Hallo,Even een vraag over een gereguleerde voeding voor 2x 6922 buizen 600mA.gloeispanning.
Naar mijn weten als een trafo 8v is en die gelijkgericht word dat het ongeveer x1.4 hoger word,in dit geval dus 8x1.4=11.2v.Alleen meet ik 8.2v ,weet iemand hoe dit kan?
Rik

Kan alleen als er iets mis is (elco los, trafo te licht, diode verkeerd-om...)

Elko 1800uF is iig goed,ook meet ik 500mvac aan de output

Aan de output van de LM317 mag je geen noemenswaardige rimpel meten...

Nee snap ik,donkerbruin geval weer

Hi srpp, :-)

Je hebt een trafo spanning, zeg 8V AC en die 8V AC is dan bij zeg 230V netspanning en de maximale belasting van de trafo met een weerstand, of lamp e.d.

Nu ga jij dit gelijkrichten, dan verlies je de drempelspanning van twee dioden in je brugcel per periode van de 50Hz Sinus.
Bij de kleinere dioden kan de drempelspanning oplopen tot 1V, dus dan ben je van die 8V 2V diode drempelspanning kwijt(dit dus onder belasting).

Nu wordt de spanning die uit de diode brugcel komt gebuffert door jouw 1800uF condensator die maakt er een DC spannning van die rond de 8V gemiddeld zal zitten
bij jouw 600mA stroom nodig voor de twee gloeidraden.
Vergeet echter niet dat op die ongeveer 8V gemiddeld 3,5V rimpel staat!, en de dipjes van die rimpel komen dan ongeveer op 7,2V uit.

De gebruikte LM317 heeft een minimale spanning tussen in en uitganng nodig van niet minder dan 1,9V bij jouw stroom.
Als je nu die 7,2V verminderd met de 1,9V die de LM317 zelf nodig heeft, dan kan je nooit een mooie 6,3V DC uit de LM317 krijgen.

En nu heb ik nog niet gehad over de variaties in de Netspanning, vooral de negatieve, dus als de netspanning b.v. 220V is, dan heeft de LM317 helemaal geen ruimte meer om goed te kunnen werken.

Kan het met jouw trafo spanning, ja dat kan, betere dioden gebruiken, Schottky dioden hebben een kleinere drempel spanning.
En de tweerde stap is een "Low Drop" regelaar gebruiken, die hebben meestaal aan 0,4V voldoende om goed te kunen werken.

De daar mij aangegeven waarde zijn een gemiddelde, ik ken jouw gebruikte trafo, dioden en echte capaciteit van de elco niet.

Groet,
Bram

Een iets grotere primaire elco zou beter zijn, maar bij 8vAC moet de DC toch wel hoger als 8.2v zijn.
(zo te zien is het een low-esr elco, dus de rimpel zal wel meevallen aan de 'in' zijde...)

Begin eens te meten (met belasting) hoeveel AC spanning uit de trafo komt..

Bedankt Bram voor de uitleg,hierbij een foto vd trafo,staat helaas geen ampère bij

Waarom moet de gloeispanning DC zijn? De meeste buizenversterkers doen het net zo goed op wisselspanning voor de gloeidraad.

Thevel,de spanning 8v is belast gemeten en meet bijna dezelfde rimpel in als uit.500mvac met multimeter gemeten.

Weten jullie of dat lichtbruine dingetje een zekering is?op de print staat F5

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (27%)]

Die 2 trafo's zitten hopelijk toch niet zo op elkaar geschroefd?...

Op 20 oktober 2022 15:23:21 schreef mel:
Waarom moet de gloeispanning DC zijn? De meeste buizenversterkers doen het net zo goed op wisselspanning voor de gloeidraad.

Dit is een ECC88 equivalent en dat soort triode's worden vaak als ultra lage ruis in cascode schakeling gezet voor bijv. een MC of mic pre-amp. Dan is gelijkstroomvoeding van de gloeidraad belangrijk ivm met het bromnivo.
Origineel is de buis voor HF ontwikkeld maar doet het ook goed voor LF toepassingen. Wil je het helemaal mooi doen dan is er nog de E88CC met zijn vergulde pinnetjes.

Met een ontbrompotmeter en de gloeidraden op AC is het ook goed bromvrij te krijgen hoor...

Op 20 oktober 2022 15:39:08 schreef Arco:
Met een ontbrompotmeter en de gloeidraden op AC is het ook goed bromvrij te krijgen hoor...

Niet bij <2mV signaaltjes. Dan zijn zelfs de buisvoetcontacten al aan de lange kant om aan te solderen. De roosterweerstand moet bijv, ook al in een afschermmantel worden gezet.

de trafo is 8,68vac onbelast en dus 8vac belast,draaddikte zal gauw 0.50-0.60mm zijn van de trafo

Probeer eens een 4700uF elco...

Is aan de lage kant als je een 6.3V DC voeding wilt bouwen die binnen de variatie's van de 230V moet werken.

dus 8vac belast

Zou gauw de spanningsregelaar te weinig spanning krijg verschijnt er 100Hz brom op de gloeidraden.

Probeer eens een 4700uF elco...

Ja, dat kan het verschil maken of een nieuwe trafo kopen. Twee ringkernen op elkaar stapelen heb ook nog niet eerder gezien. Heel apart.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (28%)]

Oke,kan er ook nog wat aan de LT317A mankeren?
Diode is 11dq10

Diode is goed, probeer eerst een grotere elco (1800uF is erg laag)
Je rimpel zakt dan van 2.5v naar 1v...

[Bericht gewijzigd door Arco op (23%)]

Onbelast 8,68 V is wel heel erg weinig voor een 9 V trafo.

Gr.F_S

Had eerder al BG 2200uf gebruikt dat maakte alleen verschil in rimpel 0.465vac ipv 0.500

Rimpel kun je niet met iedere multimeter goed meten. (is een zaagtand)
Zoals gezegd is die bij 1800uF ongeveer 2.5v, bij 4700uF iets van 1v.

Het is de onderste trafo daar staat op 8V dus dat klopt maar het moet toch meer dan 8.2vdc worden lijkt mij ,zeker 10v.

Het is de onderste trafo daar staat op 8V dus dat klopt maar het moet toch meer dan 8.2vdc worden lijkt mij ,zeker 10v.

Dat is enkel zo als de het geheel zonder belasting is.
Maar zelf onbelast ga je die 10V niet halen

8x1.4=11.2V Daar ga nog de 2x de diode spanning af van 0,7V >> U = 9,8V

Belast is de diode spanning groter tot zeg 1V per diode en heb je ca 9,2V over.
Met een 1800uF condensator heb je een rimpel van 2,5V dus gaat er gemiddeld 1,25V nog eens van de spanning af en dan zit je op ongeveer 8V.
8,2V klopt dan perfect want dan is de de spanning over de diode geen 1V maar 0,9V.

Met een 4700uF elco is de rimpel kleiner maar zij de piekstromen uit de trafo weer groter waardoor er waarschijnlijk wel 1V over de diode valt.
11,2V - 2x1V - (1V rimpel / 2) = 8,7V