Ik heb hier een een vraag voor een kennis. Hij heeft een Cadilac die hij wilde opmaken en dat is blijbaar goed gelukt maar het Dashbord werkt niet meer. Op een plaats is te zien dat er een beschadiging is waarschijnlijk door een kortsluiting. We hebben al op heel wat plaatsen gezocht en ook een nieuw onderdeel gevonden op EBAY maar vanaf die site wordt het onderdeel niet naar België verstuurd. Misschien heeft hier iemand een oplossing. Ik kan de naam van het volgens mij verbrande onderdeel ook nioet meer lezen misschien kent iemand dat onderdeel wel. Alvast bedankt voor de hulp.
Allicht iets in de voeding van de VFD's.
Maar de foto's tonen niet twee zijden van dezelfde print; het zijn vermoedelijk twee printen op elkaar.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ja twee keer dezelfde foto gepost, en de print waar het verkoold is zien we de componentenzijde niet. Verbrande onderdeel is niet zichtbaar voor ons.
Zo te zien dwars door de print verkoold, dat zal niet zo makkelijk te herstellen zijn. Dat verkoold print moet weg, dus daar zal je met een gat door de print zitten.
Je zal wat duidelijker moeten zijn, onze glazen bol doet het niet meer. 
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (38%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zo te zien een stel weerstanden of dioden die verbrand zijn. miss wel de normale gang van zaken door hitte van iets krap berekende weerstanden over de jaren zelfs.
Op 13 oktober 2022 19:28:06 schreef testman:...iets krap berekende...
Dat mag dan in de krant: Amerikanen die iets te krap berekenen 
Op 13 oktober 2022 19:28:06 schreef testman:
zo te zien een stel weerstanden of dioden die verbrand zijn. miss wel de normale gang van zaken door hitte van iets krap berekende weerstanden over de jaren zelfs.
Zo te zien een 5 potige spanningsregelaar voor de VFD ?
Dat mag dan in de krant: Amerikanen die iets te krap berekenen
Ze hebben al het record van zo min mogelijk PK's in een zo groot mogelijk motor volume.
CrossFireX
In ieder geval moet al dat zwart verkoold materiaal verwijderd worden, want dat is geleidend. En dan zit je echt met een gat in de print waar je kunt doorkijken. Dus echt makkelijk zal het niet zijn om te repareren. Er zijn sporen die niet echt duidelijk zijn waar ze naar toe gaan of verbinding maakten. Allemaal doorgebrand. Zonder schema wordt dat een uitdaging om te herstellen.
Ik denk niet dat het een meer lagen print is, maar indien wel dan mag je het repareren vergeten.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (21%)]
De spanningsregelaar, het tantaaltje en de elco zijn de problemen.
Zoals crossfire zegt: koolstof verwijderen levert een gat op, maar moet gedaan worden. Dat gat moet je dicht zetten met nieuw stuk printplaat.
Ik ken maar 1 man die ik dit toe vertrouw: fred101 hier op het forum..
EricP
mét CE
Niks ten nadele van Fred (die kan dit ongetwijfeld), maar... Trek eerst de boel eens van de PCB, maak de ellende schoon en kijk eens wat je over hebt (dat zou ook zomaar 'niets' kunnen zijn; zo nu en dan alleen de glasvezel en soms ziet het er gewoon erger uit dan het is). Vervolgens kun je eens meten hoe vervelend die koolstof daar is. Als in: ja, het geleidt. Maar dat hoeft niet veel te zijn en hoeft ter plekke ook niet storend te zijn (het is tenslotte geen hoog-impedant meet-ingang; bij een spanningsregelaar kan 100k 'parasitair' meestel niet veel kwaad). Een stukje PCB vervangen is het probleem niet, maar het is wel tijdrovend gepiel en dus duur (als in: bij klein werk kun je de traces op de hand frezen, bij wat groter werk moet je gaan tekenen en etsen. En dan nog erin plakken en verbinden). Als het nodig is: vooral doen. Als het niet nodig is: boel in elkaar solderen en stabiliseren met superlijm. Andersom is niet fijn: de dampen die van 'hete' superlijm af komen kunnen niet gezond zijn en het spul kan gewoon niet tegen 'soldeerbout temperatuur'.
Maar... als het zo lokaal zo warm geweest is, dan is daar meestal wel een oorzaak voor. 'Kortsluiting' klinkt vaag. Maar als het inderdaad een spanningsregelaar is die aan de uitgang kortgesloten is geweest, dan zou het kunnen. Wel de kortsluiting langer maken bij vervangen onderdelen - anders wordt het probleem niet kleiner
.
Al met al geen klusje voor iemand zonder ervaring - de kans is groot dat je meer stuk dan heel maakt.
Overigens... wel spannend: op de ene foto is een moertje op een boutje te zien. Op de onderkant is van dat boutje niks meer terug te vinden. Iets in het verhaal klopt niet.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
.fout
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (94%)]
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op de eerste foto is te zien dat het twee printen boven elkaar zijn. Dus eerst verder demonteren en dan een fot van de componentenkant van de print met het defect. Misschien is er nog hoop voor de Cadillac.
Aan de onderkant lijkt het 2 driepoters te betreffen.
Je kan proberen te achterhalen wat de functie daarvan is. Zoals men al zei, als het bijvoorbeeld de VFD voeding is, kun je een externe voeding gebruiken om te testen of het geheel nog werkzaam is.
Verder is alles al gezegd. Is waarschijnlijk wel te doen, is niet eenvoudig, is wel de moeite waard voor een in Nederland zeldzaam dashboard dat niet meer gemaakt wordt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als dat weerstanden zijn die dat veroorzaakt hebben, zal er wel meer kapot zijn wat dat veroorzaakt heeft.
(de print is niet een beetje heet geworden, maar is wat men in Amerika noemt 'well done'...
)
@Paul Welther , had van jou toch beter advies verwacht

Even een bijvraagje:
wat is dat groene waas dat over de soldeerzijde van de print ligt?
Ik bedoel datgene wat lijkt op de huid van een verlept popsterretje voor de huidverstrakkingsoperatie.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
CrossFireX
De vergeelde print is niet de juiste, er zit er onder nog een print. Daar zit de boosdoener, TS zei dat ie het onderdeel al had opgezocht op EBAY.
Vreemd dat ie dan daarvan juist geen foto toont... 
Hetzelfde zoals veel ander topics, nul of weinig info, TS laat niks horen of weten... Waardeloos verhaal alweer.
Als je zo rijk ben dat je je een Cadillac kan veroorloven,moet een nieuwe print ook geen probleem zijn, denk ik.
CrossFireX
Op 14 oktober 2022 14:01:54 schreef mel:
Als je zo rijk ben dat je je een Cadillac kan veroorloven,moet een nieuwe print ook geen probleem zijn, denk ik.
Nog vreemder dat je dat onderdeel dan op EBAY gaat opzoeken...
CrossFireX
Nee, klopt niet! Verkeerde print, heel dichtbij geen schroefgaten en twee connectors. Het is de print eronder! 
Bij de zogezegd verbrande regelaar zit een schroef, die is er niet op de verkoolde print...
En ook helemaal niet aan de rand van de print. Ik zie trouwens aan de soldeerzijde geen gaten van de vele dip ic. En op de verbrande soldeerzijde zijn ook geen pennen zo dicht bij elkaar!
Ts kan duidelijkheid verschaffen, maar die laat het afweten... Ik gooi de handdoek in de ring, weer een topic met geen reacties. 
Op 14 oktober 2022 14:01:54 schreef mel:
Dan denk je dat verkeerd.
Als je het over amerikaanse auto's uit de jaren 80-90 hebt, zijn onderdelen daarvoor in Europa zeer zeldzaam. Reparatie is daarom beslist het proberen waard. Als je uit de VS bestelt, komen er tientallen euro's verzendkosten - en daarover weer BTW enzovoorts bij.
Ook zijn dat soort auto's in aanschaf spotgoedkoop, omdat vanwege de achterhaalde techniek en de milieueisen de ouderwetse V8's een ongelooflijk laag vermogen leverden. Denk aan 180 pk uit een 5,7 liter blok in de donkerste tijden. Daardoor zijn ze niet erg gewild en liggen de prijzen laag.
Geen Europeaan haalde het in z'n hoofd om zo'n ding te kopen, als je ook een veel betere Audi of Honda kon krijgen. Maar tegenwoordig zijn het juist daarom interessante relikwieën uit het verleden, net zoals men graag naar ouderwetse radio's luistert.
Amerikanen hadden weinig keus - de VS heeft sinds de jaren 1960 een heel strikt protectionistisch beleid (zowel onder de centristische als onder de rechtse regeringen) waardoor import-auto's heel erg veel duurder zijn dan in de VS geproduceerde auto's. Daarom zijn er daar nog wel wat overgebleven.
Ten slotte zijn die malaise-era auto's maar een schim van wat Cadillac was in de jaren 1930-1972. Het waren vaak rebadged versies van een basismodel Buick of Chevrolet, maar wel met een wat comfortabeler interieur. Denk meer het amerikaans equivalent van een Audi 80, dan aan zo'n dikke amerikaanse slee. Al begonnen die helemaal aan het eind van de 80s ook weer te komen.
Toch zijn die vaak relatief betaalbaar in aanschaf, en doordat ze inmiddels 30 jaar oud zijn redelijk betaalbaar te verzekeren enzo.
Dat gezegd hebbende, ook die kleine wagens kosten naar nederlandse maatstaven een fortuin aan brandstof. Maar als je maar 1x per week in het weekend een ritje maakt is dat beheersbaar.
Op 14 oktober 2022 14:24:31 schreef CrossFireX:
Ts kan duidelijkheid verschaffen, maar die laat het afweten... Ik gooi de handdoek in de ring, weer een topic met geen reacties.
Niet iedereen heeft de hele dag tijd/mogelijkheid om op dit forum te zitten 
CrossFireX
Op 14 oktober 2022 14:43:17 schreef Red_Arrow:
[...]Niet iedereen heeft de hele dag tijd/mogelijkheid om op dit forum te zitten
Op een forum zitten, hoe doe je dat? 
Op 13 oktober 2022 18:48:03 schreef CrossFireX:
Ja twee keer dezelfde foto gepost, en de print waar het verkoold is zien we de componentenzijde niet. Verbrande onderdeel is niet zichtbaar voor ons.Zo te zien dwars door de print verkoold, dat zal niet zo makkelijk te herstellen zijn. Dat verkoold print moet weg, dus daar zal je met een gat door de print zitten.
Je zal wat duidelijker moeten zijn, onze glazen bol doet het niet meer.
Inderdaad ik heb het niet juist gedaan. Deze print is niet van mij maar van een kennis die mij vroeg een antwoord proberen te vinden hier. Ik heb ondertusen het apparaat hier en heb het iets ver open gedraaid. Daat heb ik dan nieuwe foto's gemaakt die ik hier wil tonen. Verschiet er niet van want ik vrees dat heel de bedoening goed is voor het stort. Het lijkt mij wel op een ontplofte condensator. We zullen ergens een andere oplossing moeten zoeken vrees. Toch bedankt voor jullie goed bedoelde hulp en sorry voor het ongemak.