Auto dynamo via Zonnepanelen omvormer op het net laten leveren

Er zijn ook velen bij wie het wel gelukt is om mechanische energie om te zetten in electrische energie met een wisselspanning van 230V, 50Hz

Ja, maar gezien de TS niet uit de doeken wil doen hoe hij aan zijn mechanische energie komt, is er bést een grote kans dat hij ofwel een wet uit het Wetb. v. Strafr. wil overtreden, ofwel een wet uit het basis-natuurkundeboek wil overtreden.

De eerste wetten kun je overtreden als je dat wil. De tweede wetten zijn letterlijk onmogelijk om te overtreden, dus daar staan ook geen straffen op. In tegendeel, als je de wetten der natuurkunde weet te overtreden, dan zul je daar rijkelijk voor beloond worden.

Ik krijg een idee nav dit topic.
Ik heb (nog) een auto vd baas met "door de baas betaalde" (afgezien vd fiscus) brandstof en prive kilometers.

Misschien kan ik die op een rollenbank gaan zetten en laten draaien als ie s'nachts voor de deur staat? 3,6kW is niks.

( ;) )

Op 23 oktober 2022 22:11:05 schreef jerome:
Velen hebben het geprobeerd en niemand slaagde. Als het lukt zal menig natuurkundig boek herzien moeten worden! Wat denk je van met zuinige hoogrendement led verlichting de zonnepanelen te gaan verlichten. Wie weet houdt dit stand :-).

Dit soort berichten zijn geen oplossing voor mijn vraagstelling.

Zolang je niet weet wat mijn bron van mijn vermogen is, is dat natuurlijk een loze opmerking.

Ik wil alleen maar weten hoe ik stroom op het net kan krijgen op een veilige manier.
Ik heb een uitgaande as waar naar verwachting tussen de 1,5 en 3,5 kW vermogen uitkomt.

Op 24 oktober 2022 10:14:52 schreef joopv:
Ik heb (nog) een auto vd baas met "door de baas betaalde" (afgezien vd fiscus) brandstof en prive kilometers.

Misschien kan ik die op een rollenbank gaan zetten en laten draaien als ie s'nachts voor de deur staat? 3,6kW is niks.

( ;) )

:)

Op 24 oktober 2022 10:23:15 schreef Willem63:

Ik heb een uitgaande as waar naar verwachting tussen de 1,5 en 3,5 kW vermogen uitkomt.

al dat geheimzinnig gedoe. wat gaat die as doen als je daar daadwerkelijk 3,5kW uittrekt? gaat die vertragen en moet jij dan ingrijpen om minder te belasten of gaat er iets kapot? wat doet het begin van die as dan? iets laat die as bewegen, dus die kant zal meer energie gaan verbruiken om die 3,5kW te compenseren. kan die installatie dat aan? is die berekent dat er 24uur lang 3,5kW afgetapt wordt?

als jij bv een waterrad hebt, dan zal het waterniveau voor het rad gaan stijgen doordat jij het rad trager laat lopen.
als dit één of andere as is op een verbrandingsmotor, zal het verbruikt en de temperatuur oplopen door die extra belasting.
windmolen is het al niet.
zou dan nog één of ander perpetum mobile ding zijn, en dan zijn we allemaal onze tijd hier aan het verknoeien. want ik ken weinig systeme waar je 1,5-3,5kW overschot aan draaienergie hebt

Op 23 oktober 2022 13:05:48 schreef Willem63:
[...]
Ik ben een leek op dit gebied dat begrijpen jullie inmiddels.

[...]
Ik wil alleen maar weten hoe ik stroom op het net kan krijgen op een veilige manier.

De TS heeft er geen verstand van, en daarom zal het wel makkelijk zijn...
Mijn tip: volg een opleiding elektrotechniek en dan praten we (over een paar jaar) verder over dit idee.

Ik ben er ook bang voor, maar zou toch voor een omvormer gaan die met het net synchroniseert. En bij voorkeur een Victron of Mastervolt, maar weet neit of die synchroniseren.

een PV omvormer zou ik niet gebruiken, maar synct wel. Als test kan het wellicht prima.

Op 24 oktober 2022 10:14:52 schreef joopv:

( ;) )

Gewoon je baas zijn benzinetank bijna leeghevelen!

Op 22 oktober 2022 22:08:28 schreef subsonik:
Als je toch wil terugleveren en nog een alternator moet kopen, waarom neem je dan geen kortsluitankermotor? Gewoon direct aan het lichtnet hangen, vervolgens probeer je die vanuit je aandrijving harder te doen draaien dan zijn nominale toerental. Je voegt vermogen toe, dat moet ergens heen: in het lichtnet.

Zo zou ik het doen. Als de aandrijving een nagenoeg vast toerental heeft, dan kan je een geschikte (tandwiel)overbrenging tussenzetten. Als je aandrijfbron een variabel toerental heeft, dan moet je op de sloop naar een CVT of variomatic gaan zoeken.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (43%)]

Op 23 oktober 2022 18:49:01 schreef rew:
@EL83 : Een BLDC motor KAN hall sensors hebben om de positie door te geven maar dat hoeft niet. Bijvoorbeeld hier: De eerste twee die ik te zien krijg zijn met sensors, maar het overgrote deel heeft dat niet. (click links op motor features en je ziet: 198 sensorless en 18 sensored).

@TS: Je begint met een vraagstelling: "Kan ik de energie van een auto-generator met een gewone zonne-omvormer het net op krijgen?". Het antwoord daarop is simpel: "nee".

Dus nu blijken een aantal originele randvoorwaarden te vervallen en andere weer niet.

Als je "bestaande bouwblokken" wil gebruiken, zou ik zoeken naar bijvoorbeeld een installatie die bedoeld is om vanuit een accu, netgekoppeld (meestal zonne-)energie het net op te krijgen.

Dit lijkt zo'n ding te zijn:
https://www.aliexpress.com/item/1005001961642286.html

Dus dan moet je nog een accupack zien te vinden wat hierbij past. Hij hoeft niet groot te zijn, maar zou wel fijn zijn als ie de max-stroom van generator en inverter makkelijk aankan. Hmm. Loodaccus komen dan op 6kWh: Toch best veel. Lithium accus kan ook, Als je dan een 1C (laden) accu vind dan heb je aan 1.5kWh genoeg en dat kan voor rond de 300 euro (richtprijs: Zal wel niet zomaar lukken). Loodaccu prijzen weet ik niet.

Ik zeg niet dat je hem op aliexpress MOET kopen. Maar daar vond ik een ding wat in de eerste instantie lijkt te doen wat je wil. Ik zie dat je hem kan "beperken", maar ik zag in de gauwigheid niet hoe dat moet. Ik zou dan iets maken om hem de accu spanning constant te laten houden. van 53 tot 54V van 0% tot 100%.

ook aan de generator kant maak je zoiets. Ook die stel je in om van 53 naar 54V accuspanning van 100% naar 0% te gaan. Valt de generator uit, zakt de spanning tot 53V en stopt de grid-levering. Valt de grid-inverter uit, dan laad de generator naar 54V en stopt het laden. Wacht! Als ze het beiden doen, dan wordt er een compromis gevonden tussen 53 en 54 waarbij geen van de twee op max draait. Dat wil je niet. Je moet de ranges dus iets uit mekaar trekken zodat je "steady state" ergens is waar 1 van de twee op 100% draait.

@Sine: Ongeveer 1.5kW.

Dank Rew, je hebt me de juiste kant op geholpen. Ik heb contact met een firma die me de Victron MultiPlus-II 24V adviseerde. Die is heel goed in te stellen en kan de stroom van de accu op het net leveren. De accu's volmaken met 24V dynamo('s) is ook niet het moeilijkste probleem.

Willem
Heb je het opgelost en is het gelukt?
Ad

Project ligt een paar maanden stil. zodra het mooi weer is ga ik verder.

Op 24 februari 2023 15:46:12 schreef Willem63:
Project ligt een paar maanden stil. zodra het mooi weer is ga ik verder.

Je vraag was duidelijk en eigenlijk dezelfde vraag die ik ook alleen tijd heb.
Jammer dat mensen er zoveel andere dingen bijhalen.
Ik heb er net zoveel kennis vanaf jou (en door kennis wordt je gehinderd)
Hoe kunnen we in contact komen en het samen uitwerken?
Ad

[...]

Dat moet toch niet zo moeilijk zijn een generator zoals bv in een kleine windmolen zit en een windmolen converter doe precies wat je wilt. De uitdaging zit hem dan meer om de generator genoeg toeren te laten maken om het vermogen te halen en er zal eventueel iets met poelies moeten worden aangepast aan het toerental van de as.

Al dat geheimzinnig gedoe. wat gaat die as doen als je daar daadwerkelijk 3,5kW uittrekt? gaat die vertragen en moet jij dan ingrijpen om minder te belasten of gaat er iets kapot?

Een windmolen converter doet gewoon continu aanpassen aan het beschikbare vermogen van de as en ja of er iets kapot kan gaan? Dat kan natuurlijk altijd.

op een verbrandingsmotor, zal het verbruikt en de temperatuur oplopen door die extra belasting.
windmolen is het al niet.

Stel dat hij illegaal van een auto energie af wil tappen daar zit gewoon een radiator met koelventilator in. En anders zet je daar extra ventilator bij. Volgens mij is een windmolen converter prima geschikt om ook op een verbrandingsmotor te werken, ook dat heeft een maximum power point.

Toch heb je wel beetje een goed punt bedenk ik me nu een verbrandingsmotor is ook wel makkelijk te overbelasten zeker als je generator of windmolen converter te groot is voorde motor. Als je zorgt dat het maximale vermogen van de windmolen converter onder het maximum zit dan gaat dat wel goed zou ik denken.