Advies aankoop Linux HMI

Weintek lijkt mij een goede op lossing met de CMT serie.
Plcdirect verkoopt deze

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 18 oktober 2022 20:04:40 schreef Henry S.:
[...]
Dat is weinig, maar idd Weintek

Is hier een nieuwe linux besturingssysteem op te plaatsen, zodat je via python kan programmeren? Bedankt voor je reactie

Op 18 oktober 2022 20:03:51 schreef Mixsage:
Weintek lijkt mij een goede op lossing met de CMT serie.
Plcdirect verkoopt deze

Super, dankje, ik zal er gelijk even naar kijken.

Op 18 oktober 2022 19:58:11 schreef Arco:
Als je wilt dat het enige tijd leverbaar blijft moet je zeker niet op Ali kijken. (daar mag je al blij zijn als 2 zendingen hetzelfde zijn)

Klopt. Aliexpress zeker. Bij Alibaba kan je kopen bij de producenten zelf, opzich veel betrouwbaarder dan aliexpress waar je 9-10x bij een particulier koop.

Zelf had ik deze versie op het oog:

https://computerexpressct.com/47//V

Merk: Pontron

Wat is julie mening kwa merk/specs.

Ik wil een Controllino Maxi automatisation PLC mee aansturen.
Controllino leek mij wel een goed product, vooral het ook het UL keurmerk heeft voor de Amerikaanse markt. UL weegt zwaarder als ons CE keurmerk.

Op 18 oktober 2022 20:16:26 schreef kilzone:
[...]

Is hier een nieuwe linux besturingssysteem op te plaatsen, zodat je via python kan programmeren? Bedankt voor je reactie

Gatver...p...

Op 18 oktober 2022 20:32:23 schreef kilzone:

Ik wil een Controllino Maxi automatisation PLC mee aansturen.
Controllino leek mij wel een goed product, vooral het ook het UL keurmerk heeft voor de Amerikaanse markt. UL weegt zwaarder als ons CE keurmerk.

Voor de amerikaanse markt? En dan met python gaan zitten klungelen, sorry dat ik het zeg maar dat gaat em nooit worden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 18 oktober 2022 22:34:26 schreef henri62:
[...]
Gatver...p...

Je weet dat er heel veel servers draaien op linux?

[...] Voor de amerikaanse markt? En dan met python gaan zitten klungelen, sorry dat ik het zeg maar dat gaat em nooit worden.

Is niet voor de amerikaanse markt, maar UL certificering zegt wat over het bedrijf en het product.

Het ging over python, daar kun je niks serieus mee maken, leuk voor prototyping en hobbywerk.

Ja ik weet het linux zit overal in (dat wil trouwens nog niet alles zeggen over de kwaliteit, windows zit ook overal in).

Op een (professioneel) HMI staat niet zomaar een linux distro. Dat is in 100% van de gevallen een speciaal aangepaste en custom build/bsp om de features van de HMI goed te kunnen gebruiken, vooral het fieldbus gedeelte. Dus niet iets anders erop zetten; gaat fout in de speciale hardware features.

Verder is er meestal een visualisatie language gebruikt om je menu's screens etc te maken. Daar hoort ook bijbehorende software bij (meestal betaald).
Je gaat in zo'n paneel vrijwel nooit zelf direct je GUI maken zonder dat soort tools.

Zoals Mixsage zegt zal Weintek een van de goedkoopste zijn wat een langer leverbaar blijft. Zelf heb ik met Weintek geen ervaring.

Ik weet wel dat CodeSys Webvisu heeft en ook door diverse panelen ondersteund wordt maar daar hangt ook weer een prijskaartje aan wat je snel over je budget heen duwt.

Verder hoorde ik van een collega dat misschien PascalScada bruikbaar is, dat is open source en vrij te gebruiken.

Siemens panelen en bijbehorende sw heeft ook pittige prijzen en vallen af binnen je budget.

Er is nog een serie low-cost panelen van Exor (nog steeds buiten budget), met de fantastische JMobile software.

En zeer sterk af te raden naar mijn mening is movicon van progea, echt een ramp vind ik zelf, 1 keer een project mee gemaakt, nooit meer.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 18 oktober 2022 22:49:39 schreef henri62:
Het ging over python, daar kun je niks serieus mee maken, leuk voor prototyping en hobbywerk.

Behalve dan dat ongeveer de hele back-end van Google en Facebook Python is.. Je kunt een hoop vinden van beide bedrijven en hun opvattingen over privacy, maar het is softwarematig absoluut geen hobbywerk.

Pyhon is misschien niet geschikt voor hard realtime werk, maar videotjes afspelen en GPIO'tjes besturen kan prima.

De weintek kan ook als plc fungeren met een remote i/o erbij

benleentje

Golden Member

Dat kan toch elke HMI met een RS485 bus?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Bij de meeste HMI's zit er geen PLC ingebouwd.

Weintek is een van de grootste HMI boeren. Ze hebben low budget HMI's van goede kwaliteit, maar ook robuuste met een aluminium od RVS behuizing. Leverbaarheid is goed, ook op langere termijn. De types volgen elkaar wel eens op maar vanuit de gratis software is een type in een project gewoon snel en eenvoudig te vervangen.

Wat zit er bij die Weinteks eigenlijk voor software?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
GJ_

Moderator

Een zelfde soort als voor alle HMI's, hier heet het Easybuilder Pro. Het is gratis en werkt best comfortabel.
Daarnaast hebben ze nog easyacces2 voor remote bediening en service. Voor de bediening hebben ze ook een app zodat je kunt bedienen vanaf een tablet en/of smartphone.
En als je verbinding hebt met de HMI kun je ook gelijk alle aangesloten PLC's, aandrijvingen enz gewoon programmeren.
Op de Weintek PLC's gewoon Codesys.

Eigenlijk ben ik er heel tevreden over.

High met Henk

Special Member

Rpi met 7" touch kopen en je bent klaar.

Een hmi doet niet wat jij wilt!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Nou, dan begint de ellende pas. Bovendien is dat vrijwel zeker veel duurder.

High met Henk

Special Member

Rpi 4 is 50€

Blijft er 250 over voor een touchscreen van 7". Dat moet lukken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Nou maak je een paar rekenfouten denk ik. Om een HMI zit een stevige behuizing, dus die moet je ook nog kopen. En met een RPI mis je een handige tool om een HMI op te zetten. Dus het kost ook nog eens extra tijd.
Zeker als je ook nog met bv diverse apparaten wil communiceren. Dan word het zeker duurder.
Een HMI heeft al RS485 en ethernet aan boord, met diverse protocollen zoals modbus in alle soorten en maten en Mpi.

Bovendien was de eis ook dat het artikel langer verkrijgbaar moet zijn. Met een Rpi is dat zeker niet het geval.

Maar, voor de hobby, als je tijd niks kost is het een prima oplossing.

Mijn oog is momenteel gevallen op de volgende HMI:

https://comfiletech.com/linux-panel-pc-comfilepi/cpi-b070wr-7-industri…

In mijn ogen een goed bedrijf wat al jaren de comfilepi maakt.

Als uitbreiding op de mogenlijkheden, heb ik het volgende gevonden:

Pixtend plc:

https://www.pixtend.de/downloads/pixtend-v2-downloads-english/

Ik heb al even gekeken, en hebben allebij libraries voor Codesys.

Tevens ben ik ook het volgende tegengekomen. Een HMI met Pixtend erop:

https://www.mass.de/produkt/panel-pcs/rpi-07-xtend-raspberry-pi-3-pane…

Het enige is, dat er bij mijn plek van bediening een paar digitale ingangen aanwezig moeten zijn, en 5m meter verderop de rest van de besturing zit. Ik wil dit met zo weinig mogenlijk kabels kunnen maken, en in 1 apparaat het liefst de software hoeven aanpassen.

GJ_

Moderator

Op die comfile zijn de RS232 en RS485 gewoon met schroefklemmen. Dat is dus wel helemaal goed.

Op 22 oktober 2022 09:23:11 schreef GJ_:
Een zelfde soort als voor alle HMI's, hier heet het Easybuilder Pro. Het is gratis en werkt best comfortabel.
Daarnaast hebben ze nog easyacces2 voor remote bediening en service. Voor de bediening hebben ze ook een app zodat je kunt bedienen vanaf een tablet en/of smartphone.
En als je verbinding hebt met de HMI kun je ook gelijk alle aangesloten PLC's, aandrijvingen enz gewoon programmeren.
Op de Weintek PLC's gewoon Codesys.

Eigenlijk ben ik er heel tevreden over.

Welke versie hebben ze met 2 analoge ingangen 0-10v en 2 analoge uitgangen met 0-10v? En dan meerdere digitale en in en uitgangen (liefst relay uitgangen) en dit op een 7” reductieve (met handschoenen bedienbaar)(drukgevoelig scherm)

Ik sta voor meerder opties open

Op 22 oktober 2022 16:54:37 schreef GJ_:
Op die comfile zijn de RS232 en RS485 gewoon met schroefklemmen. Dat is dus wel helemaal goed.

Ja lijkt me mooie machine.

Maar de vraag is dus meer of de pixtend plc altijd een raspberry nodig heb, of deze enkel aan een seriele 232 of 485 voldoende heeft. Dit om de software maar op 1 raspberry te hoeven aanpassen.

Op 22 oktober 2022 16:56:02 schreef kilzone:
[...]

Welke versie hebben ze met 2 analoge ingangen 0-10v en 2 analoge uitgangen met 0-10v? En dan meerdere digitale en in en uitgangen (liefst relay uitgangen) en dit op een 7” reductieve (met handschoenen bedienbaar)(drukgevoelig scherm)

Ik sta voor meerder opties open

Een kopstation met remote I/O erbij zetten. Bij zo'n Weintek met codesys bijvoorbeeld.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.