Auto dynamo via Zonnepanelen omvormer op het net laten leveren

Dag techneuten,

Ik wil een 12V of 24V auto dynamo aansluiten op een zonnepanelen omvormer en die aansluiten op het net.
Ik het een manier gevonden om de dynamo voldoende snel te laten draaien.

Waar loop ik tegenaan? Volgens mij moet het gewoon kunnen.
De omvormer kan 12V aan en het vermogen is groot genoeg.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

De dynamo die ik wil gebruiken levert 100A bij 14V.
Die moet theoretisch 1,4 kW kunnen leveren toch?
Dat zal misschien niet lang goed gaan ivm warmte?

Ik hoor graag van jullie,

Wim

Op 22 oktober 2022 19:58:06 schreef Willem63:
Dag techneuten,

Ik wil een 12V of 24V auto dynamo aansluiten op een zonnepanelen omvormer en die aansluiten op het net.
Ik het een manier gevonden om de dynamo voldoende snel te laten draaien.

Waar loop ik tegenaan? Volgens mij moet het gewoon kunnen.
De omvormer kan 12V aan en het vermogen is groot genoeg.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

De dynamo die ik wil gebruiken levert 100A bij 14V.
Die moet theoretisch 1,4 kWh kunnen leveren toch?
Dat zal misschien niet lang goed gaan ivm warmte?

Ik hoor graag van jullie,

Wim

Het moet een wisselstroom dynamo zijn, die meer dan 230 volt kan leveren en ook nog kan synchroniseren met de netfrequentie. Verder moet er een voorziening zijn dat de dynamo niet door het net aangedreven wordt.
Er zijn nog wel een paar problemen op te lossen.

Buzzy, ietsje beter lezen, het gaat om een zonnepanelen omvormer die dus automatisch al die zaken regelt die je noemt.

---------------
@ Willem:
Die kan heel wat meer dan 1,4kWh leveren in z'n levensduur. Maar je zult er niet meer dan 1,4kW uit kunnen halen. Vergeet het verschil tussen energie en vermogen niet.

Verder: is het een dynamo of alternator?

Een ouderwetse dynamo kan direct worden aangesloten op een omvormer voor 13,8v ingangsspanning.

De alternator moet je gelijkrichten, of je moet de meestal bijgeleverde gelijkrichter/stabilisator gebruiken. Tevens moet de alternator een 12v accu hebben om de spanning voor de veldwikkeling te verzorgen.
Heb je dat allemaal in orde, dan kan je er een omvormer zónder MPPT op aansluiten. Je wil niet dat ie de alternatorspanning omlaag trekt door veel teveel stroom te trekken tot ie aan het 'maximum power' criterium voldoet. Beter zoek je een windmolen omvormer voor jouw generatorspanning.

Auto alternators zijn meestal niet de meest efficiënte generatoren die je kan krijgen. Als dit een project is waar je veel moeite en/of geld in investeert, kun je overwegen om iets te zoeken dat meer 'payoff' geeft voor je tijd en geldinvestering.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]

Zonnepanelen leveren ook gelijkspanning rond de 12V-48V.
Waarom moet ik dan 230 AC leveren?

Wat voor kleur heeft die autodynamo?

De kWh had ik al aangepast naar kW.

Het is een gewone auto-dynamo.

Op 22 oktober 2022 20:06:05 schreef mvdk:
Wat voor kleur heeft die autodynamo?

Die moet ik nog aanschaffen.
Leg eens uit...... kleur is nieuw voor mij.
Ik dacht dat ze allemaal zilver/grijs waren.

Op 22 oktober 2022 20:05:08 schreef Willem63:
Zonnepanelen leveren ook gelijkspanning rond de 12V-48V.
Waarom moet ik dan 230 AC leveren?

je moet niks, maar wel omdat je , naar eigen schrijven, wil aansluiten en dus leveren aan het net.. (een zonnepaneel kan je ook niet zomaar aansluiten aan het net..)

Op 22 oktober 2022 20:09:53 schreef Willem63:
[...]

Die moet ik nog aanschaffen.
Leg eens uit...... kleur is nieuw voor mij.
Ik dacht dat ze allemaal zilver/grijs waren.

zal wel een alternator zijn. Dynamo's waren zwart

Ik heb me even verdiept in de verschillen.
Een wisselstroomdynamo (alternator) met gelijkrichter is beter voor dit doel. Meer vermogen, minder warmte, geen koolborstels etc.
Daar ga ik dan voor.
Veranderd er daardoor iets in mijn aansluit-voorstel?

Op 22 oktober 2022 20:10:54 schreef kris van damme:
[...]
je moet niks, maar wel omdat je , naar eigen schrijven, wil aansluiten en dus leveren aan het net.. (een zonnepaneel kan je ook niet zomaar aansluiten aan het net..)

[...]

Zonnepanelen-omvormer ertussen zoals ik schreef.

Hoe/waarmee gaat die zilvergrijze alternator aangedreven worden?
De zonnepanelenomvormer heeft geen draaiende aandrijfas.

Ja, het hele zonnepanelen MPPT gebeuren. Een zonnepaneel is een compleet andere energiebron dan een auto-alternator met stabilisator.
Zonnepanelen kun je niet kapot krijgen door overbelasting, daarom zal de omvormer zoeken naar het punt waarop je er het maximale vermogen uithaalt.
Doe dat met een willekeurige generator, en er komt vroeger of later rook uit. Dat is niet erg milieuvriendelijk :+

Mogelijk werkt het. Mogelijk gaat het 'hikken' of instabiel werken. Mogelijk rookt je omvormer je generator op in een poging van je omvormer om er zoveel mogelijk vermogen uit te halen. Mogelijk haal je maar een klein deel van het vermogen dat je zonne-omvormer aan kan of je alternator kan leveren.

Sorry, heb de vraag verkeerd begrepen. :(

Op 22 oktober 2022 20:18:45 schreef Willem63:
[...]
Zonnepanelen-omvormer ertussen zoals ik schreef.

Je weet blijkbaar het antwoord, waarom stelde je dan de vraag? ;-)

Op 22 oktober 2022 20:23:40 schreef Ledlover:
Ja, het hele zonnepanelen MPPT gebeuren. Een zonnepaneel is een compleet andere energiebron dan een auto-alternator met stabilisator.
Zonnepanelen kun je niet kapot krijgen door overbelasting, daarom zal de omvormer zoeken naar het punt waarop je er het maximale vermogen uithaalt.
Doe dat met een willekeurige generator, en er komt vroeger of later rook uit. Dat is niet erg milieuvriendelijk :+

Mogelijk werkt het. Mogelijk gaat het 'hikken' of instabiel werken. Mogelijk rookt je omvormer je generator op in een poging van je omvormer om er zoveel mogelijk vermogen uit te halen. Mogelijk haal je maar een klein deel van het vermogen dat je zonne-omvormer aan kan of je alternator kan leveren.

Dat is een verhaal waar ik mee verder kan. Zijn deze scenario's op te voorkomen op voorhand? Met bijv. een accu ertussen, al dan niet met diode-bruggen.
De dynamo laad de accu(s) en de accu levert aan de omvormer.

Ik heb het eerst niet goed begrepen of gelezen. oké. Volgende vraag, wat drijft de dynamo aan? Wind waterkracht of....

er zijn tal van 'windmolen'projecten te vinden met auto alternators. ik heb er ook al veel naar gekeken.

maar wat mij tegenhoud is de veldwikkeling. je moet altijd 12V aan de dynamo leveren voor die zelf spanning teruglevert.
een dynamo heeft ook een terugkoppeling op zijn veldwikkeling om zijn vermogen stabiel op 14V te houden. die zou je eruit kunnen slopen en zelf iets maken zodat je variabel werkt.
je zal namelijk moeten zien dat die terugkoppeling in combinatie met je zonnepaneel inverter kan samen werken.
bv, je dynamo begint op 14V, de inverter begint 1A te trekken. de MPPT zal proberen meer stroom te halen op lagere spanning want
14x1A is kleiner dan pakweg 2A bij 12V.
echter de moment dat de inverter 2A trekt, zal de regelaar op de dynamo terugkoppelen om 14V2A te trekken.
...
dit gaat zo oplopen tot de dynamo 14V 40A ofzo levert (als de wind dat kan aanleveren, hangt van de groten van de schoepen af).
je zou moeten een koppeling maken dat je dynamo richting 18-20V levert, en als de inverter meer stroom trekt, dat je dynamo zijn spanning laat zakken, en omgekeerd.

ik zou proberen een DC motor te vinden met permanente magneten in. als de inverter teveel belast, zakt het toerental en zakt het vermogen. die blijft enigsinds zelf in regeling dan

voor je veel zelf knutselt, google eens op 'elvwis' en leest de specs en modellen daar allemaal eens

@TS,

Wat voor omvormer heb je precies, merk en type?

Bij een klassieke omvormer is de minimale stringspanning een veelvoud van 14 V, deze zal dus nooit opstarten. Een enkel zonnepaneel levert al ca 30 V open klemspanning ! Misschien een micro omvormer, deze kan werken met één enkel paneel, maar dan is het vermogen wel begrensd (max 500 w).
Een vrachtwagen alternator met 24 Volt zou misschien kunnen werken in combinatie met een batterij van 24V en een micro omvormer.

Op 22 oktober 2022 21:03:14 schreef RP6conrad:
Misschien een micro omvormer, deze kan werken met één enkel paneel, maar dan is het vermogen wel begrensd (max 500 w).

om 500W uit de wind te halen, heb je al ferme schoepen nodig. dan heb je een windmolen van ettelijke meters hoog

Op 22 oktober 2022 21:14:01 schreef fcapri:
[...]

om 500W uit de wind te halen, heb je al ferme schoepen nodig. dan heb je een windmolen van ettelijke meters hoog

De TS heeft nog nergens van een windmolen gesproken....

Het gaat niet om een windturbine. Hoe de dynamo wordt aangedreven doet er nu even niet toe omdat ik bang ben dat de discussie daarover zal gaan. Ik heb een redelijk stabiel toerental, continu.
Verder moet ik nog een omvormer en een alternator/dynamo uitzoeken.

Ik begrijp dat ik met een ouderwetse dynamo veel problemen ga krijgen met het te leveren vermogen.
Zijn die problemen er niet bij een alternator van 24V?
Ik kan geen regelingen bouwen. Het moet eenvoudig aan te sluiten zijn.

Bij elvwis hebben ze alleen klein spul. Ik heb genoeg vermogen om 2 tot 3 kW aan stroom te leveren verwacht ik.

En wat als ik een permanent magneet generator gebruik? (die heb ik nog niet kunnen vinden trouwens) Gaat die bij verschillende toeren gewoon minder en meer leveren? Hoe hang je die aan het net?

Zoals RP6conrad al zei: moderne zonnepanelen leveren zowat 30-40 volt PER STUK. Die worden doorgaans met een aantal in serie gehangen waardoor de DC input van je omvormer pakweg 300-800 volt verwacht. De ingang van een gemiddelde omvormer kan echt geen 100A verwerken.

Een alternator van een auto lijkt me inderdaad niet erg geschikt; je kan beter een hogere spanning alternator kopen zoals bv dit:
https://www.manelservice.com/en/alternators/linz-spe10m-g-single-phase…

Ding is niet gestabiliseerd en al zeker niet gesynchroniseerd (want we hebben het nog niet gehad over hoe je die gaat aandrijven; dat was de vraag ook niet) dus die kan je niet zomaar op het net aansluiten. MAAR: als je die gelijkricht en aan de ingang van je omvormer hangt zou het moeten lukken.

Als je toch wil terugleveren en nog een alternator moet kopen, waarom neem je dan geen kortsluitankermotor? Gewoon direct aan het lichtnet hangen, vervolgens probeer je die vanuit je aandrijving harder te doen draaien dan zijn nominale toerental. Je voegt vermogen toe, dat moet ergens heen: in het lichtnet.

De efficiëntie zal niet formidabel zijn, maar die van een auto-alternator is dat ook niet. Werk bij voorkeur met een 3-fasenmotor ipv. een enkelfase condensatormotor.

Op 22 oktober 2022 22:08:28 schreef subsonik:
Als je toch wil terugleveren en nog een alternator moet kopen, waarom neem je dan geen kortsluitankermotor? Gewoon direct aan het lichtnet hangen, vervolgens probeer je die vanuit je aandrijving harder te doen draaien dan zijn nominale toerental. Je voegt vermogen toe, dat moet ergens heen: in het lichtnet.

De efficiëntie zal niet formidabel zijn, maar die van een auto-alternator is dat ook niet. Werk bij voorkeur met een 3-fasenmotor ipv. een enkelfase condensatormotor.

Ik sta overal voor open. Geld is geen probleem. Heb je daar voorbeelden van waar die te koop zijn?
als ik "kortsluitankermotor" google kom ik niet veel verder.
Een Amazon-link oid zou me helpen.