Op 4 februari 2023 22:59:22 schreef Tidak Ada:
Wat ik wel zou willen weten, is of die ballons van die filamentlampen nu een speciaal gas bevatten voor betere warmtegeleiding of dat de ballon warm wordt door de stralingswarmte. Het laatste geval zou ik het fijnst vinden, want dan kan ik de filamenten los in een andere omhulling gebruiken.
Uit wat ik op Wikipedia kan terugvinden kan ik opmaken dat filament ledlampen waarschijnlijk gevuld zijn met een gas dat de warmte afvoert naar het glazen omhulsel. Mogelijk kan dat dus ook gewoon lucht zijn bij de goedkopere lampen.
https://en.wikipedia.org/wiki/LED_filament
https://www.ledinside.com/knowledge/2015/2/the_next_generation_of_led_…
Nu heb ik zelf die losse filamentjes al in eigen projecten gebruikt, maar meestal op beperkter vermogen.
Ook het "Leditron" 7-segment display uit Elektor was een gelijkaardig project waarbij ik die filamentjes heb gebruikt.
Als je het vermogen wat in de hand houdt zie ik geen probleem met deze filamentjes. Veel verschil tussen 60-75% en 100% vermogen ga je toch niet zien.
Op 5 februari 2023 00:14:35 schreef grotedikken:
@McAwesome.
Nee, Germanium laat geen zichtbaar licht, NIR noch UV door.
In het langgolvig IR gebied is er echter een breed'venster' waarbij germanium zo doorzichtig is als vensterglas. Omdat dt nu net het gebied is dat interessant is voor warmtebeeldcamera's worden lenzen gebruikt uit massief germanium, die flink aan de prijs zijn. Als alternatief worden vaak met germanium gecoate lenzen gebruikt die een stuk goedkoper zijn maar minder goed.
De thermische camera is een FLIR E40 en de lens is massief germanium en ziet er metaalachtig uit, weliswaar getint door de optische AR-coating welke erop zit.
Of temperatuur van de filamenten nu exact 150°C is kan ik moeilijk zeggen omdat ik niet alle parameters nauwkeurig ingesteld heb (omgevingstemperatuur, emissiviteit, ...). Van de emissiviteit van de fosforcoating heb ik zelfs geen idee maar wat je in zo'n geval kan doen is er een klein stukje matzwarte tape op plakken, maar dat beïnvloedt dan ook weer de meting. Nu zal de werkelijke temperatuur er niet ver af zijn hoor en ik heb al meerdere keren vastgesteld dat onderdelen in consumentenspul soms behoorlijk heet kunnen worden (planned obsolescence?).