Bij deze kookplaat is in de voeding tijdens gebruik een ic ontploft en mist een stuk van de aanduiding. De beginletters zijn nog wel zichtbaar en beginnen met TN en mijn vermoeden is dan het TNY voeding aansturing ic betreft want die ontploffen wel vaker. De kookplaat is in 2019 aangeschaft dus veel zal er nog niet over bekend zijn maar terzijde. Wie kan me verder helpen om er echter te komen welk aansturings ic gebruikt wordt en of iemand aan de hand van de foto's die ik mee stuur de voedingsprint herkend.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Dat zal een TNY267 zijn, is het meest courant momenteel in tal van apparatuur.
Tip; Bestel gelijk een klein alu koelblokje mee voor dat ic, dan leven ze veel langer.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (37%)]
dat stukje zwerft wel ergens rond in de kookplaat, maar ik zou de TNY268 nemen, want in dit type kookplaat TOV trafo welke gebruikt is, is IC te licht. TNY268 lost euvel op, ook zonder koelblokje!!
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Deze, of erg sterk lijkend, daarstraks nog vast gehad om de brug te recupereren. Als je geduld hebt en me er maandag aan doet denken kijk ik na of daar ook een TNY op staat en welk nummer.
Ik dacht dat je de vermogenprint bedoelde (igbt print).
[Bericht gewijzigd door EricN op (15%)]
Ik heb het advies van SMD opgevolgd en een TNY268 besteld want een koelblok plaatsen geeft geen zekerheid voor de toekomst. Het is verdraaid lastig als een kookplaat er tijdens het koken mee ophoudt.
EricN
"verdraaid lastig..." Lijkt op een persoonlijke ervaring. Is dit toestel bij jou defect gegaan? Dan zou ik idd smd zijn advies volgen en.... Het kopje vh IC zoeken. Verdwijnen kan niet. Tenzij het verhaal gans anders is maar dan begrijp ik initiële quote niet in dit verband. "Meest gebruikte" is nogal heel natte vinger als je weet dat het op een detail nauwkeurig behoort te zijn.
Is ook een persoonlijke ervaring want de kookplaat wordt door mezelf gebruikt en niet in opdracht van een klant hersteld. Feit is dat het kopje niet meer te vinden is want als dat zo zou zijn had ik ook geweten wat het type nummer was. Mede daarom heb ik de vraag ook gesteld in de hoop dat anderen bekend zijn met dit model kookplaat en aan de hand van de foto's de voedingsprint mogelijk herkennen. Alle tips zijn welkom maar als de TNY268 een betere optie is kies ik er toch voor.
Probleem is dat inventum allemaal Vestel achtig spul is en momenteel ernstig veel problemen kent. de Sharp kooplaten begeven het ook massaal, de grote kookpit brand electronica volledig uit.
Zodra het ic en de 2 ampère zekering geleverd zijn laat ik de afloop weten en hoop ik dat de kookplaat weer een tijd mee kan gaan. Me nu al zorgen gaan maken over wat er na reparatie zou kunnen gebeuren is geen issue want wat kapot kan gaan zal ook kapot gaan maar wanneer weet niemand. Tot zover ben ik goed van advies gediend en ben er ook dankbaar voor.
jerome
Golden Member
Op 22 oktober 2022 08:55:52 schreef ronny530:
Ik heb het advies van SMD opgevolgd en een TNY268 besteld
Oesje! Aan de pinout te zien op de foto moet je wel de 278 hebben.
jerome
Golden Member
Jerome bedankt voor de oplettendheid en smd het is en blijft een gok omdat het achtervoegsel van de TNY nergens meer te vinden is. Ook dit ic heb ik besteld en stuur het reeds bestelde ic retour. Ik ben al blij met de hulp die ik ontvangen heb.
jerome
Golden Member
Vaak zijn portkosten een veelvoud van het component. Een courant component, en neemt amper plaats in. Vroeg of laat heb je dat toch eens nodig of vraagt iemand ernaar.
Zoals ik aangaf repareer ik niet meer voor klanten enkel mijn eigen apparaten maar terzijde. Er worden massaal repaircafe's opgestart waar mensen met de kapotte apparaten naar toe kunnen gaan en zit ik er aan te denken om de verkeerd bestelde ic's te doneren. De bestelde onderdelen kosten maar de fractie van een nieuwe voedingsprint als die al te verkrijgen is en als de kookplaat het weer gaat doen geeft dat mede dankzij de gekregen hulp ook een goed gevoel.
Ja klopt, is een best goede donatie... Repareer best veel voor anderen, maar overweging soms om te stoppen door de steeds ongeduldiger mensheid is er ook.. Net gebracht: Is het al klaar?? hoe lang nog? zo duur??
EricN
Niet relevant maar ik kwam daarstraks de vermogen print (igbt module) weer tegen. Er stond een viper op.
Gelukkig zien de vermogensprinten er nog goed uit en ik verwacht ook niet dat daar de problemen zitten. Wat smd aanhaalt herken ik en daarom repareer ik niets meer voor vrienden en kennissen want geduld is er bijna niet meer. Het moet of gratis of tegen kostprijs en dat maakt dat het niet meer leuk is. Ooit begon het repareren voor mij als hobby en toen de hobby in werk omgezet werd was het mijn hobby niet meer maar ik verdiende in die tijd wel goud geld en heb zelfs een eigen reparatie bedrijf gehad. Helaas was dat na vier jaar einde oefening omdat grootwinkelbedrijven ook apparatuur van inferieure kwaliteit voor appel en een ei op de markt brachten. Ik doe nu ander werk waar ik veel plezier aan beleef maar na mijn pensionering wil ik die hobby wel weer op gaan pakken maar het zal nooit meer hetzelfde zijn want de techniek loopt kilometers voor me uit.
Het is inderdaad frustrerend als mensen lopen te zeuren wanneer heb je tijd is ie al klaar?
Maar dan scherm ik me ermee dat ik full time werk en dat het repareren een hobby is en dat ze dan anders maar iemand anders moeten zoeken.
Wat ik nog erger vindt de mensen waarvan hun versterker lader oid gerepareerd is en dan raar staan op te kijken als ik ze de nihile kosten voorschotel van de onderdelen.
Lijkt me niet meer dan normaal uren hoeven ze niet te betalen want het is een hobby.
Er zijn nog steeds mensen waarvan ik de kosten nog terug moet krijgen, maar ik blijf repareren al is het voor de mensen die me wel gelijk vragen wat was je kwijt?
Het blijft inderdaad ondankbaar werk.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
herkenbaar ja, kun je dit of dat nog maken? hoor je dan maanden niks meer over en ineens ligt het er, maar dan moet het ook in een week klaar zijn. als je de uren moet rekenen is het vaak al te duur, vlot wat zoekwerk waar een vooravond inzit. het volk wat afrekenen op de lange baan schuift zijn altijd dezelfde, daar heb ik ook een wachttijd voor die oploopt.
of de mensen die iets kapot hebben, maar dan ook weleens iets overhebben wat ik nog kan gebruiken, dan vergeet ik dat half uurtje werk en 2ehands relais voor een reparatie ook.
Het is maar wat je met kennissen en vrienden afspreekt en daar moet je heel duidelijk over zijn. Eventuele onderdelen zijn voor eigen rekening maar het repareren is een vriendendienst en wordt gedaan zodra het mij uitkomt. Garantie geven echt niet want het is en blijft een vriendendienst zonder winstoogmerk. Het kwam wel eens voor dat een buur financieel niets te makken had en ik ook de kosten voor de onderdelen voor mijn rekening heb genomen want iemand helemaal blij zien zijn heeft ook wel iets toch!. Gelukkig heb ik het nog niet meegemaakt dat iemand waarvoor je een apparaat hebt gerepareerd die voor veel geld verkoopt want als dat gebeurd is het voor diegene einde oefening. Maar terug naar de kookplaat de bestelde onderdelen worden later geleverd dus zou ik het nog een tijdje met de gaskookplaat moeten doen.
Ik begin echt vergeetachtig te worden want het meest essentiële ben ik vergeten namelijk de gelijkricht diodes op sluiting te controleren. Twee zijn er stuk en dat maakt dat ze alle vier vervangen moeten worden. Na goed kijken heb ik het typenummer van de voedingsprint ook kunnen vinden en het blijkt een TP-S2E 02/04 voedingsprint te zijn die in meerdere merken kookplaten gebruikt wordt. Na wat zoeken blijkt dat er een TNY180pn standaard gemonteerd wordt die dezelfde pinout als de TNY278pn heeft. Wat is wijsheid, alsnog de TNY180pn monteren of de reeds geplaatste TNY278pn laten zitten als die qua temperatuur e.d. minder snel ontploft.
Nee dat dan weer niet. Het was een antwoord op reparatievraag waarbij ook een foto van de voedingsprint werd geplaatst waarop het ontplofte ic duidelijk zichtbaar was. De TNY180pn is nog leverbaar en heb gelijk bet de gelijkricht diodes mee besteld. De verzendkosten zijn hoger dan de stuksprijzen maar altijd nog goedkoper dan een complete voeding uit Verweggistan te laten komen. Wat dat betreft is het wel jammer dat je niet meer bij een lokale onderdelenwinkel terecht kan want die zijn er zelfs in een grote stad waar ik woon niet meer.
. Bosch gebruikt in diverse vaatwas bordjes ook de 278.