Oef. Daar is flink wat magische rook uit ontsnapt.

Pak een oude tandenborstel en wat 50/50 water/ethanol, en probeer eens of je 't schoon krijgt met flink wat spoelen en schrobben. Dan kunnen we zien of er veel schade aan de print is.

Ik wil er nog een foto bij doen want dat lukte eerst blijkbaar niet.

Oef, nu zien we at er gebeurt is! Dat ziet er niet goed uit... Jezus, dichtbij oekraine geweest? :)

Eerst goed schoonmaken met IPA en tandenborstel, en dan opnieuw foto posten.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (29%)]

Op 14 oktober 2022 15:13:44 schreef Ledlover:
Oef. Daar is flink wat magische rook uit ontsnapt.

Pak een oude tandenborstel en wat 50/50 water/ethanol, en probeer eens of je 't schoon krijgt met flink wat spoelen en schrobben. Dan kunnen we zien of er veel schade aan de print is.

Als ge naar de volgende foto kijkt, ik vrees dat zelf de flatkabel zwaar beschadigd is.

Die flatcable ziet er nog wel goed uit, das gewoon roet, dan krijg je er wel vanaf.
Die elco vlakbij, die mag je ook vervangen, die is hemelen.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (27%)]

Die paar weerstanden... dat valt toch wel mee? Het grootste probleem is de juiste waarde achterhalen. Aflezen werkt niet meer...

Overigens zie ik dat puur reparatie lastig wordt zonder diepgaande kennis aangezien je de waarde van de weerstanden niet meer kan bepalen door ze af te lezen. Je moet dan dusdanig veel kennis hebben dat je de voeding opnieuw kan ontwerpen.

Als we er nog steeds van uitgaan dat dit een voeding is, dan wordt mogelijk de oplossing om alle originele voeding-gerelateerde zaken af te koppelen, printsporen door te snijden, en een nieuwe voeding voor welke spanning je dan ook nodig hebt, als complete module ergens anders in te bouwen en met de juiste lijnen op de print te verbinden.

Leuk project :) maar er geldt inmiddels wel dat ook voor een ervaren technicus hier wel 10 uur of meer in kan gaan zitten, en je moet dus kijken of je liever uren vrijetijd kwijt wil zijn, ofwel (ik doe een gok) een paar honderd euro voor een nieuw digidash.

Het is sowieso aan te raden om kritische componenten zoals processoren, EPROMs en de VFD's zelf te bewaren na een test op harde kortsluiting! VFD's zullen ooit versleten raken en als je huidige VFD's nog goed waren, hoeven die écht niet weggegooid te worden.

Op 14 oktober 2022 15:13:48 schreef Onkeltje:
Ik wil er nog een foto bij doen want dat lukte eerst blijkbaar niet.

Dat lijkt op de omvormer voor de VFD.

Het wordt een moeilijke, zo niet onmogelijke klus om dit weer werkend te krijgen! Die zijn niet zomaar verbrand, en er is heel zeker ook gevolgschade.

Er is ook veel schade aan de print die erboven zit, rampzalig!

De kans op een werkende print is heel erg klein...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (11%)]

Op 14 oktober 2022 15:14:14 schreef CrossFireX:
Oef, nu zien we at er gebeurt is! Dat ziet er niet goed uit... Jezus, dichtbij oekraine geweest? :)

Eerst goed schoonmaken met IPA en tandenborstel, en dan opnieuw foto posten.

Ik vind het heel mooi dat jullie misschien nog verder willen helpen maar aangezienn het niet mijn apparaat is ga ik er zelf toch mee stoppen.
Ik wil niet het risiko lopen dat ik nog meer schade ga aanbrengen bij iets wat van een kennis is.
Dus laten we het hele gedoe maar als afgehandeld beschouwen.
Nogmaals bedankt voor julie aangeboden hulp. _/-\o_

Je zou kunnen overwegen de print op te sturen naar iemand hier, of die eens langs komt bij jou?

Er is een Cadillac forum waar info over het Digidash systeem wordt gemeld. Even aanmelden, de situatie uitleggen en dan vragen om een een paar scherpe foto's van de print. Dan zijn de waarden, kleurcodes van de onderdelen en printbanen te herkennen. Of misschien heeft iemand nog zo'n print uit 1989 liggen. Foto's, type Cadillac ect. zoveel mogelijk info geven.

Hier heb je de meeste kans
https://www.cadillacforums.com/

Het moeilijke is die weerstanden verwijderen, los solderen werkt hier niet meer!

Als je er aan trekt rip je zo printmateriaal en sporen mee.

Zou je ergens op internet geen sloop print kunnen vinden? Velen verkopen allerlei oude printen uit apparaten of auto.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (30%)]

Op 14 oktober 2022 15:22:37 schreef CrossFireX:
Het wordt een moeilijke, zo niet onmogelijke klus om dit weer werkend te krijgen! Die zijn niet zomaar verbrand, en er is heel zeker ook gevolgschade.

Er is ook veel schade aan de print die erboven zit, rampzalig!

De kans op een werkende print is heel erg klein...

schade aan bovenliggende print valt nogal mee, dat zwart veeg je er zo weer af. die weerstanden staan ergens mee in serie, datgene zal kapot zijn en de echte reden wat deze weerstanden heeft genekt.

Kom, die weerstanden eraf is 'a piece of cake'. Pootjes doorknippen. Ene kant strak boven de PCB. ff opstoken kan nog wel lastig zijn omdat ze 'heet' geweest zijn. Maar als je ze warm krijgt, dan haal je ze er normaal gesproken zo uit zonder schade te veroorzaken. Als ze natuurlijk heel erg krap in de gaatjes passen, dan zou het een ander verhaal kunnen zijn...

Verder staan ze ergens mee in serie. Ze hoeven niet terug op dezelfde plaats. Waarschijnlijk is 'ergens' zwevend en met een draadje naar de andere kant al goed genoeg. Verder wat testman zegt: die weerstanden zijn het probleem niet. Alleen het symptoom.

En zeer zeker ook gevolgschade, heel zeker.
Ik ken zo een verkoolde printen heel goed, die weerstanden zijn eraan gebakken...

Meer 'oorzaak schade'. En nee, die weerstanden zitten niet vast gebakken. Wel vast. Conformal coating. Dat zitten ze ook als je niet heet geweest zijn... Als warmte de oorzaak was... dan zou ff opstoken met een stevige bout genoeg moeten zijn om ze los te krijgen (en heel soms is dat ookzo. Meestal niet).

Maar goed... als de waarden al onbekend zijn en TS heeft opgegeven, dan houdt het hier een beetje op. Zoals gezegd: die weerstanden, dat is een symptoom. Geen oorzaak.