vastgesoldeerd het lijkt er gewoon ingeprutst eigenlijk.
Waarom zou zoiets gedaan kunnen zijn? zal ik het er gewoon uit halen?

Tja, we zien geen foto's en kunnen dat dus echt niet beantwoorden. Dat soort draadbruggen kunnen gewoon het gevolg van mensenwerk zijn: als (bijvoorbeeld) dat ene kanaal als enige een microfoon-aansluiting heeft (die met het indrukken van een schakelaar geselecteer wordt) maar de ontwerper is een belangrijke verbinding van onderdeel x naar onderdeel y vergeten te leggen op de print waardoor de microfoon gewoon niet werkt, dan wordt dat vaak met een draad opgelost, omdat een compleet nieuwe print ontwerpen te duur is.

Anders gezegd: ga er (voor nu) vanuit dat dat draadje er niet voor niets zit, of controleer met een andere print of dat draadje onderdelen verbind die op jouw print door de breuk in een spoor mogelijk niet meer verbonden zijn zonder dat draadje.

[...]

Dat je vragen stelt is ook niet erg. Maar er zit een verschil tussen iets doen met die vragen én logisch nadenken. Je hebt nu al meerdere handreikingen gekregen (waaronder zelfs hulp in persoon!) maar daar niets mee gedaan.

Een ander belangrijk deel is logisch nadenken: praktisch elke reparateur gaat bij een dergelijk toestel als eerste vergelijkingsmetingen met een signaalbron uitvoeren (want je hebt toch ik weet niet hoeveel identieke printen/circuits) óf, als er geen meet-apparatuur voorhanden is of diegene onbekender is met storing zoeken, printen omwisselen (want wederom: er zitten zeer veel identieke circuits in)
Op die manier is vaak zeer gemakkelijk een storing te lokaliseren, want verhuist de storing mee, dan zit de storing vaak in de print die verwisseld is en niet in achterliggende bedrading of printplaat, want anders zou de storing gelijk blijven en de verwisselde printplaat op de andere positie prima werken.

Maar tóón dan ook dat je iets doet met de handreikingen of dat je op z'n minst even terug gaat naar af en (als dat kan) een print omwisselt.

Zoals mijn baas in mijn electronica-winkel tijd altijd zei bij klanten die dachten dat je in een electronicazaak ook een totale reparatiehandleiding cadeau kreeg: 'Nee, wat u nu min of meer doet is een fietsenwinkel binnenstappen, de allerduurste racefiets kopen en vervolgens aan ons vragen hoe u de Tour de France moet winnen. Maar dat kunnen wij u niet vertellen, dat moet u zelf doen. Zo is dat met electronica ook. We kunnen u best hier en daar een tip geven, maar als de basiskennis ontbreekt, kunnen we u gewoon niet helpen.'

Ik sluit mij geheel aan bij mijn forum collega's hierboven. De Powermate is geen super geavanceerd apparaat, maar ook niet makkelijk te herstellen als je niet weet wat je doet. Ik heb veel powermates op de werkbank gehad, maar ben er nog nooit 1 tegengekomen met een oranje draadje, althans ik begrijp dat je dit bent tegen gekomen bij inspectie. Daar is waarschijnlijk al eerder wat aan gesleuteld.

Je begon met een defect kanaal 1, nu zijn we inmiddels bij de eindversterker. Dat is dus de complete andere kant van het apparaat. Ik concludeer hieruit dat je geen goede fouten diagnose hebt gesteld of er simpelweg meerdere defecten aanwezig zijn daar het apparaat minimaal 20 jaar oud is.

Het is jammer dat je met contactspray in de weer bent geweest, de problemen zullen nu alleen maar groter worden daar contactspray stof juist op zijn plek houd en de boel weg vreet. Pluspunt is wel dat je eerder genoemde problemen hoogstwaarschijnlijk te wijten zijn aan slijtage gevoelige onderdelen zoals diezelfde faders en druktoetsen dus deze hadden allen toch wel vervangen moeten worden. Vervang hierbij ook het standby-relais (zit naast de master faders) en de eindtrap relais (hier uitkijken dat je niks verder sloopt) en dan ben je al een heel eind op de goede weg.

Op 19 oktober 2022 14:45:59 schreef DJohnny:
Ik sluit mij geheel aan bij mijn forum collega's hierboven.

Door statische lading, of een groot spanningsverschil (aarding op verschillende groepen etc) kan een ingangstrapje gesneuveld zijn. Dat zou dezelfde klacht geven. Daarom zeg ik altijd, eerst repareren dat het weer werkt en dan eventueel onderdelen vervangen die aan slijtage of veroudering onderhevig zijn.
Het zal niet de eerste keer zijn dat door sloperaties nog meer fouten worden geïntroduceerd.
TS is daarvoor een goede kanshebber.
Hij leert in elk geval dat zijn manier van "repareren" niet de juiste is.

Het spijt me buzzy,
Het zinnetje ik woon heel dichtbij <5km daar heb ik blijkbaar overheen gelezen. Kan het me bijna niet voorstellen want ik heb die post een paar keer gelezen.
Maar daar had ik wel even op mogen reageren. Ik snap dat dit mij niet in een goed daglicht heeft gezet in deze discussie.

Ik waardeer jullie pogingen tot hulp ook echt wel en ik weet ook dat ik nogal een beginner ben in de elektronica. Ik verwachtte ook helemaal niet dat als ik hier een paar problemen van een mixer niet dat jullie dat dan zomaar op kunnen lossen.
Naar mijn gevoel heb ik op andere handreikingen wel gereageerd maar zodra het bleek dat ik er niet zo heel veel verstand van heb werd mij deze reparatie in diverse posts ontmoedigd. Daar ben ik een beetje tegenin gegaan.
Stap 1 was vmet een scoop dingen doormeten. Ok dan heb ik een scoop nodig, maar als ik dan zeg dat ik die op marktplaats ga zoeken wordt me ook weer verteld dat dat geen zin heeft als je niet weet hoe een scoop werkt. Sorry, ik word daar een beetje rebels van. Want als ik geen fiets heb kan ik ook niet leren fietsen toch?

Dus ja, ik wil hier ook helemaal geen vijandigheid creeren, en het is ook lastig, als je iets typt wat je normaal zou zeggen met een glimlach erbij dan kan het ook allemaal anders geinterpreteerd worden.

Even doorgaan op die vergelijking: nee, inderdaad, men leert niet fietsen als men geen fiets heeft, dat is helemaal correct. Het was misschien niet de beste raad om gelijk een scoop aan te bevelen, een scoop is een complex apparaat waarmee men veel kan meten; maar men moet weten hoe, en men moet de resultaten weten te interpreteren.

Zet dat kratje bier maar gereed voor @buzzy, of heeft hij misschien liever whisky of rozebottelthee :) ? Als hij komt, let dan vooral op de algemene aanpak. Of de multimeter op 100mV staat of op 1,5 amp is niet zo relevant. Wat er te leren valt is de globale aanpak. Welke metingen worden er verricht, in welke volgorde, en volgens welke beslissingsboom?

Het lijkt een beetje op het verschil tussen "bottom-up" en "top-down" programmeren, waarover veel te doen was in de tijd dat ik die stiel leerde. Uw aanpak lijkt op "bottom-up": er zijn allerlei details te zien, en die wil je allemaal te lijf gaan - te beginnen met dat oranje draadje. Zelf heb ik altijd meer geloofd in "top-down": wat is het globale verhaal, waar vertrekt het signaal en langs waar gaat het waarnaartoe, tot waar kan ik het volgen.

Zoals reeds meermaals aangegeven is dat in dit verhaal erg makkelijk, doordat er meerdere kanalen zijn, waarvan sommige wel werken. Vergelijkende metingen zijn dus zeer haalbaar, en eigenlijk is er geen scoop voor nodig: een willekeurige signaalbron en een stel oren kunnen al heel wat bereiken - mits oordeelkundig ingezet.

Tot slot bevestig ik graag wat reeds eerder werd gesteld: onderschat de raad niet van DJohnny, die kerel weet echt wat hij vertelt als het over Dynacord gaat.

En ook nog: als nieuwkomer in de elektronica is het beter om met de ingangstrappen te beginnen, daar kun je minder schade in aanrichten dan in vermogensversterkers, of althans minder dure schade. En maak je geen illusies: je ZULT dingen opblazen, af en toe, en vooral in je beginfaze.

Stap 1 was vmet een scoop dingen doormeten. Ok dan heb ik een scoop nodig, maar als ik dan zeg dat ik die op marktplaats ga zoeken wordt me ook weer verteld dat dat geen zin heeft als je niet weet hoe een scoop werkt. Sorry, ik word daar een beetje rebels van. Want als ik geen fiets heb kan ik ook niet leren fietsen toch?

Leren fietsen is niet echt een vergelijk. Jij wilt leren autorijden maar hebt een auto die niet wil starten, je hebt geen gereedschap en geen idee wat alle onderdelen doen of zijn.

Een scoop zijn de ogen van een elektronicus, je kijkt daarmee of ergens de juiste signalen staan, maar dan moet je wel weten waar je moet meten en wat de juiste signalen zijn. En daarvoor moet je een zekere basis kennis hebben.

Waar je moet meten is puur kennis. Je weet dat omdat je schemas kunt lezen en je weet hoe componenten werken. En hoe groepen onderdelen werken. Wordt een tor of fet gebruikt als schakelaar of als versterker, is de versterker klasse A of B, wordt een opamp als comparator gebruikt of als versterker, of als spanningvolger etc etc. Dat soort dingen moet je weten anders wordt het erg lastig. bv: Zet de punt van een 10x probe op het meest linkse soldeerpad van dat zwarte ding met drie pootjes en dan helemaal uitleggen hoe je de scoop instelt omdat je geen trace ziet. Het schema erbij, voor jou uitrekenen wat de versterking van de opamp is. En dan hopen dat je ook echt meet op de plek die wij bedoelen. Dat wordt een heel langdurig topic. Zeker als je geen theorie wilt leren. (de zijwieltjes bij fietsen :-) )

Wat je moet zien is puur gebaseerd op kennis. Is er cross over vervorming, fase verschillen, oscillaties, rimpelspanning, en dan zie je een signaal want anders is dan daar moet staan, dat kan zijn omdat daar de fout zit (maar welk component veroorzaakt dat ? ) en is de fout er wel ? belast je de schakeling misschien te veel omdat je de verkeerde probe gebruikt ? Ook populair, mol je een eindtrap (en je scoop) omdat je een ground lead verkeerd plaatst, hebt.

Maar het kan ook zijn dat je de triggering verkeerd hebt staan, of de AC/DC mode verkeerd, of de tijdbasis fout hebt staan. En is die vervorming er wel ? misschien heb je de probe niet juist gecompenseerd ?.

Het gene wat hier het wat makkelijker maakt is dat je meerdere wel werkende kanalen hebt. Maar je moet nog steeds weten waar en hoe je meten moet.

En dan de volgende stap, onderdeel desolderen zonder het PCB te mollen (zoals de meeste beginners bij gebrek aan een goed (de)soldeerstation)
Als dat lukt moet je het onderdeel testen, als dat niet gaat (Bij sommige ICs erg veel werk) dan als test het vervangen door het juiste nieuwe onderdeel. Als het er niet meer is dan moet je een vergelijkende zoeken dmv de datasheets. Als het een tor of diode is, test je met een DMM met diode tester, een condensator of spoel met een LCR meter, weerstanden met je DMM. Opamps met een opamp tester of op een breadboard. En zo zijn er veel meer onderdelen die je moet herkennen en kunnen testen.

Dan de juiste soldeertin en soms flux, weten waar je wel en niet de juiste contact cleaner in moet spuiten. Er zijn "onderhoud/smeer" cleaners en "ik los op termijn het hele onderdeel op" cleaners die je (vaak automotive) gebruikt om zwaar geoxideerde contacten te reinigen en je daarna goed moet weg wassen.

Begin met een boek als electronica voor dummies als je het praktisch wilt houden of the art of electronics als je diep wilt gaan. Een aanrader is Analog Seekrets, from DC to daylight van L. Green (gratis pdf, de onderdelen bijbel, gaat tientallen paginas diep in op 1 simpel ding als bv een condensator of weerstand. Alle soorten, types, faal modus, veroudering, parasitaire eigenschappen etc

Op 19 oktober 2022 16:01:45 schreef buzzy:
[...]
Door statische lading, of een groot spanningsverschil (aarding op verschillende groepen etc) kan een ingangstrapje gesneuveld zijn. Dat zou dezelfde klacht geven. Daarom zeg ik altijd, eerst repareren dat het weer werkt en dan eventueel onderdelen vervangen die aan slijtage of veroudering onderhevig zijn.
Het zal niet de eerste keer zijn dat door sloperaties nog meer fouten worden geïntroduceerd.
TS is daarvoor een goede kanshebber.
Hij leert in elk geval dat zijn manier van "repareren" niet de juiste is.

Zo diagnosticeer en repareer ik doorgaans ook apparatuur op deze wijze, maar ik ken de powermates eigenlijk door en door zodat ik eigenlijk al bijna zeker weet dat de powermate van TS gewoon last heeft van gebruikersslijtage. Zoals ook deze zijn ze al behoorlijk op leeftijd en omdat het een "portable" apparaat is, zijn ze ook vaak ook behoorlijk on the road geweest. Alleen dat oranje draadje baart me wel wat zorgen ;).

Eigenlijk alle powermates die ik op de bank heb gehad hadden problemen met hun bedieningsorganen zoals de faders en knoppen. Als het eenmaal zover is, kunnen alle relais ook het best worden vervangen. Na het vervangen van al deze componenten speelde ze weer als nieuw. Zelden heb ik een component in het mixer gedeelte stuk gehad, hooguit een "moe" geworden fusible resistor. Nieuw waren deze apparaten (evenals alle Dynacord producten) onbetaalbaar, maar ze zitten extreem degelijk qua design en componentenkeuze in elkaar.

Alle bovengenoemde componenten zijn gewoon nog prima verkrijgbaar. De EQ faders is een ander verhaal, dit zijn speciaal voor dit apparaat gemaakte 30mm faders. Maar dit zijn Alps kwaliteitsfaders die eigenlijk nooit stuk gaan en als dat toch gebeurd is het eigenlijk altijd te wijten aan verkeerd gebruik of verkeerde sprays.

@TS: ik wens je succes met de reparatie maar zou Buzzy zeker (desnoods over je schouder) mee laten kijken! Het kan soms sneller stuk zijn dan je denkt! Ook geloof ik niet zo in zo'n YouTube (snel)cursus scoop leren. Ze zullen prima uit kunnen legen hoe zo'n ding werkt en hoe je moet meten. Maar de grote vraag blijft altijd WAT meet je en wat MOET je meten. Soms heb je geluk met een service doc, maar vaak is het toch een kwestie van bekijken en uitrekenen. Maar over het algemeen is het ervaring en een stukje intuïtie waar je op moet kunnen vertrouwen, en daar gaat soms een hele tijd overheen voor je dat opdoet en opbouwt, soms jaren! Ik zit al jaren in dit vak en krab nog regelmatig achter mijn oren.

Mocht je toch een scoop willen aanschaffen, kijk dan voor een ouderwetse (desnoods vintage) beeldbuisscoop van een goed merk. Bij vraag en aanbod komen ook vaak best mooie apparaten voorbij en voor dit soort metingen heb je niets duurs of aparts nodig. Ikzelf ben nog net geen 40 jaar, maar vele reparateurs in mijn leeftijdsgroep schaffen heel graag van die kleine digitale fancy Rigol scoopjes aan. Zoals een aantal hier op het forum weten heb ik echt altijd ruzie met die dingen. Ikzelf meet het liefst met een hybride scoop zoals een (oude) Philips PM3055 of Fluke \Tek\Hameg variant en krijg dan ook vaak naar mijn hoofd dat ik heel ouderwets ben! Zo'n digitaal ding neemt je veel uit handen (uitgebreide autoset functie en automatische correcties bijvoorbeeld), maar daardoor raak je snel verwend en leer je de materie niet echt kennen. En als je op een ouderwetse scoop meet, kun je op eigenlijk alle scopen meten. Vaak meet ik nog wel eens (puur voor de lol) met een vreemde scoop, maar voel me er vaak al heel snel vertrouwd mee en dat werkt toch het fijnst nietwaar!