Dag allemaal. Als elektronica debutant wil ik een poging doen om een kleine windturbine te maken met een motortje uit een kapotte printer. Just for fun, om het systeem te leren kennen. Ik heb een proef gedaan met een boormachine om te testen of het kan stroom opwekken. Bij volle snelheid verkrijg ik 4,6 volt AC, en 9,2 wissel stroom.
Met de wisselstroom kan ik dus niets doen. Ik veronderstel dat ik dan hoogstens het equivalent kan halen van twee AA batterijen?
Op 16 oktober 2022 11:49:58 schreef Hans1971:
Bij volle snelheid verkrijg ik 4,6 volt AC, en 9,2 wissel stroom.
AC is ook wisselstroom of wisselspanning.. denk dat je wat dingen door elkaar haspelt. of bedoel je 9,2 mA AC?
in ieder geval ga je met dit motortje geen 2 stuks belaste AAA kunnen vervangen in combinatie met een windturbine, tenzij er een tornado langskomt 
ledje laten oplichten zal wel lukken.
Dat moet inderdaad 4,6 volt gelijkspanning zijn.
Een ledje dat oplicht, daar ben ik voorlopig tevreden mee.?
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Dat motortje moet bij z'n 'rated' toerental (waarschijnlijk 6000rpm ongeveer) best 6 a 12v bij 1a kunnen leveren.
De kunst is een goeie soepel lopende versnellingsbak maken.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@hans1971...
Voor een motor is het lastig om hem zo te maken dat ie een significante spanning levert bij een laag toerental. Als motor vertaalt zich dat in dat ie een fors toerental gaat draaien bij lage spanningen. En voor veel toepassingen is dat niet zo'n probleem.
Of omgekeerd. Stel dat je een 300RPM 12V 2A motor hebt gemaakt.
Die kan je dan als 12V 300RPM 24W motor verkopen, maar eigenlijk precies dezelfde hardware kan ook 3000 RPM 120V en 240W! De meerkosten om van die 12V 24W motor een 120V 240W motor te maken zijn nihil. Zorgen dat de lagers 3000 RPM aan kunnen. Done! Zorgen dat de isolatie geschikt is voor 120V. Mogelijk iets dikkere lak, maar eigenlijkwas dat al dik genoeg voor meer dan 120V ook. Kortom, iedere fabrikant zal zeggen dat ie een 240W motor heeft gemaakt! Met kleine aanpassingen (10x dikker draad, 10x minder wikkelingen) kan je er dan een 12V 240W 3000 RPM motor van maken. In essentie dezelfde motor maar nu 10x krachtiger!
Kortom motoren draaien altijd hoge toerentallen. Omdat je je 1m straal windmolen niet 3000 RPM wil laten draaien (de tip van de wiek gaat sneller dan het geluid -> Maakt boel veel herrie) zul je een overbrenging moeten heben die het toerental omhoog helpt. Die moet ERG soepel lopen om iets te kunnen beginnen bij lage windstnelheden.
Met de wisselstroom kan ik dus niets doen.
Wisselstroom of gelijkstroom, als het 4,6 volt is en je knoopt twee ledjes in serie er tussen zullen ze wel branden.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
En motor van een elektrische fiets, bij voorkeur zonder tandwieloverbrenging erin, is wel geschikt, die zijn gemaakt in relatief langzaam te draaien (~200 rpm). Afhankelijk van het type kunnen ze wel een flinke cogging torque hebben (voelbare staken, dat heeft je huidige motor waarschijnlijk ook), en dat moet de molen wel kunnen overwinnen.
Kruimel
Honourable Member
Bij volle snelheid verkrijg ik 4,6 volt AC, en 9,2 wissel stroom.
Met de wisselstroom kan ik dus niets doen. Ik veronderstel dat ik dan hoogstens het equivalent kan halen van twee AA batterijen?
Ik vermoed dat je hier wat commutatieruis ziet, en dat de spanning die je meet tussen 0 en 9,2V wisselt. Eigenlijk moet je dat op een scoop bekijken, maar dit is een DC motor, dus de wisselspanning die je meet zit waarschijnlijk voor het overgrote deel boven de 0V. Niet verder over nadenken.
Vervelend is dat de spanning die je zal krijgen een relatief grote piekwaarde zal hebben. Je kunt er een condensatortje over zetten en dan zou de spanning groter en constant moeten worden. Je gaat veel toeren nodig hebben om deze motor in zijn bedoelde regime te gebruiken.
Op 16 oktober 2022 17:45:19 schreef Hans1971:
Vraagteken moest iets anders zijn
Je kunt geplaatste 'posts' aanpassen, er zit een 'edit' knop voor de posts die je zelf hebt gedaan.
Die maximum wisselspanning is dus exact het dubbel van de max gelijkspanning. Kan het zijn dat de multimeter dat interpreteert als 4,6 volt negatief en 4,6 volt positief, samen 9,2 volt dus ?
Aan een fietsmotor had ik ook al gedacht. Mijn eigen speedpedelec laadt immers op bij bergaf rijden.
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Nee, dat werkt niet op die manier.
Een bron kan gelijkspanning leveren, waar bovenop weer een wisselspanning staat. Je multimeter meet die gescheiden van elkaar.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Bedenk wat je wilt bereiken en welke stappen je allemaal kunt zetten. Je zegt al "Just for fun, om het systeem te leren kennen.". Ik denk dat je een mooi motortje hebt om mee te beginnen. Probeer eerst eens te achterhalen hoe je met een multimeter kan meten (wat is spanning eigenlijk, en wat is stroom, en hoe meet je dat?). Je multimeter zal in iedere stand iets aangeven, maar of dat betrouwbaar is is een ander verhaal. Weet wat je meet.
Vervolgens kun je vaststellen wat jou motortje kan leveren (je kan de spanning en de te leveren stroom meten en je kan vaststellen of het wissel of gelijk spanning en stroom betreft).
Als je zover bent, is het veel leuker om een ledje te zien branden omdat je ook weet waarom.
Je kan nu ook besluiten om de boormachine te vervangen voor een propeller. Afhankelijk wat je wilt aansluiten (hoeveel ledjes of een AA batterij vervangen) kun je de grote van de te maken propeller inschatten aan de hand van je opgedane kennis van stroom en spanning bij verschillende toerentallen. Vervolgens kan je hetzelfde uitvogelen met een fietsmotor/dynamo als je meer vermogen nodig hebt.
benleentje
Golden Member
Op 16 oktober 2022 20:38:38 schreef Hans1971:
Die maximum wisselspanning is dus exact het dubbel van de max gelijkspanning. Kan het zijn dat de multimeter dat interpreteert als 4,6 volt negatief en 4,6 volt positief, samen 9,2 volt dus ?Aan een fietsmotor had ik ook al gedacht. Mijn eigen speedpedelec laadt immers op bij bergaf rijden.
Als dat steeds negatief en positief ou zijn dan zou je meter op gelijkspanning 0V moeten aanwijzen. Een gelijkspanningsmeter kijk naar de gemiddelde spanning. Als die varieert tussen 0 en 9,2V is dat wel ongeveer 4,6V gemiddeld.
Voor een wisselspanning meter maakt het niet uit of de spanning door een 0 punt heen gaat die meter gewoon de wisselspanning zonder het nulpunt te kennen
Kruimel
Honourable Member
Daarentegen vind ik het ook vreemd om te verwachten dat de commutatiepieken precies 50/50 verdeeld zijn, meestal is dat een scheve verhouding. Ik vermoed dat het toeval is om eerlijk te zijn.